Skærme
Fijala 3554
Problemer ved brug af ny fladskærm
Fra : OZ2D

Dato : 22-09-08 00:33

Hej

Jeg ved ikke om dette er den rette nyhedsgruppe at stille spørgsmålet i men
jeg forsøger alligevel. Mit spørgsmål omhandler gener når jeg bruger min nye
fladskærm. Jeg får lettere kvalme, lettere svimmelhed og spænding i hovedet
selv ved kortere tids brug af min nye fladskærm.

Hvad i hede hule h*lvede sker der?
Har nogen andre oplevet dette og hvad kan man gøre ved det?

Jeg har tidligere brugt konventionel skærm helt uden disse problemer
overhovedet. Min skærm er en Fujitsu Siemens 22 tommer og jeg kører med
skærmopløsningen 1280 x 800 pixel og vil helst ikke lave om på den
indstilling. Opdateringsfrekvensen er 75 Hz. Jeg bruger et GeForce 9800 GTX
grafikkort. Er der noget man kan gøre i indstillingerne for at afhjælpe
dette problem?

Jeg håber virkelig på hjælp med dette problem, da jeg vil være ked af at
måtte skille mig af med min nye fladskærm igen.

--
Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-09-08 05:15

OZ2D skriver:

> Min skærm er en Fujitsu Siemens 22 tommer og jeg kører med
> skærmopløsningen 1280 x 800 pixel og vil helst ikke lave om på den
> indstilling.

Hvad er skærmens native opløsning?

Så vidt jeg kan se ud af edbpriser kører Fujitsu-Siemens med native
opløsninger på 1680x1050 og 1920x1200.

Kører du ikke med skærmens native opløsning får du et ringe billede - om
det kan give hovedpine ved jeg ikke.

Hvorfor kører du med så lav en opløsning?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : OZ2D

Dato : 22-09-08 09:40

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse news:48D71BD6.7CE501F9@du.kan.finde.den
> [...]
> om det kan give hovedpine ved jeg ikke.
>
> Hvorfor kører du med så lav en opløsning?

Fordi at det passer bedst med mit syn. Kører jeg med den store opløsning, så
bliver alt på skærmen for småt. Før jeg anskaffede denne skærm brugte jeg en
17 tommer konventionel skærm og opløsningen 1024 x 768. Opløsningen til
16:10 format på 22 tommer er nogenlunde det som kommer tættest på.

--
Kim

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 22-09-08 11:08

OZ2D wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> Fordi at det passer bedst med mit syn.
> Kører jeg med den store opløsning, så
> bliver alt på skærmen for småt.

Prøv at spørge i dk.edb.system.ms-windows hvordan du tilpasser Windows
til den høje opløsning, der er nogle muligheder.

Som du allerede har opdaget; det er ikke godt for dit syn eller hovede
at bruge en anden opløsning end skærmens egen på en fladskærm.

Fra : OZ2D

Dato : 22-09-08 16:17

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en
meddelelse news:gb7qpo$2ud1$1@newsbin.cybercity.dk

> [...]
>
> Som du allerede har opdaget; det er ikke godt for dit syn eller hovede
> at bruge en anden opløsning end skærmens egen på en fladskærm.

Det giver ingen forskel (jeg har lige store gener ved den høje opløsning
også), problemet med skærmen ligger et andet sted. Jeg prøver at hekse lidt
med indstillingerne i Nvideas kontrolpanel.

--
Vy 73 de OZ2D
Kim

Fra : jk

Dato : 22-09-08 11:50

On Mon, 22 Sep 2008 10:40:24 +0200, "OZ2D"
<oz2dFJERNDETTE@FJERNDETTEhotmail.com> wrote:

> [...]
>17 tommer konventionel skærm og opløsningen 1024 x 768. Opløsningen til
>16:10 format på 22 tommer er nogenlunde det som kommer tættest på.

Du har vist fejlindkøbt din skærm. Benyt 14 dages returret, hvis du
har returret, og gå i tænkeboks.

Det essentielle er, at du forstår, at en fladskærm skal køres i een og
kun een opløsning. Det er ikke trinløst som på en gammeldags skærm.

Men jeg kan faktisk ikke helt forstå, at det er mindre på 22" skærmen
med 1680x1050 end det er på en 17" med 1024x768.

Du kan gå ind i en stor computer-forretning og se forskellige skærme,
og se om noget duer.

Hvad kan man så foreslå ? Køb en billigt LCD-TV, 26" med 1366x768. Det
er noget af det største, du kan få. F.eks. Samsung 26". Jeg har selv
et.

mvh

John

Fra : OZ2D

Dato : 22-09-08 16:14

"jk" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse

> Du har vist fejlindkøbt din skærm. Benyt 14 dages returret, hvis du
> har returret, og gå i tænkeboks.

Ja når produktet giver mig problemer men det er jo så det som jeg forsøger
at løse.

> Det essentielle er, at du forstår, at en fladskærm skal køres i een og
> kun een opløsning. Det er ikke trinløst som på en gammeldags skærm.

Det essentielle er at jeg får svar på det som jeg spørger om. Jeg har intet
problem med den opløsning som jeg kører med nu men der er nogle andre ting
ved skærmen som giver mig nogle problemer og det er det som jeg forsøger at
indkredse. Det giver ingen forskel på problemerne om jeg kører med den høje
opløsning som jeg ikke ønsker. Men noget kan tyde på at jeg måske er ved at
finde nogle indstillinger som løser problemet på Nvideas kontrolpanel.
Ellers må jeg tilbage til den konventionelle skærm igen som jeg heldigvis
har endnu.

--
Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-09-08 14:11

OZ2D skriver:

> Fordi at det passer bedst med mit syn. Kører jeg med den store opløsning, så
> bliver alt på skærmen for småt.

Så må du jo bare forstørre det.

Du køber en god skærm og ødelægger den ved at bruge forkert opløsning.
Du skal bruge den rigtige opløsning og så justere windows' egenskaber
for skærm til stor skrift.

Du skal bare ramme fanebladet lige ved siden af "indstillinger",
det hedder "udseende". Her vælger du skriftstørelse i bunden.

Fra : OZ2D

Dato : 22-09-08 16:29

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse news:48D79966.78AC7EC1@du.kan.finde.den
> [...]
>
> Du skal bare ramme fanebladet lige ved siden af "indstillinger",
> det hedder "udseende". Her vælger du skriftstørelse i bunden.

Jeg har forsøgt mig med præcis den fremgangsmetode (højeste opløsning og
stor skriftstørrelse) og så forværres problemet faktisk en smule, så den går
desværre ikke. Jeg forsøger at justere mig ud af det på Nvideas kontrolpanel
(ud over skærmen som jeg naturligvis har forsøgt mig med også). Jeg har
allerede opnået en del forbedring og håber at jeg kan nå det sidste stykke
vej med denne her skærm ellers må jeg opgive den, gå tilbage til min
konventionelle skærm og finde en anden løsning med tiden.

--
Kim