Skærme
Fijala 3554
Problemer med monitor
Fra : eja@urbakken.dk

Dato : 22-09-08 07:55

Hej.

Min monitor der er en ACER AL1715 har fået et problem.

Monitoren virker ikke, og ON/OFF LED'en står og blinker, hvilket den
aldrig har gjort.

Normalt er den enten slukket, grøn for ON eller amber, hvis jeg ikke har
slukket monitoren, når jeg har lukket computeren.

Er monitoren færdig ?

Mvh, Erik

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 22-09-08 11:11

eja@urbakken.dk wrote:
> [...]
> Normalt er den enten slukket, grøn for ON eller amber, hvis jeg ikke har
> slukket monitoren, når jeg har lukket computeren.

Med andre ord: sort skærm, den tænder ikke?

> Er monitoren færdig?

Det er måske "bare" strømforsyningen i den, som er stået af.
En elektronikkyndig kunne muligvis reparere den.

Fra : Morten

Dato : 22-09-08 11:24

> Det er måske "bare" strømforsyningen i den, som er stået af.
> En elektronikkyndig kunne muligvis reparere den.

Sådan har jeg fået en del TFT skærme. Ofte så er det billige elektrolytter,
der skal skiftes og så virker den igen. Er man uheldigt er der dog gået
noget mere.
Har dog også været ude for SMD-sikringer der er gået pga. termisk træthed i
forbindelse med startstrømmen. Da jeg ikke ved hvad værdier de skulle have
(stod intet på dem), kortsluttede jeg dem bare. Javist, det betyder selvsagt
at sandsynligheden for at der slipper lidt mere røg ud næste gang noget
fejler er lidt større (men imho næppe nogen større brandrisiko hvis ellers
skærmen er bygget fornuftigt) (én ting fejler og fordi sikringen så er sat
ud af kraft, er risikoen for at det hiver flere komponenter med sig så
større).

Man skiller den ad, finder nogle ca. passende elektrolytter i rodeskuffen og
propper i. Virker den umiddelbart er det det. Så bestiller man nogle nye
elektrolytter af god kvalitet, gerne lidt højere spænding og oftest også
lidt større kapacitet (med elektrolytter kommer det sig ikke så nøje til det
de bruges til og ofte jo større jo bedre), 105 graders low esr typer og
sandsynligheden for at den skærm nu holder indtil man er træt af den er
meget stor. Og det SKAL være 105 graders low esr typer, ellers får den
hurtigt samme fejl igen (alm. 85 graders typer er ikke beregnet til den
belastning de udsættes for i en skærm og vil derfor slides hurtigt)

Mvh
Morten

Fra : eja@urbakken.dk

Dato : 22-09-08 14:42

Morten wrote:

> [...]
> hurtigt samme fejl igen (alm. 85 graders typer er ikke beregnet til den
> belastning de udsættes for i en skærm og vil derfor slides hurtigt)

Ok Morten.

Jeg har skruet fire skruer løs på bagsiden, men kan ikke få skil noget
ad alligevel.
Jeg går udfra, at "for" og "basgide" kan adskilles, men hvordan ?.
Jeg kan selv det med elektronik.

Mvh, Erik

Fra : Morten

Dato : 22-09-08 15:15

> Jeg har skruet fire skruer løs på bagsiden, men kan ikke få skil noget
> ad alligevel.

Det afhænger lidt af hvilken skærm det er, men de ViewSonic jeg har skildt
ad skal du have en kniv ned og vrikke rammen af kassen. Der sidder modhager
hele vejen rundt i kanten. Med lidt øvelse kan det gøres næsten uden at
sætte synlige mærker (når skærmen igen er samlet, inden i kan det ikke
undgås at komme mærker, men dem ser man jo ikke). Men forvent nok ikke at
hvis det er din første adskillelse, at det vil være tilfældet.
Men den er vel ude over garanti når du spørger sådan, så alt at vinde og
intet at tabe da det jo kun yderst yderst sjældent kan betale sig at få en
prof reparatør til at kigge på den ;)

> Jeg går udfra, at "for" og "basgide" kan adskilles, men hvordan ?.

Med en god solid kniv - skal kunne tåle at vrikke og må ikke være alt for
flexibel - behøver jeg at sige pas på fingrene? En aflagt sløv jagtkniv el.
lign. er fin, endelig ikke en tynd flexibel én fra køkkenskuffen.
Gør det ned mod et gulvtæppe el. lign der kan tåle hvis noget smutter og
hold den anden hånd så kniven ikke smutter i den hvis den smutter ;) Evt. en
træplade med et gammel håndklæde så forpladen ikke bliver alt for ridset.

> Jeg kan selv det med elektronik.

Fint. Jeg garanterer dog ikke at det kun er de fejl jeg har nævnt, men det
har været de absolut typiske fejl med de skærme jeg har fået fra arbejdet de
også gik i sort.

Mvh
Morten

Fra : eja@urbakken.dk

Dato : 22-09-08 15:13

Morten wrote:

> [...]
> hurtigt samme fejl igen (alm. 85 graders typer er ikke beregnet til den
> belastning de udsættes for i en skærm og vil derfor slides hurtigt)

Hej Morten.

Så fik jeg skilt patienten ad.

Strømforsyningen er med leadede komponenter, og der sidder to
100uF/16V's elektrolytter der samt to 470uF/16V's.
3 af dem har skudt bægeret op, så der skal jeg lige have fat i nogle nye.
Jeg har nemlig ikke nogen, som jeg lige kunne teste med.

Mvh, Erik

Fra : Morten

Dato : 22-09-08 15:31

> [...]
> 3 af dem har skudt bægeret op, så der skal jeg lige have fat i nogle nye.
> Jeg har nemlig ikke nogen, som jeg lige kunne teste med.

OK, mange gange har man jo nogle i roddeskuffen hvis man roder med
elektronik, de er fine at teste med.

Sæt nogle 25 volt i. Og gerne lige næste tand større kapacitet. Evt.
parallelforbundet, det har jeg gjort de gange jeg har haft nogle 105 graders
low esr med lavere kapacitet hjemme og ikke gad at bestille. Så virker det
til næsten evig tid - altså med mindre der er noget andet der er stået af
også, men som sagt, ofte har det kun været elektrolytterne og så slår
elektronikken selv fra så intet andet er røget med.

Mvh
Morten

Fra : eja@urbakken.dk

Dato : 22-09-08 15:35

Morten wrote:

> [...]
> også, men som sagt, ofte har det kun været elektrolytterne og så slår
> elektronikken selv fra så intet andet er røget med.

Jeg prøver, når stumperne er kommet.
Tak for de sidste to svar Morten
Mvh, Erik

Fra : eja@urbakken.dk

Dato : 22-09-08 14:45

Jens C. Hansen wrote:

> Med andre ord: sort skærm, den tænder ikke?

> Det er måske "bare" strømforsyningen i den, som er stået af.
> En elektronikkyndig kunne muligvis reparere den.

Jeg kan godt selv skifte lytterne.
Da jeg som skrevet i en anden mail her satte monitoren til en anden
computer gennem et andet VGA kabel var der ikke længere noget lys
overhovedet i monitoren. Heller ikke da jeg satte den tilbage på sin
sædvanlige installation.

Mvh Erik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-09-08 14:14

eja@urbakken.dk skriver:

> Er monitoren færdig ?

Har du prøvet med en anden computer ?

Hvis skærmen stadig ikke virker så er det tid til at få dig en ny.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : eja@urbakken.dk

Dato : 22-09-08 14:43

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Har du prøvet med en anden computer ?
>
> Hvis skærmen stadig ikke virker så er det tid til at få dig en ny.
>

> Klaus

Ja det er det samme. Jeg har en KVG switch, så jeg kan skifte mellem 4
computere.

Desuden har jeg prøvet med en andet VGA kabel og en computer. Med samme
dårlige resultat til følge-

Erik