Hvilken BCD skal jeg vælge..
Fra : john@somedomain.com

Dato : 02-10-08 20:19

Hvis jeg skal have en RIGTIG god BCD - hvilken skal jeg så vælge?

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 02-10-08 14:09

On 2 Okt., 21:18, <j...@somedomain.com> wrote:
> Hvis jeg skal have en RIGTIG god BCD - hvilken skal jeg så vælge?

Ingen. Du skal vælge en vingevest.
Og hvis det er til andet end blot rejsebruge, så skal det være med
standard stålbagplade og seletøj.

Jens Olsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 02-10-08 22:33

> Hvis jeg skal have en RIGTIG god BCD - hvilken skal jeg så vælge?

Du skal rundt og prøve i de forskellige butikker, lad være med at kigge på
prisen men tag den du synes sidder bedst. Husk at prøve dem flaske på. I
nogle butikker kan du få lov til at låne en vest og prøve den i praksis.
Brug lidt tid på at tilpasse den inden du kassere den. Til alm. dykning er
det tåbeligt at høre høre på bagplade wing folket.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 02-10-08 23:21

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> prisen men tag den du synes sidder bedst. Husk at prøve dem flaske på. I
> nogle butikker kan du få lov til at låne en vest og prøve den i praksis.

åh jaa

> Brug lidt tid på at tilpasse den inden du kassere den. Til alm. dykning er
> det tåbeligt at høre høre på bagplade wing folket.

Hvorfor ?

/Sune

Fra : Henrik Manley

Dato : 03-10-08 11:56

> Hvorfor ?

Fordi man ikke bliver klogere af at høre på dem.

Men det var måske ikke det du mente. BCDen er nem at have med at gøre og
komme ind og ud af. Den har de lommer som man kan bruge til småting. Nogle
giver også mulighed for at have sit bly i den, stor fordel f.eks. når man
rejser. BCDen er lavet til at gøre alm. dykning nemt og problemløst.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, email: m@nley.dk

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 03-10-08 21:54

hej Henrik,

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> giver også mulighed for at have sit bly i den, stor fordel f.eks. når man
> rejser. BCDen er lavet til at gøre alm. dykning nemt og problemløst.

jeg ved det er svart at tro for sådanne nogle som dig, MEN, en vinge er lige
så let, at have med at gøre som en BCD, den vejer mindre end en standart
bcd, den fylder mindre end en bcd når man skal rejse, og den giver dig et
bedre trim i vandet og er letter at få luften ud af for nye.

hvis du som du selv skriver, giver vesten en chance før du kasere den, så
ville du med åbent sind, dykke nogle gange med en vinge, og opdage, at på
stort set alle punkter er en vinge bedre, end en BCD både for nybegynder og
øvet.

de fleste af dem jeg uddanner starter i en klasisk DIR vinge, og det har på
ingen måde svære ved nogest som helst i forhold til dem der starter i BCD,
nærmer omvendt.

jeg ved også der i KBH området er ungdoms skolder der bruger DIR set-up,
uden at de unge menesker har nogle som helst problemer med det, så når en 13
usikker pige kan finde ud af det, så kan du nok også, hvsi du vil )))

der er også PADI skoler i sverige der køre rent DIR style på udstyr og
procedure, og har rigtig god erfaringer med det.

og GLEM ALT om at den vender dig forkert i overfladen, det passer IKKE, og
jeg kan bevise det for dig, de veste der vender dig forkert i over fladen er
endten forstore vinge vester, typisk dobelt vinger der bruges på singel
flasker, eller dårligt trimmet udstyr.

vi lavede en test i klubben vi var ca 15 dykker, med forskellige BCD veste
og så mig og et par stykker til med med vinger, jeg med dobbelt sæt og de
andre vinger med 15L flaske, alle lå sig på maven og spillede død på bunden,
lige som at du er kommet svømmende og besvimet, det eneste man mådte bevage
var tommelfingeren, som skulle trykke på knappen, til man begyndte at stige
op af, og under hele forløbet skulle man ligge helt slap og liv løs i
vandet, det sjove var faktisk, at der blev helt ro i hallen, for af alle dem
med vinge endte alle på ryggen i over fladen med hovet over vand, men alle
på nær 1 eller 2 med BCD endte på ryggen med hovet op. alle andre endte
liggende i over fladen med hovet ned af og under vand.

så ja jeg kan så ikke lige se en eneste ting der skulle få nye til at købe
BCD, ud over lige, det der desværre styre alle nye.
1. forhandleren vil gerne sælge en BCD fordi fortjænsten er MEGET støre end
på en winge
2. de feste i klubben dykker med BCD
3. instruktøren dukker med BCD
4. forhandlern, sølger ikke eller har ingen erfaringer med Winge og kan
derfor ikke sige noget godt om det.
5. til sidst. folk på nettet som ikke ved bedre siger at dem der dykker med
vinge skal man ikke høre på. da de ikke har noget fornuftigt at sige.

det kan godt være du syntes punkt 5. men lad dog være med at ødelække nye
dykker med dine forstokket og konservative synsounkter.

det minder mig lidt om gamle instruktør der altid siger, "elever må ikke
dykke i tørdragt, for da jeg tog mit kursus i sin tid, skulle vi fryse i en
våddragt, så skal mine elever også".

det er lidt du siger, uuuuuu de må ikke købe det gode udstyr først, de SKAL
først spille penge på en alm BCD, når de så har dykket med den nogle år, så
må de skifte til det bedre

gad nok vide, den gang da alle brugte lokomsbrat, og de første kom med deres
nye smarte BCD veste, der mødte de skun nok samme modstand, eller den gang
da PADI dykkerne begyndte at dykke trilaminat dragter, eller dræber dragtene
som de blev kaldt i min gamle CMAS klub den gang. den gang mente alle i min
gamle klub at det var kun folk med døds ønsker, der dykke sådanne noget
lort, lidt det samme forhold som du har til vinger.

men okay, vi kan jo tage den med ro endnu er du i flertal, men vinge salget
er i kraftig vækste, der er derfor at stort set alle mækret kommer på market
med deres lorte udgave, forsøg, wanderbee vinge, i håb om at få deres andel
af market, desvære er det oftes noget lort som ikke er ret meget bedre end
deres BCD veste, men hvor om alt er så vinder de ind, og hvis det fortsætter
er det kun et spørgsmål om tid, før din elsket BCD har samme status som en
halskrave vest har det i dag. (der er stadig nogle der svaver til den og
ikke kan trække sig fri af fortiden, men vi andre ved godt at det er noget
lort

mvh Morten.

Fra : Henrik

Dato : 03-10-08 01:42

On 3 Okt., 00:20, "Sune Jørgensen" <sune.jorgen...@mail.dk> wrote:

> åh jaa

> Hvorfor ?
>
> /Sune

Han skriver det garanteret fordi en nybegynder ikke bør have alt
luften på ryggen som der er i en winge - men derimod er bedre hjulpet
med en traditionel BCD.
Wingen kan man tids nok komme til at hygge sig med.

Henrik
www.scubasserne.dk

Fra : Lars Skov

Dato : 03-10-08 01:44

Hejsa

> Hvorfor ?

Fordi, hvis en wing var det eneste rigtige, var det nok den løsning
der blev solgt til alle. Og selv om flertallet måske ikke altid har
ret, så er det alligevel dem der definerer virkeligheden.

Hvorfor er det, at vi ikke alle bruger lokumsbræt? Hvorfor er det
verden har taget en drejning hen imod den klasiske BCD?

Dive standard!

Mvh
Lars Skov

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 03-10-08 04:03

On 3 Okt., 09:42, Henrik <hen...@scubasserne.dk> wrote:

> Han skriver det garanteret fordi en nybegynder ikke bør have alt
> luften på ryggen som der er i en winge -

Ny skal der jo den samme luftmængde til at give den samme opdrift
uanset om luften befinder sig i en vinge eller BCD. Så hvad er det
lige du mener?
Og hvorfor bør man ikke have luften på ryggen?

> men derimod er bedre hjulpet
> med en traditionel BCD.

Hvilket igen bringer os tilbage til spørgsmålet. Hvorfor?

> Wingen kan man tids nok komme til at hygge sig med.

Hvorfor skulle det være dårligt at starte med en vinge?

Som du ser, er et svar der udelukkende består af synspunkter og ingen
argumenter ikke specielt overbevisende!

Jens Olsen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 03-10-08 04:07

On 3 Okt., 09:44, Lars Skov <l...@rsskov.dk> wrote:

> Fordi, hvis en wing var det eneste rigtige, var det nok den løsning
> der blev solgt til alle.

Og hvis grønsager virkeligt var så sunde så blev de jo nok solgt til
alle og ingen pomfritter?
Synes du virkelig selv at det var et særligt intelligent argument du
kom med der? Hvad tror du egentlig drivkrafaten bag salgsvirksomhed
er....fillantropi eller give folk det de efterspørger for at tjene
penge?

> Og selv om flertallet måske ikke altid har
> ret, så er det alligevel dem der definerer virkeligheden.

Så du vil spise usundt fordi flertallet gør det. Tillykke til dig!

> Hvorfor er det, at vi ikke alle bruger lokumsbræt? Hvorfor er det
> verden har taget en drejning hen imod den klasiske BCD?

Ja hvorfor tror du? Jeg ved godt hvad jeg tror omden sag.

Jens Olsen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 03-10-08 06:15

On 3 Okt., 12:56, "Henrik Manley" <m...@nley.dk> wrote:

> Fordi man ikke bliver klogere af at høre på dem.

Ja dumsmart kan man jo altid være!

> BCDen er nem at have med at gøre

Nem at have med at gøre? På hvilken måde nem at have med at gøre?

> og komme ind og ud af.

Hvorfor mener du at det skulle være lettere at komme ind og ud af en
BCD end en vingevest? det er i hvert tilfælde ikke min oplevelse af
det?

> Den har de lommer som man kan bruge til småting.

Hvilke småting mener du det er man nemmere får fat i i en BCD-lomme
end på seletøj/i dragtlomme?

> Nogle
> giver også mulighed for at have sit bly i den, stor fordel f.eks. når man
> rejser.

Hvorfor skulle det på rejser være en stor fordel at have blyet i sin
BCD end på blybæltet?

> BCDen er lavet til at gøre alm. dykning nemt og problemløst.

Og dit argument for at en vinge ikke er velegnet til almindelig
dykning, nemt og problemløst er?

Jens Olsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 04-10-08 09:57

> Brug lidt tid på at tilpasse den inden du kassere den. Til alm. dykning er
> det tåbeligt at høre på bagplade wing folket.

Det kunne rigtigt få "wing" folket ud af hullerne. Nu skal det jo siges at
jeg ikke er helt uerfarn med de forskellige typer veste man kan få og hvis
det er formen på blæreren der er afgørende for om det er en wingvest eller
en BCD så dykker jeg for tiden med wingvest på min dräger og har haft en til
mit åbne system i 5 år (1997-2002), dog også en alm. BCD (letvægt) til
rejsebrug.

Jeg er jo også klar over at de folk der ikke kan lade være med at skrive
wing hver gang de ser ordet BCD mener winge med bagplade og dertil hørende
harnisk. Man læser også at wingen har et bedre trim, er lige så god til at
vende folk i overfladen, let at rejse med osv. Det passer ikke! Sammen med
det rigtige udstyr får du sikkert et godt trim lige så vel som den vender
dig hvis du har tunge flasker med lidt bly som køl og iøvrigt ikke puster
den helt op.

En BCD er nemmere at bruge er lavet til komfort og du kan uden videre sætte
alle enkelt flasker på hvis du ikke selv ejer dem. Skal du ud og og leje
udstyr i udlandet er det sikkert sådan en du får udleveret.

Det er også en udbred misforståelse at wingen er det nyeste nye, wingen kom
før BCDen og BCD er en videre udviklingen af wingen, bedre (komfort)
seletøj, lommer og opdriften tættere på kroppen. De første winger og faktisk
også dem man får nu er jo ikke andet end et lokumbræt der er flyttet om
imellem flasken og bagpladen

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Lars Skov

Dato : 04-10-08 07:55

Hejsa

Øv hvor bliver man træt af disse diskussioner

> [...]
> dykke i tørdragt, for da jeg tog mit kursus i sin tid, skulle vi fryse i en

Nu er det nu en gang nemmere at dykke i våddragt, hvilket nok er
årsagen til at man som instruktør vælger dette.

> det er lidt du siger, uuuuuu de må ikke købe det gode udstyr først, de SKAL
> først spille penge på en alm BCD, når de så har dykket med den nogle år, så
> må de skifte til det bedre

Jeg kan jo ikke love at jeg bliver klogere, men jeg kan slet ikke føle
lysten til at droppe min våddragt permanent til fordel for en
tørdragt. Og jeg har slet eller ikke lyst til at skifte min elskede
BCD ud med en vingevest

Så selv om nogen mener at de er blevet klogere og får lyst til at
udvikle sig, så ser jeg ikke nogen grund til at missionere. Hvis det
er så indlysende meget bedre så skal folk nok selv opdage det.

Mvh
Lars Skov

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 05-10-08 14:35

On 4 Okt., 15:55, Lars Skov <l...@rsskov.dk> wrote:

> Og jeg har slet eller ikke lyst til at skifte min elskede
> BCD ud med en vingevest

Har du da prøvet en vingevest?

> Så selv om nogen mener at de er blevet klogere og får lyst til at
> udvikle sig, så ser jeg ikke nogen grund til at missionere.

Så er det vist BDC-folket du skal have fat i. Så vidt jeg kan se
indeholder denne tråd en masse indlæg fra BDC-folk, hvor disse indlæg
absolut mest indeholder holdninger og meget få argumenter.

> Hvis det
> er så indlysende meget bedre så skal folk nok selv opdage det.

Men de er nok lidt langsommere om at opdage det, hvis BCD-folk her
rådgiver dem til at købe BCD uden at have et argument bag det råd.

Jens Olsen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 05-10-08 14:49

On 4 Okt., 10:56, "Henrik Manley" <m...@nley.dk> wrote:
> Det kunne rigtigt få "wing" folket ud af hullerne.

Så vidt jeg kan se var det vist BCD-folkene der kom farende ud af
hullerne med masser af holdninger men ingen argumenter.

> Nu skal det jo siges at
> jeg ikke er helt uerfarn med de forskellige typer veste man kan få

Og det er du så ikke ene om. Jeg har dykket med både halsvest, BCD og
vinge (med stålbagplade). Og der er ingen af typerne jeg har mindre
end 200 dyk med.

> Man læser også at wingen har et bedre trim, er lige så god til at
> vende folk i overfladen, let at rejse med osv. Det passer ikke!

Du mener altså at vingen har et dårligere trim? Min erfaring er altså
det stik modsatte.
Og Mortens udensøgelse af hvordan folk vemnder i overfladen er også
bare løgn?
Og en vinge vest er ikke let at rejse med fordi? Tag f.eks. en
Diverite recwing med blød plade og seletøj ogsammenlign med en typisk
BCD. Hvilken en fylder så mindst (langt mindst) og er lettest?

> En BCD er nemmere at bruge er lavet til komfort

Og det er en vingen ikke? Kan du ikke lige forklare mig hvad det er du
mener med det, for det er da stik imod min erfaring?
Hvad gør en vinge sværere at anvende end en BCD?

> og du kan uden videre sætte
> alle enkelt flasker på hvis du ikke selv ejer dem. Skal du ud og og leje
> udstyr i udlandet er det sikkert sådan en du får udleveret.

Sjovt du skulle sige det. Jeg har da aldrig haft problemer i udlandet
med at sætte enkeltflasker på min vinge. Hvori er det problemet
består?

> Det er også en udbred misforståelse at wingen er det nyeste nye, wingen kom
> før BCDen og BCD er en videre udviklingen af wingen, bedre (komfort)
> seletøj, lommer og opdriften tættere på kroppen.

Og det er en fordel at opdriften bærer dig som så bærer flasken
istedet for at direkte at bære flasken fordi?
Og fordi BCDen er nyere er den bedre? Eller et det fordi kompleksitet
i sig selv er en god ting?

> De første winger og faktisk
> også dem man får nu er jo ikke andet end et lokumbræt der er flyttet om
> imellem flasken og bagpladen

Ja og? Selvom det er det bedste design så skulle vi måske opgive det
bare for at finde på noget nyt eller hvordan?

Jens Olsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 06-10-08 08:38

>Så vidt jeg kan se var det vist BCD-folkene der kom farende ud af
>hullerne med masser af holdninger men ingen argumenter.

Prøv at læse emnet på tråden og se de svar der er kommet. Jeg tror ikke vi
kommer længere.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 06-10-08 04:06

On 6 Okt., 09:38, "Henrik Manley" <m...@nley.dk> wrote:

> Prøv at læse emnet på tråden og se de svar der er kommet. Jeg tror ikke vi
> kommer længere.

Mon dog ikke vi kunne lidt længere. En god start kunne jo være at de
BCD-troende kom med nogle konkrete begrundelser for at BCDen skulle
være lettere, nemmere, bedre, bekvemmere og alle de øvrige holdninger
de har givet udtryk for.
Så kunne det blive en rigtigt diskussion i form af udveksling af
konkrete argumenter. Bare udslynge holdninger er fattigt og
formålsløst.

Jens Olsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 06-10-08 11:28

>Så kunne det blive en rigtigt diskussion i form af udveksling af
>konkrete argumenter. Bare udslynge holdninger er fattigt og
>formålsløst.

Citat:
Ingen. Du skal vælge en vingevest.
Og hvis det er til andet end blot rejsebruge, så skal det være med
standard stålbagplade og seletøj.

Måske en af grundene til jeg ikke mener vi kommer videre, du kræver konkrete
begrundelser og kommer selv kun med din private mening og påstande.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 06-10-08 13:44

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 06-10-08 13:54

> [...]
>
> Måske en af grundene til jeg ikke mener vi kommer videre, du kræver konkrete
> begrundelser og kommer selv kun med din private mening og påstande.

Jeg påstår sandelig ikke at det var et argument. Det var et godt og
velment råd, sådan som der blev efterspurgt. Jeg forgav på ingen måde
at argumentere for det korrekte i det råd.

Men når folk så som reaktion begynder at skrive, "du skal ikke bruge
vinge, fordi BCD er bedre, nemmere, rarere etc." så er det jeg føler
mig hensat 4b, hvor Lis i vinduesrækken bliver rost af læreren blot
for at have en mening.
Voksne mennesker forventer jeg derimod kan skelne mellem synspunkter
og argumenter. Og forgiver de at fremlægge argumenter, så vil jeg
fandme også se argumenter. Når argumenterne kommer, så skal jeg nok
prøve at modargumentere. Hvis BCD-folkets argumenter er god nok, så
bliver jeg måske endda overbevist.

Kommer der derimod ingen argumenter men kun synspunkter, så kan jeg
kun konkludere, at der er tale om ukritisk videregivelse af indlærte
meninger.

Men indrømmet Henrik. Du er faktisk en af dem der så småt har indladt
dig på konkrete argumentation.

Jens Olsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 07-10-08 06:37

>Men indrømmet Henrik. Du er faktisk en af dem der så småt har indladt
>dig på konkrete argumentation.

Og hvis du læser dine egne indlæg igennem vil du opdage at du ikke er kommet
med et eneste argument. Kun "Wing er godt og BCD er dårligt" lidt lige som
fårene i Orwells novelle "Napoleon". Du prøver at få delt det op i detajler
som man så kan diskutere stolpe op og stolpe ned af. Det det drejer sig om
er om den sidder rigtigt og dækker ens behov.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Mikkel Noe

Dato : 06-10-08 14:25

> [...]
> meninger.
>
> Men indrømmet Henrik. Du er faktisk en af dem der så småt har indladt

Det ER også lettest at vente på argumenterne og derefter finde noget
kasteskyts, der kan bringe dem ned, i stedet for uprovokeret at bringe
noget brugbart ind i diskussionen! Det lader ikke til, at du er
interesseret i at hjælpe personen med at finde en god og brugbar
bcd...

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 06-10-08 16:12

On 6 Okt., 22:24, Mikkel Noe <mikkel...@gmail.com> wrote:

> [...]
> noget brugbart ind i diskussionen! Det lader ikke til, at du er
> interesseret i at hjælpe personen med at finde en god og brugbar

Det har du ret i, al den stund er jeg tilrådede køb af en vinge og
ikke en BCD. Havde dette velmente råd ikke affødte kommentarer så
havde jeg afsluttet min deltagelse i tråden der.

Men når der kommer kommentarer der giver udtryk af at være argumenter
men blot er meningstilkendegivelser, så gider jeg altså gå ind i en
samtale. Selvom det da er langt mere interessant at diskutere det
egentlige emnet. Men jeg er altså så godt uddannet og retorisk
opdraget, at jeg ikke gider forholde mig til folk der tror at en
holdning er et argument.

Folk der er interesseret i selv at stille med argumenter er da også
velkommen til at afkræve mig tilsvarende argumenter. Det sammen er
naturligvis folk der blot ikke forstår grunden til min anbefaling.
Skal det forstås sådan at du ønsker en konkret diskussion om emnet?

Jens Olsen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 07-10-08 04:31

On 7 Okt., 07:37, "Henrik Manley" <m...@nley.dk> wrote:

> Og hvis du læser dine egne indlæg igennem vil du opdage at du ikke er kommet
> med et eneste argument. Kun "Wing er godt og BCD er dårligt" lidt lige som
> fårene i Orwells novelle "Napoleon".

Måske forstod du ikke hvad jeg skrev. Jeg gentager det derfor......

> [...]

> som man så kan diskutere stolpe op og stolpe ned af. Det det drejer sig om
> er om den sidder rigtigt og dækker ens behov.

Man er sgu ligesom nødt til at får det delt op på en måde der gør det
muligt at fremkomme med konkrete argumenter. Ellers så ender det med
udtalelser som "den dækker ens behov", hvilket er igen blot er en tom
meningstilkendegivelse og intet argument. Og jeg ønsker ikke at
deltage i en ren udveksling af meningstilkendegivelser men gerne i en
udveksling af argumenter.

Jens Olsen

Fra : flemming.pless@gmail~

Dato : 03-10-08 03:31

On 2 Okt., 21:18, <j...@somedomain.com> wrote:
> Hvis jeg skal have en RIGTIG god BCD - hvilken skal jeg så vælge?

Uagtet der er meget rigtigt i det der er skrevet om vinger contra BCD,
så er det med det spørgsmål som det er med alt muligt andet i livet;
for at gå, må man begynde med at kravle. En BCD er på en eller anden
måde standard for nye dykkere. Og så køber du noget andet, hvis de
blever ved med at dykke.
Men, og det er jo vigtigt; der er flere gode mærker, der er begyndt at
lave noget der både er vingeagtigt, men med BCD comfort, primært for
enkeltflaske.
Men det handler jo om at fortælle, hvorfor en vinge er bedre;
placering i vandet osv.
Og så alt det der med at man ikke behøver en masse underlige lommer og
sære spænder. Fra jeg købte min første BCD til jeg kom videre med en
Halcyon til enkeltflaske, blev jeg meget klogere fordi jeg lærte af
mine egne problemer. Jeg ved ikke om jeg ville have været klar til en
vinge fra begyndelsen.
Nå, men, måske skal vi give spørgere en mulighed for at ringe til os,
hvis vedkommende vil have specifik hjælp. Min nummer er 21652360.

kh
Flemming Pless

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 03-10-08 04:12

On 3 Okt., 11:30, "flemming.pl...@gmail.com"
<flemming.pl...@gmail.com> wrote:
> så er det med det spørgsmål som det er med alt muligt andet i livet;
> for at gå, må man begynde med at kravle.

Og hvrodan skulle det billede være relevant for BCD kontra vinge? Prøv
med et argument i stedet for en analogi.

> En BCD er på en eller anden
> måde standard for nye dykkere.

Jo og? Hvis biler uden sikkerhedessele var det almindelige så ville du
også fravæle en bil med sikkerhedssele?

> Og så køber du noget andet, hvis de
> blever ved med at dykke.

Så altså hellere købe noget til at starte med som du vil vælge at
udskifte senere? Sig mig ejer du en dykkerbutik?

> Men, og det er jo vigtigt; der er flere gode mærker, der er begyndt at
> lave noget der både er vingeagtigt, men med BCD comfort, primært for
> enkeltflaske.

Og komforten med enkeltflaske på vinge skulle være dårlig fordi? Er
det noget du selv har prøvet?

> Jeg ved ikke om jeg ville have været klar til en
> vinge fra begyndelsen.

Hvad er det liige man skal være specielt klar til med en vinge?

Jens Olsen

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 03-10-08 21:57

hej Fleming,

<flemming.pless@gmail.com> skrev i meddelelsen:

> En BCD er på en eller anden
> måde standard for nye dykkere. Og så køber du noget andet, hvis de
> blever ved med at dykke.

hvorfor starte med at købe noget du ved ikke er godt nok, du kund køber for
at kunne klare dig med det nu, i stedet for at købe det rigtig fra starten,
det forstår jeg simpelthen ikke???

inden du svare, så læs mit svar i denne tråd til Henrik.
mvh Morten

Fra : JL

Dato : 03-10-08 06:37

On 2 Okt., 21:18, <j...@somedomain.com> wrote:
> Hvis jeg skal have en RIGTIG god BCD - hvilken skal jeg så vælge?

Den der passer. Husk at prøve den i vandet før du vælger. Du kan ikke
få en fornemmelse af hvordan den passer når du står op inde i en
butik, selv med en flaske på.

mvh
Jonas

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 03-10-08 08:19

On 3 Okt., 14:37, JL <jluttic...@gmail.com> wrote:

> Den der passer. Husk at prøve den i vandet før du vælger. Du kan ikke
> få en fornemmelse af hvordan den passer når du står op inde i en
> butik, selv med en flaske på.

Tænk hvis man havde en vingevest monteret på bagplade med seletøj.
Sådan et seletøj kan justeret lige som det skal være, så det altid
passer perfekt til enhver. Det er utoligt hvad man finder på hva'!

Jens Olsen

Fra : Lehmann

Dato : 03-10-08 10:08

On 2 Okt., 21:18, <j...@somedomain.com> wrote:
> Hvis jeg skal have en RIGTIG god BCD - hvilken skal jeg så vælge?

Hvis du vil ha en BCD så anbefaler jeg Apvalves BUDDY Explorer - jeg
har haft en i nogle år nu og er stadig super tilfreds. Den nye model
ser rigtig behagelig ud...
http://www.apvalves.com/uk/products/bc/explorer/

Men jeg har være på BCD i nogle år nu og skrifter nok til wing til
foråret... D

/Lehmann

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 03-10-08 10:58

On 3 Okt., 18:07, Lehmann <spaceboy_...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ser rigtig behagelig ud...http://www.apvalves.com/uk/products/bc/explorer/
>
> Men jeg har være på BCD i nogle år nu og skrifter nok til wing til

Ville du med det du ved idag være startet med en vingevest, eller
ville du have stadigvæk helst have haft en BDC først? Hvorfor/hvorfor
ikke?

Jens Olsen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 11-10-08 14:51

On 11 Okt., 20:55, "Sune Jørgensen" <sune.jorgen...@mail.dk> wrote:
> Hvornår har du sidst hørt noget fra GI3 og vores egen PF ?-)
> /Sune

Arh, nu nævner du jo navne. Det var fin nok til at undlade. Men
indrømmet det er længe siden, men jeg følger heller ikke længer med i
de amerikanske dykkerforums på nettet, så jeg ved ikke hvad der sker
der for tiden.

Og så må jeg sige at de mest har været de amerikanske DIR-dykkere der
har opført sig ubehageligt på DIR-folkets vegne på nettet. Men det
smitter jo af på hvordan danske DIR-dykkere opfattes.

Jens Olsen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 11-10-08 17:45

On 11 Okt., 23:44, JL <jluttic...@gmail.com> wrote:

> Skal du dykke med dem? Hvorfor interesserer du dig for hvad de synes
> om den måde du dykker på.. du styrer det selv.

Det interesserer mig heller ikke. Men det kunne forklare hvorfor
DIRdykkere får en kølig modtagelse mange steder.

Jens Olsen

Fra : sune.joergensen@gmai~

Dato : 15-10-08 02:39

On 14 Okt., 09:35, JL <jluttic...@gmail.com> wrote:

> Jeg tvivler på det men måske hvis man svømmede lidt samtidig. Det var
> ret stærk strøm.
>
> mvh
> Jonas

Til info så klare min X-Scooter ca. 2.5 km/t ved middel propel
indstilling i tørdragt med dobbeltsæt.
I max indstilling kan den nok give lidt over 3 km/t ca. 1.7 knob, og
nok 2 knob i våddragt med enkelt flaske.

/Sune

Fra : Lehmann

Dato : 05-10-08 07:30

On 3 Okt., 18:57, "jenspol...@hotmail.com" <jenspol...@hotmail.com>
wrote:
> Ville du med det du ved idag være startet med en vingevest, eller
> ville du have stadigvæk helst have haft en BDC først? Hvorfor/hvorfor
> ikke?

Jeg går på wing fordi jeg vil have to gange 12 liters flasker til
foråret og de sidder bedre på en wing. Til normal båd eller strand dyk
med en 12 eller 15 liter flaske på vil jeg stadig mene at en alm BCD
vest er god. Der har du også lommer til deco-bøje eller hvad du nu
finder på at have med under vand. Jeg tror ikke at jeg ville have
startet med en wing som ny dykker hvis jeg fik valget - Jeg blev godt
vejledt af min instruktør og den butik jeg købte udstyret i. Hvis du
er typen der tager masser af ting med ned under vandet så som flere
lygter, stageflaske, kamera osv, kan en wing med en god harness med
masser af D-ringe være en god ide.

/Henrik

Fra : JL

Dato : 12-10-08 08:41

On 12 Okt., 01:44, "jenspol...@hotmail.com" <jenspol...@hotmail.com>
wrote:
> Det interesserer mig heller ikke. Men det kunne forklare hvorfor
> DIRdykkere får en kølig modtagelse mange steder.

Det har jeg aldrig oplevet, det er vist kun noget der finder sted her
på nyhedsgruppen hvor man befinder sig bekvemt bag en skærm.

mvh
Jonas

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 07-10-08 04:41

On 5 Okt., 15:30, Lehmann <spaceboy_...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> er typen der tager masser af ting med ned under vandet så som flere
> lygter, stageflaske, kamera osv, kan en wing med en god harness med

Okay, sådan som jeg læser dit svar så mener du at BCD-en til dit brug
var lige så god som en vinge til at starte med. Men jeg synes ikke
rigtigt at jeg kan se noget steder, at du ligefrem angiver en grund
til at den var bedre at starte med.
Du skriver at du ikke tror at du ville var startet med en vinge. Hvad
jeg er nysgerrig efter at vide er hvorfor ikke, da jeg ligegyldigt
hvor meget jeg ransager min hjerne ikke kan finde en grund til dette?
Oplever du at BCD-giver dig lige så god afbalancering som vingen med
en enkeltflaske?

Mht til lommer så har min oplevelse iøvrigt været, at lommerne har
været svære at anvende (få tingene ud af under dykkket) på de BCD'er
jeg har prøvet. Mens jeg synes det går meget nemmere med dragtens
lommer (eller lommer monteret på mavebælte af harness). Selv lommen på
min halsvest var betydeligt nemmere at få tilgang til en lommerne på
de BDC jeg har prøvet.
Men jeg har selvfølgelig ikke prøvet alle BCD-er.

Jens Olsen

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 08-10-08 08:45

hej

<jenspolsen@hotmail.com> skrev
> [...]
> de BDC jeg har prøvet.
> Men jeg har selvfølgelig ikke prøvet alle BCD-er.

jeg har præcis samme oplevelser, et af argumenterne for BCD er at der er
lommer.
men jeg selv har fundet det praktisktalt umuligt at bruge de lommer med en
tyk dragt på, på alle de BCD veste jeg har prøvet ca 5-6 stk.
og alle jeg snakker med i klubben giver mig ret i at det er umuligt eller i
bedste fald næsten umuligt at bruge lommerne på deres vedst.

Så det kunne da være rart at høre fra alle dem der stadig bruger BCD, kan i
i praksis bruge jeres lommer, og hvad har i i dem?
Eller bruger i kun lommerne til ting som i stortset aldrig skal bruge fordi,
de er svært tilgængelig?

(jeg har set en i klubben der bruget lommen til at putte sin octapus ned i,
og det gjorde personen jo altid på land, men personen havde aldrig prøvet at
tage den ud af lommen under vand, det sagede jeg så at vi skulle prøve på et
dyk, det viste sig at personen ikke selv var i stand til at få regulatoren
ud af lommen, så lomme som octapus holder, er sku ikek smart i min verden

mvh Morten

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 09-10-08 10:32

Jeg startede med at kigge mig om efter en ny, men billig og LET bcd da
jeg skulle købe grej 1st. gang.Valget var en Cressi Pro 5R som som
knapt kostede 2000kr fra ny af.

Denne har tjent mig godt, og som begynder ville jeg helt klart vælge
lignende igen.
BCD'en er stadig væk fin og bruges til varmtvands-dyk.

Den er lidt tynd i kontruktionen, men det gør den let. Den klarede
fint 15l+4l pony som var det jeg dykkede med herhjemme da jeg dykkede
OC.

"Morten Dall Darmer" <morten@divedata.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og alle jeg snakker med i klubben giver mig ret i at det er umuligt
> eller i bedste fald næsten umuligt at bruge lommerne på deres vedst.

Lommerne på ovenstående virker fint, og er specielt rare til lige at
have noget bly i - nemt når man rejser, og komfortabelt at dykke med.

> [...]
> at vi skulle prøve på et dyk, det viste sig at personen ikke selv
> var i stand til at få regulatoren ud af lommen, så lomme som octapus

Jeg stoppede også altid octo'en i lommen når vi i Havbasserne skulle
gennem noget strøm for at komme til vraget - intet problem. Heller
ikke at får den op.

Al det ævleri som i har gang i omkring trim er pisse hamrende
lige-gyldigt for en begynder herhjemme. Lge så snart vedkommende
dykker tørdragt med en BCD, snakker vi enkelt-flaske og dermed bruges
hverken ving eller bcd til afbalancering det bruges tør-dragten til.
STØØøøen! - ja jeg ved vi er uenige om dette, men sådan dykker
hovedparten af eneklt-flaske dykkere, og det ville de blive ved med
selvom du puttede dem i en wing.

Jeg ville klart anbefale en begynder at købe en *LET*, *simpel* BCD
der kan bruges til rejser og enkelt-flaske dykning herhjemme.
På rejsen har man da lommer til en bøje, og komfort til bly mv, og den
giver et godt løft i overfladen - derved slipper man desuden for at
skulle sy lommer på sin våddragt!

Hvis vedkommende på sigt skifter til flaske-størrelser (>2x12) ville
det under alle omstændigheder kræve ny wing i forhold til en
enkelt-wing, og selv om wings ikke er dyre er det altså lettere med en
billig cressi el. lign. De vil desuden have størrere brugt-værdi fordi
de fleste begynder navnligt ikke er interesseret i "rigtige"
teck-setups fra start af - og det kan jeg sgu' godt forstå.

Til sidst vil jeg nævne at med samme balancering i cressi-BCD som med
min rEvo (Oxycheck-wing) da bliver jeg løftet højere op af vandet nå
de begge pustes op i overfladen, til tros for at wing'en har størrere
volumen. Dette skyldes at en klassisk BCD har stort volumen omkring
maven, hvilket bidrager til løft i overfladen - det har vingen ikke i
samme grad.

Køb en billg BCD!

Nicolai

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 10-10-08 18:07

hej,

"Nicolai Hanssing" <nh-fjern-@servo.dk>
> [...]
> af eneklt-flaske dykkere, og det ville de blive ved med selvom du puttede

ja som du siger er vi ikke enige og slet i at det er lige-gyldig.
hvis du en gang lære at dykke rigtig fra starten, så skal du aldrig lære det
igen.
((( kom det til at lyde mærkeligt )

mange lære at dykke mange gange i sit liv, fordi de heletiden udvikler sig i
sin dykning, og der stilles støre krav, mere udstyr, noget af dette udstyr,
gør at dine gamle procedure osv må skrottes forde dine "begynder" procedure
ikke passer til dit AVD. setup.

MEN det berømte system fra USA som man ikke må henvise til i denne gruppe,
har en anden tilgangs vinkel til det.
de mener at du skal lære det på den rigtige måde fra starten. derfor hvis du
lære ordenlig trim og afbalancering, fra starten af samt finne teknik, så er
det det du skal bruge resten af dit dykker liv.

Et andet eksempel, din timer / computer sidder på højre hånd, hvorfor gør
den det, jo fordi, din lygte sidder på venstre hånd, og så kan du lyse over
på din timer, jooooo "men nu har jeg ikke sådanne en dyr lygte nu" kunne
nogle siger, og derfår sætte timeren over på venstre, MEN så er du vand til
den sidder på, venstren og den dag du så får en lygte skal du til at vende
dig til at timer nu sidder højre, "jo men så kan jeg da bare sidde lygten på
højre" sigen han så, ja men det gøre vi ikke fordi, alle overs procedure
omkring gas skifte, forvendter at lygten og timeren er på den "rigtige"
steder, og den dag denne man som nu har vænnet sig til at gøre alt med,
lygten i højre hånd og timer på venstre, vil nu købe sig en scooder, nu er
der så sådanne at den har kun et håndtag og der er til højre hånd, ØV ØV, nu
skal han til at aflare sig alle sine "dårlige" vaner, og lare at gøre alle
tim med den modsatte hånd fordi, højre nu er optaget med scooder.

det er bare et eksmpel, og sådanne nogle er der mange af.
personlig kan jeg godt lide at jeg kun skal lære en ting en gang, fordi jeg
lære at gøre det rigtig fra starten af.

> billig cressi el. lign. De vil desuden have størrere brugt-værdi fordi

det er så ikke rigtig, der er nemlig ikke retmange vinger til salg, slet
ikke af den rigtige slags, (der er tit de hybrid vinger, som ikke rigtig ved
om de vil være vest BCD eller vinge BCD, og ender op med at være det
dårligeste fra begge verdner) der for bliver vinger hurtig solgt og til en
god pris, hvor i mod den blå avis er prop fuld af folk der vil af med deres
vest BCD.

mvh Morten

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 11-10-08 06:34

> [...]
> du lære ordenlig trim og afbalancering, fra starten af samt finne teknik,
> så er det det du skal bruge resten af dit dykker liv.

Enig.

> [...]
> højre hånd, ØV ØV, nu skal han til at aflare sig alle sine "dårlige"
> vaner, og lare at gøre alle tim med den modsatte hånd fordi, højre nu er

Øhh hvad er lige problemet, jeg har en timer på hver arm, og bruger lygten i
den hånd som det nu passer bedst i sitationen, f.eks. ved vrag penetrering.
Desuden er jeg startet på at bruge en lille lygte monteret på min maske. Det
spiller maks, både til altid at ses ens intrumenter (kan faktisk være et
problem med en 50W HID), ved "roderi/udgravning" og hvis ens primærer lygte
står af mit i det hele.
Q: Men så lyser du jo din makker i øjnene?
A: Hvem ?

/Sune

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 19-10-08 14:44

"Sune Jørgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev

> [...]
> lygte står af mit i det hele.
> Q: Men så lyser du jo din makker i øjnene?

ja så er der jo ikke mere at diskutere ))

mvh Morten.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 09-10-08 06:01

On 9 Okt., 11:31, "Nicolai Hanssing" <nh-fje...@servo.dk> wrote:

> De vil desuden have størrere brugt-værdi fordi
> de fleste begynder navnligt ikke er interesseret i "rigtige"
> teck-setups fra start af - og det kan jeg sgu' godt forstå.

Det er vist her problemet starter. Altså at du (og sikkert en del
andre) opfatter en vinge, som et tech-setup. Det er det ikke. En vinge
er bare en anden (og bedre,simplere og lettere at anvende også for
begynderen vil jeg mene) måde at lave afbalanceringsvesten på.
En vinge har i sig selv intet som helst med tech at gøre. Hvad der
derimod er rigtigt er, at en vinge i modsætning til en BCD også kan
anvende s til tech-dykning.

Jens Olsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-10-08 13:20

> [...]
>En vinge har i sig selv intet som helst med tech at gøre. Hvad der
>derimod er rigtigt er, at en vinge i modsætning til en BCD også kan

Læs nu hvad der står. Der står intet om at wing er tech-setup, det er den
anden vej rundt. At man ikke kan have et techsetup uden en wing. Og pointen
var at hvis man køber en enkelt wing til at starte på som rekreativ dykker
så skal man alligevel ud og købe en ny når man starter som tech.

Og husk nu at komme med argumenter og ikke kun din fastlåste mening
(synspunkt).

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 09-10-08 13:21

Du vrøvler.
Selvfølgelig kan en BCD bruges til tech-dykning.
Man kan da lave både hule- og deko-dykning med en BCD.

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 09-10-08 14:59

-----------------
>Det er vist her problemet starter. Altså at du (og sikkert en del
>andre) opfatter en vinge, som et tech-setup. Det er det ikke. En
>vinge
>er bare en anden

Næhh, det gør jeg ikke, når jeg skrev "rigtigt" tech setup mente jeg
store dobbelt-sæt med hog-harness, HID-cannister og lang
primær-slange.......
Jeg skriver så "rigtigt" i anførelsestegn for de det jo ikke er tech
(hint: ccr)

>(og bedre,simplere og lettere at anvende også for
>begynderen vil jeg mene) måde at lave afbalanceringsvesten på.
Igen noget vrøvl - og af flere grunde:
Afbalancering i våddragt/tørdragt er nemt, hvadenten de snakker du
snakker vinge eller BCD. Med mindre du har alt for meget bly på, der
er jo ikke noget luft i nogen af dem!
Og slet ikke som begynder i tørdragt.

Ydere mere så er bcd'en efter manges opfattelser bedre fordi:
Den kan anvedes til rejsemål som den er, uden at man skal skifte
bagplade og hvad ved jeg.
Den er billigere specielt for de simple og lette (læs uden for meget
tingel-tangel)
Den river ikke hul i ens tørdrgt med vingeskruerne
Den er lettere at kitte op i, og er ikke personligt indstillet.

Hvis man vil have samme funktionalitet med bagplade så skal man jo
købe:
Storagepacks eller harness-lommer.
Bagplade-polstring
Harness med quick-release og polstring
F.eks. diverite transplate + lommer + mv + bacgpladen + vingen.......
Vil du bilde mig ind at det er billigere og lettere end en let BCD?

Vinger er gode til mange ting - de er bare ikke altid optimale.

Men sidste kommentar (rant):
Jeg havder at se nye dykkere komme vraltende med en dir-harness, og
argumentre for at one-piece webbing er vejen frem - det er farligt når
de ligger i strøm ved siden af en gummi-båd og ikke kan komme ud af
deres grej.
Jeg dykker til tider sammen med nogen som har dir-harness, og da de er
erfarne ved de at de nemmeste er at få den ene arm fri inden de kommer
op i strømmen og skal ligge på deco, så kan de nemt vende sig ud af
kittet når de skal op i båden. Men du skal ikke bilde mig ind at det
er noget man skal lære en begynder!
Hvis man partout vil pådutte begyndere en bagplade, så sørg for at de
har som minimum en quick-release - danmark er ikke huledyk hvor man
går op på land/kitter af strømfrit.

Nicolai

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 10-10-08 18:27

hej,

"Nicolai Hanssing" <nh-fjern-@servo.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> som minimum en quick-release - danmark er ikke huledyk hvor man går op på

det du beskriver der er dykker der er dørligt vejledt, og i mange tilfælde
bare køber noget de har set på nettet.
og køber det af centre der ikke ved en skid om det, og når de så kommer hjem
i klubberne, ja så møder de folk med BCD, der siger det der lort gider vi
ikke at hjælpe jer med, køb en BCD, og så er de stakkels menesker jo lidt på
den.

der for køb dog udstyr et sted hvor sælgeren har forstand på det.

de såkaldte "erfarne" vinge dykker som du snakker om der laver deco med
udstyret taget halvt af, fordi det er letter end at tage det af i over
fladen med strøm, de skulle da godt nok lige lære at dykke med deres udstyr
inden de begynder at lave deco dykning med det, du kan jo sende dem her over
hvis de ikke selv kan finde ud af det ))

men en vinge der er justeret korekt og den rigtige teknik, er det intet
problem at komme ud af en vinge i over fladen med meget strøm.

sjovt nok så kan alle mine elever finde ud af det uden problemer, og jeg
nægter at tro på at det er fordi mine elever år efter år, er meget dygtiger
end alle andre dykker i landet.

nej til alt udstyr er der små tips og triks , og måder at gøre tingne på.
ved en vest BCD er det bare letter at få hjælp i klubben, og derfor skal man
købe en vinge hos en der kender de tips og triks så han kan give det vider
til kunden.

mvh Morten.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 09-10-08 13:09

On 9 Okt., 15:59, "Nicolai Hanssing" <nh-fje...@servo.dk> wrote:

> [...]
>
> Ydere mere så er bcd'en efter manges opfattelser bedre fordi:
> Den kan anvedes til rejsemål som den er, uden at man skal skifte

Jeg kan da ikke se hvorfor man skulle skifte bagplade bare fordi man
rejser med den. Det gør jeg da ikke selv.

> Den er billigere specielt for de simple og lette (læs uden for meget
> tingel-tangel)

Hvor meget mindre tingeltangel kan du finde en en bagplade og et
stykke webbing. Det kan da ikke blive simplere.

Men jeg vil give dig at der findes simple BCD'er, og så findes der dem
hvor producenten har smidt alt muligt skidt på, fordi det er
salgsargumenter over for den nye dykker og gør BCD'en dyrere.

> Den river ikke hul i ens tørdrgt med vingeskruerne

Gør en vinge da det? Det er da ikke noget jeg nogen sinde har hørt om.
Hvordan bærer den sig dog ad med det? Skruerne rører jo slet ikke
tørdragten.

> Den er lettere at kitte op i, og er ikke personligt indstillet.

I en BDC og i en vinge stikker du armene ind under bærerremmen. Hvad
er forskellen?
Er det ikke netop en fordel at vingen kan indstilles personligt, så
den passer dig præcist? Hvad skulle fordelen dog være ved at det ikke
er muligt?

> Hvis man vil have samme funktionalitet med bagplade så skal man jo
> købe:
> Storagepacks eller harness-lommer.

Det har jeg da aldrig haft brug for.

> Bagplade-polstring

Har aldrig haft brug for det. Heller ikke i 3 mm våddragt.

> Harness med quick-release og polstring

Ja selvfølgelig skal man da have et harness. En BCD fungere da heller
ikke hvis du tager bærerremmene af. Polstring har jeg aldrig haft brug
for, heller ikke med 2x16 og 2 dekoflasker.

> F.eks. diverite transplate + lommer + mv + bacgpladen + vingen.......
> Vil du bilde mig ind at det er billigere og lettere end en let BCD?

Bagplade, harness og vinge, fulder lagt mindre end langt de fleste
BCD'er. Mange rejser med en BCD der nærmeste i sig selv fylder en
kuffert.
Vil man have at det også skal være lettere end en BCD, så kan man købe
blød bagplade eller alu bagplade til rejsebrug. Men selv foretrækker
jeg at have den almindelige bagplade med på rejser sydpå, så jeg kan
dykke helt uden bly.

> Vinger er gode til mange ting - de er bare ikke altid optimale.

Det synes jeg faktisk ikke at du har givet eksempler på. Du har højest
argumenteret for at der er steder hvor du mener en BCD er lige så god.
Og hvis en BCD blot skulle være lige så god, så vil jeg mene at det er
bedre at starte med en vinge, så du løbende kan tilpasse hvis din
dykning skulle ændre sig.

> [...]
> argumentre for at one-piece webbing er vejen frem - det er farligt når
> de ligger i strøm ved siden af en gummi-båd og ikke kan komme ud af

Det er jeg helt enige i. DIR-harness uden quick-release er farlig for
en ny dykker i strøm ved siden af en gummibåd. Men nu var diskussionen
jo ikke om DIR var godt men om vinge eller BCD var bedst. Vinge og DIR
har principielt intet med hinanden at gøre.

Og så iøvrigt lige. Gummibåden skal bindes til bøjen med slipstik. Og
alle dykkere (især de nye) skal have at vide, at får de problemer ved
siden af båden, så løsgøres båden øjeblikkeligt hvorefter
strømproblemet er væk.

> Hvis man partout vil pådutte begyndere en bagplade, så sørg for at de
> har som minimum en quick-release - danmark er ikke huledyk hvor man
> går op på land/kitter af strømfrit.

Nemlig. Men det er tilsyneladende en del af det komplette DIR-koncept,
- forbudet mod selvstændig tankegang. Heldigvis har jeg også set meget
få danske dykkere der på den måde omfavner DIR, så de lægger hjenen
til side.

Jens Olsen

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 10-10-08 14:01

> Jeg kan da ikke se hvorfor man skulle skifte bagplade bare fordi man
> rejser med den. Det gør jeg da ikke selv.

Øhh, ok. Det gør alle andre som sykker med en 5-6mm stålbagplade nok
ikke.
Fint for dig.

>Gør en vinge da det? Det er da ikke noget jeg nogen sinde har hørt
>om.
>Hvordan bærer den sig dog ad med det? Skruerne rører jo slet ikke
>tørdragten.
Tjaee, det skete da vedkomne kittede op.

>I en BDC og i en vinge stikker du armene ind under bærerremmen. Hvad
>er forskellen?
At i et harness (bcd eller wing) med justerbare spænder at du mere
bevægelsesfrihed når du kitter op. Det er bare lettere. Efterfølgende
strammeman spnænderen. Ikke noget med at fedte med harnesset igennem
flere dyk indtil det passer. Det passer altid, og du kan juster under
dykket.
Det kan desuden også købes til wings - det er bare DYRT.

>Er det ikke netop en fordel at vingen kan indstilles personligt, så
>den passer dig præcist? Hvad skulle fordelen dog være ved at det ikke
>er muligt?
At andre kan bruge udstyret f.eks. At du ikke skal justere noget fordi
du skifter fra tørdragt til 3mm shorty.

>Det har jeg da aldrig haft brug for.
Støøøen!!!
Det kna godt være, men prøv at tænke ud over din egen indgroede
holdning og opfattelse. Sammenlign hvad man får i den billigste BCD
(hint: minimum 2 lommer og integreret bly, samt padding), og hvad det
koster at købe det i tillæg til et harness-kit.
Dette var blot et modargument til det emd at det er "billigt" - det er
det ikke nødvendigvis, og køber man kit så man har samme
funktionalitet i vingen, da vil det hurtigt blive dyrere.

>Har aldrig haft brug for det. Heller ikke i 3 mm våddragt.
Super - godt for dig. Læs ovenfor.

>Bagplade, harness og vinge, fulder lagt mindre end langt de fleste
>BCD'er. Mange rejser med en BCD der nærmeste i sig selv fylder en
>kuffert.
Ja og det gør mange vinger også - så hvad?
De billige og dermed simple BCD'er fylder ikke ret meget, hvilket jo
er ideelt hvis man skal rejse.
Desuden er det vægten der er det primære da de fleste flyver til deres
destination.
Vil man ned i vægt med vinge, fra sit dobbelt-flaske koldvandssetup
skal man jo købe en alu eller split-bagplade, justere sit harness og
skifte sin vinge, montere STA-adapter, afmontere V-bly mv.

Klart at jeg da altid vil gribe min bcd, smide den i tasken, og ikke
bekymre mig mere om den når jeg skal på ferie, og det tror jeg også
mange andre vil.

> [...]
>blød bagplade eller alu bagplade til rejsebrug. Men selv foretrækker
>jeg at have den almindelige bagplade med på rejser sydpå, så jeg kan
Yep - det er fint. Jeg kender bare ikke mange som har lyst til at ofre
deres kg på at slæbe deres eget bly med.....

>Det synes jeg faktisk ikke at du har givet eksempler på. Du har
>højest
>argumenteret for at der er steder hvor du mener en BCD er lige så
>god.
You're kidding - så må jeg hellere opgive det....
Heldigvis var det ikke for din skyld at jeg har lavet indlægget, men
derimod for ham der oprindeligt lavede indlægget. At du syntes vinger
er det eneste lyksagligtgørende og rejser rundt med din stål-bagplade
kan jeg kun grine af.

Selv syntes jeg vinger er gode til dobbelt-sæt, rebreathere og andet
tungt koldtvandsgrej / tech-dyk, og BCD'er er gode til enkelt-flaske
dyk. Længere er den ikke.
Starter man som begynder kan man derfor altid bruge sin BCD når man
skal på ferie - derfor er BCD'en i mine øjene det rette at starte med
for en begynder.

Har man virkeligt stådreng af vinger, så ender man jo med at dykke dem
på varmt-vand singel S80 også - det er også fint, men så ender man jo
med to vinger, to bagplader og to harness (for hvem gider at tråde sit
harness om), samt lomme på ens våddragt, og så flader alle argumenter
om at man kun for bruge for et sæt grej, og at det er billigere, jo
til jorden....

Nicolai

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 10-10-08 18:40

> [...]

> - forbudet mod selvstændig tankegang. Heldigvis har jeg også set meget
> få danske dykkere der på den måde omfavner DIR, så de lægger hjenen

det findes IKKE, det er nemlig på ingen måde DIR at ligge hjærnen der
hjemme, GUE går netop MEGET ud af på deres kurser at de vil skabe
selvstandige tænkende dykker, som ikke bare gør hvad en eller anden
instruktør, eller gammel erfaren dykker har sagt de skal gøre.

de såkaldte "DIR" dykker som har lagt hjernen hjemmer, det er dem der tror
at der er DIR fordi de har læste lidt på nettet og skiftet lidt udstyr, men
i virkeligheder på ingen måden har fattet hvad det hele handler om. Det er
dem der ødelægger DIR folks ryg, og dem der er med til at sprede
misforståelserne, over hele landet, da de altid er meget Ivrige i at dele ud
af den viden de tror de har, og folk har desværre en tendens til at tro at
hvis de ser en dykker med 2x12, vinge og 2.10 slange, så er det en DIR
dykker.
Det gør jo så at hvergang sådanne en klovn dummer sig fordi han ikke kender
til hele systemet, så er folk jo hurtig "ha ha ha så så man lige en DIR
dykker der gjorde dit og dat *fnis* *fnis*"
men det har jo ikke en skid med en DIR dykker at gøre, det er jo bare en
stakkels vanderbee, som ikke ved bedre.

UPS, nu kom jeg desværre til at nævne, det system som jeg ellers havede
lovet mig selv jeg ikke ville )))
og undskyld jeg lige gik lidt off topic

mvh Morten

Jens Olsen

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 11-10-08 01:32

Morten Dall Darmer wrote:

> [...]
> selvstandige tænkende dykker, som ikke bare gør hvad en eller anden
> instruktør, eller gammel erfaren dykker har sagt de skal gøre.

Okay dine forskellige DIR postings modsiger sig selv ret meget.

Okay du siger GUE/DIR ikke laver dykkere der ikke bruger hjernen, men
alligevel siger du følgende i en anden post:
"jo men så kan jeg da bare sidde lygten på højre" sigen han så, ja men
det gøre vi ikke fordi, alle overs procedure omkring gas skifte,
forvendter at lygten og timeren er på den "rigtige" steder,

Speciel 'ja men det gøre vi ikke fordi' altså har du koblet hjernen fra,
fordi du SKAL gøre det som nogle andre har fundet på, ligegyldigt om din
egen erfaring og preferencer siger noget andet.

Så det lader til at kurset blandt andet går ud på at indoktrinere
eleverne til at bare gøre hvad der bliver sagt uden at tænke selv.
Eventuelt knyttet sammen med de tror de gør hvad de selv vil, men de har
fået det banket ind at 'ja men det gøre vi ikke fordi' osv.

Ja der kan være fordele i at alle DIR dykkere gør tingene 100% ens, men
det kommer bestemt ikke af at folk tænker sig om, men at nogle har
fundet på noget, som alle andre DIR'ere derefter per definition skal
følge, lige meget hvad de selv mener er bedst.

Ikke dermed sagt at DIR ideen er dårlig, men det skaber ikke
'selvstændigt tænkende dykkere'.

Du siger ligeledes 'som ikke bare gør hvad en eller anden
instruktør, eller gammel erfaren dykker har sagt de skal gøre'

Det er jo præcist de de gør jævnfør 'ja men det gøre vi ikke fordi'
måske er der en begrundelse med, men eftersom det er et krav, så er det
ikke pga selvstændig tankegang.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, MSDT #505926, TDI Trimix

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 11-10-08 06:43

Peronligt mener jeg at man først bliver en 'selvstændigt tænkende dykkere'
når man dykker solo
Nu ligger GUE meget vægt på teamwork, fint nok, men jeg forstår ikke hvorfor
de ikke også samtidig "lære" folk at dykke solo, og her snakker vi ikke om
kilometerlange hule dyk.
Jeg forstår heller ikke hvad GUE har imod mCCR, f.eks.en rEvo synes jeg
passer rigtig godt ind i konceptet.
Men Morten du er jo blevet DIR guru, så du har sikkert en god lang
forklaring

/Sune

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 19-10-08 00:54

hej,

"Sune Jørgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> passer rigtig godt ind i konceptet.
> Men Morten du er jo blevet DIR guru, så du har sikkert en god lang

jeg har lige været lidt på ferie, derfor det sene svar.

nu siger jeg ikke jeg er DIR guro og jeg kender ikke til prensipperne i en
mCCR enhed så det kan jeg jo ikke udtale mig om.

det du skriver om solo dyk er så tåbelig at jeg nærmest ikke gider at
komenter det, det svare lidt til at PADI har noget de kalder noget i stil
med "deep sir diving" som man skal tage før man kan komme vider i systemet,
det er sku da totalt tåbeligt, når man ved at dybde dyk på luft ikke er
smart, så er det jo direkte tåbeligt at sige til eleverne, før du kan lære
hvordan du gør det på den "rigtige" måde, men den rigtige gas, skal vi lige
tjæne penge på at lære dig at gøre det forkert (på luft) så kan vi jo
bagefter lære dig at det var helt forkert og der findes en smarter måde.
det er sku da for tåbeligt.
det samme som at sige nu skal i lære at dykke solo, og så bagefter skal i
lære hvorfor det ikke er smart at dykke solo.
DIR dykker kan sku da sagtens dykke solo hvis de ville, vi har jo lart at
klare os selv, åben og lukke ventiler, have 2 med af alt kritisk, osv osv,
der er sku da ikke noget nyt viden i et solo dykker kursus.
vi gør det bare ikke for der er MEGET MEGET mere sikker hed i at være et 3
mand team, uanset hvor dygtig du er.
derfor dykker vi i team's og ikke Solo.

mvh Morten

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 09-10-08 15:37

On 9 Okt., 14:20, "Henrik Manley" <m...@nley.dk> wrote:

> Læs nu hvad der står. Der står intet om at wing er tech-setup, det er den
> anden vej rundt.

Det er nu mit indtryk at mange aldrig overveje en vinge, fordi
konservative folk i klubberne fortæller dem, at vinge det er noget med
noget farligt tech-noget.

> At man ikke kan have et techsetup uden en wing.

Ja, det må jo så tælle til vingen fordel.

> Og pointen
> var at hvis man køber en enkelt wing til at starte på som rekreativ dykker
> så skal man alligevel ud og købe en ny når man starter som tech.

Ja, men det er kun en ny vinge man skal købe. Bagplade og harbess
forbliver det man altid har brugt og er vant til.

> Og husk nu at komme med argumenter og ikke kun din fastlåste mening
> (synspunkt).

Jeg mener at vinge er at fortrækker af bla. følgende årsager.

- Den giver pga. luftens placering rundt om flasken en bedre
afbalancering.
- Den er mere behagelig da luften bærer flasken direkte, istedet for
at som med en BCD, at luft på mave/side bærer dig, som så bærer
flaskerne.
- Du er mere strømlinet og fri, da du ikke har en masse udbulende
lommer/flapper mm ned af maven. Du har således mindre svømmemodstand
og større bevægelsesfrihed.
- Du ligger langt bedre/højere i vandet når du svømmer i overfladen.
- Når fuldt opblæst klemmer den dig ikke så den hæmmer din
vejrtrækning sådan som en BCD gør.
- Harness kan indstilles præcist til dig personligt, så flasken ligger
mere stabilt.
- Da kan uden videre opgradere til større flasker, idet du beholder
din tilvante opsætning med samme bagplade og seletøj.
- En vinge fylder langt mindre end de allerfleste BCD'er på rejse.

Tjah, det var vel de mest umiddelbare fordele.

Jens Olsen

Fra : JL

Dato : 10-10-08 05:23

Hej Nicolai,

Der var noget du skrev som jeg ikke helt forstod. Jeg håber du kan
opklare det for mig.

> [...]
> Næhh, det gør jeg ikke, når jeg skrev "rigtigt" tech setup mente jeg
> store dobbelt-sæt med hog-harness, HID-cannister og lang

Du skrev at brugt værdien var mindre fordi nybegyndere ikke vil have
et tech setup og så definere du et tech setup som ovenstående. Betyder
det at du mener at brugt værdien på en enkelt flaske vinge er mindre
fordi nybegyndere ikke vil have en dobbeltvinge?

Jeg er forvirret.

> [...]
> argumentre for at one-piece webbing er vejen frem - det er farligt når
> de ligger i strøm ved siden af en gummi-båd og ikke kan komme ud af

Jeg kan godt forstå din modvilje mod ovenstående. Det er jo en
afvejning du må gøre som instruktør, hvis du ikke kan indstille og
lære dine elever at bruge udstyret på en sikker måde må du anbefale
dem noget andet.
Men det betyder ikke at andre ikke er i stand til at gøre det. Jeg har
undervist mange nye dykkere i førnævnte grej og jeg vil sige at en BCD
er et stykke no-brain grej. Man klikker sig bare ud og slut færdig.
Men det andet kan sagtens læres.

> Men du skal ikke bilde mig ind at det er noget man skal lære en begynder!

Der er andre teknikker som ikke involverer at man tager udstyret af
under vandet. Dem kan du sagtens bruge til nybegyndere.

mvh
Jonas

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 10-10-08 14:15

Hej Jonas,

>Der var noget du skrev som jeg ikke helt forstod. Jeg håber du kan
>opklare det for mig.
Stakkels dig Det må vi få gjort noget ved.

> [...]
>det at du mener at brugt værdien på en enkelt flaske vinge er mindre
>fordi nybegyndere ikke vil have en dobbeltvinge?
Nope, jeg mente blot at der ikke er så mange der er købere til
enkelt-flaske vingerne, derfor er de vel sværere at afsætte, og
desuden er de vel sværre at købe brugt?

>Jeg er forvirret.
Ja det er noget værre noget det her

> [...]
>afvejning du må gøre som instruktør, hvis du ikke kan indstille og
>lære dine elever at bruge udstyret på en sikker måde må du anbefale
Helt ærligt, så syntes jeg det er forkasteligt som instruktør at putte
elever i hogatian-harness!
Og det er ligelyldigt om de kan finde ud af det eller ej.
Begyndere laver ikke deko-stop eller cave/vrag penetrering, og de
ulemper som følge af et brudt spnæde opvejes MANGE gange af fordelen
ved at kunne ud af deres grej. Jeg har desuden aldrig set elelr hørt
om et spænde der er brudt under et dyk.
Lærere du dem også at de ikke skal have noget vægt de kan dumpe?

> [...]
>BCD
>er et stykke no-brain grej. Man klikker sig bare ud og slut færdig.
Yep, men en vinge kan være ligeså nem, det kræver bare et spænde til
50kr. fra seapro.se...
Hvorfor I alverden en ny usikker dykker skal udfordres med at lave
kyllingen fatter jeg ikke.
De burde have meget andet at bruge deres tid på. At de kna lære det
fint, min anke er sikkerheden.

Der er kun 2 ting ved et hog-kit som jeg aldrig i livet ville dykke
med, fordi det ikke giver mening herhjemme:
* Harness uden minimum et quick-spænde (yep, det er monteret på min
rEvo).
* Stål-flasker uden standfod (smadrer den båd de bruges i når de står
tøjret oprejst)

Men sidstnævnte ville I sikkert også anbefale til en begynder ik'os?

Jeg tror jeg dør af grin hvis jeg ser en gut med 15l. enkeltflaske,
lang slange, lille vinge og så ingen standfod

Nicolai

Fra : sune.joergensen@gmai~

Dato : 10-10-08 06:35

> [...]
> - forbudet mod selvstændig tankegang. Heldigvis har jeg også set meget
> få danske dykkere der på den måde omfavner DIR, så de lægger hjenen

Min egen erfaring med DIR dobbeltsæt og ligger ved siden af en RIB i 3
knob overfladestrøm, er at det er "umuligt" for mig at komme ud, uden
at båden løsnes fra fortøjningen. Da jeg så begyndte at dykke CCR,
kunne jeg godt se at det var for besværligt at komme ud uden at kunne
ånde fra enheden, men skulle bruge en bailout flaske. Så jeg monterede
et simpelt metal blybæltespænde over den højre D-ring, som jeg er
blevet svært glad for.

1. Super hurtigt at komme ud af sættet uden at ånde på det i alle
situationer.
2. Metal spændet går ikke i stykker
3. Det går ikke op
4. Skulle det går op gør det absolut ingen forskel. Sættet bliver
liggende rocksolid på ryggen, sålænge man er horizontal og det er ikke
noget problem at lukke det igen. Det hjælper nok lidt på sagen at alt
mit bly er boltet fast til sættet.

Min pointe er at skulle jeg dykke med dobbeltsæt igen, ville jeg også
her montere et metal blybæltespænde. Selvom det er muligt uden, er det
sku for besværligt i min alder, og selvom single threaded webbing
lyder fint i teorien er det ikke noget problem i praksis med et
velplaceret metalspænde

/Sune

Fra : JL

Dato : 10-10-08 08:22

On 10 Okt., 15:15, "Nicolai Hanssing" <nh-fje...@servo.dk> wrote:
> Nope, jeg mente blot at der ikke er så mange der er købere til
> enkelt-flaske vingerne, derfor er de vel sværere at afsætte, og
> desuden er de vel sværre at købe brugt?

Du mener altså at de både er svære at sælge og købe brugt? Det er
muligt jeg har ikke undersøgt det, har du?

> Helt ærligt, så syntes jeg det er forkasteligt som instruktør at putte
> elever i hogatian-harness!

Ja og det er sikkert rigtig i din kontekst. Men jeg har trænet mange
begyndere i førnævnte udstyr og det går fint. Har du nogle erfaringer
med det eller er det bare udtryk for dine forudantagelser?

> Hvorfor I alverden en ny usikker dykker skal udfordres med at lave
> kyllingen fatter jeg ikke.

Ja det er jo op til den enkelte instruktør at vælge hvad der skal
fokuseres på.

> Men sidstnævnte ville I sikkert også anbefale til en begynder ik'os?

Der er ikke forskel på det udstyr jeg anbefaler til en erfaren dykker
og en ny dykker. De skal bruge det samme udstyr til det samme dyk.

mvh
Jonas

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 10-10-08 15:47

>Ja og det er sikkert rigtig i din kontekst. Men jeg har trænet mange
>begyndere i førnævnte udstyr og det går fint. Har du nogle erfaringer
>med det eller er det bare udtryk for dine forudantagelser?
Klubben har erfaringer med nye dykkere der ikke kan komme ud af deres
grej.
Jeg har ikke personligt erfaring med det, da jeg hverken har trænet
begyndere eller brugt hog-harness som begynder.

Jeg havde harness uden spænder på rEvo'en til at starte med, men den
skal være spændt ret tær ind, og det var fandneme noget rod at komme
ud af. Godt jeg aldrig skulle gøre det i vandet i en presset
situation. Har prøvet, men da havde jeg spænder monteret, og så var
det jo ingen sag.

---

Vedr. muligheden for at kunne dumpe vægt:

>Der er ikke forskel på det udstyr jeg anbefaler til en erfaren dykker
>og en ny dykker. De skal bruge det samme udstyr til det samme dyk.
Det må jeg forstå som et ja...... Og det er jeg uenig i, men her
kommer en af de grundliggende forskelle mellem DIR og "os andre" til
overfladen (pun intended):

DIR: Et kit til alle dyk (enkelt-flaske og kort-slange tilladt på
lægtvandsdyk svjv.), og samme kit hvad enten det er vrag-dyk fra lille
gummibåd i strøm eller lange penetrerings-dyk i en cave.
Selv mener jeg jo at udstyret skal vælges til opgaven, og navnligt
mener jeg at f.eks. en grøn dykker har fordel af at kunne dumpe sit
bly, samt at han kan komme let ud af sit grej.

Det er jo blot et holdningsspørgsmål - du mener Hogartian-kittet er
sikkerst for en begynder, ellers ville do jo aldrig anbefale det - ja
jeg mener at lidt mere traditionelt udstyr er bedre og mere sikkert
for en begynder. Vi har jo belyst fordele og ulemper utallige gange så
derved hviler den.
Der er massere af andre ting ved DIR som er fedt, desværre er det jo
take-it or leave-it, så det får lov til at blive - heldigvis må man jo
hugge det man vil, og setuppet er jo det mindste af det DIR drejer sig
om, omend det får meget fokus.

God Weekend

Nicolai

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 10-10-08 18:57

hej,

> [...]
> gummibåd i strøm eller lange penetrerings-dyk i en cave.
> Selv mener jeg jo at udstyret skal vælges til opgaven.

naturlig vis skal udstyret vælges til opgaven, ovenstående bevidner med alt
tydlighed at du ikke har forstået hele DIR konseptet.

> [...]
> take-it or leave-it, så det får lov til at blive - heldigvis må man jo
> hugge det man vil, og setuppet er jo det mindste af det DIR drejer sig om,

jeg tror at MANGE flere inc dig ville være meget mere venlig stemdt over for
DIR, hvis i vidste noget mere om det, desværre kan man ikke lære det på
nettet og heller ikke i fora.

mvh Morten

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 10-10-08 08:46

On 10 Okt., 14:35, sune.joergen...@gmail.com wrote:
> [...]
> ånde fra enheden, men skulle bruge en bailout flaske. Så jeg monterede
> et simpelt metal blybæltespænde over den højre D-ring, som jeg er

Det er også den løsnig "alle andre" anvender, bortset fra at det vist
er langt mest udbredt at placere det i venstre side. Og så er der også
mange der anvender en lang strop, der er ubrudt under et spænde,
således at spændet blot giver en forlængelse af skulderstroppen, når
spændet løsnes. Men som du selv skriver så ligger flaskesætte solidt
også selv om spændet fuldstændigt løsner stroppen.

Jens Olsen

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 11-10-08 06:06

<jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

spændet løsnes. Men som du selv skriver så ligger flaskesætte solidt
også selv om spændet fuldstændigt løsner stroppen.

Ja jeg tror jeg har set "alle andre" løsninger
Jeg bruger højre side da der her er mere plads pga. inflator slange og
stages/bailout sider i venstre side.
Men jeg har nu klaret det ganske fint på 4-500 dyk med DIR dobbelt setup
uden spænde.

/Sune

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 10-10-08 14:11

On 10 Okt., 15:01, "Nicolai Hanssing" <nh-fje...@servo.dk> wrote:

> Øhh, ok. Det gør alle andre som sykker med en 5-6mm stålbagplade nok
> ikke.
> Fint for dig.

Ja da, rigtigt fint. Men nu er min bagplade jo altså 3 mm. Jeg kan sgu
ikke huske nogen sinde at have set nogen anvende en 5-6 mm.

> Tjaee, det skete da vedkomne kittede op.

Tjah hvad skal man sige til det. Har aldrig set eller hørt om den
slags før. Det må vist være det vi kalder et tilfældigt uheld.

> [...]
> dykket.
> Det kan desuden også købes til wings - det er bare DYRT.

Dyrt og dyrt. Hvis man ønsker den slags, så er det jo bare at købe to
spænder i spejdersport og sætte ind i sit harness.

> At andre kan bruge udstyret f.eks. At du ikke skal justere noget fordi
> du skifter fra tørdragt til 3mm shorty.

Det tager mig under et minut at justere til 3 mm shorty.

> [...]
> (hint: minimum 2 lommer og integreret bly, samt padding), og hvad det
> koster at købe det i tillæg til et harness-kit.

Jeg ville gerne betale for at blive fri for integret bly. Og hvorfor
er det du mener at man har brug for padding til sin bagplade? Jeg har
da sldrig set nogen anvende det.

> Ja og det gør mange vinger også - så hvad?

En bagplade og en luftsæk der fylder en kuffert??

> Klart at jeg da altid vil gribe min bcd, smide den i tasken, og ikke
> bekymre mig mere om den når jeg skal på ferie, og det tror jeg også
> mange andre vil.

Det er jo også hvad jeg gør med min vinge.

> Yep - det er fint. Jeg kender bare ikke mange som har lyst til at ofre
> deres kg på at slæbe deres eget bly med.....

Næ, det ville jeg da heller ikke gide.

> You're kidding - så må jeg hellere opgive det....

Det er du velkomme til. Men jeg synes stort set udelukkende at du
argumenterer for at en BCD er lettere at rejse sydpå med, og ikke
rigtigt noget om at den skulle være bedre under et dyk.

> [...]
> derimod for ham der oprindeligt lavede indlægget. At du syntes vinger
> er det eneste lyksagligtgørende og rejser rundt med din stål-bagplade

Det er du da velkommen til. Personligt synes jeg at det er en ret
fattig og sørgelig instilling at indgå i en argumentation med.

> Starter man som begynder kan man derfor altid bruge sin BCD når man
> skal på ferie - derfor er BCD'en i mine øjene det rette at starte med
> for en begynder.

Jeg synes en vinge er bedre, fordi den er bedre at dykke med, og man
kan fortsætte som man er begyndt uden at behøve at skifte til noget
nyt.

> Har man virkeligt stådreng af vinger,

Så skal man måske afholde sig fra at dykke, hvis man ikke bare kan se
på objektive fordele.

> [...]
> harness om), samt lomme på ens våddragt, og så flader alle argumenter
> om at man kun for bruge for et sæt grej, og at det er billigere, jo

Eller åbenbart ikke, da det jo åbenlyst ikke er tilfældet for mig. Og
skulle det i givet fald være ringer at have to vinger, end én vinge og
en BCD?

Jens Olsen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 10-10-08 22:47

<jenspolsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

>Ja da, rigtigt fint. Men nu er min bagplade jo altså 3 mm. Jeg kan sgu
>ikke huske nogen sinde at have set nogen anvende en 5-6 mm.

Jeg har en 5 mm og den skal ikke ud at rejse til 200 kr pr kg.

Søren Arnvig

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 10-10-08 17:46

On 10 Okt., 23:47, Søren Arnvig <f...@arnvig.fjern.dk> wrote:
> <jenspol...@hotmail.com> skrev i meddelelsennews:db462624-74a4-4eb8-ac49-ee4bb70ec174@k16g2000hsf.googlegroups.com...

> Jeg har en 5 mm og den skal ikke ud at rejse til 200 kr pr kg.

Hvis man er i den situation så må man jo have en let bagplade med
harness, som man anvender til rejsebrug og til enkeltflaske hjemme.
Får man så senere lyst til at smide noget bly hjemme kan man jo så
købe en tungere bagplade.

Økonomisk og praktisk er det værste der kan ske altså, at man er lige
så ringe stillet som de der starter med en BCD og så senere bliver
nødt til at anskaffe ving til dobbetsæt.
Men også her har man fordelen af ens (og bedre vil jeg stadigvæk mene)
setup hele vejen igennem.

Jens Olsen

Fra : JL

Dato : 11-10-08 09:50

On 10 Okt., 16:46, "Nicolai Hanssing" <nh-fje...@servo.dk> wrote:

> Det må jeg forstå som et ja...... Og det er jeg uenig i, men her
> kommer en af de grundliggende forskelle mellem DIR og "os andre" til
> overfladen (pun intended):

Jeg svarede på din henvisning til flaskefødder.

Men man skal have mulighed for at komme op hvis ens BCD fejler. Det må
man så løse på en fornuftig måde, det kan være at have et aftageligt
blybælte, en tung lygte er der nogen der mener er et alternativ eller
en anden form for opdriftmiddel. Dette gælder nye og erfarne dykkere.

> Selv mener jeg jo at udstyret skal vælges til opgaven, og navnligt
> mener jeg at f.eks. en grøn dykker har fordel af at kunne dumpe sit
> bly, samt at han kan komme let ud af sit grej.

Det er alle enige om, der er bare ikke stor forskel på udstyret. Jeg
dykker i stort set det samme grej hele tiden, det bliver man nødt til
hvis man skal have rutine med det. På huledyk medbringer jeg
yderligere linehjul, linepile og en ekstra backup lygte og så bruger
jeg vådhandsker. Ellers er det det samme jeg dykker med når jeg skal
på otto imorgen. På non-deko dyk kan man vælge en enkeltflaske men
skal man lave 2 dyk giver det for mig mere mening med et 2x12.

> [...]
> take-it or leave-it, så det får lov til at blive - heldigvis må man jo
> hugge det man vil, og setuppet er jo det mindste af det DIR drejer sig

Der er ikke noget take it or leave it. Der er ingen der rynker på
næsen hvis du kun gør det halvt, det styrer du selv. Men det giver
bare mere mening når man tager hele pakken, men det kan være svært at
se i begyndelsen.

god weekend, eller hvad der nu er tilbage af den :)

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-10-08 16:56

>jeg vådhandsker. Ellers er det det samme jeg dykker med når jeg skal
>på otto imorgen. På non-deko dyk kan man vælge en enkeltflaske men
>skal man lave 2 dyk giver det for mig mere mening med et 2x12.

Der er optaget på Otto i morgen..... I må tage på Johannes L. i stedet for.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : JL

Dato : 11-10-08 10:03

On 11 Okt., 02:32, Soren 'theDiver' Reinke <so...@REMOVEreinke.dk>
wrote:
> Speciel 'ja men det gøre vi ikke fordi' altså har du koblet hjernen fra,
> fordi du SKAL gøre det som nogle andre har fundet på, ligegyldigt om din
> egen erfaring og preferencer siger noget andet.

Man har valgt at følge en standard fordi det gør tingene lettere, der
er ulemper og fordele ved at følge en standard. Men det er et bevidst
valg at følge standarden, og man kan til hver en tid vælge ikke
længere at følge den. Du har fremført argumentet mange gange, og jeg
kan opsummere det til: Hvis man følger en standard så tænker man ikke
selv. Fra mit synspunkt udelukker det ene ikke det andet, det kan det
gøre. Det synes jeg tit jeg ser hos uerfarne instruktører på ferie
destinationer. Jeg ved dog at det ikke er tilfældet for nogen jeg
dykker med. Har du nogensinde mødt nogle dykkere, måske folk der
følger DIR standarden, som du mener ikke tænker selv? Eller er det
baseret på internet sætnings knepperi?

Prøv at blive mere nuanceret så slipper man for at gentage ting der er
blevet skrev 1000 gange i forvejen.

> Så det lader til at kurset blandt andet går ud på at indoktrinere
> eleverne til at bare gøre hvad der bliver sagt uden at tænke selv.

Jeg sidder og tænker på CMAS1 elever eller PADI OWD folk. Når man
modtager undervisning bliver man nødt til at antage at instruktøren
har ret i det han siger og følge den vejledning osv. han giver ellers
får man det temmeligt svært. Forhåbentligt baserer han det på
erfaringer eller best practice som kan være svært for den nye dykker
at gennemskue.
Jeg mener bl.a. ikke at CMAS1 og CMAS2 kursister skal have lov til
selv at ændre på deres grej før de har opnået erfaring med det, fordi
den opsætning osv. jeg har anvist er baseret på min erfaring og selv
om de ikke kan gennemskue det så er det den bedste måde at gøre det
på. Hvis de så er uenige efter 25 - 50 dyk. Så er det fair nok men
indtil da forventer jeg at de gør som de får besked på.
Det er når instruktøren lader eleverne opfinde løsninger at man
begynder at prøve at finde løsninger på symptomer eller ikke
eksisterende problemer.

Nå så fik jeg gentaget det igen igen.. så nu vil jeg gå.

mvh
Jonas

Fra : JL

Dato : 11-10-08 10:06

On 11 Okt., 17:56, "Henrik Manley" <m...@nley.dk> wrote:
> Der er optaget på Otto i morgen..... I må tage på Johannes L. i stedet for.

Så må vi se hvem der kommer først.. jeg er altid med på et lille
race.. Ses på vraget der! :)

mvh
Jonas

Fra : Allan Hansen

Dato : 11-10-08 19:21

"JL" <jluttichau@gmail.com> wrote in message
>Så må vi se hvem der kommer først.. jeg er altid med på et lille
>race.. Ses på vraget der! :)

OK, prognosen lover > 2 knob sydgående strøm kl.10. I binder på.
Vi vil også gerne se jeres nye båd.

Allan Hansen

Fra : Henrik Manley

Dato : 11-10-08 19:28

> OK, prognosen lover > 2 knob sydgående strøm kl.10. I binder på.
> Vi vil også gerne se jeres nye båd.

FV siger under ½ knob.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 11-10-08 19:59

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message
> FV siger under ½ knob.

http://ocean.dmi.dk/anim/index.php
er nu nede på 1,5-2 knob

Allan Hansen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 11-10-08 12:12

On 11 Okt., 17:49, JL <jluttic...@gmail.com> wrote:
> [...]

Når man hører på nogle ret højrøstede og fremtrædende DIR
personligheder, så får man ellers det indtryk at det absolut er take
it or leave it og så noget med at kalde andre for strokes. Og man får
også det indtryk at DIR tiltrækker nogle bestemte type mennesker, der
tiltrækkes at det med at kunne rakke ned på andre. Var det ikke en ide
inde for DIR-rækker at få lukket munden på den slags idioter, da det
jo er dem der gør, at så mange ikke gider røre DIR med en ildtang og
automatisk antager at alle DIR folk er ubehagelig tanketomme fjolser.

Jens Olsen

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 11-10-08 19:55

Fra : JL

Dato : 11-10-08 15:44

Fra : JL

Dato : 13-10-08 10:21

Hej Nicolai,

On 10 Okt., 15:15, "Nicolai Hanssing" <nh-fje...@servo.dk> wrote:
> Hvorfor I alverden en ny usikker dykker skal udfordres med at lave
> kyllingen fatter jeg ikke.

Nu ville jeg normalt ikke prøve at starte den her diskussion op igen.
Men jeg havde et meget sjovt strømdyk i søndags og der kom jeg til at
tænke på den her diskussion. Jeg vil give dig ret i at det ikke er
smart at have nybegyndere liggende i vandet ved siden af RIB'en der
ikke kan komme ud af deres grej, i 2,5 knobs strøm. Det er en farlig
situation.
Din løsning som jeg forstår dig er at tilføje et hurtig spænde så man
kan komme ud af grejet. Jeg kom i tanke om et par andre løsninger,
f.eks. kan man binde båden af bøjen når dykkerne kommer op og drive
med strømmen så kan de tage grejet af i ro og mag. Man kan hive
dykkerne op i båden med grej, som vi praktiserede nogle gange i
søndags.
Sidst men ikke mindst så kan man vælge et andet dykkersted som passer
bedre til nybegyndere eller rustne dykkere, men man kan selvfølgelig
ikke altid forudsige om der opstår strøm.

Hvis du absolut skal have dykkere liggende ved siden af RIB'en i 2.5
knob strøm, så må du løse det problem, hvis det kræver et hurtig
spænde så er det det der skal til. Hvis det var mig, ville jeg vælge
en af de andre løsninger.

mvh
Jonas

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 13-10-08 19:39

"JL" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej Nicolai,

>Nu ville jeg normalt ikke prøve at starte den her diskussion op igen.
>Men jeg havde et meget sjovt strømdyk i søndags og der kom jeg til at
>tænke på den her diskussion......

Ja, I kom først ud af havnen, men alligevel endte det med manley som
skulle ned og binde på. Hvis du ikke kunne sætte ansigt på mig, så var
jeg ham med rEvo'en. Altså ikke ham med Dolphinen (Det er manley),
heller ikke ham med Inspo'en eller ham den anden med inspo'en, hem den
sidste, som du desuden har haft som Nitrox-elev!
Og der var vist næppe 2½ knobs strøm nok snarere 1½-2 knob, jordbæret
blev jo ikke trukket helt ned. Vi troede rent faktisk at vi skulle se
en blæret dir-dykker suse ned med scootere (SS og X'er) og torv langs
vores line og binde jer på? Hvad skete der med det?

Anyway så binder vi jo normalt på med en båd med stige, så det sker
heldigvis sjældent. Vi havde da også en gut, det missede stigen, og
var træt, og som du så sagde vi giv slip, bandt af i ro og ma, og
samlede ham op igen. Ligefrem at bruge slip-stik til det er overkill.
De 5 sekunder det tager og binde af bør ikke afgøre en
afviser-situation eller en opsamling. Men selvsagt skal bøje forblive
monteret så skidtet bare hældes overbord.

> [...]
>med strømmen så kan de tage grejet af i ro og mag. Man kan hive
>dykkerne op i båden med grej, som vi praktiserede nogle gange i
Ja, jeg kan kun anbefale en stige - vi kører på nr. 2 i år. Sidste
stige knækkede, det er jo ikke for ingenting at vi hedder havbasser

>Sidst men ikke mindst så kan man vælge et andet dykkersted som passer
>bedre til nybegyndere eller rustne dykkere, men man kan selvfølgelig
>ikke altid forudsige om der opstår strøm.
Tjoe, den mængde strøm var også omkring min tærskel til at jeg synes
det er sjovt og hoppe i med rebreather, bailout-stage mv. Pudsigt nok,
ville en enkelt-flaske, altså absolut mindste drag-profil være at
foretrække personligt. Idet mindste skulle jeg ikke ned af torvet med
en kæmpe inspo på ryggen - rEvo har trods alt en ret lille profil.

> [...]
>knob strøm, så må du løse det problem, hvis det kræver et hurtig
>spænde så er det det der skal til. Hvis det var mig, ville jeg vælge
Jep, og det er helt fint, jeg har personligt et spænde. Men det jeg
skrev om var mindre øvede som ikke kan komme ud af deres grej, hvad
enten det er på bunden når de sidder fast i strøm eller når de hænger
fast i stige, motorben, bøje eller hvad ved jeg. Af sikkerhedsmæssige
årsager mener jeg man skal kunne kitte af i strøm. Heldigvis er det
*normalt* kun et problem ved siden af en båd - men det er ikke kun der
det er farligt.

Jonas, jeg skal lige have afvide havd i havde af gas på
dobbelt-sættene?
Der er jo 31m - meen, det var vel næppe trimix (for så koste det da at
være forpustet når man hiver sig ned).

BTW: Vi havde også et hyggeligt dyk på skåningen inde ved Kronborg
bagefter. Nul strøm.

Nicolai

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 13-10-08 11:58

On 13 Okt., 18:21, JL <jluttic...@gmail.com> wrote:
> Jeg kom i tanke om et par andre løsninger,
> f.eks. kan man binde båden af bøjen når dykkerne kommer op og drive
> med strømmen så kan de tage grejet af i ro og mag.

Hvis du nu kigger tilbage i den her diskussion så vil du se, at vi
allerede er et par stykker der er blevet enige om, at RIB'en skal
bindes til bøjen med slipstik, så der øjeblikkeligt kan bindes fra
hvis nogen får problemer med strømmen. Så ja, det er en rigtig god
ide.

Jens Olsen

Fra : JL

Dato : 13-10-08 12:08

On 13 Okt., 19:58, "jenspol...@hotmail.com" <jenspol...@hotmail.com>
wrote:
> [...]
> bindes til bøjen med slipstik, så der øjeblikkeligt kan bindes fra
> hvis nogen får problemer med strømmen. Så ja, det er en rigtig god

Ok, jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke har tid til at læse alt.. jeg
prøver at skimme de mest interessante. Men så vil jeg da undskylde for
at spilde båndbrede på at gentage noget der er blevet sagt :)

mvh
Jonas

Fra : JL

Dato : 13-10-08 13:17

On 13 Okt., 20:39, "Nicolai Hanssing" <nh-fje...@servo.dk> wrote:
> Ja, I kom først ud af havnen, men alligevel endte det med manley som
> skulle ned og binde på. Hvis du ikke kunne sætte ansigt på mig, så var
> jeg ham med rEvo'en.

Ja vi var temmeligt tunge i røven.. Jeg kunne godt kende et par
stykker af jer, men ikke godt nok til at sætte navn på ansigterne
desværre.

Og jeg kan kun kende inspiration maskinen fordi den er gul :)

> Vi troede rent faktisk at vi skulle se
> en blæret dir-dykker suse ned med scootere (SS og X'er) og torv langs
> vores line og binde jer på? Hvad skete der med det?

Jaah.. der var 6 kaptajner ombord den dag så alle muligheder var i
spil, men ham der rent faktisk stod ved rattet mente ikke vi kunne
hive en line ned til vraget uden at blive viklet ind og så må man jo
bøje sig :) Jeg ved ikke hvorfor de ikke scootede ned.

> [...]
> foretrække personligt. Idet mindste skulle jeg ikke ned af torvet med
> en kæmpe inspo på ryggen - rEvo har trods alt en ret lille profil.

Det virker til at være lettere hvis man laver nedstigningen på ryggen,
jeg ved ikke om det er indbildning eller hvad?

> Jonas, jeg skal lige have afvide havd i havde af gas på
> dobbelt-sættene?
> Der er jo 31m - meen, det var vel næppe trimix (for så koste det da at
> være forpustet når man hiver sig ned).

Jeg havde ca. 32%, det tror jeg også de andre havde.. jeg har ikke
noget problem med at dykke vrag hvor bunden er 33m - 36m på 32%. Det
er lidt afhængig af forholdene f.eks. dykker jeg ikke robert på
nitrox, men i østersøen vil jeg godt dykke et vrag hvor bunden er 36m.
Vi dykker jo heller ikke trimix på 20m i gulmarsfjorden selv om der er
80m til bunden. Jeg var nede og glo på skruen på Otto og min max.
dybde var 30,5 så det passer mig fint. Vi dykker også ares på 32%.

Som jeg siger: folk kan gøre præcis det de vil, det styrer de selv.
Jeg har nogle personlige grænser som jeg ikke overskrider, de hænger
ret godt sammen med det man foreskriver fra GUE og de hellige DIR
skrifter. Så dykker jeg helst med en makker der har samme indstilling
og samme grej, gas osv. osv. det gør tingene sjovere og lettere. Men
jeg har også sprunget i vandet med havbasser og haft nogle gode
dyk! :)

Ses på bunden der!

Jonas

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 13-10-08 20:48

>Det virker til at være lettere hvis man laver nedstigningen på
>ryggen,
>jeg ved ikke om det er indbildning eller hvad?
Ikke mig, jeg rullede sidelæns af båden.

Der var en inspo-gut der rullede baglæns i med hånden på torvet. Og så
skal man sgu' holde godt fast Måske en af de andre. Har prøvet
det, men måske er det nemmere at trække sig ned at et skråt tov i
omvendt position? Giver vel bedre greb, og bedre muskel-grupper til at
arbejde med, man kunne evt. skifte. Sålænge man ikke trækker sig ned
og gokker hovdet ind i vraget....

Vedr. det der med at blive viklet ind. Man bliver vel hverken mere
eller mindre viklet ind, sålænge scooteren trækker en opstrøms? Men på
vandet har kaptajnen sidste ord, så må man sgu rette ind.

Fra : JL

Dato : 14-10-08 01:35

Fra : Søren Arnvig

Dato : 03-10-08 20:52

<john@somedomain.com> skrev i meddelelsen
> Hvis jeg skal have en RIGTIG god BCD - hvilken skal jeg så vælge?

Du skal vælge en Buddy vest.
De er uopslidelige og pålidelige.

Om du vælger en jakke-, halskrave- eller en vinge-vest er ret ligemeget,
sålænge den giver dig en god kontrol over din afbalancering.

Jeg har dykket enkelt og dobbeltsæt med alle tre typer
og det er kun en vanesag om man foetrækker det ene eller det andet

Der er mange meninger om hvad der er bedst,
men kvaliteten i Buddyveste er indiskutabel

Søren Arnvig

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 03-10-08 22:08

hej

<john@somedomain.com> skrev i meddelelsen
> Hvis jeg skal have en RIGTIG god BCD - hvilken skal jeg så vælge?

som du kan se af de mange tråde er der lidt skytte gravs krig omkring
udstyrs valg, og derfor er det ret svart, at få noget ud af at spørge her.

personlig vil jeg jo vælge en vinge, men det skal være en klasisk DIR vinge,
hvis du skal få de fordele vi snakker om når vi snakker vinge.
en vinge er hammer solid, den kan bare ikke slides op og så er det lige
meget om du køber, Agir, Halcyon, DIR-Zone eller DUX.

så jeg ville anbefale noget i denne stil,
øverst på siden når du trykker på BCD'er
http://www.divedata.dk/
direkte ling
http://www.divedata.dk/sub.asp?placid=DIBC&w_style=produkt

og inden i nu alle over falder mig JA jeg er eger af DiveData. men som jeg
skriver er det ligemeget for mig om han så køber Agir, Halcyon, DIR-Zone som
jeg ikke forhandler, det er de samme vinger DUX er bare billigst

hvis du bord i nærheden af Nykøbing Falster, er du MEGET velkommen til at
komme og prøve en vinge, (selv om du bord andet sted, kan det måske godt
lade sig gøre, dan jeg komme en del rundt i landet
og jeg har da også en gammel BCD du kan prøve, hvis du vil mærke forskælden

mvh Morten

Fra : reneandersen74@gmail~

Dato : 07-10-08 07:10

hej

for at hjælpe lidt og komme med noget brugbart, så er der en grund til
jeg bruger wing for det første kunne min bcd ikke bærer 2x12l, jeg
dykker 2x12 for jeg kan godt lide at have overskud med luft og det
ligger bedre i vandet end MIN bdc og en 15l.
det har også den fordel på en tur at jeg altid har luft med til 2-3
dyk.

jeg bryder mig ikke om hvordan min bcd sidder når jeg ligger i
overfladen (dykker i tørdragt) og al det bly (tørdragt) jeg skal have
på som enten skal være i lommerne eller i bly bælte og med en lidt
dårlig ryg så ligger flasken og trykker ned på bly bæltet som går
videre ned i ryggen.

med min wing og 2x12l slipper jeg for at have fyldt mit bly bælte på
ryggen og kun have et par kilo i det så ryggen ikke bliver belastet.

jeg bruger stadig bcd på ferie/svømmehal/strand dyk i våddragt (enkel
i tørdragt). men jeg har lavet en primitiv "bly bagplade" ved at fylde
bly i en cykle slangen og sætter den rundt om bcd langs flasken så jeg
ikke får det tryk ned i ryggen. den bliver KUN brugt til lægtvands
dykning.

inden du køber så tænk over hvad du vil i fremtiden og hvor meget tid/
energi/penge du vil lægge i sporten, for hvis du er helt bidt af
dykning så får du nok et 2x12l på ryggen inden for 2-3år alt efter
hvilken dykker miljø du kommer i.

dette er min erfaring med bcd og wing, ikke noget der skal
diskuteres

hilsen

René

Fra : reneandersen74@gmail~

Dato : 07-10-08 07:19

On 2 Okt., 21:18, <j...@somedomain.com> wrote:
> Hvis jeg skal have en RIGTIG god BCD - hvilken skal jeg s v lge?

hvis du skal vælge en bcd så lade være med at tage en der er smart med
al mulig polstring, tror det er posidon der laver en med støtte bagpå
og i siden.
men jo mere polsting der er, jo mere vand fortrænger det og så skal du
have mere bly på så det er ingen fidus at det sidder blødt hvis du
skal have 4-6kg mere bly på og slæbe rundt på.

hilsen

René