Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Variable rente eller fast rente?
Fra : mlt

Dato : 07-10-08 15:53

Jeg har netop lånt knap 600.000 til en andel. Renten er variabel og jeg skal
afdrage med 3500 kr om mdr. de næste 30 år. Bør jeg få omlagt lånet til fast
rente og hvad koster dette i så fald og er det overhovedet muligt?

Fra : mlt

Dato : 07-10-08 16:37

"mlt" <asdf@asd.com> wrote in message
> [...]
> skal afdrage med 3500 kr om mdr. de næste 30 år. Bør jeg få omlagt lånet
> til fast rente og hvad koster dette i så fald og er det overhovedet

Lige en ting til. Er FlexLån det samme som et variabelrente lån?

Fra : Bo

Dato : 07-10-08 11:25

On 7 Okt., 17:53, "mlt" <a...@asd.com> wrote:
> [...]
> afdrage med 3500 kr om mdr. de næste 30 år. Bør jeg få omlagt lånet til fast
> rente og hvad koster dette i så fald og er det overhovedet muligt?

Forvent at du stiger med dine afdrag, det siger sig selv at variabel =
skiftende

Fra : mlt

Dato : 07-10-08 19:18

"Bo" <solfranz47@gmail.com> wrote in message
> [...]
> rente og hvad koster dette i så fald og er det overhovedet muligt?

Forvent at du stiger med dine afdrag, det siger sig selv at variabel =

Ok men så længe den variable rente ikke overstiger prisen på den faste rente
er der vel ingen grund til at omlægge til fast rente?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-10-08 19:35

mlt skrev:

> Ok men så længe den variable rente ikke overstiger prisen på den faste
> rente er der vel ingen grund til at omlægge til fast rente?

Det afhænger af, om du forventer, at renten vil stige eller
falde i fremtiden. Hvis du tror, renten vil stige, bør du
have fastforrentede lån. Hvis du tror renten vil falde, bør
du have lån med variabel rente. Kun fremtiden kan så vise,
om du havde ret i din tro. Det er et gamble.

Hvis du ikke vil give dig af med at skulle gætte om den
fremtidige rente, kan du anskue problemet fra en anden
vinkel. Hvis du vil sikre dig mod øget månedlig betaling i
fremtiden, så skal du tage et fastforrentet lån. Det vil så
have den ulempe, at du ikke får sat den månedlige betaling
ned, hvis renten falder. Men du vil vide, hvad du har med at
gøre, så du fx ikke risikerer en større stigning, end du har
råd til.

Hvis du venter med at omlægge, til når renten allerede er
steget på det variable lån, så vil du opdage, at renten også
er steget på det fastforrentede lån.

Men måske alt dette er helt omsonst. Du skulle have taget
beslutningen, inden du lånte pengene. Det koster penge at få
omlagt et lån.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.

Fra : Peter

Dato : 12-10-08 07:50

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
>
> Men måske alt dette er helt omsonst. Du skulle have taget
> beslutningen, inden du lånte pengene. Det koster penge at få omlagt

Men et flexlån er altid bedre en et fastforrentet lån. Et flexlån er
billigere en et fastforrentet lån, og regeringen vil træde til for at
forhindre at et flexlån bliver så dyrt at folk mister deres hjem.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-10-08 09:54

Peter skrev:

> Men et flexlån er altid bedre en et fastforrentet lån.

Absolut ikke. Heller ikke, hvis man udelukkende fokuserer på
renten.

> Et flexlån er
> billigere en et fastforrentet lån

Det er kun billigere "i øjeblikket". Forstået på den måde,
at sammenligner du renten på et nyt flexlån med renten på et
nyt fastforrentet lån på en bestemt dato, vil flexlånet
normalt(!) have den laveste rente. Men de fleste boligejere
skal låne penge i en længere periode, og så kan der lige
pludselig være stor forskel. Det fastforrentede lån, som
blev optaget for et par år siden til 4 procent, vil forblive
på 4 procent, indtil det er færdigbetalt. Flexlånerne er
afhængige af markedsrenten, og den kan meget nemt stige til
mere end renten på det et par år gamle fastforrentede lån. I
øjeblikket ligger flexlån på over 5 procent.

I værste fald kan det blive en meget dyr fornøjelse at have
et flexlån. Dels fordi det kan blive en del dyrere end det
fastforrentede lån, og dels fordi låntager måske ikke har
plads i budgettet til en højere månedlig betaling, hvorfor
boligen ender på tvangsauktion.

> og regeringen vil træde til for at
> forhindre at et flexlån bliver så dyrt at folk mister deres hjem.

I tidligere kriser har boligejerne fået lov at sejle i deres
egen sø. Og lige i øjeblikket er der ikke noget der tyder
på, at man vil gribe ind - man har netop med vilje ikke
medtaget den slags lån i bankpakken. Så at satse på en
indgriben vil nok svare til at lægge husholdningsbudget ud
fra en forventning om fremtidige lotto-gevinster.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-10-08 18:56

mlt wrote:

> Lige en ting til. Er FlexLån det samme som et variabelrente lån?

Ja, omend renten kan være fast i flere år ad gangen (op til 5 år).

--
Jesper Lund