Omlægning af lån ?
Fra : Jakob M

Dato : 11-10-08 08:56

Vi har et 5% fastforrentet obligationslån og restløbetid 29 år i huset. Kan
det totalt set betale sig at omlægge til 7% fastforrentet med lidt højere
ydelse og lavere restgæld, hvis man optager nyt lån på samme beløb som før
og bruger de frigivne penge på at indfri et billån ?. Umiddelbart kan jeg
spare ca 1000 pr måned i perioden der er tilbage af billånet (5 år), men har
lidt sværere ved at gennemskue konsekvenserne på lang sigt, hvis renten
aldrig falder under 7% igen ?.

Mvh
Jakob

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-10-08 11:43

Jakob M wrote:
> [...]
> lidt sværere ved at gennemskue konsekvenserne på lang sigt, hvis renten

Skriver du ikke et 7% fast forrentet lån? Så er det
vel lige meget om renten falder eller ej?

Jeg tror ikke at det kan betale sig at omlægge fra
fast 5% til fast 7%, fordi at dit huslån er vel
meget størrer end dit bil lån? og løber i meget
længere tid.

du kan ikke helt regne sådan her, men 2% af 1
million i 29 år er ivertfald ikke mindre end:
   20.000 * 29 = 580.000
Der kommer rentes rente osv, så det rigtige beløb
bliver størrer. Her kommer så min pointe.

Hvor meget du end betaler i rente på dit billån,
så er jeg meget sikker på at det er STÆRKT mindre
end 580.000

JonB

Fra : Jakob M

Dato : 12-10-08 15:07

>Hvor meget du end betaler i rente på dit billån,
>så er jeg meget sikker på at det er STÆRKT mindre
>end 580.000

Nu har jeg så gjort mig den ulejlighed at regne mere dealjeret efter, og du
har ret. Det skal i virkeligheden være en meget dyr bil for at det kan
betale sig

Mvh
Jakob