Adobe Reader 9
Fra : Lene Larsen

Dato : 23-09-08 07:29

Jeg har installeret Adobe Reader 9 og har i den forbindelse frakoblet
automatisk update.

Der jeg kalder automatisk update er en funktion man finder under help -
check for updates, aktiverer man den een gang får man mulighed for at
frakoble automatisk update.

Men også flere steder Edit - Preferrences f.eks General - Application
Startup, har jeg fjernet flueben ved
Check for updates.

Jeg har altså gjordt alt for SELV AT KUNNE BESTEMME hvornår Adobe Reader 9
skal på nettet.

Men uagtet af dette oplyser min firewall ofte, kort tid efter jeg har åbnet
en pdf fil lokalt på computeren,
at adobeupdater ønsker kontakt med
"195-215-37-41.deploy.akamaitechnologies.com".

Er det virkelig nødvendigt at fjerne update exe filen for at få fred for
utidig netkontakt fra Adobe programmet. ?

Og hvad sender Adobe afsted til den adr., hvad er formålet ?

Mvh.

Lene

Fra : gil

Dato : 23-09-08 10:23

Lene Larsen wrote:

> Men uagtet af dette oplyser min firewall ofte, kort tid efter jeg har
> åbnet en pdf fil lokalt på computeren,
> at adobeupdater ønsker kontakt med
> "195-215-37-41.deploy.akamaitechnologies.com".

Prøv at Google deploy.akamaitechnologies.com det er vist ikke så farligt :-

--
gil

Fra : Lene Larsen

Dato : 23-09-08 12:10

Læser men lidt om det står der at der bla. opsamles statestik, jeg er ikke
interesseret i at hvad jeg
læser af pdf filer indgår i en statestik.

Men mit formål/ønske var at Adobe ikke går på nettet uden jeg ønsker det, og
når jeg så slår alt
autoupdate fra, så undre det mig at programmet aligevel, i det skjuldte, går
på nettet.

Lene.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-09-08 13:10

Lene Larsen skrev:

> når jeg så slår alt
> autoupdate fra, så undre det mig at programmet aligevel, i det skjuldte, går
> på nettet.

Det burde ikke undre dig, hvis du har læst
licensbetingelserne. Du giver tilladelse til, at et
pdf-dokument kan aktivere en hjemmesideforespørgsel, der
bl.a. kan bruges til at lave statistik på brugen af
dokumentet. Det er endda nævnt, at man fx kan bruge skjulte
billeder til formålet.

Du kan finde licensaftalen på nedenstående link, hvis du tør
åbne den - det er en pdf-fil.
http://www.adobe.com/products/eulas

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Optag musik, brænd dine egne opsamlings-cd'er, og afspil

Fra : Ole C

Dato : 23-09-08 13:21

Lene Larsen skrev blandt andet:

> Jeg har installeret Adobe Reader 9 og har i den forbindelse frakoblet
> automatisk update.

(klip en masse)

Skift til Foxit Reader: http://www.foxitsoftware.com/pdf/rd_intro.php
Den nye version er fremragende - kan "tale dansk" om ønsket - og er ikke nær
så tung at have med at gøre, som Adobe Readeren.

--
vh
Ole C

Fra : Per R. Nielsen

Dato : 24-09-08 09:12

Ole C wrote:
> Skift til Foxit Reader: http://www.foxitsoftware.com/pdf/rd_intro.php
> Den nye version er fremragende - kan "tale dansk" om ønsket - og er
> ikke nær så tung at have med at gøre, som Adobe Readeren.

Det har jeg også gjort. Hurtigere, nemmere, bedre :)

Fra : kaz

Dato : 03-10-08 08:27

Ole C wrote:

> [...]
> Den nye version er fremragende - kan "tale dansk" om ønsket - og er
> ikke nær så tung at have med at gøre, som Adobe Readeren.

eller denne. den fungerer fint.
http://pdf-xchange-viewer.en.softonic.com/

Fra : Kent Friis

Dato : 23-09-08 17:53

Den Tue, 23 Sep 2008 08:29:12 +0200 skrev Lene Larsen:

> [...]
> en pdf fil lokalt på computeren,
> at adobeupdater ønsker kontakt med
> "195-215-37-41.deploy.akamaitechnologies.com".

Så skulle du prøve Flash... Det er vist også Adobe nutildags. Jeg
har flere gange prøvet at få beskeden "Der er en opdatering. Skal
jeg installere den?" - "ja tak" - "Der er ingen internetfobindelse".

Nej gu fa**en er der ingen internetforbindelse, så hvor ved skidtet
fra at der er en opdatering?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-09-08 19:08

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> hjemmesideforespørgsel, der bl.a. kan bruges til at lave statistik på
> brugen af dokumentet. Det er endda nævnt, at man fx kan bruge skjulte

Er det en spyware feature som Adobe har tilføjet i Reader version 9? Jeg
kan ikke se noget tilsvarende i version 8 EULA'en.

--
Jesper Lund

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-08 11:38

"Lene Larsen" <Lene.M.L@forum.dk> wrote in message
> [...]

> Er det virkelig nødvendigt at fjerne update exe filen for at få fred for
> utidig netkontakt fra Adobe programmet. ?

Jeg er meget enig med dig - jeg bryder mig heller ikke om, ikke at kunne
styre mit software. Personligt vælger jeg simpelthen disse
softwareprogrammer fra og finder et alternativ. Heldigvis er der mange
nørder, som har det på samme måde, og så opstår der fine (og ofte gratis)
programmer som FoxIT PDF Reader osv.

Firmamæssigt har jeg en anden udfordring. Her er programmet desværre blevet
for gængs til at slippe af med (der bruges også Adobe Writer m.v.) så her
har jeg været ude og hente hjælp til at styre Adobe. Det er dog ikke 100%
lykkedes endnu, bl.a. downloader den ca. 30 MB til hver brugers profil, men
det rydder jeg så op på anden måde.

www.appdeploy.com sætter de en ære i at finde metoder til at installere
div. programmer optimalt uden dialogbokse, uden ikoner på skrivebordet, uden
auto-download osv osv. De har en side for Adobe Reader 8 (
http://www.appdeploy.com/packages/detail.asp?id=915) - se selv om de har en
9'er også.

Hvis det har interesse bruger jeg denne bat-fil for at installere 8'eren på
mit firma:

---
@ECHO OFF
ECHO Installing Adobe Reader 8

"\\servername\Software\Adobe Readers\AdbeRdr80_en_US.exe" /sAll
rem pause

:: Begin cleaning up shortcuts
del "%allusersprofile%\Start Menu\Programs\Startup\Adobe Reader Speed
Launch.lnk"
del "%allusersprofile%\Start Menu\Programs\Startup\Adobe Reader
Synchronizer.lnk"
del "%allusersprofile%\Desktop\Adobe Reader 8.lnk"
:: End cleaning up shortcuts

:: Begin adding HKLM settings to registry
reg add "HKLM\SOFTWARE\Adobe\Acrobat Reader\8.0\AdobeViewer" /v EULA /t
REG_DWORD /d 00000001 /f
reg add "HKLM\SOFTWARE\Adobe\Acrobat Reader\8.0\AdobeViewer" /v Launched /t
REG_DWORD /d 00000001 /f
reg add "HKLM\SOFTWARE\Adobe\Acrobat Reader\8.0\Downtown" /v
bDontShowAtLaunch /t REG_DWORD /d 00000001 /f
:: End adding HKLM settings to registry
---

mvh
///M