Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Økonom i Forbrugerrådet tror på Julemanden
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-10-08 13:14

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/10/06/130857.htm

Carsten Holdum, økonom i Forbrugerrådet...

: Pengeinstitutterne skal de næste to år skyde 35 milliarder kroner
: i en fond, og beløbene afhænger af bankens størrelse.
:
: - Ifølge planen skal banksektoren betale, men jeg er overbevist
: om, at regningen bliver hældt over på kunderne, altså stort set
: alle danskere, i form af flere gebyrer og højere priser, siger
: Carsten Holdum.

Hvor fa'n tror han ellers pengene skulle komme fra?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-08 11:45

Axel Hammerschmidt skrev den 06-10-2008 14:14:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/10/06/130857.htm

> Hvor fa'n tror han ellers pengene skulle komme fra?

Hvordan kan du få det til at være, at han tror på julemanden?

Han er da netop realist om, at bankerne nok skal tørre deres problemer
af på kunderne op til 35 milliarder kroner og når regningen bliver
større end 35 milliarder, så skal de selvsamme kunder i rollen som
skatteydere betale resten af regningen.
såfremt alt går godt, tilgengæld stikke en masse penge i egen lomme og
grine hele vejen end i...tja det må vel være: banken på en eller anden
obskur sydhavsø, hvor man ikke kan røre pengene.

Det er lidt ligesom med forsikringsselskaber.
Når skaderne bliver flere hhv. størrere, så øges præmien.
Når skaderne holdes på samme niveau eller bliver mindre, så holdes
præmien på samme niveau "for at få noget at holde imod med"....og når
der så skal holdes imod, så øges præmien naturligvis.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-10-08 16:50

Carsten Riis:

<snip>

> [...]
> præmien på samme niveau "for at få noget at holde imod med"....og
> når der så skal holdes imod, så øges præmien naturligvis.

Ja, derfor får jeg altid et billigt grin, når der i avisen efter en
vinter med sne står, at den "har kostet forsikringsselskaberne x
millioner".

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-10-08 20:29

Carsten Riis:

<snip>

> [...]
> præmien på samme niveau "for at få noget at holde imod med"....og når
> der så skal holdes imod, så øges præmien naturligvis.

Og troen på Julemanden spreder sig:

<http://politiken.dk/erhverv/article580012.ece>

Hvordan er det nu lige med pensioner?

Joh, pensionskasserne putter de penge man idbetaler i obligationer,
aktier mm.

De eneste likvide midler ATP har er de løbende indbetalinger. Og det er
langt fra 300 milliarder kroner. Er det ikke nogle ganske få procent af
lønnen der går til ATP?

Ellers skal ATP ud og sælge noget af deres beholdning. Og hvad er det der
sker med obligationer og aktier for tiden? Kurserne rasler ned. Ikke et
godt tidspunkt at sælge på.

De private pensionskasser som DIP, ISP, Lægernes osv får hver måned
indbetalt 15 pct af en akademikerløn i det offentlige - fra hver ansat på
tjenestemandslignende vilkår. Men om det er en bedre forretning at låne
dem (kortvarigt) på interbankmarkedet end at købe obligationer og aktier
er vel et godt spørgsmål - med de lave børskurser.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.