Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Foto til banken?
Fra : Knut

Dato : 04-10-08 09:24

Hvad går denne artikel reelt ud på?
http://epn.dk/privatokonomi/article1476498.ece
og hvorfor er det (mig bekendt) kun Nykredit.?

Knut

Fra : per christoffersen

Dato : 04-10-08 10:57

"Knut" <enbedreeemailadresse@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad går denne artikel reelt ud på?
> http://epn.dk/privatokonomi/article1476498.ece
> og hvorfor er det (mig bekendt) kun Nykredit.?

Den drejer sig om foranstaltninger truffet af Nykredit efter Hvidvasklovens
(lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og
finansiering af terrorisme) §12, stk. 8.

Og om en slatten journalist, der ikke rigtig gider at undersøge historien
til bunds...

FUT dk.videnskab.jura

/Per

Fra : Knut

Dato : 04-10-08 17:53

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> wrote in message

> [...]
> udbytte og finansiering af terrorisme) §12, stk. 8.
>
> Og om en slatten journalist, der ikke rigtig gider at undersøge historien

Hvordan er det at det giver mening at Nykredit indfører en sådan
billedordning - har svært ved at se at kun Nykredit er omfatet af hvidvask.

Desuden har pengeinstitutterne selv for et par siden afskaffet billede på
Dankort mv. - så er det ikke lidt tåbeligt nu at indsamle tilsvarende
portætter?

Knut

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-10-08 09:43

Knut wrote:
> Hvad går denne artikel reelt ud på?
> http://epn.dk/privatokonomi/article1476498.ece
> og hvorfor er det (mig bekendt) kun Nykredit.?

I forbindelse med den artikel kunne jeg godt tænke
mig at vide om banken overhovedet må opsige et lån
der ikke er misligholdt?

JonB

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-10-08 17:47

>I forbindelse med den artikel kunne jeg godt tænke
>mig at vide om banken overhovedet må opsige et lån
>der ikke er misligholdt?

Ja, det må de gerne i min bank. Det er en del af aftalegrundlaget.

Mvh Maria

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-10-08 18:02

Knut wrote:

> Hvordan er det at det giver mening at Nykredit indfører en sådan
> billedordning - har svært ved at se at kun Nykredit er omfatet af
> hvidvask.

Det giver ingen mening, men det gælder hovedparten af de anti-"terror"
tiltag som EU og staten har fundet på.

> Desuden har pengeinstitutterne selv for et par siden afskaffet billede
> på Dankort mv. - så er det ikke lidt tåbeligt nu at indsamle tilsvarende
> portætter?

Nye kunder skal aflevere disse oplysninger, og det er ligeledes et krav
at de bliver indsamlet fra gamle kunder på et tidspunkt. Formålet er at
banken skal checke at du er den som du giver dig ud for at være.
Derudover skal de løbende kontrollere at du ikke optræder på diverse
terrorlister fra EU.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-10-08 17:56

Maria Frederiksen wrote:

> Ja, det må de gerne i min bank. Det er en del af aftalegrundlaget.

Sikkert, men nu er dette et realkreditlån, som jf. pantebrevet er
uopsigeligt fra kreditors side sålænge ydelserne betales rettidigt.

På den anden side kan realkreditinstituttet formentlig opsige lånet, hvis
staten (in)direkte tvinger dem til det (ved at true realkreditinstituttet
med bøder, hvis kunderne ikke er identificeret og checket mod diverse
terrorlister fra EU..).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-10-08 19:00

Carsten Riis wrote:

> Kunne man da ikke bare bruge de oplysninger som SKAT sidder inde
> med.....og de borgere som derudfra udsøge dem, hvor det kan være
> relevant at se billedID.....og mon ikke at man i forbindelse med
> pasudstedelse eller kørekortudstedelse har en eller anden billedbank
> eller tilsvarende som kan bekræfte personens identitet....altså sammen
> uden at skulle belemre borgerne med at fremvise kopier af diverse
> offentligt udstedte Billedlegitimationer.

I den konkrete sag, en realkreditlåntager som kunde, vil jeg mene at
vores udmærkede tinglysningssystem burde være tilstrækkeligt til at
identificere kunden. Der er temmelig meget kontrol ved låneoptagelsen af
at man nu også er den rette adkomsthaver til ejendommen. Du får svært ved
at optage et lån med pant i min ejendom!

Det næste EU-krav bliver vel at man skal legitimere sig når man betaler
sin topskat

--
Jesper Lund