Feder kJ ens
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 28-09-08 13:43

Hej !!

Det er måske et dumt spørgsmål, for dem der ved bedre:
Hvis du spiser f. eks. 5000 kJ sildefilet eller 5000 kj
20% oksehak --- feder det så lige meget ? Er der gode og
"slemme" kJ ? Hvad med 5000 kj grøntsager ?
Med venlig hilsen
Hans

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-09-08 21:03

Hans Mikkelsen skrev den 28-09-2008 14:42:
> [...]
> 20% oksehak --- feder det så lige meget ? Er der gode og
> "slemme" kJ ? Hvad med 5000 kj grøntsager ?

Du får i hvert fald de samme Kilojoule, så ja i princippet feder de lige
meget.

Men der er dog den store forskel, at du skal spise væsentlig flere
grønsager i gram for at få 5000 Kj end 5000 Kj oksekød 20%.

Grøntsager består af kulhydrater (og vand og vitaminer). Og en gram
kulhydrat er 4 Kj.

Dit oksekød består af 20% fedt...og fedt har 9 Kj. pr gram.
Kødet består naturligvis også af Protein, hvor et gram protein er 4 Kj.
Fedtet fra oksekødet er animalsk fedt, som dine blodårer ikke har så
godt af.
Fedtet fra sildene er bedre.

Hvis du spørger mig, så spis hellere en god stor bøf uden fedt +
HericotVerts....og du vil se at du bliver masser af mæt, men uden fedt.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : MicJen

Dato : 29-09-08 20:18

Carsten jeg tror du blander tingene sammen.

1 gram kulhydrat inderholder energien 17 kJ
1 gram protein =17 kJ
1 gram fedt er = 38 kJ

Hvis det er kcal, eller populært "kalorier" divideres med 4,2 (eller mere
præcist 4,184)
17 kJ/4,2 kcal pr. kJ = 4 kcal (afrundet)
38 kJ/4,2 kcal pr. kJ = 9 kcal (afrundet)

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-09-08 21:52

MicJen skrev den 29-09-2008 21:17:
> [...]
> præcist 4,184)
> 17 kJ/4,2 kcal pr. kJ = 4 kcal (afrundet)
> 38 kJ/4,2 kcal pr. kJ = 9 kcal (afrundet)

ok, jeg byttede om på Kilojoule og kcal.
my mistake.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk