Geforce 3 <> Geforce 6
Fra : Kim Schroeder

Dato : 06-10-08 00:23

Et lidt antikt spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på ved søgning på nettet:

Jeg har lige installeret et NX6200AX grafikkort i min "nye" computer
(opdagede lige til min skræk, at den runder 7 år til februar..) til erstatning
for det oprindelige Geforce3-kort, som begyndte på at vise ingenting.

Hvilket årstal taler vi om mht til det nye kort ?
Hvor meget bedre er det ift det gamle GF3 ?

Da jeg ikke kunne regne med at se, hvad der skete på skærmen,
tog jeg råt og brutalt det gamle kort ud og satte det nye i.
Win XP opdagede herefter det nye kort og installerede driverne.

Ganske imponerende, idet GeForce 6 ikke havde set dagens lys,
da Win XP kom på gaden.
Og her er så det ubegavede spørgsmål nr. 2:
Hvorfra har Win XP driverne ? Følger der nye drivere over en bred
kam med ifm SP1-2 og 3 - eller bliver de hentet ifm Win-upddate ?

Siden det kører glimragende, er der så noget grund til at installere
sidst nye drivere fra nVidia ?

Kim

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-10-08 07:40

Kim Schroeder wrote:

> Hvilket årstal taler vi om mht til det nye kort ?

2-3 år.

> Hvor meget bedre er det ift det gamle GF3 ?

Slet ikke. Det er faktisk dårligere.

> Og her er så det ubegavede spørgsmål nr. 2:
> Hvorfra har Win XP driverne ? Følger der nye drivere over en bred

Det har den formodentligt heller ikke. Du har kun fået fat i
standardfunktionaliteten.

> Siden det kører glimragende, er der så noget grund til at installere
> sidst nye drivere fra nVidia ?

Hvad bruger du maskinen til?

Jesper Poulsen

Fra : Dr.Phil

Dato : 09-10-08 19:58

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> 2-3 år.

> Slet ikke. Det er faktisk dårligere.

Ja du skal op i minimum 6600 klassen og helst 6600GT før der sker
noget...men det er så nok osse en god forbedring ifht. Geforce3.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-10-08 08:56

Dr.Phil wrote:

> Ja du skal op i minimum 6600 klassen og helst 6600GT før der sker
> noget...men det er så nok osse en god forbedring ifht. Geforce3.

GF6600 er naturligvis hurtigere end både GF3 og GF6200. Det er bare ikke
det det drejer sig om. Det drejer sig om at staklen har kastet et GF6200
i sin maskine som erstatning for et GF3. Og der er det så jeg skriver at
der er tale om et ydelsesfald.

GF3 er et gamerkort. GF6200 er et kort til at vise en desktop med. Hvis
de blev testet mod hinanden under sammenlignelige vilkår, så vil GF6200
være den store taber.

Jesper Poulsen

Fra : Kenneth

Dato : 06-10-08 13:37

Kim Schroeder wrote:
> Siden det kører glimragende, er der så noget grund til at
> installere sidst nye drivere fra nVidia ?

Hvis det skal køre optimalt så ja.

Med Venlig Hilsen / With Best Regards
Kenneth Iversen

Fra : Kim Schroeder

Dato : 21-10-08 00:22

Tak for svarene,

Lidt tankevækkende at et GF6 er dårligere end et GF3.

Mit problem var/er, at udbudet af AGP-kort er til at overse, og jeg
skulle bare have maskinen til at køre igen.
Da den som sagt snart runder de 7 år, var jeg ikke instillet på at ofre
ret meget.

Maskinen har kørt rigtig meget EverQuest - men den bliver ikke brugt
til spil for tiden.

Vil overveje at installere de sidst nye drivere.

Kim

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-10-08 09:04

Kim Schroeder wrote:

> Lidt tankevækkende at et GF6 er dårligere end et GF3.

GF6 er som sådan ikke ringere end GF3, men de mindste GF6 er ringere end
GF3. GF6200 svarer til et GF2/GF4 MX. GF4 MX er ringere end GF2 Ti.
GF6800 Ultra kan følge med GF7600GS.

Jesper Poulsen

Fra : Kim Schroeder

Dato : 23-10-08 03:20

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse news:48fd8cf8$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> GF6 er som sådan ikke ringere end GF3, men de mindste GF6 er ringere end
> GF3. GF6200 svarer til et GF2/GF4 MX. GF4 MX er ringere end GF2 Ti.
> GF6800 Ultra kan følge med GF7600GS.

Tak for svaret,

Spørger så blot af nysgerrighed:
Ville det - nu til dags - være muligt at købe et nyt kort (AGP)
bedre end mit gamle GF3 (og bedre end det nuværende 6200) ?

Og i så fald hvilket ?

Kim

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-10-08 07:59

Kim Schroeder wrote:

> bedre end mit gamle GF3 (og bedre end det nuværende 6200) ?

Ja.

> Og i så fald hvilket ?

DirectX 9.0C:
http://tinyurl.com/5ll9z3

Hvis du lige ser bort fra det GF6200A, så er de alle væsentligt kraftigere.

Directx 10:
http://tinyurl.com/5augks

Jesper Poulsen

Fra : Kim Schroeder

Dato : 23-10-08 21:54

Tak for svaret - men kan nu ikke lige få linkene til at virke.

Kim

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-10-08 12:14

Kim Schroeder wrote:
> Tak for svaret - men kan nu ikke lige få linkene til at virke.

De virkede da jeg lavede dem.

Okay, gå ind på EDBpriser og søg på grafikkort. Vælg AGPx8, 256MiB RAM
som minimum og DirectX 9.0C hhv. DirectX 10.

Jesper Poulsen

Fra : Kim Schroeder

Dato : 26-10-08 02:08

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse news:4901ade1$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]
> Okay, gå ind på EDBpriser og søg på grafikkort. Vælg AGPx8, 256MiB RAM
> som minimum og DirectX 9.0C hhv. DirectX 10.
[klip]

Tak for hjælpen.

Mit bundkort (Intel D850MV) understøtter kun x4 AGP
- men kan alle x8 kort ikke også køre x4 ?

Kim

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-10-08 09:14

Kim Schroeder wrote:

> - men kan alle x8 kort ikke også køre x4 ?

Jo. Det er faktisk de færreste x8-kort der får lov at køre x8

Jesper Poulsen

Fra : Kim Schroeder

Dato : 26-10-08 02:52

Og et tillægskommentar: Kortet må ikke larme.

Sælgeren af 6200 havde et lidt bedre et - man han sagde, at det larmede pga blæseren,
så derfor fravalgte jeg det.

Er 7600- serien bedre ? Men larmer de meget fra blæseren ?

Kim

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-10-08 09:17

Kim Schroeder wrote:
> Og et tillægskommentar: Kortet må ikke larme.

Der findes fine passive løsninger som jeg klart vil anbefale. Schooner
har et heatpipe-kit til eftermontering der kan klare ret store kort
unden problemer.

Alternativt har Zalman en blæserløsning der er ret tavs. Det er en
ganske god investering at skifte stock-køleren ud, da den som oftest er
noget billigt juks (når man køber et billigt kort).

Jesper Poulsen