Perspektiv bredbånd
Fra : Peter T.

Dato : 23-09-08 07:12

Kæresten skal flytte og mister en masse tv-kanaler. Så jeg har luret
lidt på markedet og har umiddelbart fundet adsl + digital-tv fra
Perspektiv, som hun kan få på den nye adresse.

Hvordan kvaliteten af deres bredbånd og specielt deres digital-tv?

--
Peter T.

"At blogge er som at råbe ned i en spand. Man hører kun sig selv."
-Mark Bauerlein

Fra : TBC

Dato : 23-09-08 19:58

"Peter T." <usenet170908@hotmail.INVALIDcom> skrev i meddelelsen
> [...]
>Perspektiv, som hun kan få på den nye adresse.
>
>Hvordan kvaliteten af deres bredbånd og specielt deres digital-tv?

Det afhænger jo af dit kobber, som alt andet ADSL2

Men har aktuelt selv perspektiv bredbånd her i København, bor ca. 1,2 km i
fulgeflugslinje fra centralen.

Kan kun tale godt om deres bredbånd. Har stabilt 20 Mbit/s (dvs stabilt ca.
17,5 Mbit/s ifølge DU-meter grundet ADSL's overhead), og en ping på 5-10 ms
i CounterStrike på Danske servere.

Deres IPTV løsning har jeg ikke selv erfaring med. Generelt bryder jeg mig
faktisk slet ikke om mange af de IPTV løsninger man kan få hos mange
udbyderne i dag, da signalet når det modtages fra f.eks. satellit oftest
pakkes ud og re-komprimeres med lavere bitrate i et mere effektiv codec før
det sendes ud til brugerne og deres TV bokse. Hvis jeg skulle have IPTV skal
der ikke været pillet ved hverken bitstream eller encoding overhovedet, den
oprindelige bitstream skal imho blot spejles. Men status er at udbyderne som
oftest sparer på båndbredden på denne måde. Dette skulle ifølge
<http://www.perspektivbredband.dk/Webpages/Privat/DigitalTV_techinfo.aspx>
dog *ikke* være tilfældet hos Perspektiv bredbånd, så på parpiret lyder det
jo faktisk godt!

Men jeg har som sagt dog ingen erfaringer med deres digitale TV, og kender
derfor heller ikke deres digitale modtager boks. Jeg har kun erfaringer med
deres internet, og de erfaringer er som sagt gode.

Ifølge billedet på hjemmesiden må det være denne her top-set boks der
benyttes:
<http://www.aminocom.com/products/pdf/AmiNET125_flyer.pdf>

Der er som plus SPDIF og RGB udgang, og lykkeligvis benytter de jo
angiveligt direkte MPEG2 spejling, og ikke de der grimme grumme reencodinger
til VC-1 eller H.264, som mange andre, som du kan se er begrænset til max
2,5 Mbit/s (Gys!)
Som minus er der ikke HDMI eller mulighed for HDTV modtagelse.

Så kvaliteten er på parpiret helt sammenlignelig med f.eks almindelig
Selector modtagelse.

TBC

________________________________

En tracert til dig:

C:\Users\TBC>tracert www.dix.dk

Sporer rute til vhostip.hugin6.webhotel.net.uni-c.dk [130.228.7.51]
over et maksimum af 30 hop:

1 6 ms 6 ms 6 ms h55eb1401.c45-01-05.dyn.perspektivbredband.net
[
85.235.20.1]
2 6 ms 6 ms 8 ms mlmo-krvg-cr0-ve8.perspektivbredband.net
[213.18
5.31.45]
3 6 ms 6 ms 6 ms mlmo-krvg-pr0-ve1.perspektivbredband.net
[213.18
5.31.54]
4 6 ms 6 ms 6 ms netnod-ix-ge-b-mmo-1500.swip.net
[195.69.117.21]

5 7 ms 7 ms 7 ms cop-core-1.pos2-3.swip.net [130.244.205.177]
6 7 ms 7 ms 7 ms pos4-0.val1-core.dk.tele2.net [130.227.2.81]
7 7 ms 7 ms 7 ms fe3-2.val2-core.dk.tele2.net
[130.227.247.98]
8 8 ms 7 ms 7 ms ge49.val-srv2b-core.dk.tele2.net
[130.227.247.38
]
9 8 ms 7 ms 8 ms 129.142.249.234
10 11 ms 8 ms 8 ms knet-aar-vea-1mb.uni-c.dk [130.228.5.10]
11 8 ms 8 ms 8 ms vhostip.hugin6.webhotel.net.uni-c.dk
[130.228.7.
51]

Sporing fuldført.