Andet multimedie
bentjuul 3670
AVI-filer hakker og stopper?
Fra : PK

Dato : 27-09-08 14:57

Jeg har noen AVI-filer som er tatt opp med et Canon IXUS 860 kamera, men når
jeg prøver å avspille disse hakker de og stopper opp. Pc'en har Vista, og
har en AMD Athlon 64 X2 dual core processor 5000+ 2.60 Ghz, med 2 Gb ram.
Noen tips eller ideer om hva dette kan komme av?

PK

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-09-08 20:09

PK skrev bl.a..:

> [...]
> har Vista, og har en AMD Athlon 64 X2 dual core processor 5000+ 2.60
> Ghz, med 2 Gb ram. Noen tips eller ideer om hva dette kan komme av?

Ja, din pc er for lille!!

Der er tale om ukomprimerede filer, som er ekstremt store. Din disk er
simpelthen ikke hurtig nok.

Ukomprimeret video har en datarate på 167794 kilobits i sekundet, hvilket
betyder, at et enkelt minut fylder ca. 1,4 GB på disken.

Således stiller det enorme krav til at afvikle ukomprimeret video.

Find et program, som kan komprimere filerne til mpeg eller noget komprimeret
avi. H.264 codecet kan varmt anbefales.

Alternativet er at sikre, at *al* anden diskaktivitet indstilles, og at der
er ram nok til bufferen.

Claus

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 27-09-08 20:19

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev :

>Ukomprimeret video har en datarate på 167794 kilobits i sekundet, hvilket
>betyder, at et enkelt minut fylder ca. 1,4 GB på disken.

Filer, der optaget med et digitalt kamera?

Det kan ikke passe, de er komprimeret.

Men noget helt andet er, at dette ikke lige er gruppen til
spørgsmålet.

news:dk.fritid.foto vil vøre en mere passende gruppe.
--
Kerim

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-09-08 20:35

Kerim Ellentoft skrev bl.a..:

> Filer, der optaget med et digitalt kamera?

Ja, det er nemlig rigtigt. Jeg har selv et Canon S3 som optager ukomprimeret
video og endda i en fremragende kvalitet.

Et digitalkamera har ikke en cpu, som er i stand til at foretage
komprimeringen hurtigt nok. Det kræver forholdsvis mange ressourcer at lave
mpeg eller anden kompression i realtid, og det har et stillbilledekamera
normalt ikke.

Claus

Fra : Rado

Dato : 27-09-08 22:12

On Sat, 27 Sep 2008 21:34:43 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> [...]
>mpeg eller anden kompression i realtid, og det har et stillbilledekamera

Panasonics Lumix MZ10 og vist også flere af deres andre modeller har.
Det producerer .mov filer, ca 30 MB/minut 320x240.

--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 27-09-08 22:17

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev :

>Det kræver forholdsvis mange ressourcer at lave
>mpeg eller anden kompression i realtid, og det har et stillbilledekamera
>normalt ikke.

Mit gamle HP.kamera optager da i et eller andet komprimeret
format, på Canons hjemmeside står der ikke noget om, hvor meget
video fylder, men der står da AVI [Motion-JPEG komprimering] og
såfremt et minut fyldte 1 GB, så ville det være ubrugeligt i
praksis.
--
Kerim

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-09-08 17:16

Kerim Ellentoft wrote:

> [...]
> video fylder, men der står da AVI [Motion-JPEG komprimering] og
> såfremt et minut fyldte 1 GB, så ville det være ubrugeligt i

Ja, men sådan er det med mange kamera. Mit eget S3 laver en fil på 914 mb
for 56 sekunder.

Lidt ærgeligt, fordi det laver enormt gode videobilleder

Pk har tilsyneladende bedre komprimering.

Claus

Fra : PK

Dato : 27-09-08 22:49

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i melding

> [...]
> komprimeringen hurtigt nok. Det kræver forholdsvis mange ressourcer at
> lave mpeg eller anden kompression i realtid, og det har et

Hm, min tidligere 3 år gamle PC med 512 mb ram, klarte å spille av disse
filene...? En av filene har f.eks. en spilletid på 54 sekunder, og
størrelsen er da 100 MB. (640 x 480).

PK

Fra : Rado

Dato : 27-09-08 22:18

On Sat, 27 Sep 2008 21:08:47 +0200, "Claus Tersgov"
> [...]

>Ukomprimeret video har en datarate på 167794 kilobits i sekundet, hvilket
>betyder, at et enkelt minut fylder ca. 1,4 GB på disken.

Det er over 22 MB i sekundet - er der nogen hukommelseskort der kan
skrives så hurtigt til?