Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Dollarkursen
Fra : Michael Knudsen

Dato : 02-10-08 16:22

Hej,

Jeg bor for tiden i USA, og jeg ser til min store skræk og rædsel, at
dollarkursen bare stiger og stiger. Hvad er i grunden forklaringen på
det? Som lægmand havde jeg forventet, at den nuværende krise i USA
ville sende kursen helt i bund.

--
Michael Knudsen

Fra : Jan Nielsen

Dato : 03-10-08 07:06

Michael Knudsen skrev:
> [...]
> dollarkursen bare stiger og stiger. Hvad er i grunden forklaringen på
> det? Som lægmand havde jeg forventet, at den nuværende krise i USA

Kursen er faldet i 2år i træk, hvis man ser bort fra korte udsving, så
der er lang vej at indhente.

Nu vil jeg ikke prøve at gætte på hvorfor den stiger ligenu, men på
www.forexfactory.com er der mange andre der gerne vil, der til dagligt
handler med valuta.

Fra : alexbo

Dato : 03-10-08 09:25

"Michael Knudsen" skrev

> [...]
>dollarkursen bare stiger og stiger. Hvad er i grunden forklaringen på
>det? Som lægmand havde jeg forventet, at den nuværende krise i USA

Nja,
den nuværende krise sender renten opad, og med den stadig lave dollarkurs
vil det være fristende som udlænding at købe amerikanske obligationer,
en pæn rente og en mulig kursstigning i sigte.
Hvis tilstrækkeligt mange gør det, så stiger kursen.

Som bosiddende i USA vil en stigende kurs da gøre udenlandske varer
billigere, og du kan sende flere danske kroner hjem, hvorfor bekymrer det
dig.
Hvis selvfølgelig ikke lige det er fordi du arbejder i et amerikansk firma
der nu har sværere ved at sælge i udlandet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-10-08 13:40

Look what the cat dragged in - alexbo:

> [...]
> Hvis selvfølgelig ikke lige det er fordi du arbejder i et amerikansk
> firma der nu har sværere ved at sælge i udlandet.

Alså, Dollaren er reservevaluta. En vare koster præcis det samme i dollar
uanset kursen.

Ved du slet ikke noget om økonomi?

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : alexbo

Dato : 03-10-08 14:16

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev

> Alså, Dollaren er reservevaluta. En vare koster præcis det samme i dollar
> uanset kursen.

Hvis en udlænding vil købe en amerikansk vare skal han betale mere i sin
lokale valuta end før, det betyder at han måske vælger et andet land at
handle i end USA:

Ved du slet ingenting?

mvh
Alex Christensen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-10-08 21:55

> [...]

> Hvis en udlænding vil købe en amerikansk vare skal han betale mere
> i sin lokale valuta end før, det betyder at han måske vælger et

Det var ikke en udlænding, der skulle købe amerikanske varer, men en

: Som bosiddende i USA vil en stigende kurs da gøre udenlandske varer
billigere...

> Ved du slet ingenting?

Jeg kan i det mindste læse.

Ved du hvad en reservevaluta er?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : alexbo

Dato : 04-10-08 15:30

"Axel Hammerschmidt" skrev

> Det var ikke en udlænding, der skulle købe amerikanske varer, men en

> : Som bosiddende i USA vil en stigende kurs da gøre udenlandske varer
> billigere...

Nå, jeg læste dit indlæg i nedenstående sammenhæng, min fejl jeg burde vide
at der er ingen sammenhæng i dine indlæg.

> [...]
> firma der nu har sværere ved at sælge i udlandet.
Alså, Dollaren er reservevaluta. En vare koster præcis det samme i dollar

Nej det kan du faktisk ikke, du kan i hvert fald ikke skrive i sammehæng med
hvad du læser, dit bemærkning om at en vare koster det samme i dollar uanset
kursen er sat direkte under mit afsnit om at eksporterende amerikanske
selskaber får det vanskeligere med en højere kurs.

> Ved du hvad en reservevaluta er?
Et udtryk for hvilken valuta de fleste foretrækker at have deres reserve i.

Det har ikke den ringeste betydning i forhold til at udenlandske varer
bliver billigere i USA og USA varer dyrere i udlandet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-10-08 17:56

Look what the cat dragged in - alexbo:

> "Axel Hammerschmidt" skrev

<snip>

> Et udtryk for hvilken valuta de fleste foretrækker at have deres
> reserve i.

Boing! Du svarede (igen) forkert.

Prøv denne http://www.information.dk/160489

: Af lande med en selvstændig valuta er det kun USA, der både kan
: handle med andre lande og samtidig undlade at bruge andre valutaer
: end deres egen. Det skyldes USA's position som reservevalutaland,
: der medfører, at andre lande i forhold til USA bruger den
: amerikanske dollar og dermed en for dem fremmed valuta. En
: tidligere amerikansk finansminister har beskrevet resultatet af
: denne arbejdsdeling ved at sige, at 'dollaren er vores valuta, men
: jeres problem'. Forholdet er ensbetydende med, at USA i sin
: økonomiske politik reelt ikke (behøver at) tager hensyn til sin
: betalingsbalance og de økonomiske forhold i andre lande.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : alexbo

Dato : 04-10-08 18:33

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev

> Boing! Du svarede (igen) forkert.
> Prøv denne http://www.information.dk/160489

Det er direkte tåbeligt at slå hinanden oven i hovedet med mere eller
meningsløse links, men når det er det du foretrække såkan du da få et af
mig.

http://retsundtagelse.dk/wiki/index.php/Reservevaluta

Ordet reservevaluta kan bruges i hvilken som helst betydning man vælger, det
kan være guld, konkylier, cigarretter, hvad som helst der træder i stedet
for den normalt gyldige valuta.
Tager man EURO med på ferie har man måske dabnke kroner med som reserve, en
valutareserve.

farvel og tak.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 03-10-08 10:47

On Oct 3, 1:24 am, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:

> Som bosiddende i USA vil en stigende kurs da gøre udenlandske varer
> billigere, og du kan sende flere danske kroner hjem, hvorfor bekymrer det
> dig.

Fordi min løn bliver udbetalt i Danmark, så for hver dag der går,
bliver min løn mindre.

--
Michael Knudsen

Fra : StreetFighter

Dato : 03-10-08 22:56

On Fri, 3 Oct 2008 09:47:05 -0700 (PDT), Michael Knudsen wrote:

> Fordi min løn bliver udbetalt i Danmark, så for hver dag der går,
> bliver min løn mindre.

Ja det er meget surt for dig og jeg forstår udmærket problemet.
Din arbejdsgiver er derimod glad, for han kan nu udbetale mindre i løn til
dig.
Måske du burde få din lønaftale ændret så udbetaling sker i ¤ eller $,
ellers at kronelønnen reguleres ved hver udbetaling, efter et eller andet

Det eneste du kan trøste dig med, er at du får højere renter af DKK end af
$.

--
Wheelies er min passion

Fra : alexbo

Dato : 04-10-08 15:35

"Michael Knudsen" skrev

>Fordi min løn bliver udbetalt i Danmark, så for hver dag der går,
>bliver min løn mindre.

Så forstår jeg godt dit problem, men kursen er dog blot tilbage til hvor den
var for et år siden, så det er måske i virkeligheden det år der er gået der
har været særligt godt, og nu er tingene som normalt.

mvh
Alex Christensen

Fra : jos

Dato : 13-10-08 12:50

Michael Knudsen wrote:

> Fordi min løn bliver udbetalt i Danmark, så for hver dag der går,
> bliver min løn mindre.
eller du kan glæde dig over at du de sidste par år har fået en lidt højere
løn, og den nu nærmer sig det normale.

Nøjagtig ligesom jeg må glæde mig over at min pensions-pulje-opsparing de
sidste 5 år gav godt, i stedet for at græde over at jeg de sidste 2 måneder
har fået den halveret ;(

finn

Fra : Michael Knudsen

Dato : 03-10-08 16:19

On Oct 3, 2:56 pm, StreetFighter <streetfigh...@ghostrider.invalid>
wrote:

> Din arbejdsgiver er derimod glad, for han kan nu udbetale mindre i løn til
> dig.

Staten! Den er ikke sådan at løbe om hjørner med ... men så længe min
løn udbetales i kroner, mærker arbejdsgiveren vel intet?

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 03-10-08 20:45

On Oct 3, 2:56 pm, StreetFighter <streetfigh...@ghostrider.invalid>
wrote:
..
> Din arbejdsgiver er derimod glad, for han kan nu udbetale mindre i løn til
> dig.

Staten -- min arbejdsgiver -- er ikke sådan at løbe om hjørner med.
Men hvorom alting er: Så længe staten udbetaler min løn i Danmark i
danske kroner, så må det da være fløjtende ligegyldigt (for staten),
hvad dollarkursen er.

--
Michael Knudsen

Fra : StreetFighter

Dato : 04-10-08 20:27

On Fri, 3 Oct 2008 19:45:07 -0700 (PDT), Michael Knudsen wrote:

> Staten -- min arbejdsgiver -- er ikke sådan at løbe om hjørner med.

Ja det er nok svært for almindelige mennesker. Havde du været borgmester,
departementchef, amtsrådsmedlem o.l. så ville det være nemt.

> Men hvorom alting er: Så længe staten udbetaler min løn i Danmark i
> danske kroner, så må det da være fløjtende ligegyldigt (for staten),
> hvad dollarkursen er.

Ja klart, men jeg forudsatte at din arbejdsgiver var en USA virksomhed.

--
Wheelies er min passion

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-10-08 18:07

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
> ensbetydende med, at USA i sin : økonomiske politik reelt ikke (behøver
> at) tager hensyn til sin : betalingsbalance og de økonomiske forhold i

Muligvis, men den dag hvor Kina og de olieproducerende lande (eller mere
generelt: dem med overskud på betalingsbalancen) bliver træt af dollars
og foretrækker at placere deres fordringer på udlandet i euro, har USA et
problem.

--
Jesper Lund

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-10-08 03:39

Jesper Lund:

<snip>

> [...]
> mere generelt: dem med overskud på betalingsbalancen) bliver træt af
> dollars og foretrækker at placere deres fordringer på udlandet i

Et hurtigt opslag på CIA - The World Factbook siger, at USA sidste år (ult
2007) havde en udlandsgæld på 12,25 trillioner dollar, og at EU landenes -
de store - samlede udlandsgæld var på 25,8 trillioner dollar.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 13-10-08 09:09

On Oct 13, 4:50 am, "jos" <j...@her.dk> wrote:

> eller du kan glæde dig over at du de sidste par år har fået en lidt højere
> løn, og den nu nærmer sig det normale.

Gid det var så vel. Jeg flyttede herover for en måned siden

--
Michael Knudsen

Fra : alexbo

Dato : 13-10-08 16:43

"Michael Knudsen" <micknudsen@gmail.com> skrev

>Gid det var så vel. Jeg flyttede herover for en måned siden

Det er muligt du skal skynde dig at glæde dig over kursen, den kan være på
vej mod 2001 niveauet på 9 kr.

mvh
Alex Christensen