Ungarbejder omkostninger og timeløn
Fra : ingen@mail.dk

Dato : 20-09-08 14:29

Overvejer at få en ungarbejder til firmaet, men er noget i tvivl omkring
hvor meget omkostningen er i alt
for en sådan arbejdskraft. Er der nogle der ved hvor meget man skal regne
med, at det koster at have en ungarbejder på timeløn til f.eks. 60,00 kr.
pr. time
Hvis evt. en har et regneark vil det være rigtigt godt

mvh Kim

Fra : claus b.p.

Dato : 27-09-08 22:16

<ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pr. time
> Hvis evt. en har et regneark vil det være rigtigt godt

Mon ikke de samlede omkostninger afhænger af hvad hyn ska lave, om der er
spildtid, materialeforbrug, svind og meget mere.
En god tommelfingerregel er at omkostningerne ca. er det dobbelte af
timelønnen. Dvs. kan du få en ungarbejder til 60 kr. i timen, er din samlede
udgift ca. 120 kr. /time. Dine direkte udgifter ud over løn er fx.
feriepenge, transportomkostninger, evt. julegave, - derudover de indirekte:
forsikring. lønbogholderi, tidsforbrug til ansættelse, personalepleje, - de
uforudsete: sygdom/vikar, svind, ... ?
Jeg kan da huske fra min ungdom at ungarbejderne, uden at det var
forsætligt, havde en større del af fejl i de opgaver de udførte, typisk pga.
deres mindre erfaring, hvilket medførte et spild af materialer. Et andet
sted det koster, er på reelt spild, dvs. tab, tyveri, manglende evner til at
være effektive.

Jeg tror ikke du får nogen til at sætte disse ting op i et regneark, for en
stor del af disse omkostninger er uforudsigelige.

Når alt dette er sagt, så håber jeg du alligevel får gang i nogle
ungarbejdere, for det er yderst gavnligt for både de unge at få nogle
arbejdserfaringer, og for samfundet at de unge kommer igang, og for
arbejdsgiveren er der både poitive og negative oplevelser, som man kan lære
af.

Mit råd til en ny arbejdsgiver vil være: Lad dem starte til en relativt lav
begyndelsesløn, og når man ret hurtigt opdager hvem der vil og kan noget, så
giv dem en bonus. (Lønforhøjelse). I sidste ende er arbejderen til 80kr/t
måske billigere end ham til 60kr/t. Ros når de gør det godt, og påtal det
hvis de gør det mindre godt. Det kan selvfølgelig godt være at du allerede
er arbejdsgiver, og kender rumlen, men glem ikke at du som virksomhedsleder
også skal uddanne dig, og sætte dig ind i tingene. Sådan kan man langt bedre
skaffe sig respekt, og undgå at virksomheden kommer til at ligne "det
offentlige" hvor kulturen ofte er at ingen tager ansvar for noget som helst,
for det kan de andre gøre.

Med al respekt, - håber ikke jeg blev for docerende.

/Claus