Win32 TrojanDropper og netbank
Fra : Thomsen

Dato : 01-10-08 22:50

Hej
Fandt en enkelt Win32 TrojanDropper ved en Ad-Aware scan.
Har nok haft den på maskinen mens jeg benyttede Danske Bank (netbank).
Er det et problem?

hilsen Ole

Fra : Anders

Dato : 02-10-08 04:48

"Thomsen" <oat@@tele2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Fandt en enkelt Win32 TrojanDropper ved en Ad-Aware scan.
> Har nok haft den på maskinen mens jeg benyttede Danske Bank (netbank).

Hvis du har fået den fjernet, så er det ikke et problem.
Kan du ikke få den fjernet, så vil jeg nok være lidt skeptisk.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-10-08 06:40

Anders skrev:

> Hvis du har fået den fjernet, så er det ikke et problem.

Hvordan kan man være sikker på, at den er fjernet, og at den
ikke har hentet og installeret andet snavs?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fejlsikret tilstand, din ven i nøden.

Fra : Anders

Dato : 02-10-08 06:44

> Hvordan kan man være sikker på, at den er fjernet, og at den ikke har
> [...]

Man kan scanne sin computer med et antivirus program - eks. Avast Antivirus.

Fra : Thomsen

Dato : 02-10-08 07:43

"Anders" <anders.forst@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Man kan scanne sin computer med et antivirus program - eks. Avast
> Antivirus.

Man kan vel godt finde en del af disse trojanere på sin computer uden at de
har været aktive?
Altså slettet noget, opsnappet koder eller lignende.

mvh Ole

Fra : Anders

Dato : 02-10-08 15:01

> [...]
> de har været aktive?
> Altså slettet noget, opsnappet koder eller lignende.

Hvordan kan man det ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-10-08 13:14

Anders skrev:

> Man kan scanne sin computer med et antivirus program - eks. Avast Antivirus.

Et antivirusprogram finder ikke nødvendigvis alle vira. Man
kan altså ikke være sikker på, at der ikke er snavs, bare
fordi et eller flere antivirusprogrammer ikke finder noget.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Spar på tastetrykkene med Flashpaste, der husker tekst for dig.

Fra : Anders

Dato : 02-10-08 15:02

> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Spar på tastetrykkene med Flashpaste, der husker tekst for dig.

Nu kan man jo selv gøre en del.
Eks. at installere et anti spyware program f.eks
SuperAntiSpyware el. CC Cleaner.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-10-08 15:49

Anders skrev:

> Nu kan man jo selv gøre en del.
> Eks. at installere et anti spyware program f.eks
> SuperAntiSpyware el. CC Cleaner.

Vi snakker om en computer, som har haft besøg af en
trojaner. Uanset hvor mange sikkerhedsprogrammer, du
installerer efterfølgende, så kan du ikke være sikker på, at
trojaneren ikke har installeret andet snavs. Det sikreste er
at gøre, som Jacob Bøhn skriver i tråden: Formatering og
geninstallering.

Selv hvis computeren ikke havde været inficeret med en
trojaner, er installation af diverse sikkerhedsprogrammer
ikke ensbetydende med, at man er sikker. Programmerne kan
give bedre sikkerhed end ingen programmer. Men man kan altså
ikke være sikker på, at de fanger alt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Beskyt de små mod porno på internettet.

Fra : Anders

Dato : 02-10-08 16:22

> [...]
> er sikker. Programmerne kan give bedre sikkerhed end ingen programmer. Men
> man kan altså ikke være sikker på, at de fanger alt.

Det kommer an på hvor farlig trojaneren er ?
- Hvis den ikke er speciel farlig og ikke laver nogen form for ravage, så
ser jeg ikke nogen grund til at fjerne den.

Det antivirus program jeg kører med, fanger stortset alle sammen.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-10-08 17:42

Den Thu, 2 Oct 2008 17:22:10 +0200 skrev Anders:

> [...]
> ser jeg ikke nogen grund til at fjerne den.
>
> Det antivirus program jeg kører med, fanger stortset alle sammen.

Hvordan ved du det?

Eller for nu at skære det helt ud i pap: Hvordan checker du for
alle dem dine programmer ikke kender?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Anders

Dato : 02-10-08 18:07

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvordan ved du det?
>
> Eller for nu at skære det helt ud i pap: Hvordan checker du for
> alle dem dine programmer ikke kender?
>
> Mvh
> Kent
> --
> Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke
>
> ... for katten.

Ved at bl.a. at holde programmerne opdateret, og dermed de med til at
beskytte ens computer.

Jeg har ikke haft nogen virus'er de sidste 2 års tid, det må vel et tegn på
at programmet er godt.
Og jeg scanner min computer mindst 1 gang om dagen, for spyware ol.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-10-08 18:58

Den Thu, 2 Oct 2008 19:07:00 +0200 skrev Anders:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Ved at bl.a. at holde programmerne opdateret, og dermed de med til at
> beskytte ens computer.

Det vedrører jo kun dem programmet (nu) kender. Ikke dem det ikke kender.

> Jeg har ikke haft nogen virus'er de sidste 2 års tid,

Hvor ved du det fra?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Anders

Dato : 03-10-08 04:42

> [...]
> Kent
> --
> Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke

Hvis du opholder dig på sikre www sider, så er du sikker på det.
Men hver gang jeg går ind på en ny www side, så får jeg en meddelse om,
hvis der skulle være noget snavs på siden via mit antivirus program.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-10-08 07:01

"Anders" <anders.forst@gmail.com> writes:

>Hvis du opholder dig på sikre www sider, så er du sikker på det.

Hvilke er det? Praktisk talt alle store danske websites blev
offer for en gang SQL injection i sommer, så du kan i hvert
fald ikke mene nogen danske sider?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-08 09:53

"Anders" <anders.forst@gmail.com> wrote in message

> Hvis du opholder dig på sikre www sider, så er du sikker på det.
> Men hver gang jeg går ind på en ny www side, så får jeg en meddelse om,
> hvis der skulle være noget snavs på siden via mit antivirus program.

Nu er du naiv. Eller besøger du aldrig helt almindelige sider som www.bt.dk
eller www.ekstrabladet.dk ? Mindst det ene har været offer for reklamer fra
tredjeparter der inficerede brugernes pc'ere.

Fordi dit AV program siger du ikke har virus, er det ikke det samme som at
du ikke har virus. Det kan være programmet ikke genkender virussen. Omend
jeg retfærdigvis vil sige at efter 2 år burde programmet efterhånden have
fundet dem det i første omgang sprang over. Men det afhænger altså også af
hvordan programmet er konfigureret. Hvis man er blevet træt af pop-up's fra
sit AV-program, kan man hurtigt sætte det til at behandle snavset i
baggrunden, og dermed opdager du det sjældent - hvis overhovedet - at du har
været ramt.

mvh
///M

Fra : Kent Friis

Dato : 03-10-08 18:14

Den Fri, 3 Oct 2008 10:52:38 +0200 skrev ///M:

> [...]
> jeg retfærdigvis vil sige at efter 2 år burde programmet efterhånden have
> fundet dem det i første omgang sprang over.

Nu er det jo trojans vi snakker om, og da de ikke spreder sig selv,
behøver de ikke nå så vidt omkring at antivirus-producenterne opdager
dem.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : John

Dato : 03-10-08 15:25

"Anders" <anders.forst@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis du opholder dig på sikre www sider

".. ingen webside er i princippet sikker mere, siger Peter Kruse .."

http://www.version2.dk/artikel/7146

John

Fra : Kent Friis

Dato : 03-10-08 18:19

Den Fri, 3 Oct 2008 05:41:32 +0200 skrev Anders:

> [...]
> Men hver gang jeg går ind på en ny www side, så får jeg en meddelse om,
> hvis der skulle være noget snavs på siden via mit antivirus program.

Du snakker stadig kun om kendte virusser / trojans. Du har ikke svaret
på hvordan du konstaterer at du ikke har nogen dine programmer
IKKE kender.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Anders

Dato : 03-10-08 18:55

> [...]
> Kent
> --
> Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke

Du er nu kommet ud på et sidespor, vi snakker ikke om virus'er men om
trojaner...

Så jeg vil undlade at svare på spørgsmålet..

Og dem kan man i mange tilfælde fjerne med et enkelt program - eks. Trojan
Remover.
Det er selvfølgelig ingen garanti for at det kan fjerne dem, men så kommer
der jo nok en opdatering, som man så kan installere...

Fra : Kent Friis

Dato : 03-10-08 19:03

Den Fri, 3 Oct 2008 19:55:03 +0200 skrev Anders:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Du er nu kommet ud på et sidespor, vi snakker ikke om virus'er men om
> trojaner...

Også skrevet "trojans", som i ovenstående.

> Så jeg vil undlade at svare på spørgsmålet..

Og jeg vil konstatere at du ikke aner hvor mange trojans du har
fået ind.

> Og dem kan man i mange tilfælde fjerne med et enkelt program - eks. Trojan
> Remover.

Jeg spørger stadig om dem dine programmer IKKE kender.

> Det er selvfølgelig ingen garanti for at det kan fjerne dem, men så kommer
> der jo nok en opdatering, som man så kan installere...

Det hjælper stadig ikke sålænge den ikke kender dem.

INGEN af den slags programmer kender alle ondsindede programmer -
uanset om det er virusser eller trojans.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Alex Holst

Dato : 02-10-08 22:19

Anders <anders.forst@gmail.com> wrote:

> Man kan scanne sin computer med et antivirus program - eks. Avast Antivirus.

Du må være ny her..

when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org/

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk/

Fra : Anders

Dato : 03-10-08 04:22

"Alex Holst" <a@mongers.org> skrev i en meddelelse

> Du må være ny her..
>
> --
> I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
> [...]

Ikke ligefrem !

Fra : Jakob Bøhm

Dato : 02-10-08 08:58

Thomsen skrev:
> [...]
> Fandt en enkelt Win32 TrojanDropper ved en Ad-Aware scan.
> Har nok haft den på maskinen mens jeg benyttede Danske Bank (netbank).

Det er i praksis umuligt at vide, da TrojanDropper jo netop er et
program som installerer andre onde ting. Ad-Aware og andre dedikerede
anti-spyware tools er dog så meget nybegyndere i antivirus-branchen at
de ofte tager fejl. Så prøv lige at scanne igen med et godt
antivirusprogram og se om det er enigt i at det virkelig var en
TrojanDropper, og ikke et eller andet program som bare lignede en lille
bitte smule. Men lad os i første omgang antage at det er en rigtig
TrojanDropper (det gør jeg i resten af denne epost).

Hvis du har den Danske Bank løsning hvor der er en nøglefil på din
computer bør du STRAKS ringe (ikke skrive) til banken og få spærret
din netbank. Bestil også papirudskrifter af alle konti for tiden siden
du sidst konstaterede at du IKKE havde noget på din maskine og indtil en
uge efter netbanken blev spærret. Hvis du har handlet online med
Dankort eller andre kort i perioden skal de også spærres og byttes, og
her skal du bruge udskrifter helt frem til 50 dage efter spærring (fordi
nogle udenlandske banker er længe om at hæve penge på din konto for fupkøb).

Hvis du har den Dansk Bank løsning hvor du bruger den lille
"lommeregner" er du heldigere. Så behøver du ikke spærre netbanken, men
stadig de plastikkort du har brugt online. I netbanken er det nok
at du tager en 100% ren maskine og så går ind og skifter det password
der ikke kommer fra lommeregneren.

Bemærk også at efter sådan et bæst har haft frit spil på din maskine kan
der være installeret "skjulte" infektioner som mange antivirus-produkter
kun kan fange hvis antivirus kørte da du blev inficeret. Den helt
rigtige løsning er at kopiere dine DATA (ikke programmer) til et andet
sted, skrive serienumre og licenskoder for online-indkøbt software ned
på papir, reformatere harddisken totalt (så maskinen slet ikke kan boote
fra den), og så geninstallere Windows og dine programmer fra de
originale CD-er og DVD-er, plus NY download af sikkerhedsopdateringer,
antivirus o.s.v. Se opskriften på

https://www.cert.dk/vejled/reetabler.shtml

Med medfølelse og kondolence

Jakob

--
Jakob Bøhm, M.Sc.Eng. * jb@danware.dk * direct tel:+45-45-90-25-33
Danware Data A/S * Bregnerodvej 127 * DK-3460 Birkerod * DENMARK

Fra : Thomsen

Dato : 02-10-08 16:41

> [...]

fra den), og så geninstallere Windows og dine programmer fra de
originale CD-er og DVD-er, plus NY download af sikkerhedsopdateringer,

Hej Jakob
Puha, håber det "kun" var noget der ligner den ægte vare.
Kan jeg på en eller anden måde tjekke om jeg har haft besøg af det "real
thing".
Et eller andet "fodaftryk"?

mvh Ole