En af forklaringerne?
Fra : Vagn Kofoed

Dato : 02-10-08 12:23

Det efterfølgende forstår jeg ikke rigtig selv idet jeg hverken er
bankuddannet eller har nogen økonomisk uddannelse, men måske er der nogen
der kan kommentere.

I ´94 var jeg til et foredrag i Unibørs der handlede om en ny fidus. Fidusen
var følgende: Når banken har en 30-årig obligation, kan man splitte den op i
et papir med kortere løbetid (5 år?) og højere rente samt et papir med
længere løbetid (35-40 år) og lavere rente. Ideen var at den samlede værdi
af
de to nye papirer var den samme som obligationen, men man havde fået en del
af beholdningen omformet til hurtigt omsættelige papirer. For boligejeren
betyder det ingenting, han betaler stadig på sin 30-årige obligation.

Nu er det jeg tænker på at hvis den hurtige del af obligationsbeholdningen
bliver udbudt til højstbydende i et marked med stigende konjunkturer, vil
man meget hurtigt miste overblikket over hvad markedet i virkeligheden er
værd. Køberne i de andre banker vil efter kort tid undlade at checke op i
mod den oprindelige obligation og vurdere den aktuelle pris på papiret.

Mine tanker blev affødt af en amerikansk ekspert der sagde at ingen vidste
hvad ejendomsmarkedet i virkeligheden er værd. Det amerikanske
ejendomsmarked er dermed blevet en ægte boble.

Giver det mening?

Vagn Kofoed

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-10-08 19:49

Vagn Kofoed wrote:

> [...]
> splitte den op i et papir med kortere løbetid (5 år?) og højere rente
> samt et papir med længere løbetid (35-40 år) og lavere rente.

Det kaldes en CMO
<http://en.wikipedia.org/wiki/Collateralized_mortgage_obligation>

--
Jesper Lund