artsbestemmelse af ørred
Fra : dan

Dato : 12-10-08 11:47

Er der en rutineret sportsfisker som kan hjælpe med det?
Min søn fangede ørreden, i Gudenåen i Resenbro her i weekenden.
Havørred eller søørred eller...?
Har et par billeder, som jeg kan maile.

vh

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 13-10-08 13:59

Hej Dan

"dan" <kaffebord@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Er der en rutineret sportsfisker som kan hjælpe med det?
Min søn fangede ørreden, i Gudenåen i Resenbro her i weekenden.
Havørred eller søørred eller...?
Har et par billeder, som jeg kan maile.

Du kan ikke skelne havørred og søørred, og slet ikke ud fra et billede.
Først og fremmest er det samme art (og det er bækørred også). Dertil kommer,
at det er levestedet, der bestemmer, om det er havørred, søørred eller
bækørred. Yngel af en ørred kan blive til både havørred, søørred og
bækørred, hvis de har muligheden. Det handler udelukkende om, hvilket vand,
de vokser op i efter at de har overstået smoltificerings-stadiet, som
herhjemme typisk optræder i 2-års alderen.

Det er muligt, at en skælprøve kan indikere, om den er det ene eller det
andet. Her kan man aflæse fiskens vækst. Du kan prøve at kontakte Danmarks
Sportsfiskerforbunds ekspert på området, Kåre Ebert
(http://www.sportsfiskeren.dk/Sekretariatet/Sekretariatet/), måske kan han
hjælpe.

Steen Lindkvist Nielsen
Hadsten Lystfiskeriforening