Alternativ til FileMaker
Fra : Martin Ploug

Dato : 27-09-08 23:33

På min arbejdsplads bruger vi FileMaker Pro 9.
Vi kører de fleste af vores programmer, herunder Fielmaker via
Citrix - altså hvor programmerne afvikles fra
en server.

Jeg har et ambivalent forhold til FielMaker - jeg kan godt se,
at det er smart, at man forholdsvist hurtigt kan oprette
databaser, interfaces / layouts, kort osv., men jeg synes
det virker noget skrøbeligt eller hvad skal man sige.

Det sker ofte, at layoutet går i smadder - noget af baggrunden
mangler, knapper har flyttet sig osv.
Næste gang man åbner programmet, kan det være fint igen.

Jeg har ikke selv udviklet ret meget i FileMaker, så jeg ved ikke
så meget om, hvordan tingene hænger sammen "omme bagved".

Jeg ved så heller ikke, om det har noget at sige, at vi netop
kører via Citrix og ikke lokalt.

Jeg er bare lidt nysgerrig efter at vide, om der måske finde nogle
bedre alternativer?

Der er ikke tale om, at jeg eller mine kolleger skal ud at investere
i et nyt program. Jeg er bare nysgerrig som privatperson.

Jeg kunne også godt tænke mig at høre lidt om folks holdninger til
FileMaker vs. alternativer. Er FileMaker et ok program, eller findes
der bedre alternativer?

På forhånd tak.

Mvh. bas

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-09-08 14:52

"Martin Ploug skrev

> Jeg kunne også godt tænke mig at høre lidt om folks holdninger til
> FileMaker vs. alternativer. Er FileMaker et ok program, eller findes
> der bedre alternativer?

Der findes masser af alternativer
Om de er bedre afhænger af den aktuelle situation

Filemaker har nogle links til sammenligninger her
http://www.filemaker.com/articles/guide/it_resources.html?homepage=current_IT_pro
Men tag den med et gran salt da sammeligningerne ikke er helt neutrale

Mht FM hvor mange brugere kører i på systemet?
Måske FM server kunne være svaret på jeres problemer?

- Peter

Fra : Martin Ploug

Dato : 30-09-08 06:37

Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> skrev:
> [...]
>Men tag den med et gran salt da
>sammeligningerne ikke er helt neutrale
>
>Mht FM hvor mange brugere kører i på systemet?

Hej Peter

Tak for dit svar.
Vi kører maks. 50 brugere på FM tror jeg.

Mvh. Martin

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-09-08 12:30

"Martin Ploug (slet V203F)" skrev

> Vi kører maks. 50 brugere på FM tror jeg.

Ok FM siger max 9-10 brugere på pro
Kan være I skal have i en FM pusher?

NB Jeg har ikke forstand på FM som sådan :)

- Peter

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 03-10-08 07:45

"Martin Ploug (slet EX544)" <mploug@EX544pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kunne også godt tænke mig at høre lidt om folks holdninger til
> FileMaker vs. alternativer. Er FileMaker et ok program, eller findes

Alt andet - selv Access, er bedre.
Vagn

Fra : Martin Ploug

Dato : 04-10-08 15:04

"Vagn Kofoed" <vagn.kofoed@gmail.com> skrev i meddelelsen

> "Martin Ploug (slet EX544)" <mploug@EX544pc.dk> skrev i en meddelelse

> Alt andet - selv Access, er bedre.
> Vagn

Ha ha, det er faktisk også min fornemmelse.

Mvh. Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 04-10-08 04:38

Martin Ploug <mploug@EX544pc.dk> wrote:

> Jeg kunne også godt tænke mig at høre lidt om folks holdninger til
> FileMaker vs. alternativer. Er FileMaker et ok program, eller findes
> der bedre alternativer?

Som altid når det drejer sig om programmel så er det sjældent det drejer
sig om hvilket program der generelt er »bedst«, men snarere om hvilket
program der er bedst /til bestemte opgaver/ - og så må man i øvrigt også
tage hensyn til prisen.

I toppen har vi nok Oracle, som FileMaker Pro 9 [Advanced? Server?] kan
konnekte til.

Og lidt nærmere FM ligger 4th Dimension. Begge er nok tungere at udvikle
til, men har så til gengæld andre fordele. 4th Dimension kan i øvrigt
også konnekte til Oracle.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 04-10-08 15:09

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Og lidt nærmere FM ligger 4th Dimension. Begge er nok tungere at udvikle
> til, men har så til gengæld andre fordele. 4th Dimension kan i øvrigt

Hej alle

Mange tak for jeres kommentarer jeg prøver at kigge
på nogle af de forskellige løsninger.

Mvh. Martin