MsSql SELECT TOP ORDER BY?
Fra : Ukendt

Dato : 05-10-08 11:55

Hej,

Jeg søger efter de 19 nyeste poster i en database tabel med:

SQLstmt = "SELECT TOP 19 IdNo,PlayDate FROM tblKalender WHERE PlayDate <
(DateSerial(2008, 10, 5)) AND ScoreCard = 1 ORDER BY PlayDate DESC"

Når posterne listes skal ORDER BY være ASC og ikke DESC, kan jeg liste
posterne sorteret ASC uden at foretage en ny søgning?

Mvh
Henning

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-10-08 15:05

On Sun, 5 Oct 2008 12:54:32 +0200, "Henning Smed" <henning snabela
smeds dot dk> wrote:

> [...]
>
>Når posterne listes skal ORDER BY være ASC og ikke DESC, kan jeg liste
>posterne sorteret ASC uden at foretage en ny søgning?

To muligheder:
1. Brug objRs.GetRows og udskriv arrayet "baglæns"
2. Kræver, at du bruger en ikke-statisk cursor:

objRs.MoveLast
Do While Not objRs.BOF
' Udskriv post
objRs.MovePrevious
Loop

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-08 13:55

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message

> To muligheder:
> 1. Brug objRs.GetRows og udskriv arrayet "baglæns"
> 2. Kræver, at du bruger en ikke-statisk cursor:

> [...]

Tak for dit svar Jørn,
Jeg har valgt at bruge Stig Johansens løsning , men jeg gemmer dit forslag i
min private kode samling.
Mvh
Henning

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-10-08 22:18

"Henning Smed" <henning snabela smeds dot dk> wrote in message
> [...]
>
> Når posterne listes skal ORDER BY være ASC og ikke DESC, kan jeg liste
> posterne sorteret ASC uden at foretage en ny søgning?

Yeps.

I og med du skriver MS SQLServer, går jeg ud fra du også har databasen pubs
installeret.

Her har jeg lavet følgende analoge eksempel:
SELECT TOP 5 ord_date,stor_id,ord_num FROM sales
WHERE ord_date < '1994-01-01'ORDER BY ord_date DESC

Den giver som din en faldende sortering, så vi pakker den ind i en
subselect:

SELECT * FROM (
SELECT TOP 5 ord_date,stor_id,ord_num FROM sales
WHERE ord_date < '1994-01-01'ORDER BY ord_date DESC
) AS S ORDER BY ord_date

Den giver så en stigende sortering.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-08 13:42

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> SELECT * FROM (
> SELECT TOP 5 ord_date,stor_id,ord_num FROM sales
> WHERE ord_date < '1994-01-01'ORDER BY ord_date DESC

Mange tak for dit svar Stig,

SELECT * FROM ( SELECT TOP 19 IdNo,PlayDate FROM tblKalender WHERE PlayDate
< (DateSerial(2008, 10, 7)) AND ScoreCard = 1 ORDER BY PlayDate DESC) ORDER
BY PlayDate ASC

Select sætningen ovenfor fungerer fint og giver stigende sortering, er det
det "SELECT * FROM" eller "SELECT TOP 19" som skal indeholde de koloner jeg
skal bruge resultatet fra, dvs. skal jeg erstatte "SELECT *" med "SELECT
IdNo,PlayDate"?

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-10-08 13:54

"Henning Smed" <henning at smeds dot dk> wrote:

> [...]
> det "SELECT * FROM" eller "SELECT TOP 19" som skal indeholde de koloner
> jeg skal bruge resultatet fra, dvs. skal jeg erstatte "SELECT *" med

Man kan sige at "SELECT TOP 19 IdNo,PlayDate " returnerer en slags
midlertidig tabel med 2 kolonner: IdNo,PlayDate

Den omkringliggende SELECT * returnerer alle kolonner inden for denne tabel,
dvs. kun IdNo og PlayDate.

Hvis du skal bruge flere kolonner, skal du udvide den 'inderste' SELECT.

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-08 14:26

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> wrote in message

> [...]
> tabel,
> dvs. kun IdNo og PlayDate.
>
> Hvis du skal bruge flere kolonner, skal du udvide den 'inderste' SELECT.

Tak for en logisk forklaring Stig,
Så lærte jeg også noget nyt i dag.
/Henning