Debatforum til DSF
Fra : Søren Arnvig

Dato : 03-10-08 20:57

Jeg sad lige og læste forbundsformandens leder i det sidste
nummer af Sportsdykkeren og det slog mig, at der ikke eksisterer
et forum hvor DSF medlemmer kan diskutere forbundet.

Sportsdykkeren bringer ikke læserbreve og debat på hjemmesiden
er ikke mulig. Formandens løsning er at sende ham en mail, som han
kan svare på, men det giver ikke rigtig en åben debat.

Er der andre forbundsmedlemmer end mig der føler,
at der bør være et eller andet debat forum med det formål ?

Søren Arnvig

Fra : morten@bjoerndalmose~

Dato : 03-10-08 14:11

> Er der andre forbundsmedlemmer end mig der føler,
> at der bør være et eller andet debat forum med det formål ?
>
> Søren Arnvig

Det kunne da være en rigtig god idé. Jeg savner af og til at vende
nogle ting omkring uddannelse, holdninger og meget andet. Naturligvis
har vi nyhedsgruppen her, men jeg tror måske nok at der er en del som
ikke kan finde herind. Hvis man havde et forum på DSF's hjemmeside og
linkede til den hver gang i Sportsdykkeren - så tror jeg hurtigt der
ville komme gang i debatterne.

Morten Bjørn Dalmose

Fra : Jan Birk

Dato : 04-10-08 07:49

> Sportsdykkeren bringer ikke læserbreve og debat på hjemmesiden
> er ikke mulig. Formandens løsning er at sende ham en mail, som han
> kan svare på, men det giver ikke rigtig en åben debat.

Han svarer nu heller ikke på mails, ikke engang dem som han selv
opfordrer til.

Men ellers er jeg meget enig i, at der kunne bruges et DSF forum.

/Jan

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-08 08:20

> Sportsdykkeren bringer ikke læserbreve og debat på hjemmesiden
> er ikke mulig. Formandens løsning er at sende ham en mail, som han
> kan svare på, men det giver ikke rigtig en åben debat.

Nu er det jo ikke formanden der bestemmer den slags, det er
generalforsamlingen og den skal, den til en hver tid sidende bestyrelse
rette sig efter.
Så løsningen er vel at stille forslag til generalforsamlingen, husk evt.
tidsfrist, om oprettelse af et debatforum, her kan medlemmerne så bestemme
om det skal oprettes eller ej, det er derved en demokratisk løsning og vil
ikke være en beslutning taget af de få.
M.h.t. læserbreve, det er jo et medlemsblad og det er også underlagt
generalforsamlingen.

Måske det har været debateret en gang i fordumsdage og er der blevet
nedstemt, men hvorfor ikke prøve igen mange holdninger forandres over tid?
Måske det er nedstemt fordi man er bange for "slagsmål" og "verbale
øretæver", måske med rette - bare kik her i gruppen, der er nogen gange en
eller anden stakkel der kommer i klemme, mere eller mindre selvforskyldt,
men det ses desværre ofte i debatfora, at en spørger får hug i stedet for
svar.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Søren Arnvig

Dato : 04-10-08 10:36

"Jan Birk" <jan.birk@ivalid.domain.null> skrev i meddelelsen

> Han svarer nu heller ikke på mails, ikke engang dem som han selv
> opfordrer til.

Jeg tror , at han manglerr tid.
Han er i forvejen involveret i forbundsarbejde som formand,
har ansvaret for forbundetst internationale arbejde i CMAS
og i det nordiske samarbejde, er formand for EUF
og kontakt person for teknisk udvalg i forbundet.

Så der er nok at se til.

Søren Arnvig

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 04-10-08 11:24

"Søren Arnvig" <fnug@arnvig.fjern.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og i det nordiske samarbejde, er formand for EUF
> og kontakt person for teknisk udvalg i forbundet.

Så find en formand der har tid til at pleje medlemmernes interesse!
Det du nævner skaffer ikke flere medlemmer til klubberne, forbedre klubbens
muligheder for at tilbyde dykkerturer og få flere i vandet, eller forbedre
deres økonomi.
DSF skal være til for medlemmerens skyld og ikke omvendt.
Nu ved jeg godt at monofinnesvømning på fransk er stort i udlandet men
det er altså andre ting som en dansk dykkerklub har behov for.
Det kunne være fælles billige bidrag på f.eks. flg områder:

A) Bådforsikring
B) Søredning
C) Gasser (ikke den superdyre aftale der findes nu)
D) Slæbesteder
E) Motoreftersyn
og
F) Ophævning af UV forbuddet i Øresund
G) Urimelige dykkerforbud

For the record vil jeg nævne at jeg pesonligt engang har været formand for
en "rigtig" CMAS klub i mange år, men gennerelt er det stok konservativt og
kvæler alle initativer, og jeg tror ikke DSF er meget anderledes. Så jeg
valgte istedet at dykke 100 dage om året og blive en kompetent teknisk dyb
ccr vragdykker, og deltage i og udforme diverse turer (Tinn 2009 bliver til
noget). Men jeg prøver da sådan helt på privat plan at udbredde kendskabet
til dykning og har pt. to dykkerklubber som jeg skal undervise i undervands
svømmeteknikker og en klub hvor jeg skal fortælle om lukket kontra åbne
sytemer. Ellers arbejder jeg hårdt på at få flere kvindelige tekniske
dykkere i Danmark, og det tror jeg Ruth kan skrive under på ikk
Bare lige for at understrege at jeg ikke kun er et brokhoved, men jeg gider
bare ikke unødigt papirarbejde og endeløse meningsløse møder.

/Sune

Fra : Jan Birk

Dato : 04-10-08 16:08

> F) Ophævning af UV forbuddet i Øresund

Det har været i udvalgsarbejde i DSF i over 10 år, så det er på vej i
den rigtige demokratiske ånd

/Jan

Fra : Jan Birk

Dato : 04-10-08 16:06

> Jeg tror , at han manglerr tid.

Fair nok, men så bør han ikke opfordre til, at vi sender ham mails.

/Jan

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 04-10-08 09:21

> [...]
>
> Er der andre forbundsmedlemmer end mig der føler,
> at der bør være et eller andet debat forum med det formål ?

Helt enig, og kan ikke se at det skulle være et problem bare at oprette et
forum uden at det skal igennem tre høringsforslag, generalforsamling og
ekstraordinær generalforsamling før man vedtager en amputeret ligegyldig og
værdiløs løsning. Så sæt i gang! der er vel ikke nogen der er imod en åben
debat eller hvad ?

Jeg har gennem tiden sendt flere breve til DSF men aldrig fået et eneste
svar retur! og har flere gange opfordret dem til at deltage i debatten hos
på NG, men igen uden held, så jeg ved ikke lige hvor tiltro jeg har, til at
det bliver til andet end et envejskommunikations debat forum, desværre.

/Sune

Fra : Henrik Manley

Dato : 04-10-08 10:00

> der er vel ikke nogen der er imod en åben debat eller hvad ?

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 04-10-08 09:26

> Jeg sad lige og læste forbundsformandens leder i det sidste
> nummer af Sportsdykkeren og det slog mig, at der ikke eksisterer
> et forum hvor DSF medlemmer kan diskutere forbundet.

Helt klart det skal vi have, men det er måske ved at være for sent da man nu
efterhånden har så mange andre muligheder. Men kan det lykkes kan det måske
også give lidt liv på hjemmesiden som er ret død ellers.

For 2-4 år siden efterlyste vi mulgheden overfor bestyrelses da de var på
besøg i klubben og det blev afvist med at de (formanden) ikke havde tid til
at svare på alle de mulige inlæg der ville komme. Vi mente jo så at det
heller ikke skulle være sådan men at det skulle være debat medlemmerne
imellem og bestyrelsen så måske kunne se hvad der røre sig på nærmere hold.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 04-10-08 10:25

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> det heller ikke skulle være sådan men at det skulle være debat medlemmerne
> imellem og bestyrelsen så måske kunne se hvad der røre sig på nærmere

Det er selvfølgelig et stort problem, hvis man ikke kan tage en debat
fordi bestyrelsen ikke har tid til at deltage.
Så lad os ikke falde i den fælde.

Og jeg synes det er problematisk at høre, at flere har skrevet til
bestyrelsen uden at få svar.

Jeg har selv siddet i bestyrelsen et lille årstid, men har ikke fået
forelagt
nogle spørgsmål fra medlemmerne, så det kan være, at ting til bestyrelsen
er gået tabt i cyberspace.

Det lyder generelt som om der er et behov for et forum.

Jeg har server plads både på linux og windows server.
Er der nogen der har et lille handy stykke forum software ?

Søren Arnvig

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-10-08 10:37

Søren Arnvig wrote:

> Det lyder generelt som om der er et behov for et forum.
>
> Jeg har server plads både på linux og windows server.
> Er der nogen der har et lille handy stykke forum software ?

Vi har på mit arbejde et par sites hosted på simplemachinesforum (SMF
for short) og det er simpelt og ikke mindst forholdsvis sikkert
(sammenlignet med fx. phpBB). http://www.simplemachines.org/

Jeg undrede mig nemlig også en smule over formandens opsang i
sportsdykkeren, og specielt virker det ikke ret debat agtigt at opfordre
til at man kan sende en mail. Det skaber man jo ikke debat, men blot
envejskommunikation uden at medlemmer imellem kan diskutere forskellige
emner relevant for DSF.

Mvh
Thomas

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 04-10-08 10:56

> [...]
> forelagt
> nogle spørgsmål fra medlemmerne, så det kan være, at ting til bestyrelsen

Det tror jeg ikke, men man mister bare lyst og initiativ til at skrive til
DSF!

> Det lyder generelt som om der er et behov for et forum.
>
> Jeg har server plads både på linux og windows server.
> Er der nogen der har et lille handy stykke forum software ?

Det bedste sted jeg kender er RebreatherWorld, men nok lige stort og
tidkrævende nok at hoste vil jeg gætte på.
Ellers er DykkerForum da et godt eksempel at følge.
De kunne da være dejligt hvis der endelig skete noget af interesse for
medlemmerne på DSF's hjemmeside.

/Sune

Fra : Henrik Manley

Dato : 04-10-08 10:59

> Jeg har server plads både på linux og windows server.
> Er der nogen der har et lille handy stykke forum software ?

Jeg lavede denne for nogle år siden virker fint men fik bruge for det i
klubben da vi bruge en mail/news løsning som er effektiv.

http://forum.bends.dk

Der er lidt fejl i database da den ikke er opdateret den er ret nem at rette
til og koster ikke noget.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 04-10-08 11:07

> Jeg lavede denne for nogle år siden virker fint men fik bruge for det i
> klubben da vi bruge en mail/news løsning som er effektiv.
>
> http://forum.bends.dk

Det ser ud til at være lige til at gå til.

Hvis det er acceptabelt for de fleste, synes jeg at
vi kan køre DSF debat der, når Henrik lige får lavet
de sidste par tilretninger.

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 04-10-08 11:20

> [...]
>
> Hvis det er acceptabelt for de fleste, synes jeg at
> vi kan køre DSF debat der, når Henrik lige får lavet

Bland lige mig uden om det Du kan hente kildekoden og køre den på din
egen server. Jeg har desværre ikke tid før efter jul. Det hele er lavet i
asp og der er opdateret udgaver her: http://forum.snitz.com/

I øvrigt er det ifølge den nye dyreværnslov forbud at skyde med
aber.........

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 04-10-08 14:35

> [...]
> asp og der er opdateret udgaver her: http://forum.snitz.com/
>
> I øvrigt er det ifølge den nye dyreværnslov forbud at skyde med

Sorry, jeg troede bare du tilbød, at vi kunne køre på din løsning.

Søren Arnvig

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 04-10-08 11:27

> [...]
>
> Hvis det er acceptabelt for de fleste, synes jeg at
> vi kan køre DSF debat der, når Henrik lige får lavet

Var hele ideén ikke at det skulle foregå på DSF's hjemmeside og støttet af
DSF themself ?
Ellers tror jeg at det er en død fisk

/Sune

Fra : Henrik Manley

Dato : 04-10-08 11:33

> Var hele ideén ikke at det skulle foregå på DSF's hjemmeside og støttet af
> DSF themself ?
> Ellers tror jeg at det er en død fisk

Jeps!

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 04-10-08 14:39

"Sune Jørgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i meddelelsen

> "Søren Arnvig" <fnug@arnvig.fjern.dk> skrev i en meddelelse

> Var hele ideén ikke at det skulle foregå på DSF's hjemmeside og støttet af
> DSF themself ?
> Ellers tror jeg at det er en død fisk

Jeg tror ikke, at vi kan få noget op at køre på DSF
egen hjemmeside inden for en overskuelig tid.

Hvis der skal ske noget, skal det ske uafhængigt.

Søren Arnvig

Fra : Per Toustrup

Dato : 05-10-08 07:25

Problemet er nok som tidligere beskrevet, det skal igennem
udvalg, høringsproces m.m.

>Jeg tror ikke, at vi kan få noget op
>at køre på DSF
>egen hjemmeside inden for en
>overskuelig tid.

Ja det er ærgeligt

>Hvis der skal ske noget, skal det ske uafhængigt.
>
>Søren Arnvig

Så lad dykker-forum lave et site. Os der er medlemmer i DSF kan
vel godt tåle, at høre ikke medlemmers mening, bare de er
konstruktive og kan tåle dagens lys

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-10-08 08:51

> Problemet er nok som tidligere beskrevet, det skal igennem
> udvalg, høringsproces m.m.

Det er vel bare at stille forslag ved næste rep. møde og få det vedtaget.
Har man softwaren klar er det jo så bare at flytte ind.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : cc

Dato : 05-10-08 21:52

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message

> Det er vel bare at stille forslag ved næste rep. møde og få det vedtaget.
> Har man softwaren klar er det jo så bare at flytte ind.

> [...]

Jeg kan ikke helt forstå, hvis det skal besluttes på rep. møde, da DSF
tidligere har haft debatforum på hjemmesiden (omend denne var usædvanlig
dårlig), men uanset om det skal på rep. møde eller ej, er der da ingen tvivl
om, at forbundet burde have forum op at køre. Ikke mindst for at de kunne få
lidt indspark til hvad der sker i klubberne (det er efterhånden relativt
svært at få øje på, hvad klubben får for kontigent og jeg er helt enig med
tidligere indlæg fra Sune om, at det ville være rart, hvis forbundet ville
arbejde for nogle ting, som kom klubberne til gode).

Selvom dykker-forum.dk er rigtig godt, mener jeg at et dsf forum skal hostes
af dsf og her bør bestyrelsen og udvalg i videst mulig omfang deltage i
debatten (tror bare ikke det sker, da den primære årsag til, at de ikke vil
have læserbreve i sportsdykkeren, er at de ikke ønsker kritik af forbundet
og det vil de ikke kunne undgå i et forum)

vh
Claus

Fra : ole@dykker-forum.dk

Dato : 04-10-08 09:26

On 3 Okt., 22:11, mor...@bjoerndalmose.dk wrote:

> [...]
> ikke kan finde herind. Hvis man havde et forum på DSF's hjemmeside og
> linkede til den hver gang i Sportsdykkeren - så tror jeg hurtigt der

Jeg kan oprette en kategori på dykker-forum.dk hvor vi kan diskutere
alt omkring DSF, på den måde vil vi opnå et diskussionsforum hvor
afsenderen er objektiv.. dvs. ingen censur hvis der skulle komme
negative indlæg. Jeg ved at der er flere fra DSF der kigger med på
forummet.

Lyder det som en god idé?

Mvh.
Ole

Fra : Søren Arnvig

Dato : 04-10-08 17:31

"ole@dykker-forum.dk" <ole-kallehave@rocha.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

>afsenderen er objektiv.. dvs. ingen censur hvis der skulle komme
>negative indlæg. Jeg ved at der er flere fra DSF der kigger med på

Det er en fin ide, da dykker-forum virker ret godt.
Det eneste der kunne være problematisk er, at det skulle være et
DSF forum hvor DSF medlemmer kunne diskutere og både her
og i dykker-forum er der en del som ikke er DSF medlemmer.

Ikke-medlemmer kan sagtens have noget fornuftigt at bibringe debatten
specielt hvad der skal til for at få alle med i DSF,
men jeg synes også, at vi har set ret voldsomme holdninger til DSF
fra ikke-medlemmer, som kunne afspore debatten.

Men lad os give det et forsøg og se hvordan det går,
måske med en lille fundats/guideline til kategorien,
så det ikke ender op med frontlinie for eller imod DSF,
men hellere hvordan vi får et bedre DSF.

Søren Arnvig

Fra : ole@dykker-forum.dk

Dato : 04-10-08 10:27

> [...]
> ikke kan finde herind. Hvis man havde et forum på DSF's hjemmeside og
> linkede til den hver gang i Sportsdykkeren - så tror jeg hurtigt der

Jeg ved ikke om jeg dobbeltposter nu.. synes jeg havde trykket send,
men jeg kan stadig ikke se mit indlæg. Hvis jeg gør, så undskylder jeg
mange gange!

Det jeg skrev tidligere var, at jeg kan oprette en kategori på dykker-
forum.dk hvor vi kan diskutere DSF, på den måde vil vi opnå et
diskussionsforum med en objektiv afsender, hvilket vil betyde at der
ikke vil være censur, hvis der nu skulle komme negative udtalelser
omkring DSF. Jeg ved at der er flere fra DSF der kigger med på
forummet, så de skal nok få det at se.

Lyder det som en god ide?

Mvh.
Ole Kallehave
www.dykker-forum.dk

Fra : JL

Dato : 05-10-08 14:05

On 3 Okt., 21:56, Søren Arnvig <f...@arnvig.fjern.dk> wrote:
> Jeg sad lige og l ste forbundsformandens leder i det sidste
> nummer af Sportsdykkeren og det slog mig, at der ikke eksisterer
> et forum hvor DSF medlemmer kan diskutere forbundet.
>
> Sportsdykkeren bringer ikke l serbreve og debat p hjemmesiden
> er ikke mulig. Formandens l sning er at sende ham en mail, som han
> kan svare p , men det giver ikke rigtig en ben debat.
>
> Er der andre forbundsmedlemmer end mig der f ler,
> at der b r v re et eller andet debat forum med det form l ?

Hvis du bare manlger en platform så er jeg er sikker på at hvis du
skriver til bestyrelsen for Københavns Sporstdykkerklub kan de oprette
et debat forum for DSF debat på deres hjemmeside.

www.ksdyk.dk

Fra : Morten Albertsen

Dato : 08-10-08 06:28

Jeg synes det kunne være super med lidt debat om DSF.
Kan ikke bare oprette en diskussionsgruppe på f.eks Google?
Jeg har forsøgt at oprette en. Den hedder DSFdiskussion og ligger på
Google Groups.
Eller er det for nemt?

Jeg har selv været medlem af DSF i over 30 år, og har i den periode
ikke oplevet de mest fremsynede tiltag - men det er sikkert blevet
bedre :)

Mvh Morten

Fra : reneandersen74@gmail~

Dato : 08-10-08 06:41

hej

når selv teknisk udvalg begynder at lægge deres ting ud andre steder
end på www.sportsdykker.dk

citat: Teknisk Udvalg har besluttet at teoriprøver og anden
information fra udvalget fremover kun findes på www.dsf-teori.dk

så må der jo være et problem i bestyrelsen/udvalg???

så chancen for at dsf kunne udvilke sig og støtte et forum er vist
lille.

hilsen

René

Fra : JL

Dato : 08-10-08 08:07

On 8 Okt., 14:40, reneanderse...@gmail.com wrote:
> så må der jo være et problem i bestyrelsen/udvalg???
>
> så chancen for at dsf kunne udvilke sig og støtte et forum er vist
> lille.

Nu spekulerer du jo offentligt omkring den indre virken i DSF. Er det
overhovedet noget du har nogen viden eller begreb om? Og hvad er
problemet? DSF laver et microsite til teknisk udvalgs materiale og
straks må der være et problem. Mystisk.

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 08-10-08 18:10

Du er åbenbart ekspert så oplys os andre uvidende dumme DSF får om din store
indsigt ?

/Sune

Fra : reneandersen74@gmail~

Dato : 08-10-08 19:03

On 8 Okt., 16:07, JL <jluttic...@gmail.com> wrote:

> [...]
> overhovedet noget du har nogen viden eller begreb om? Og hvad er
> problemet? DSF laver et microsite til teknisk udvalgs materiale og

nu er det nu ikke PET og mener ikke jeg har underskrevet en tavshed
erklæring da jeg meldte mig ind i dsf.

jeg har hørt lidt om forholdene i dsf, men det er andenhånds viden.

jeg synes bare det er lidt mærkeligt at sprede dsf ud på flere
hjemmesider eller kald det microsite (ved ikke lige hvad forskellen
er) istedet for at holde det samle så ny info er letter at opdage og
da dsf hjemmeside ikke så nem at finde rundt på i forvejen så synes
jeg ikke at det gavner med det nye tiltag, samtide skal der vel bruges
forskellige login til hver sted.

hilsen

René

Fra : JL

Dato : 09-10-08 00:48

On 9 Okt., 03:02, reneanderse...@gmail.com wrote:
> nu er det nu ikke PET og mener ikke jeg har underskrevet en tavshed
> erklæring da jeg meldte mig ind i dsf.
>
> jeg har hørt lidt om forholdene i dsf, men det er andenhånds viden.

Du må skrive lige hvad du vil om hvem du vil, jeg spurgte blot ind til
om du rent faktisk vidste hvad du snakkede om. Det må jeg så
konkludere at du ikke gør.

> da dsf hjemmeside ikke så nem at finde rundt på i forvejen så synes
> jeg ikke at det gavner med det nye tiltag, samtide skal der vel bruges
> forskellige login til hver sted.

Det kunne netop være en grund til at man tager en hel sektion ud og
samler det et andet sted. Så det er let at bruge. Fra mit instruktør
synspunkt er det helt fantastisk.

mvh
Jonas

Fra : fnug@arnvig.dk

Dato : 09-10-08 03:46

On 9 Okt., 08:47, JL <jluttic...@gmail.com> wrote:

> Det kunne netop være en grund til at man tager en hel sektion ud og
> samler det et andet sted. Så det er let at bruge. Fra mit instruktør
> [...]

Man kunne jo have valgt at placere det under samme URL
f.eks. her: http://www.sportsdykker.dk/instruktoer/

Jeg er meget enig i, at brugen af hjemmesiden ikke bliver nemmere af,
at man har flere hjemmesider at holde rede på.

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-10-08 12:20

>Jeg er meget enig i, at brugen af hjemmesiden ikke bliver nemmere af,
>at man har flere hjemmesider at holde rede på.

>Søren Arnvig

Nu har jeg jo ikke fuldt med det sidste stykke tid i DSFs gøren og laden.
Men så vidt jeg husker blev du da valgt på et tidspunkt som
webmaster/ansvarlig for siden. Er der blevet lavet om på det og hvis ja hvad
er så den officelle grund og hvis muligt så også den uofficielle?

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 09-10-08 17:45

> [...]
> webmaster/ansvarlig for siden. Er der blevet lavet om på det og hvis ja
> hvad er så den officelle grund og hvis muligt så også den uofficielle?

Hvis der var uofficielle grunde, så ville de nok ikke være uofficielle
efter at have været prænsenteret på Usenet.

Jeg blev ikke valgt til webmaster, men påtog mig opgaven i efteråret 2006,
efter forespørgsel fra bestyrelsen.

Opgaven bestod overordnet i at få lidt styr på hvordan siden tog sig ud som
helhed,
få ryddet op i gammelt skrammel.
Få opdateret gammel information, f.eks, omkring forsikring.
og få strømlinet udvalgenes brug af deres microsites,
samt at videreudvikle siderne efter forbundets ønsker.

Jeg startede en webgruppe og opsamlede de ønsker der lå fra
udvalgene, kontoret og bestyrelsen og begyndte selv at rette op
på nogen af tingene. Sideløbende skrev jeg et oplæg til forbedringer
og indhentede tilbud fra det firma der vedligeholder websitet rent
mekanisk. Tilbuddet lå dog noget over budgetteret, så hele dynen
var en tur indover bestyrelsen og repræsentantskabet i dette forår.
Som man kan læse i referaterne er der afsat 75.000,- DKK fra
aktivitetspuljen til at videreudvikle hjemmesiden.

Årsagen til at jeg stoppede for ca 1 måned siden er helt officiel,
dels at jeg gerne vil bruge mere tid i vandet og på mine egne projekter
f.eks. dette http://w3.scuba.dk
og dels at forbundet mangler en samlet IT-strategi, så arbejdet med
hjemmesiden ikke rigtig giver mening for mig, før den indgår i en helhed.
Det kunne f.eks. være at der er online adgang til at
- medlemslisten bliver vedligeholdt af klubkassererne
- instruktører kan bestille certifikater og teoriprøver
- tilmelde sig til kurser og arrangementer.

Denne integration bliver sværere og sværere, hver gang et
udvalg opretter deres egne sites, f.eks.

www.sportsdykkeren.dk
www.dsf-teori.dk
www.dsf-uv-foto.dk/
http://www.uv-sport.dk/NIVEAU/Uv1.htm

Jeg forstår dog godt udvalgene.
Forbundets hjemmeside er baseret på et CMS der hedder "OnlineUpdate",
som er forholdsvist dyrt at opdatere med nye funktioner,
ihvertfald sammenlignet med et OpenSource CMS.
Update interfacet er ikke lige hvad man vil kalde "state of the art"
og der findes et hav af OpenSource software, som ikke koster
en krone at hente og installere, og som er væsentligt mere
brugervenligt og fleksibelt.
Da nogle af udvalgmedlemmerne er ret garvede html- og PHP-hajer
forstår jeg godt hvis foretrækker selv at kode deres sider.
http://w3.scuba.dk blev oprettet og installeret ganske gratis
på 4 timer og jeg vil tro, at man kunne få www.sportsdykning.dk
konverteret til samme platform på en weekend, hvis man fik
samlet det rigtige team og gav cola ,pizza. og en tur i forbundets RIB.

Jeg har sendt bestyrelsen et oplæg til hvilke punkter jeg synes
man skal tage fat på, som jeg håber, at de vil bruge aktivt i det
strategi og visionsarbejde der pågår p.t.

Jeg mener, at der var bestyrelses møde i går,
så mon ikke der kommer nyt meget snart.
Vi er flere der venter spændt på at se hvad bestyrelsen har i posen.

I mellemtiden kan man jo selv holde sig orienteret via de
bestyrelsesreferater der bliver lagt ud på hjemmesiden

www.sportsdykker.dk -> Arkiv -> Bestyrelse -> 2008 referater.

Søren Arnvig

Fra : reneandersen74@gmail~

Dato : 09-10-08 10:26

> [...]
>
> Det kunne netop være en grund til at man tager en hel sektion ud og
> samler det et andet sted. Så det er let at bruge. Fra mit instruktør

Havde det så ikke været bedre at rette hele dsf hjemmesiden så den
virket og var til at finde rundt i, i stedet for at hver udvalg laver
hver deres side (microsite) fordi hovedsiden ikke er noget værd.
kan du se billede for dig hvis hver udvalg vælger samme løsning?

René A.

Fra : formand@sportsdyknin~

Dato : 09-10-08 17:05

On 9 Okt., 18:44, Søren Arnvig <f...@arnvig.fjern.dk> wrote:

> [...]
>
> I mellemtiden kan man jo selv holde sig orienteret via de
> bestyrelsesreferater der bliver lagt ud på hjemmesiden

Hej med jer alle

Ja, så vil jeg da lige komme med et lille indlæg. Først vil jeg takke
for jeres synspunkter, som jeg alle mener er valide og gode. Jeg vil
også svare på et par af de spørgsmål, som i stiller. For det første så
kan og vil jeg under ingen omstændigheder kunne følge med i alle
diskusionsgrupper og diskusionsforaer, hvor der diskuteres dykning.
Jeg forsøger at holde mig orienteret ved at kigge på fritid.dykning.dk
en sjælden gang; men min tid tillader mig simpelthen ikke at bruge tid
på at sidde hver aften og scrolle alle diskusionsforaer igennem idet
jeg tror, at hvis jeg skriver noget et eller andet sted, så vil det
mere eller mindre automatisk - blive udlagt som forbundets eller
bestyrelsens holdning og prøv at forestille jer, hvilke diskusioner
det vil kunne føre til både eksternt og internt.

Den eneste grund til at jeg tilfældigvis kom ind i denne tråd var
fordi TU-formanden sendte mig et link.

Grunden til at SPORTSDYKKEREN ikke bringer læserbreve er fordi de har
så lang en produktionstid og hvis i kigger i gamle numre af bladet -
så var der nogen gange læserbrevs-diskussioner, der strakte sig over
år. Det betød at folk totalt havde glemt, hvad sagerne startede med.

Jeg er utrolig ked af, at i diskuterer hvordan man kan lave flere
diskussionsforaer og andre ting i stedet for at diskutere de
spørgsmål, som jeg stillede i min leder.

Min leder er min egen. Jeg diskuterer ikke, hvad jeg skal skrive i den
med andre end mig selv og hvis der står ting i den som man ikke kan
lide - eller ønsker at diskutere med mig - så er der mulighed for at
ringe til mig - mit nummer står i bladet eller man kan skrive en mail.
Alle, der har henvendt sig efter min opfordring i sidste nummer af
bladet har fået et svar.

Som Søren skriver - så arbejder vi faktisk en gang i mellem med de
problemer, der er med vores hjemmeside - men som en ansvarlig
bestyrelse bliver vi nødt til at forsøge at bruge forbundets midler så
fornuftigt som muligt idet vi, som i jo alle ved, er ansvarlige
overfor repræsentantskabsmødet. Uden at kunne løfte sløret alt for
meget - så har vi på det netop afholdte bestyrelsesmøde besluttet at
betale os fra web-udvikling, hosting og drift af sportsdykning.dk - og
det bliver et CMS (hvad det så end er) - Open Source-system på en
Linux-platform.

Nu er det så at vi som sædvanlig mangler en webredaktør. Vi har
besluttet at det webudvalg, som Søren arbejdede sammen med, kører
videre - og så må vi hen ad vejen tage stilling til hvilke features,
diskusionsfora, onlinetilmeldinger osv. der er stemning for og økonomi
til.

Det papir, som Søren henviser til, indgår ganske rigtigt i
bestyrelsens IT-strategiovervejelser.

Jeg håber at mit indlæg har givet jer svar på nogle af jeres spørgsmål/
frustrationer. Jeg vil også håbe at i accepterer at jeg ikke (så
skulle jeg da lige pludselig få ufattelig meget tid) igen blander mig
i jeres diskussioner.

Venlig hilsen
MASH

Fra : Søren Arnvig

Dato : 10-10-08 06:36

<formand@sportsdykning.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

>diskussionsforaer og andre ting i stedet for at diskutere de
>spørgsmål, som jeg stillede i min leder.

Grunden til at vi starter med at finde et passende forum, er for
at give bestyrelsen et sted at følge med, da de næppe har
tid til at følge med i alle diskusionsgrupper og diskusionsforaer,
hvor der diskuteres dykning.

Men nu da bolden er givet op, kan vi lige så godt fortsætte
i dette forum, da det lader til at opmærksomheden nok skal
blive ledet herhen, når der er brug for det.

> [...]

>til.

>Det papir, som Søren henviser til, indgår ganske rigtigt i

Jeg tror desværre at tingene blive grebet an på en bagvendt måde.
Det vil være hensigtmæssigt at starte med at finde en ankermand og
derefter nedsætte en gruppe, som ikke har andre opgaver i
forbundet, og derefter lade dem vælge platform og teknik.
Den eksisterende webruppe med udvalgformænd og
sekretariat kan sagtens fortsætte som referencegruppe.

Måske vil det være smart at lade ide mændene bag DSF-teori
give det et skud, så er der en reel chance for at der kan ske en
sammensmeltning af flere af de eksisterende sites.

Søren Arnvig

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 11-10-08 07:14

Hej med jer alle

[...]

Det forstår jeg godt, men så mange er der nu heller ikke der er relevante.
Men du burde som absolut minimum følge med i fritd.dykning.dk, for det er
her at de fleste holdninger kommer til debat.

[...]

Tænk hvis en formand for et politisk parti ikke turde udtale sig offenligt.
En formand skal da kunne stå frem og tegne et forbund profil udadtil.
Hvis du er bange for at blive opfattet "officielt" kan du jo altid skrive at
det er din egen personlige mening, og den er der vel ikke noget i vejen med.

Den eneste grund til at jeg tilfældigvis kom ind i denne tråd var
fordi TU-formanden sendte mig et link.

Suk, men godt at vide at nogen fra DSF's bestyrelse rent faktisk gør en
indsats for at følge med.

[...]

Det var jo derfor at det skulle være på hjemmesiden, ikke sandt.

Jeg er utrolig ked af, at i diskuterer hvordan man kan lave flere
diskussionsforaer og andre ting i stedet for at diskutere de
spørgsmål, som jeg stillede i min leder.

Jeg synes nu det burde være omvendt.
Hvorfor står din leder ikke på hjemmesiden? og det ville da være oplagt at
den var til debat.
Men du kunne jo starte en tråd her hver gang du har en ny leder, det ville
være super!

[...]

Nu er DSF jo ikke en hemmelig loge.

Alle, der har henvendt sig efter min opfordring i sidste nummer af
bladet har fået et svar.

Det ved jeg for et faktum ikke er sandt.

[...]

Og hvornår sker det og kommer der et debat forum her ?

[...]

Ikke et eneste.

Jeg vil også håbe at i accepterer at jeg ikke (så
skulle jeg da lige pludselig få ufattelig meget tid) igen blander mig
i jeres diskussioner.

Nej selvfølgelig ikke, men sjovt så mange der har tid til at diskutere DSF
bare ikke DSF selv...

Venlig hilsen
MASH

/Sune

Fra : Søren Arnvig

Dato : 11-10-08 11:44

> [...]
> med.
>
> Den eneste grund til at jeg tilfældigvis kom ind i denne tråd var

Jeg synes også at det kunne være rart at forbundsbestyrelsen holder øje med
hvad der bliver skrevet og så mange fora er der heller ikke.

Til gengæld tror jeg ikke det vil være en god ide at forbundsbestyrelsen
deltager
i en offentlig debat på Usenet, det har de simpelthen hverken tid eller
erfaring til.

Søren Arnvig

Fra : Kirsten

Dato : 12-10-08 11:39

Hej MASH

Dejligt at møde dig her!

Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det er en tidskrævende opgave at læse
forum m.v. og det er helt umuligt at være up to date med alle diskussioner
på alle fora....

Men du må altså også lige huske - det er her, dine medlemmer er.

Som jeg ser det - her bag min pc i det mørke Jylland - så gemmer
DSF sig bag sin hjemmeside og sit blad, og er dermed meget lidt
synlig der hvor dykkerne er - både fysisk og i "cyberspace".

Måske er det i virkeligheden det som denne debat går ud på .....

Hvis nu man lavede et debatforum i tilknytning til hjemmeside - som
flere foreslår - så kan det jo være at der pludselig kommer en masse
spændende ideer og synspunkter - lige ind på dit skrivebord. Se så
skal du slet ikke lede efter dem mere

Smart - ikk????

/Kirsten

Fra : JL

Dato : 10-10-08 05:01

On 9 Okt., 18:25, reneanderse...@gmail.com wrote:
> [...]
> hver deres side (microsite) fordi hovedsiden ikke er noget værd.
> kan du se billede for dig hvis hver udvalg vælger samme løsning?

Der er nogle fordele og nogle ulemper. Jeg kan ikke se det store
problem i det. Det er vigtigere for mig at informationen er
tilgængelig og let at finde end at den er pakket ind under én paraply.

Fra : fnug@arnvig.dk

Dato : 10-10-08 05:59

On 10 Okt., 13:01, JL <jluttic...@gmail.com> wrote:

> Der er nogle fordele og nogle ulemper. Jeg kan ikke se det store
> problem i det. Det er vigtigere for mig at informationen er
> tilgængelig og let at finde end at den er pakket ind under én paraply..

En af de meget store ulemper er at have medlemmerne registreret flere
steder.
Der bør kun være et medlemsregister, med alle informationer.

Det øjeblik et medlem bliver instruktør eller udvalgmedlem eller
på anden måde ændrer status, så skal det kun rettes et sted og
vupti er man automatisk tilmeldt til alt hvad man har brug for.

Søren Arnvig