50 eller 70 ccm?..
Fra : Morten KD

Dato : 04-10-08 17:30

Overvejer at peppe min Stalker lidt op med en ny cylinder, men hvilken str.?
Er blevet anbefalet en Trophy 70 ccm. Hos Speedline kan jeg se at man også
kan få en Trophy 50 ccm til næsten samme pris.

Mit spørgsmål er så hvad forskellen på 70 og 50 ccm er, udover 20 ccm (bedre
sejtræk/moment). Vil en Trophy 50 ccm trække mere/bedre en den originale
cylinder og vil den tage flere snoninger en den originale? Hvad gør en
Trophy 50 ccm bedre end den originale cylinder?

Venligst,
Hr. Kjær

Fra : Henning Lund

Dato : 04-10-08 19:12

Morten KD <mortenkd@jubiimail.dk> skrev:
> Overvejer at peppe min Stalker lidt op med en ny cylinder, men
> hvilken str.? Er blevet anbefalet en Trophy 70 ccm. Hos
> Speedline kan jeg se at man også kan få en Trophy 50 ccm til
> næsten samme pris.

Tag 70éren der er meget mere sejtræk i den og for dælen hvor kan
de køre mange km hvis bare man ikke kører fuld gas hele tiden.
Den jeg har monteret på min har gået over 10.000 km, jeg kan ikke
mærke noget endnu. De plejer at kunne gå 20.000 - 30.000 km. Den
gamle scooter jeg havde gik over 18.000 km på samme cylinder, og
fejlede intet da jeg solgte den.

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Morten KD

Dato : 05-10-08 15:50

> Tag 70éren der er meget mere sejtræk i den og for dælen hvor kan
> de køre mange km hvis bare man ikke kører fuld gas hele tiden. Den jeg har
> monteret på min har gået over 10.000 km, jeg kan ikke mærke noget endnu.

Tak, lyder godt.. - dog er jeg noget tilbageholdende med at vælge en 70ér,
da lyd-karakteren bliver en anden (noget mere aggresiv og kraftigere..).
Kører hovedsageligt i by og vil helst undgå for megen opmærksomhed, når jeg
accelerer med fuld skrue.. Synes den siger nok pt. (standard, alle
begrænsninger fjernet). Derfor er det at jeg også overvejer en 50ér trophy,
men ved bare ikke om den er prisen værd i forhold til en original?

Venligst,
Morten

Fra : Henning Lund

Dato : 07-10-08 14:12

Morten KD <mortenkd@jubiimail.dk> skrev:

> Tak, lyder godt.. - dog er jeg noget tilbageholdende med at
> vælge en 70ér, da lyd-karakteren bliver en anden (noget mere
> aggresiv og kraftigere..).

Det gør den faktisk ikke, jeg har haft både den ene og den anden
i brug.

>Kører hovedsageligt i by og vil
> helst undgå for megen opmærksomhed, når jeg accelerer med fuld
> skrue..

Jamen ingen forbyder dig at have "blød hånd" ved gasgivning. Jeg
kører meget i byen og har kørt forbi Razzia flere gange uden at
være blevet stoppet. En ordentlig udstødning bremser lyden, jeg
bruger TP Powered og den larmer slet slet ikke ift. de billige
potter der er i handlen.

> Synes den siger nok pt. (standard, alle begrænsninger
> fjernet). Derfor er det at jeg også overvejer en 50ér trophy,
> men ved bare ikke om den er prisen værd i forhold til en
> original?

Den holder fuldt ud lige så længe som den originale, det er en af
de bedste cylindre der kan få´s, rigtig kwaliware.

Da mine sønner var i scooterrace alderen kaldte de mig tosset når
jeg foreslog dem TP. De kunne ikke få det vildt nok, men det gav
så en ordentlig økonomisk nedtur til dem begge. Ingen af
racercylindrene holdt ret længe, så de skiftede cylinder lige så
ofte som postbudet kommer her ude på landet.
Efter nogen tid slog de over på TP og så kunne de bruge scooteren
hver dag frem og tilbage på arbejde uden at skulle trække
scooteren det halve af vejen.

Fra : Morten KD

Dato : 07-10-08 15:42

He-he... - "blød hånd" ved gasgivning.. - men forstår hvad du mener. Det er
i virkeligheden nok bare mig der skal vænne mig til at køre 2-takt igen..

Har faktisk allerede bestilt og monteret en 70ér, og må indrømme at det er
rart at køre med. Accelerationstiden fra 0-50 km/t er nærmest blevet
halvveret, hvorimod topfarten er ca. 10 km/t mere, men dog mere end rigeligt
til mig.. Også benzinøkonomien er forbedret med ca 5 km/l

På min model er der et sekundært luftfilersystem/katalysator eller noget,
som går fra et rør i udstødningen til et filter lige over blæseren og videre
ned til motoren.. - hvad pokker stiller jeg op med det i forbindelse med et
udstødningsskifte? (evt. Gianelli Go)

Iøvrigt tak for dine svar, Henning

Venligst,
Morten

Fra : Henning Lund

Dato : 07-10-08 18:12

Morten KD <mortenkd@jubiimail.dk> skrev:

> Har faktisk allerede bestilt og monteret en 70ér, og må
> indrømme at det er rart at køre med.

Nåe hva fik dig "omvendt" ?

> Accelerationstiden fra
> 0-50 km/t er nærmest blevet halvveret, hvorimod topfarten er
> ca. 10 km/t mere, men dog mere end rigeligt til mig.. Også
> benzinøkonomien er forbedret med ca 5 km/l

Jeps og så skal man ikke mere frygte modvind

> [...]
> lige over blæseren og videre ned til motoren.. - hvad pokker
> stiller jeg op med det i forbindelse med et udstødningsskifte?

Hvor går den ind i motoren? Det er ikke noget varmehalløj der
skal modvirke karburator is?
..

Fra : Morten KD

Dato : 07-10-08 19:52

> Nåe hva fik dig "omvendt" ?

De massive anbefalinger..

> Hvor går den ind i motoren? Det er ikke noget varmehalløj der skal
> modvirke karburator is?

Nej, den har ingen forbindelse med karburatoren. Det er vist et system der
skulle rense udstødningsgassen yderligere?.. På billede 1 og 3 er det muligt
at se hvad jeg taler om: http://www.billig-scooter.dk/about7359.html

Venligst,
Morten

Fra : Henning Lund

Dato : 07-10-08 20:13

> [...]

> et system der skulle rense udstødningsgassen yderligere?.. På
> billede 1 og 3 er det muligt at se hvad jeg taler om:

Nåe den måde, jamen det er lavet på flere forskellige måder, men
det forhindrer dig ikke i at skifte potten, du skal bare blænde
røret af ved skift til anden potte. Jeg har for et styklke tid
siden hjulpet en med en PGO, der var også sådan en sær opfindelse
på. Har du husket at dyse op efter skift af cylinder, ellers skal
du dæwleme ikke køre ret langt.

Fra : Morten KD

Dato : 07-10-08 20:53

>du skal bare blænde
> røret af ved skift til anden potte. Jeg har for et styklke tid siden
> hjulpet en med en PGO, der var også sådan en sær opfindelse på.

Ok. Hvor skal jeg blænde røret af? Skal jeg bare lade de sære ting sidde og
stoppe noget op i gummislangen, eller skal det helt afmonteres?

>Har du husket at dyse op efter skift af cylinder, ellers skal du dæwleme
>ikke køre ret langt.

Jo, det har jeg.. - men leger stadig med det

/Morten

Fra : Henning Lund

Dato : 08-10-08 05:20

Morten KD <mortenkd@jubiimail.dk> skrev:

> Ok. Hvor skal jeg blænde røret af? Skal jeg bare lade de sære
> ting sidde og stoppe noget op i gummislangen, eller skal det
> helt afmonteres?

Det er lidt forskelligt hvordan det laves. Nogle monterer et rør
til slangen så det ser originalt ud hvis ellers potten også gør
det, andre propper bare røret.

Fra : Morten KD

Dato : 08-10-08 13:29

> Det er lidt forskelligt hvordan det laves. Nogle monterer et rør til
> slangen så det ser originalt ud hvis ellers potten også gør det, andre
> propper bare røret.

Ok, tror bare jeg piller stykket fra udstødning til filter af. Evt. stopper
filteret helt til, så der ikke kan komme luft eller noget ned i motoren..

Foreløbig tak for hjælpen

Venligst,
Morten

Fra : oz3bto

Dato : 20-10-08 23:46

"Morten KD" <mortenkd@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og stoppe noget op i gummislangen, eller skal det helt afmonteres?

> Jo, det har jeg.. - men leger stadig med det

Giv gummirøret et knæk og sæt en strips på så er den i vinkel

Fra : oz3bto

Dato : 20-10-08 23:43

> [...]
> begrænsninger fjernet). Derfor er det at jeg også overvejer en 50ér
> trophy, men ved bare ikke om den er prisen værd i forhold til en original?

Hvis du vi bibeholde en nogenlunde lovlig lyd så skal et være 70ccm og ikke
50ccm
50ccm trophy skal have en del flere RPM for at trække ordentlig hvor 70ccm
trophy arbejder hvor std. cyllen arbejder

Køre selv på en typhoon med trophy 70ccm og powred potte + 19mm karbu ..
politiet tager den for at være lovlig

Fra : Morten KD

Dato : 21-10-08 10:49

> [...]
> 50ccm trophy skal have en del flere RPM for at trække ordentlig hvor
> 70ccm trophy arbejder hvor std. cyllen arbejder

Apropos lyd.. - fik monteret en Multivar m. 7,2g ruller... tjiisuuss, den
røg helt op på 10.000 o/m!! og den lød fuldstændig overddrevet raceragtig..

Jeg smed hurtigt nogle 8,3g ruller i og fik omdrejninger ned på respektable
9000 o/m.
Tror faktisk jeg vil prøve med nogle ruller på ca. 9g, da jeg kan fornemme
at den trækker bedst ved ca. 8500 o/m

> Køre selv på en typhoon med trophy 70ccm og powred potte + 19mm karbu ..
> politiet tager den for at være lovlig

Må man spørge hvor hurtigt den kører med den opsætning? Jeg kører med en
17,5 Delorto og Gianelli Go +90km/t.

Venligst,
Morten

Fra : Henning Lund

Dato : 22-10-08 18:08

Morten KD <mortenkd@jubiimail.dk> skrev:

> Tror faktisk jeg vil prøve med nogle ruller på ca. 9g, da jeg
> kan fornemme at den trækker bedst ved ca. 8500 o/m

Det er rigtigt, jeg kører med 8,5 på multivar

> Må man spørge hvor hurtigt den kører med den opsætning? Jeg
> kører med en 17,5 Delorto og Gianelli Go +90km/t.

Min NRG er monteret med TP Trophy, TP Powered, 19mm Dellorto,
Stage 6 filterindsats, Malossi VL13 membran samt en Stage 6
gearing. 121 km/t under ekstrem godt vindforhold målt via GPS.
Huha det er stærkt på de små bette hjul

Fra : Morten KD

Dato : 22-10-08 20:23

> Det er rigtigt, jeg kører med 8,5 på multivar

Jeg har nu smidt nogle 8,7g på og nu tager den 9000 o/m.. - dog synes jeg
stadig det er for meget.. Måske jeg skal helt op omkring 10g..

> Min NRG er monteret med TP Trophy, TP Powered, 19mm Dellorto, Stage 6
> filterindsats, Malossi VL13 membran samt en Stage 6 gearing. 121 km/t
> under ekstrem godt vindforhold målt via GPS.

Imponerende.. - min kørte 100 km/t på et langt lige stykke i medvind på
speedo i dag. Alt rigeligt til mig..

/Morten

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 07-10-08 04:37

On 4 Okt., 18:29, "Morten KD" <morte...@jubiimail.dk> wrote:
> [...]
> cylinder og vil den tage flere snoninger en den originale? Hvad gør en
> Trophy 50 ccm bedre end den originale cylinder?

Jeg synes bare du skulle sælge den og får dig pappet til MC og så
spare sammen til en rigtig MC i stedet.
Hvis du er under 18 må du vente.
Så er det jo fordi du ikke er gammel nok til de vovede hastigheder og
sandsynligvis ikke kan styre en to hjuler med så megen styrke.

ChrIV

Fra : Morten KD

Dato : 07-10-08 12:47

>"Christian Denfjerde" skrev i meddelelsen

>Jeg synes bare du skulle sælge den og får dig pappet til MC og så
>spare sammen til en rigtig MC i stedet.

Har allerede pap og mc..

>Hvis du er under 18 må du vente.

Er fra 1969..

>Så er det jo fordi du ikke er gammel nok til de vovede hastigheder og
>sandsynligvis ikke kan styre en to hjuler med så megen styrke.

Ahh, det er da gået meget godt ind til videre.. - selv med den Honda
Blackbird jeg havde på et tidspunkt..

Men hvis du - Christian Denfjerde - har et seriøst svar på mine spørgsmål,
hører jeg dem gerne...

Venligst,
Morten -
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=24971&ipc=87258

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-10-08 14:44

Christian Denfjerde wrote:

> Så er det jo fordi du ikke er gammel nok til de vovede hastigheder og
> sandsynligvis ikke kan styre en to hjuler med så megen styrke.

Du er dog den dummeste jeg har oplevet længe. Hvem har lukket dig ud?
I filteret med dig - skovl!

Jesper Poulsen

Fra : Morten KD

Dato : 07-10-08 15:20

> Du er dog den dummeste jeg har oplevet længe. Hvem har lukket dig ud?
> I filteret med dig - skovl!

He-he.. - ro på nu.. - manden kan sikkert selv gøre for det...

Jeg ville blive noger overrasket hvis Christian Denfjerde vidste noget om
cylindre?..

/Morten

Fra : Morten KD

Dato : 07-10-08 15:47

Det gik vist liige hurtigt nok..

Prøver igen..

He-he.. - ro på nu. Manden kan sikkert ikke selv gøre for det..

Jeg ville blive noget overrasket hvis "Christian Denfjerde" vidste noget om
cylindre..

/Morten

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-10-08 16:44

Morten KD wrote:

> He-he.. - ro på nu. Manden kan sikkert ikke selv gøre for det..

Han er set under mange navne i andre grupper - han _er_ en skovl.

Jesper Poulsen

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 08-10-08 16:06

On 7 Okt., 17:44, Jesper Poulsen <nos...@ingensteder.dk> wrote:

> Han er set under mange navne i andre grupper - han _er_ en skovl.
>
> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Nå så lad os se hvor skarpsindig du er og gør os klogere på dine
formodninger.

forresten har jeg en rimelig indsigt i motorcykelmotorer og dermed
også knallerters mekanik.
Den indsigt jeg har fra at have kørt og vedligeholdt mere end 20 egne
MC'er, næsten alle af italiensk herkomst, siden 70'erne og bl.a.
deltaget i Ducati Klubrace mange gange i Sverige og Holland.
Udover motorcyklerne er jeg nu igang med egen bil nummer 16.

Min holdning er at der er nok knallerter ude i trafikken som gør
vejene usikre og en honing eller et cylinderskift fra 50 til 70 ccm er
en ulovlig konstruktiv ændring hvis det er til gadebrug.

Jesper S. Poulsen.
Luk dit taleorgan i når du ikke har noget fornuftigt at sige til de
voksne.

Fra : Henning Lund

Dato : 10-10-08 18:34

Christian Denfjerde <sendenemailtilmig@gmail.com> skrev:

> [...]
> Sverige og Holland.
> Udover motorcyklerne er jeg nu igang med egen bil nummer 16.

Og?

> Min holdning er at der er nok knallerter ude i trafikken som
> gør vejene usikre og en honing eller et cylinderskift fra 50
> til 70 ccm er en ulovlig konstruktiv ændring hvis det er til
> gadebrug.

Er en honing ulovlig, siden hvornår er det blevet det?

Fra : Kurt Lund

Dato : 18-10-08 08:14

"
Min holdning er at der er nok knallerter ude i trafikken som gør
vejene usikre og en honing eller et cylinderskift fra 50 til 70 ccm er
en ulovlig konstruktiv ændring hvis det er til gadebrug.

Aha Du er jo så nok en af de Tumper/Klaphatte Christian D4 der når de SKAL
om ved en 45 så kører de 5-10cm fra sidespejlet med fulde gardin, og det er
så ligemeget om det stormer eller blæser
for jeg skal sku bare om man kan ikke ligge bag en 45 selv om den så kører
70km/t,. for det gælder jo dit LIV at du kommer de 2-5 sek hurtigere Frem.

Og du overhaler sikkert også ved vejbaneskift - helleanlæg og fuldoptrunkne
linier.
Jeg møder mange af den slags hver dag, jeg møder også foik der kan overhale
rigtigt og lovligt, deri blandt politiet og de siger sku ikke noget til at
man kører 60-70 km/t på en 45, Hallo du har kørekort
og kører formondeligt ordenligt, så er du sku ikke så meget til gene for den
anden trafik som hvis du kører 45 km/t.

Kurt

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 10-10-08 13:51

On 10 Okt., 19:33, "Henning Lund" <denduri...@lite.dk> wrote:

> Og?

> Er en honing ulovlig, siden hvornår er det blevet det?

> [...]

Siden 50,00000000000001 ccm

ChrIV

Fra : Rasmus

Dato : 12-10-08 08:43

Christian Denfjerde <sendenemailtilmig@gmail.com> wrote in

> Siden 50,00000000000001 ccm
>
> ChrIV

Nej, det er tilladt at bore/hone over standart mål. Kan bare ikke huske
hvor meget, men jeg mener det er 2 overstørrelser. Altså omkring 0.5mm.
Hvilket i nogle tilfælde kan bringe dig over 50ccm.

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 12-10-08 04:25

On 12 Okt., 09:43, Rasmus <r_...@REMOVEtdcspace.dk> wrote:

> [...]
> Hvilket i nogle tilfælde kan bringe dig over 50ccm.- Skjul tekst i anførselstegn -

Men ikke 70 ccm

Chr.IV

Fra : Rasmus

Dato : 17-10-08 09:58

> e42-485f-b466-30e6d9546d28@a70g2000hsh.googlegroups.com:

> m.
> ørselstegn -

> Men ikke 70 ccm
>
> Chr.IV

nej, det skrev jeg vist heller ikke noget om!