Definition på Nettopris
Fra : an

Dato : 24-09-08 17:23

Hej,

Nogen gange støder man på begrebet nettopris, hvad dækker det over?

Jeg kan forestille mig at det er en pris, der er således sat, at hvis
alt blev solgt til nettopris, så var der lige nok til at dække
udgifterne, dvs intet overskud.

Er nettopris overhovedet et fast defineret begreb, eller bare en diffus
størrelse, man kan bruge som det passer en?

an

Fra : Ralph

Dato : 24-09-08 18:18

"an" <na@na.com> skrev i en meddelelse
> Nogen gange støder man på begrebet nettopris, hvad dækker det over?

Jeg ved ikke hvordan andre definerer begrebet, men i mit firma er
nettoprisen= indkøbspris, håndtering, pakning, annoncering, renter. Udfra
dette sætter jeg udsalgsprisen - og jeg kan love dig for at der ikke er
nogen udenforstående som "nogen gange støder på begrebet"

--
Ralph

Fra : alexbo

Dato : 24-09-08 19:37

"an" <na@na.com> skrev i

> Er nettopris overhovedet et fast defineret begreb, eller bare en diffus
> størrelse, man kan bruge som det passer en?

Det er en løs størrelse, noget i stil med "tilbud".
I nogen sammenhænge betyder det at den faste rabat man ellers har i firmaet
ikke gælder i dette tilfælde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-09-08 21:37

an skrev:

> Nogen gange støder man på begrebet nettopris, hvad dækker det over?

Prisen uden omkostninger. Altså uden fragt, emballage og
andre omkostninger som kan komme på tale, fx moms og told.

> Jeg kan forestille mig at det er en pris, der er således sat, at hvis
> alt blev solgt til nettopris, så var der lige nok til at dække
> udgifterne, dvs intet overskud.

Nej, fortjenesten eller en manglende fortjeneste har ingen
betydning.

> Er nettopris overhovedet et fast defineret begreb, eller bare en diffus
> størrelse, man kan bruge som det passer en?

Her gik jeg og troede, det var et fast begreb, men jeg kan
forstå på de andre svar, at det er det ikke. Sproget.dk er
dog enig med mig

http://sproget.dk/search?SearchableText=netto

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gennemsigtig proceslinje med Transbar.

Fra : alexbo

Dato : 24-09-08 23:13

"Kim Ludvigsen" skrev

> Her gik jeg og troede, det var et fast begreb, men jeg kan forstå på de
> andre svar, at det er det ikke. Sproget.dk er dog enig med mig
> http://sproget.dk/search?SearchableText=netto

Med vægt er det enkelt nok,
Nettovægt er varen, tara er emballagen og bruttovægt er de to tilsammen.

Med pris synes jeg det er mere diffust.

Hvis man som forbruger selv betaler momsen og andre afgifter er det en del
af vareprisen, så nettoprisen er det man har betalt.
Hvis man som erhverv har fradrag for momsen kan man selvfølgelig sige at den
koster mig "netto", prisen uden moms.
Man kan som erhvervskøber måske indregne en mindre skattebetaling og derved
sige at nettoprisen er mindre end hvad varen egentlig kostede.
Som låntager kan man indregne sparet skat i beregningen af renteudgifter,
lånet koster netto i rente.

Men når butik skriver 14.000 kr netto for denne fine maskine, så har den da
ikke taget hensyn til købers forhold, den indregner ikke at maskinen indgår
i købers regnskab og derved mindsker købers overskud og skattebetaling.

Hvis et firma tilbyder at lave noget til nettopris, er det så varens
indkøbspris plus medarbejderens rene løn, uden indregning af husleje og
andre omkostninger.
I så fald får firmaet et tab, og så er det under netto.
Selv bruttoindtægt og nettoindtægt er ikke helt entydigt, er det med/uden
pensionsindbetaling, ATP, transportudgifter o.s.v.
Umiddelbart opfatter jeg de to begreber som før/efter skat, men kan sagtens
se andre udlægninger.

Jeg synes ikke at nettopris er et fast begreb, det afhænger af mange andre
forhold end en prisudregning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-09-08 23:53

alexbo skrev:
> [...]
>
> Hvis man som forbruger selv betaler momsen og andre afgifter er det en del
> af vareprisen, så nettoprisen er det man har betalt.

Problemet er nok Dansk Supermarkeds discountkæde. Takket
være Netto er begrebet kommet ind i den almindelige
forbrugers verden. Og fra det synspunkt har du ret i, at fx
moms er inkluderet. Men som jeg opfatter ordet, så er det
ikke et forbruger-ord, men et regnskabs-/virksomhedsbegreb.

> Hvis et firma tilbyder at lave noget til nettopris, er det så varens
> indkøbspris plus medarbejderens rene løn, uden indregning af husleje og
> andre omkostninger.

Jeg vil ikke bruge udtrykket om en serviceydelse - men måske
det bare er mig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tema med alt hvad det er nødvendigt at vide om nyhedsgrupperne.

Fra : claus b.p.

Dato : 27-09-08 21:45

> [...]
> regnskabs-/virksomhedsbegreb.

> Jeg vil ikke bruge udtrykket om en serviceydelse - men måske det bare er

At drage Netto ind i det er da langt ude.
Men det er klart at nettopris har forskellig betydning, efter hvor man
bruger det.
Et firma der indkøber en vare har en netto-indkøbspris, dvs. den rene
købspris excl. moms. Dertil bliver så lagt fragt, evt. told, afgifter osv.
Deraf får man den reelle pris varen har kostet, - brutto indkøbspris.
Momsen er helt udenfor, idet man imellem firmaer altid beregner priser excl.
moms, men for salg til forbrugere altid _skal_ beregne incl. moms. En
nettosalgspris kan således være prisen fratrukket rabatter, men excl.
faktureringsgebyr, dankortgebyr, forsendelse og andre sjove påfund, som fx.
autoværkstedernes miljøgebyr og "diverse hjælpematerialer".
Bogføringsmæssigt kan der sikkert være andre betydninger, Bogholdere har
altid en masse, for almindelige mennesker uforståelige begreber, som tjener
til at fastholde bogholdere og revisorer i beskæftigelse, fordi vi andre
ikke kan gennemskue tankerne bag disse begreber...

/Claus

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 28-09-08 00:10

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tjener til at fastholde bogholdere og revisorer i beskæftigelse, fordi vi
> andre ikke kan gennemskue tankerne bag disse begreber...

Har du læst videre?
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd
Så søg det lette - og gør det svært (piet Hein)