finanskrise
Fra : nielsen

Dato : 24-09-08 21:10

Den finanskrise der snakkes om, er det ikke en spekulant-krise. Det
handler vel om at nogen overvurderede ejendomme falder i pris, så nogen
er nu på flugt fra det marked.
Alle de der ikke har overbelånt eller har snoldet for friværdien, sidder
som de altid har gjort. dvs. trygt og godt.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-09-08 22:59

nielsen wrote:
> [...]
> Alle de der ikke har overbelånt eller har snoldet for friværdien, sidder
> som de altid har gjort. dvs. trygt og godt.

Jeg tror det er lidt mere kompliceret end du fremstiller det.

Det startede vel som en krise inden for spekulation med
finansiering af primært bolig lån.

Men siden hen er der opstået andre problemer, blandt andet
fordi nogle spekulanter har måtte afskrive store tab på
spekulering med bolig lån. Det er jo de samme folk som låner
penge til andre formål. Derfor har de nu ikke penge til at
låne ud til andre. Derved kommer der til at mangle penge
i systemet.

Nogle banker er så gået ned, og så bliver folk endnu mere
forsigtige, og så ruller lavinen, da andre banker er afhængige
af at kunne låne penge osv.

Selvom at folk ikke har overbelånt eller snoldet for friværdien
kan stadig godt have problemer, fx. hvis de mister arbejdet.

Nogle folk har købt for nogle år siden da priserne var høje,
og dengang overbelånte de ikke, men sidenhen er salgsværdien
af boligen blevet mindre, nogle gange mindre end lånet. Og
så har de altså et problem hvis de skal flytte, eller mister
arbejdet.

Og hvorfor mister folk så arbejdet? Jo ser du. Virksomheder
kan ikke låne penge, eller det er dyrer at låne, for der er
færrer der vil låne penge ud, og mængden af penge er mindre.
Derfor kan virksomheder fx. ikke investere lige så meget i
produkt udvikling, optimering af produktion, osv.

Andre gange er det forbrugerne som er blevet nervøse af al
denne tale om krise osv. Så sparer forbrugerne op og køber
færrer produkter og derved får virksomhederne mindre at lave
og så fyrer de nogle ansatte, derved bliver folk nervøse for
at miste deres arbejde, og så sparer de endnu mere op, og
virksomhederne må fyre endnu flere... Det er en ond cirkel
som hedder recession.

Så jeg vil bestemt ikke mene at folk sidder trygt og godt,
de kan stadig godt få problemer.

JonB

Fra : kaz

Dato : 25-09-08 09:00

Jon Bendtsen wrote:

> Jeg tror det er lidt mere kompliceret end du fremstiller det.
>
> Det startede vel som en krise inden for spekulation med
> finansiering af primært bolig lån.

For 3 år siden, hvor mange husejere gik omkring og blæret sig fordi de nu
lige pludselig var millionærer. Og nu, hvor mange kan sige det samme? De bor
samme sted og under samme forhold.

Spekulation, uoplysthed og heksekunst er meget relateret.

> [...]
> penge til andre formål. Derfor har de nu ikke penge til at
> låne ud til andre. Derved kommer der til at mangle penge

Når der mangler penge, opstår der kæder af problemer - ligssom ét problem
der bider det næste i halen. Det vigtige at forstå, er at dette er
resultatet af central pengepolitik, med den notoriske 'credit crunch' som
instigator. Kredit krisen opstår ikke ud af den blå luft.
Centralbanken kommer til undsætning af de små kommercielle banker, siger de.
For det første, det er ikke hvad de gør. For det andet, centralbanken
kreerede det centrale problem til at begynde med.

Dette er både logisk og matematisk.

Først igennem liberal pengepolitik, for så senere at stramme skruerne.

Dette, sammen med de noget uoplyste massemedier skaber ravage der vil noget
i en befolkning der ikke rigtig får mening ud af tingene. Den alm. mands
kortidshukommelse er uundværlig her.

> [...]
> som hedder recession.
>

> Så jeg vil bestemt ikke mene at folk sidder trygt og godt,

Dem der har det fint er dem der kan afpasse udgifter efter indtægter, dvs er
økonomisk elastisk.