Valgfri skoleferie?
Fra : Zeki

Dato : 05-10-08 09:21

"Gør hele oktober og februar til fleksibel ferieperiode og lad forældre og
elever selv bestemme, hvilken uge i måneden de vil tage på efterårs- eller
vinterferie.
Sådan lyder et opsigtsvækkende forslag fra formanden for børne- og
kulturudvalget i Kommunernes Landsforening, Henrik Larsen (R), i
JydskeVestkysten lørdag. "
http://jp.dk/meninger/ordeterdit/article1476739.ece

Det lyder da som en god idé... eller?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-10-08 10:17

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i meddelelsen
> [...]
> børne- og kulturudvalget i Kommunernes Landsforening, Henrik
> Larsen (R), i JydskeVestkysten lørdag. "

Det er i hvert fald en ny idé som fortjener grundige
overvejelser - men det kunne jo betyde at vi skulle slagte
nogle af vore helligdage - eller hur? Og betyder det så at
lærerne skal arbejde mere eller hvad? Hvis eleverne skal have
fri i de lange perioder, så vil de obligatoriske 200 skoledage
jo formentlig betyde at de skal have undervisning på andre
tidspunkter, fx i sommerferien af lærerne, men hvem skal
undervise dem? ER det os der til daglig henslæber en stresset
hverdag med undervisning, forberedelse og diverse møder og
assistance til elever der burde være andre steder end i den
såkaldt "rummelige folkeskole"? eller skal de pludselig
udsættes for andre lærere der ikke kender eleverne?

Hvorfor ikke gøre som universiteterne: ingen undervisning i
halvdelen af December og hele januar -eller som folketinget:
undervisningen kan begynde første tirsdag i oktober og slutte
på samme tid som folketinget?

Fra : Zeki

Dato : 05-10-08 10:54

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> det kunne jo betyde at vi skulle slagte nogle af vore helligdage - eller
> hur? Og betyder det så at lærerne skal arbejde mere eller hvad?

Vi har jo en årsnorm. Kan ikke huske tallet præcist - 1900 eller deromkring.
Skal vi på arbejde to ekstra uger for at "passe" de børn der ikke er ude at
rejse, så betyder det jo bare at vi skal (på) arbejde mindre i de andre uger
på skoleåret.

Men det må vel også betyde at lærere (endelig?) får medindflydelse på
hvornår deres lovpligtige ferie (seks uger) kan lægges. Eller vil man
forbyde lærerne vinterferie fordi der nu hele tiden er børn der skal
passes/undervises?

Og hvad den fælles faglige progression? Som Bertel Haarder jo siger i dit
forrige link om fraværsplaner så "er der pligter forbundet med at gå i
skole. Det er udtryk for manglende respekt over for skolens og lærernes
arbejde, når forældre ikke overholder ferieperioderne. Det er ikke
acceptabelt, at lærerne må udskyde undervisningen, fordi halvdelen af
eleverne er ude at rejse."

>Hvis eleverne skal have fri i de lange perioder, så vil de obligatoriske
>200 skoledage jo formentlig betyde at de skal have undervisning på andre
>tidspunkter, fx i sommerferien af lærerne, men hvem skal undervise dem?

Det er IKKE hvad forslaget går ud på. Der er ikke tale om MERE fri - blot at
forældrene kan vælge hvilke to uger i oktober og februar deres barn skal
holde henholdsvis efterårsferie og vinterferie.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-08 11:58

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> wrote:

> [...]
> Sådan lyder et opsigtsvækkende forslag fra formanden for børne- og
> kulturudvalget i Kommunernes Landsforening, Henrik Larsen (R), i

Det lyder som et forslag fra forældreforeningen Skole & Samfund, der
synes mindre interesseret i det faglige niveau end i at forældrene vil
kunne score billigere feriebilletter.

De store tabere vil naturligvis være børnene og det faglige niveau.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 05-10-08 12:56

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sådan lyder et opsigtsvækkende forslag fra formanden for børne- og
> kulturudvalget i Kommunernes Landsforening, Henrik Larsen (R), i

Stod det til mig fjernede man både efterårsferien og vinterferien samt to
uger af sommerferien.

Fra : Zeki

Dato : 05-10-08 13:06

> "Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i en meddelelse

> Stod det til mig fjernede man både efterårsferien og vinterferien samt to
> uger af sommerferien.

Okay...fair nok. Vil du fortælle hvorfor?

Fra : Kim2000

Dato : 05-10-08 13:32

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> Okay...fair nok. Vil du fortælle hvorfor?

Det vil give eleverne 100 timers ekstra undervisning, og der er ingen
ferierne der giver nogen mening, da eleverne alligevel tilbringer dem i
fritteren, der er jo "ingen" elever der er ude og hjælpe i marken. Så må man
naturligvis bare finde de der 130 timers ekstra undervisningstid ved at
skære ned på noget administrativt. Eleverne har 12 ugers ferie, voksne har 6
uger, altså må der være 6 ugers ferie, som ikke er ferie alligevel for
børnene.

Fra : Zeki

Dato : 05-10-08 14:33

> Det vil give eleverne 100 timers ekstra undervisning, og der er ingen
> ferierne der giver nogen mening, da eleverne alligevel tilbringer dem i
> fritteren

Så de giver ingen mening... for dig!

Men hvad nu hvis de giver "god mening" for familierne?

Lad mig gætte... du har ikke selv nogle børn?

> [...]
> ved at skære ned på noget administrativt. Eleverne har 12 ugers ferie,
> voksne har 6 uger, altså må der være 6 ugers ferie, som ikke er ferie

Børn er ikke underlagt de samme vilkår og præmisser som voksne - og omvendt.
Vi indfører jo heller ikke 37 timers skolegang om ugen... "for når nu voksne
kan..."

Så du synes altså at miminumstallet for årlig undervisning skal hæves med en
trediedel - fra 200 dage til minimum 300 dage, fordi "ferierne ingen mening"
giver?

Hvis de "ingen mening" giver, hvorfor glæder alle folk, børn og voksne,
familier sig så til deres ferier?

Fra : Kim2000

Dato : 05-10-08 16:35

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i en meddelelse
> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> Så de giver ingen mening... for dig!
>
> Men hvad nu hvis de giver "god mening" for familierne?

Det giver god mening for forældre og børn at holde ferie, når de har ferie
sammen. Om Peter går i skole eller fritidsordning gør ingen forskel for
forældrene. Faktisk er langt de fleste børn i fritidsordning i ferieugerne,
på landet er der dog ingen fritidsordninger efter 3. klasse, så er børnene
alene hjemme fra 8-17. Det giver sikkert god mening.....

> Lad mig gætte... du har ikke selv nogle børn?

Vi har 3.

> Børn er ikke underlagt de samme vilkår og præmisser som voksne - og
> omvendt. Vi indfører jo heller ikke 37 timers skolegang om ugen... "for
> når nu voksne kan..."

Børnene, langt de fleste, tilbringer ugentligt nemt både 30 og 40 timer i
skole/fritidsordning.

> [...]
> mening" giver?
>
> Hvis de "ingen mening" giver, hvorfor glæder alle folk, børn og voksne,

Så på fire ugers undervisning er der 100 dages undervisning? ooookay.....

Fra : Zeki

Dato : 05-10-08 22:16

> [...]
> ferieugerne, på landet er der dog ingen fritidsordninger efter 3. klasse,
> så er børnene alene hjemme fra 8-17. Det giver sikkert god mening.....

Nu foregår der jo meget andet i elevernes ferie end samvær med forældrene.
Der er feriekolonier, de obligatoriske overnatninger hos bedsteforældrene,
samvær og overnatninger hos vennerne, osv osv. Og så har jeg slet nævnt alle
soloaktiviteterne som f.eks at fordybe sig i en bog hvis man er i
læsealderen, eller fordybe sig på Internettet hvis man er i teenagealderen.

Alt dette behøver de ikke forældrene til.

> Børnene, langt de fleste, tilbringer ugentligt nemt både 30 og 40 timer i
> skole/fritidsordning.

Og hvad tror du svaret vil være hvis du stiller dig op foran en typisk
tredie eller sjette klasse og sagde "I klarer jer jo fint 30-40 timer om
ugen i skole og SFO/Fritidshjem", så derfor har I ikke behov for al den
ferie."

Tror du de vil klappe af dig?

Tror du de vil tage dig seriøst hvis du siger "I har 12 ugers ferie, voksne
har 6 uger, derfor er de resterende seks uger I har, ikke 'rigtig' ferie"?

> Så på fire ugers undervisning er der 100 dages undervisning? ooookay.....

100 timer naturligvis... ikke dage, men spørgsmålet er det samme:

Hvis det "ingen mening" giver med f.eks efterårsferie og vinterferie,
hvorfor glæder alle sig så til dem?

Hvorfor tror du at der eksisterer ferier? Eller for nu at blive i
terminologien: Hvad er "meningen" med ferie?

Fra : Kim2000

Dato : 06-10-08 17:44

> [...]
> tredie eller sjette klasse og sagde "I klarer jer jo fint 30-40 timer om
> ugen i skole og SFO/Fritidshjem", så derfor har I ikke behov for al den

Nu er det heldigvis sådan at nogle voksne ikke er bange for at tage ansvar
for børnenes læring og ikke er en dyt bekymret for deres mening. Det er
ikke en popularitets konkurrence at træffe fornuftige beslutninger.

> [...]
>
> Hvorfor tror du at der eksisterer ferier? Eller for nu at blive i
> terminologien: Hvad er "meningen" med ferie?

For et barn betyder en ferie ret så ofte at man gør i fritteren fra kl 8
istedet for at gå i skole kl. 8.

Fra : Søren Friberg

Dato : 06-10-08 18:08

Kim2000 skrev:
> For et barn betyder en ferie ret så ofte at man gør i fritteren fra kl 8
> istedet for at gå i skole kl. 8.

Det kan jeg hverken be- eller afkræfte, men man kan jo dreje
diskussionen i retning om børn overhovedet i den grad skal være
institutionsbørn. Jeg har oplevet - og det er endda længe siden -
forældre efterlade selv små børn i institutioner, mens de selv havde
fri. Jeg bryder mig heller ikke om tanken med heldagsskole osv.
Personligt, som lærer, er jeg aldeles ligeglad med hvor mange skoledage
elever har. Og i praksis ser man ofte meget god undervisning blive slået
i stykker af elevers alternative feriedage. Mine feriedage og
arbejdstimer er identisk med alle andre funktionærer m.fl.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : Zeki

Dato : 07-10-08 10:58

> Nu er det heldigvis sådan at nogle voksne ikke er bange for at tage ansvar
> for børnenes læring og ikke er en dyt bekymret for deres mening.

For det første kan man som menneske ikke tage ansvar for andre menneskers
læring. Læring er en individuel proces - deraf termen "ansvar for egen
læring."

Men du kan som underviser skabe rammen for at andre kan lære sig selv
noget - gennem din undervisning eller andre optimale læringsmiljøer. Det er
disse "miljøer" læreren har ansvaret for at tilrettelægge - ud fra bl.a
undervisningsdifferentiering.

Du kan ikke lære for andre mennesker.

For det andet synes jeg at en lærer der "ikke er en dyt bekymret om
elevernes/de studerenes mening" er en dårlig lærer i nutidens skole. Den
sorte skole hvor alle sad på række og hvor læreren bare hældte på (deraf
termen "tankpasserpædagogik") uden at inddrage/medtænke de enkelte elevers
forskellige behov, forudsætninger og forskellige tilgange til at tilegne sig
viden, er altså forbi!

Hvis fire ud af fem elever synes at den film de så var møgkedelig og ikke
sagde dem noget eller at den opgave du gav dem var for svær, så kan du vælge
at justere din praksis. Måske vise en anden film om samme subjekt og give
dem en lignende - men knap så svær - opgave.

Men du foretrækker bare at ignorere det, fordi du ikke er en "dyt bekymret
for deres mening"?

Jo mere skole, jo bedre er IKKE vejen frem. Det viser al erfaring, bl.a fra
Finland som har nogle af verdens mest ulykkelige elever.

Der skal være en balance og pt synes jeg balancen er fin.

> Det er ikke en popularitets konkurrence at træffe fornuftige beslutninger.

Naturligvis skal du som voksen veje argumenterne og mulighederne op mod
hinanden og så ud fra et professionelt syn træffe den beslutning du mener er
bedst.

Men siden hvornår har et farvel til efterårs- og vinterferie, samt to ud af
sommerferiens seks uger, været en "fornuftig beslutning."?

Tror du folk i undervisningssektoren generelt synes det er "fornuftigt"?

> For et barn betyder en ferie ret så ofte at man gør i fritteren fra kl 8
> istedet for at gå i skole kl. 8.

Ja, det er jo så dit hovedargument som i virkeligheden minder om det famøse
"hvad alle ikke kan lære, skal ingen lære"-argument fremført af Ritt
Bjerregaard.

Fordi nogle børn er i "fritteren" i to ud af sommerferiens seks uger, så kan
man lige så godt indskrænke alle skolebørns ferie sommerferie til fire uger.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-10-08 13:55

> Ja, det er jo så dit hovedargument som i virkeligheden
minder om det famøse
> "hvad alle ikke kan lære, skal ingen lære"-argument fremført
> af Ritt Bjerregaard.

Selvom vi er enige i det meste du har skrevet her, så må jeg
igen og igen slå fast at ovennævnte har Ritt Bjerregaard
aldrig udtalt. Der er heller ikke nogen der til dato har
kunnet fremdrage et eneste eksempel på det citat hun skulle
have sagt. Selv benægter hun også at hun skulle have sagt
sådan noget vrøvl. Jeg er langt fra at være socialdemokrat,
men jeg finder det irriterende at hun hele tiden skal rives
den sætning i næsen som det i virkeligheden nok er borgerlige
der har fremsat som en tolkning af at alle skal have lige
muligheder, som ganske rigtigt var en socialdemokratisk
mærkesag, der i den borgerlig hetz blev til at alle elever
skulle være lige dumme.

Men ellers er vi helt enige -også i forhold til AFEL.

Fra : Kim2000

Dato : 07-10-08 15:54

> [...]
> kan man lige så godt indskrænke alle skolebørns ferie sommerferie til fire

Efter en laaaaang tale om alverdens andre ting end lige præcis det relevante
i denne sammenhæng, når vi altså frem til at _du_ ikke ønsker flere
skolearbejdsdage, fair nok. Kunne du ikke bare have sagt det i stedet for
den gang ævle bævle....

Fra : Zeki

Dato : 08-10-08 15:15

> [...]

> relevante i denne sammenhæng, når vi altså frem til at _du_ ikke ønsker
> flere skolearbejdsdage, fair nok. Kunne du ikke bare have sagt det i

Der skal to til en tango.

Fred være med at du har den holdning at børn skal have mindre ferie. At du
så ikke kan forsvare den holdning gennem din argumentation, viser til
gengæld hvor dårlig idéen i virkeligheden er.

Fra : Kim2000

Dato : 08-10-08 17:30

> [...]
> så ikke kan forsvare den holdning gennem din argumentation, viser til
> gengæld hvor dårlig idéen i virkeligheden er.

Jeg har flere gange nu fremført mine argumenter for det, dem er du imod. Jeg
hører dig spørge mig flere gange om jeg tror det er populært, det er det
sikkert ikke, det gør det ikke nødvendigvis forkert. Fordelen ved at tilføre
fire ugers ekstra skolegang er ganske soleklart den at eleverne får omkring
100 timers ekstra undervisning på et år, altså et helt års ekstra skolegang
i sin skoletid. Og stod det til mig, så stoppede festen ikke der, men der
kom yderligere 1 time ekstra hver dag, så eleverne kunne starte skoledagen
med 3-4 kms løb/gang, naturligvis suppeleret med et solidt måltid mad kl. 10
eller 12. Alle forsøg med mad og motion har haft eet udfald, nemlig ganske
betydelig bedre læring. Og vi driver altså ikke skole for hverken lærere,
forældre eller for politikernes skyld, men for elevernes skyld. Og børn ved
nu engang ikke altid hvad der er bedst for dem, derfor må vi så voksne og
fagpersoner træffe valgene for dem.

Set med lærerbriller er det naturligvis sådan at man enten så skal ansætte
flere lærere, der så har færre (undervisnings)timer ugentligt eller at man
får skåret ganske gevaldigt i administrationsdelen. Alle lærere arbejder
lige nu 1924 timer fordelt over de der 40 uger, alle kan naturligvis regne
ud at det 44 uger, så er det færre timer per uger. Og hvis alle lærere
fortsat skal undervise 23-25 timer ugentligt, ja så er der noget andet, der
skal skæres væk, ingen arbejder selvfølgelig gratis.

At påstå jeg ikke har argumenteret for det er ganske horribelt. At du så er
uenig i argumenterne, ja det er så noget andet.

Fra : Zeki

Dato : 09-10-08 07:07

> [...]
> tilføre fire ugers ekstra skolegang er ganske soleklart den at eleverne
> får omkring 100 timers ekstra undervisning på et år, altså et helt års

Så fordelen ved at eleverne skal gå 100 timer mere i skole er altså at de
får "mere undervisning"? Altså en fordel i sig selv?

Jo mere skole/undervisning, jo bedre er ikke nødvendigvis en "fordel" for
det enkelte barn.

Der er lavet utallige undersøgelser der viser at der er en grænse for hvor
meget børn - i forskellige aldersgrupper - kan kapere. Spørg en hvilken som
helst lærer om hvornår hans eller hendes elever er mest opmærksomme og oppe
på beatet - mellem 10 og 12 eller 14-16 og svaret vil være det samme hver
gang.

> Alle forsøg med mad og motion har haft eet udfald, nemlig ganske betydelig
> bedre læring. Og vi driver altså ikke skole for hverken lærere, forældre
> eller for politikernes skyld, men for elevernes skyld.

Jamen, du kan altså ikke bare proppe på og tro at mere dansk, mere idræt,
mere sund mad, mere af alt - helt automatisk giver "mere læring."

Når du opprioriterer én del/et fag, så nedprioriterer du et andet.

Jeg synes det er både fair og reelt at du ønsker mere idræt, men hvad synes
du så de skulle have mindre af? Historieundervisning? Dansk?

>Og børn ved nu engang ikke altid hvad der er bedst for dem, derfor må vi så
>voksne og fagpersoner træffe valgene for dem.

Ja, men selv blandt fagpersoner er der divergerende opfattelser af hvad der
er "det rigtige valg."

Jeg tror ikke du vil nå langt med dine idéer på en dansk folkeskole. Har man
blot en lille håndfuld års erfaring finder man hurtigt ud af at motivation,
nysgerrighed og lyst er de vigtigste faktorer for børns læring. Det er ikke
undervisningsminuttallet i sig selv.

Fra : Kim2000

Dato : 09-10-08 13:50

> [...]
> oppe på beatet - mellem 10 og 12 eller 14-16 og svaret vil være det samme

Jeg konstaterer at du altså ikke læser hvad jeg skriver, jeg skriver
udtrykkeligt at 4 ekstra uger giver 100 timers ekstra undervisning, altså 20
dage mere i skole, derfor skal eleverne hverken til at gå i skole til
klokken 16 eller hvad man nu kan komme på.

> [...]
>
> Jeg synes det er både fair og reelt at du ønsker mere idræt, men hvad
> synes du så de skulle have mindre af? Historieundervisning? Dansk?

Jeg skrev udtrykkeligt en time mere på skemaet per dag, den time skulle gå
til idræt.

> [...]
> motivation, nysgerrighed og lyst er de vigtigste faktorer for børns
> læring. Det er ikke undervisningsminuttallet i sig selv.

Du er bange for at få flere undervisningsdage, ja det er der nok mange der
er.

Fra : Kim2000

Dato : 09-10-08 20:02

> Du er bange for at få flere undervisningsdage, ja det er der nok mange der
> er.

Jeg glemte måske lige at den største begrundelse til at aflive forslaget
øjeblikkeligt fra DLF formentlig er den, at KL øjeblikkeligt og udelukkende
høre ordene "mere undervisning pr. lærer" og "glemmer" at skære
administrative pligter væk. Det kunne fx være at skolebiblioteker og IT blev
passet af de relevante fagfolk, at man fjernede de latterlige elevplaner for
_alle_, så man kun lavede det for de relevante elever.

Fra : Zeki

Dato : 10-10-08 06:38

> [...]
> øjeblikkeligt fra DLF formentlig er den, at KL øjeblikkeligt og
> udelukkende høre ordene "mere undervisning pr. lærer" og "glemmer" at

Langt de fleste lærere har ikke administrative opgaver af den slags du
nævner. Der er undervisning, møder og forberedelse. Teammøder, S/H-samtaler
og lærermøder bliver der ikke pillet ved, og hvis den "almindelige lærer"
skal undervise mere, skal han også have mere forberedelsestid. Desuden ansés
elevplaner ikke som en administrativ, men pædagogisk opgave (i hvert fald på
vores skole).

Dit forslag hænger ikke sammen. Lærere har ca 1900 arbejdstimer om året hvad
der svarer til en normal fuldtidsstilling. Da disse timer er spredt ud over
færre uger pga børnenes ferie, betyder det at arbejdsugen er længere for
lærere end den almindelige lønmodtager der holder seks ugers fast ferie og
går hjem efter 37 timer.

Men du vil altså BÅDE have lærerne til at komme ind fire uger ekstra SAMT
have dem til at komme ind en time ekstra i samtlige uger? Hvor skal denne
tid hentes fra? Fjerne "administrative pligter" skriver du noget om... men
hvad er det for den enkelte "normale" lærer?

Hvor vil du som skoleleder `konkret finde de ca 140 arbejdstimer for hver
lærer?

Fra : Zeki

Dato : 10-10-08 06:16

> [...]
> 20 dage mere i skole, derfor skal eleverne hverken til at gå i skole til
> klokken 16 eller hvad man nu kan komme på.

Jeg læser hvad du skriver. Måske kan du bare ikke selv huske hvad du
tidligere har skrevet?

For du skrev jo lige før at eleverne skal gå en time ekstra i skole. Hvor
vil du lægge den ekstra time?

> Jeg skrev udtrykkeligt en time mere på skemaet per dag, den time skulle gå
> til idræt.

Den kompromisløse stil vil du ikke nå lang med i virkelighedens skoleverden.

Hvis du vil opprioritere et fag, så må du nedprioritere et andet.

> Du er bange for at få flere undervisningsdage, ja det er der nok mange der
> er.

Øhh... hvad er det for et argument?

Vi taler om elevers læring her - om hvad der er "bedst" for barnet. Og dit
svar til det er : "Du er bange" for flere undervisningsdage?

Du er altså ikke særlig god til at forsvare dine holdninger, synes jeg.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 08-10-08 08:13

On 06/10/08 18:43, in article
48ea4053$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "Kim2000"
<kim2000@surfer.dk> wrote:

> [...]
> ikke en popularitets konkurrence at træffe fornuftige beslutninger.

> For et barn betyder en ferie ret så ofte at man gør i fritteren fra kl 8

For mange børn betyder ferie at man ikke behøver stå alt for tidligt op og
tonse afsted til skole. I stedet kan man sove længe, hygge ved morgenbordet
og overveje om dagen skal gå med museumsbesøg, en tur i svømmehallen, en tur
i skoven, eller bare hygge med lege i stuen....

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-08 18:59

> [...]

> uger, altså må der være 6 ugers ferie, som ikke er ferie alligevel for

Ja, men deres voksne har typisk ferie på forskellige tidspunkter. Det
gør det muligt for de voksne at planlægge deres ferier lidt mere
fleksibelt, som at tage på vinterferie med børnene, eller bruge
efterårsferien sammen med dem.

Som regel har børnene vel også to forældre, som vel ikke /altid/ skal
holde ferie samtidig. Vinterferie med farmand i Tirol, efterårsferie for
jyske børn med mor i København?

Så er der fem uger tilbage til sommeren, som forældrene godt kan lægge
bare /lidt/ skævt.

I øvrigt har børnene da ikke 12 ugers årligt ferie. Ikke medmindre du
tager påske- og juleferie med; men her har forældrene jo typisk også
fri?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frøken Jensen

Dato : 08-10-08 08:08

On 05/10/08 14:32, in article
48e8b3de$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "Kim2000"
<kim2000@surfer.dk> wrote:

> [...]
> uger, altså må der være 6 ugers ferie, som ikke er ferie alligevel for

Du gereraliserer da lidt rigeligt...På min søns skole er der 1-2 børn i sfo
i vinter og efterårsferien (eller rettere, var, for fremover holder man af
samme årsag lukket), resten holder ferie med forældre /bedsteforældre mv.
Så børnene på min søns skole mener bestem de har ferie!

Fra : Per Rønne

Dato : 05-10-08 13:29

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> "Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i en meddelelse

> Stod det til mig fjernede man både efterårsferien og vinterferien samt to
> uger af sommerferien.

Så skulle forældrene da nok sørge for at få børnene til at pjække, i
hvert fald omkring februar, når hele familien tager til Norge eller
Alperne ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Carsten

Dato : 06-10-08 17:28

Jammen det er da en rigtig god ide!

Forældre og børn kan tage på ferie, børnene får mulighed for at være sammen
med deres forældre og lære noget de ellers ikke kunne. Man kan jo lære meget
på sådan en ferie.

Når børnene så ikke er i skolen, bliver det selvfølgelig nødvendigt at
overveje hvad børnene skal lære, og hvordan de får det lært - altså større
fokus på mål, dannelse mv. - og det er netop sådanne ting der er centrale i
lærernes faglighed.

Lærerne bliver selvfølgelig nødt til at forholde sig til dette, og lave
planer - og forældrene bliver jo ligeledes nødt til at tage planerne
alvorligt. Så en gensidigt ansvarfuldt samarbejde - glimrende!

Man kan sagtens som lærer udnytte en ferie - barnet skal fortælle om ferien,
landet, aktiviteterne, osv. osv, som en del at læringen på ferien.

- også for lærernes ferier åbner fleksibiliteten muligheder - man kan lægge
sin ferie udenfor højsæsonen

De store tabere, bliver de børn der aldrig kommer på ferie - Dem skal man
fange statistisk, og så give særlig opmærksomhed i form at
institionaliserede tilbud.

Carsten

Fra : Per Rønne

Dato : 06-10-08 18:19

Carsten <cjng5_fjern@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> De store tabere, bliver de børn der aldrig kommer på ferie - Dem skal man
> fange statistisk, og så give særlig opmærksomhed i form at

Nu er der jo så andre og lidt mere slidsomme fag, som ikke bare kan
klares ved at barnet fortæller om ferien ...

Prøv i øvrigt at læse dagens Berlinger, debatsektionen side 8. Her er
der en skolelærer der går på Danmarks Pædagogiske 'Universitetsskole';
han er mildest talt ikke imponeret.

Lad mig citere et afsnit:

=
På DPU ... er basale kundskaber fyord. Men dér tales til gengæld meget
essenser, kun eksistens« og »diskursive konstruktioner«.
=

Ja, det skal nok hjælpe lærerne til at blive bedre til at undervise
eleverne i stærke, tyske verber ...

Man kan vist i øjeblikket læse e-avisen uden log-in.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Carsten

Dato : 06-10-08 21:35

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev:

> Ja, det skal nok hjælpe lærerne til at blive bedre til at undervise
> eleverne i stærke, tyske verber ...

Det er netop en af pointerne - deltager en elev ikke i den undervisning, der
finder sted på skolen, skal læringen sikres på anden vis, gennem planer,
aftaler, mv. Det er her lærerens kompetencer kommer ind. Samtidig overlades
et vist ansvar til forældre, eleven og andre - "Det er nu dit ansvar selv at
lære dig det og det".

Men det vigtigste er for mig at se, at deltagelse i ferier giver adgang til
en læring, som eleven formentlig ellers ikke ville få.

Hilsen

Carsten

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-10-08 22:45

"Carsten" <cjng5_fjern@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Men det vigtigste er for mig at se, at deltagelse i ferier
> giver adgang til en læring, som eleven formentlig ellers

Man kan sagtens lære uden for skolen, men det bliver derefter.
Sagt på en anden måde: undervisningen i folkeskolen sikrer en
vis struktur og dynamik hvis eleverne får uddannede lærere med
viden om børns udviklingstrin og hvilke kundskaber man ønsker
fra staten der skal formidles til børnene så man sikrer at det
ikke er rent tilfældigt hvad eleverne lærer.

Et barn kan udmærket lære ved at tage med forældrene på ferie,
men undervisningen der bliver usystematisk og der er ingen
sikkerhed for at eleven lærer det samfundet kræver. Men det
kan da godt være at eleven ser noget som hun ikke ville se i
en almindelig folkeskole -og det skal der vel også være plads
til.

Men "livets skole" er ofte tilfældig - man kan ikke erfare sig
til alt.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-08 06:47

Arne H. Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> [...]
> til.
>
> Men "livets skole" er ofte tilfældig - man kan ikke erfare sig

Her synes vi at være - enige .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Carsten

Dato : 07-10-08 21:53

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
news:48ea86e3$0$15888> Man kan sagtens lære uden for skolen, men det bliver
> [...]
> eleven lærer det samfundet kræver. Men det kan da godt være at eleven ser
> noget som hun ikke ville se i en almindelig folkeskole -og det skal der

Tja...

Det kommer jo an på feriens kvalitet

Jeg kender elever der i en ferie:

- har fået ski-undervisning
- dykkercertifikat
- har været på højskole med mor og far, hvor der var struktureret
undervisning for både børn og forældre
- har haft mere kontakt med deres forældre - end de ellers har mulighed for
i hverdagen
- har set dyr de ellers aldrig ville have set.
- har været sammen med kammerater, de eller sldrig ville have mødt, også fra
andre lande
- find selv på flere kvalitativt gode ferier og ferie-aktiviteter

Hvad børnene får ud af en ferie, afhænger altså af feriernes kvalitet.

Hvad kan man få ud af en god ferie ?

Ja, spørg jer selv

Energi, motivation, inspiration, afslapning, "set noget nyt", osv., osv.

Alt sammen vigtige elementer, når det gælder læring og man er tilbage i
skolen - med fornyet energi - og ideen til projektopgaven.

En fleksibel ferieplanlægning kan forhåbentlig motivere forældre til at
holde ferie sammen med deres børn. Alle forældre og børn bør have mulighed
for at tage på ferie sammen - det kunne fx sikres politisk - ja det burde
vel egentlig sikres ved lov - også så de svageste stillede kommer på ferie.

Hilsen

Carsten

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-10-08 07:22

> [...]
> sammen - det kunne fx sikres politisk - ja det burde vel
> egentlig sikres ved lov - også så de svageste stillede

Siger jeg dig imod her?

Jeg understreger blot at undervisning i folkeskolen er en form
for planlagt undervisning hvor vi har sikkerhed for hvad der
undervises i i forhold til de krav samfundet stiller.
Det kan være fint med dykkercertifikater og se dyr de aldrig
har set, men det er stadig tilfældige kundskaber, hvorimod
skolen tilbyder systematisk undervisning.

Det sidste er at foretrække hvis vi skal have elever der også
lærer noget i forhold til de stillede krav og som de kan bruge
til noget i forhold til uddannelse m.v.

Det andet kan da være meget godt og give gode oplevelser, men
det har intet med undervisning at gøre i den forstand jeg
allerede har skitseret.

Et dykkercertifikat eller opdagelsen af et dyr de aldrig har
set før, kan de ikke bruge til noget ved "eksamensbordet". Jeg
er ked af det, men det er for de fleste forældre den
eksamensrelevante viden der tæller her, da det er den der skal
bane vejen for en uddannelse.

Hvis en elev vil være mekaniker, skal der altså andet og mere
til end at se på sjældne dyr eller dykke i Middelhavet.

Det kan være nyttige personlige oplevelser, men undervisningen
er tilfældig og ikke skolerelevant - beklager.