Ny killing - nyt hjem ?
Fra : Olsen

Dato : 11-10-08 22:19

Gamle Sorte måtte aflives grundet sygdom og nu overvejer selvfølgelig en ny.

Vores katte har altid været tamme og kælne, trods det at de ikke må komme
ind i huset, men bor i vores stald. D.v.s at de overnatter der på
varmerørene, samt om vinteren får serveret aftensmad m.m.i stalden.

Men nu skal vi for første gang ha' en killing "udefra" så hvordan lærer vi
den, at stalden er dens nye hjem og altså at den bliver boende hos os ?

Skal vi lukke for stalden så den ikke kan komme ud i en kort periode, men
lærer, at det er her maden bliver serveret ? Her vil den så være meget
alene.

Med de to første katte var det nemmere: Mils var tilløber og blev hos os da
vi fodrede den (sikkert efterladt af sommerhusbeboere) . Nr. 2 Sorte var
killing af Mils og lærte på den måde at stalden var dens hjem.

Men en ny udefra ????

\Olsen

Fra : Carsten

Dato : 12-10-08 09:10

"Olsen" <snyd@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Vores katte har altid været tamme og kælne, trods det at de ikke må komme
> ind i huset, men bor i vores stald. D.v.s at de overnatter der på
> varmerørene, samt om vinteren får serveret aftensmad m.m.i stalden.

ææhhhh, den forstår jeg bare ikke. Hvad vil i med en killing (som bliver til
en kat) når den bare skal gå og kede sig ude i stalden ?

Carsten

Fra : Ragna

Dato : 12-10-08 09:25

Olsen skrev:
>Skal vi lukke for stalden så den ikke kan komme ud i en kort periode, men
>lærer, at det er her maden bliver serveret ? Her vil den så være meget
>alene.

Hej Olsen!
I den situation ville jeg anskaffe to killinger af samme kuld.
Så har de to hinanden at lege med, når I ikke er i stalden.
En enlig killing, der ikke får ret meget menneskekontakt vil nemt blive
frustreret og ulykkelig.
For nogle år siden troede man, at katte var enegængere, men nu ved man, hvor
meget behov de har for at være sammen med artsfæller, og hvis man èn gang
har set hvor meget glæde to katte kan have af hinanden, vil man helt sikkert
altid have mindst to katte ad gangen.
Når I anskaffer killingen/killingerne, så lad dem lige få lov til at blive
12 uger, før de skifter hjem.
Det er også en af de ting, man har lært i de senere år, at de sidste uger
med moderen har stor betydning for killingens trivsel fremover.
Med hensyn til jeres spørgsmål om at holde killingen inde i den første tid,
så vil det helt sikkert være en god idé. De fleste plejer vist at lade en
kommende ude-kat være lukket inde de første 2-3 uger, indtil den er blevet
helt fortrolig med stedet.
Held og lykke med de kommende killinger!

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : ager

Dato : 13-10-08 17:22

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> er blevet helt fortrolig med stedet.
> Held og lykke med de kommende killinger!

Jeg vil helt og holdent tilslutte mig Ragnas svar her, få to katte, det vil
være synd andet!
luk dem så inde i stalden i nogle uger, så de vænner sig til stedet, og ved
der er mad og kæl derude.
Jeg har tidligere haft staldkatte på den måde, og det har fungeret fint.
Men for killingens skyld, få to!!
Mvh. Marie

Fra : Tinka Vera

Dato : 14-10-08 00:45

> [...]
> vi fodrede den (sikkert efterladt af sommerhusbeboere) . Nr. 2 Sorte var
> killing af Mils og lærte på den måde at stalden var dens hjem.

Jeg har besøgt mange internatskatte i deres nye hjem, deriblandt nogle
få stykker, der er blevet staldkatte, og de har fundet sig udmærket
tilrette med deres nye hjem.
Det vigtige!!! er, at man vælger killinger / katte, der egner sig til
dette liv - altså ikke er vant til at være inden døre i menneskers stuer
og senge.

Problemet er ofte det omvendte, at folk vælger en staldkilling og vil
gøre den til indekat - det går ikke altid godt.

Jeg er enig i de andres svar. Hvis I vil have killing, så ta’ to!

Jeg ser ofte annoncer med gårdkatte eller staldkillinger der søger nyt
hjem - fx på Kattegalleri ( kig under Marked)

En anden mulighed er at kontakte dyreinternater / Kattehjem. Fx Kattens
Værn, Dansk Dyreværn, Inges Kattehjem, Dyrenes Beskyttelse … Der skal
nok være nogle killinger eller katte, der egner sig til staldlivet. En
fordel ved killinger / katte fra internat er, at neutralisation,
øremærkning og 1. vaccine er inklusive prisen.
Prøv at google, nogle internater har billeder og beskrivelser af de
katte, der aktuelt søger nyt hjem.

Hvis I kun ønsker én kat, så kan en voksen kat, der er vant til livet i
stald og udendørs, være det rette valg. Jeg ser af og til annoncer med
udekatte, der søger nyt hjem - de har ikke mange chancer for at finde et
nyt egnet hjem, så det vil jo være dejligt, om I kan give sådan en kat
chancen for et godt katteliv.

For at lære katten(e) hvor de(n) bor, skal de(n) holdes inde i stalden
de første 14 dage .... og have masser af lækkerier. (Dette vil
forresten være meget synd med kun én killing)

Med venlig hilsen
Tinka Vera
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Winther

Dato : 15-10-08 13:49

Olsen wrote:
> [...]
> blev hos os da vi fodrede den (sikkert efterladt af
> sommerhusbeboere) . Nr. 2 Sorte var killing af Mils og lærte

Jeg har en hunkat, meget kælen og dens 2 killinger, som jeg mangler et nyt
hjem til, kattene måtte jeg tage med hjem da de ellers var blevet aflivet,
kan alle 3 flytte nu. Ellers når killingerne er gamle nok.

--

Vh. Winther

Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16463&ipc=61734

Fra : Winther

Dato : 15-10-08 13:56

Lige et link http://www.hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=90360