centralbanker
Fra : nielsen

Dato : 19-09-08 20:27

Hvordan foregår det når centralbanker i store lande laver støtte indgreb
til at afværge aktiekurs fald? De går vel ikke ind og køber aktier i
truede banker? Sætter de penge ind på anfordring

Fra : Bo

Dato : 20-09-08 04:01

On 19 Sep., 22:27, nielsen <m...@ls.else> wrote:
> Hvordan foregår det når centralbanker i store lande laver støtte indgreb
>   til at afværge aktiekurs fald? De går vel ikke ind og køber aktier i
> truede banker? Sætter de penge ind på anfordring

De trykker nogle flere penge der bliver sendt ud på markedet - for
samme beløb udsteder de bank obligationer som bliver sat til salg, så
der er balance for transaktionen.
reference mybanker.dk vh Bo

Fra : kaz

Dato : 23-09-08 12:41

Bo wrote:

> De trykker nogle flere penge der bliver sendt ud på markedet - for
> samme beløb udsteder de bank obligationer som bliver sat til salg, så
> der er balance for transaktionen.
> reference mybanker.dk vh Bo

Er det i grunden ikke underligt at staten kan udstede garantier (på
skatteborgernes vegne) som forårsager at en privatejet nationalbank kan
pumpe kapital ud på markedet.
Der er grundlæggende ingen forskel på det og så på at staten selv udsteder
penge, udenom banksystemet, og derved uden renter.

Matematisk set gør renterne det at kredit (penge) er en forpligtelse som
ikke er 'serviceable' - ikke kan tilbagebetales. Med andre ord, det vi
oplever i og med det eksisterende financielle krak er ikke et valg, ikke
noget man kan undgå, det er forårsaget af en veltilrettelagt virus i
pengesystemet.

Under et, hvis der over lidt tid tilbagebetales mere kapital på lån end der
udstedes, vil der ufravigeligt komme et krak, af en intensitet alt efter
hvornår man løsner på kredit skruen, dvs the credit crunch.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-09-08 14:02

kaz wrote:

> Er det i grunden ikke underligt at staten kan udstede garantier (på
> skatteborgernes vegne) som forårsager at en privatejet nationalbank kan
> pumpe kapital ud på markedet.

Næh, det har vi vel selv valgt nogle politikere som har lavet
en lov som har gjort det muligt? Eller vores forældre har
valgt nogle politikere som har lavet en lov.

JonB

Fra : kaz

Dato : 23-09-08 19:00

Jon Bendtsen wrote:

> Næh, det har vi vel selv valgt nogle politikere som har lavet
> en lov som har gjort det muligt? Eller vores forældre har
> valgt nogle politikere som har lavet en lov.

Skriver du mod bedre vidende eller...?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-09-08 19:48

kaz wrote:

> Skriver du mod bedre vidende eller...?

Nej, hvordan kan du tro det?

Hvis det ikke var lovligt for regeringen at gøre som den
har gjort, så var der helt sikkert nogen som havde lagt
sag an imod regeringen, for uden at oppositionen i
folketinget ville have brokket sig.

Og nationalbanken er vidst stiftet i 1818, så det må være
dine oldeforældre eller sådan noget som har stemt på de
politikere som har vedtaget den lov.

Angiveligvis er nationalbanken uafhængig af staten, vidst
nok fordi at erfaringen fra statsbankerotten viste at staten
ikke selv skulle stå for at udstede penge(sedler).

Jeg har godt nok også læst at nationalbanken er et privat
aktieselskab, men jeg ved ikke hvem der har aktierne eller
om de handles på børsen.

JonB

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-09-08 20:54

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
>
> Jeg har godt nok også læst at nationalbanken er et privat aktieselskab,
> men jeg ved ikke hvem der har aktierne eller om de handles på børsen.

Selvejende institution siden 1936
<http://www.nationalbanken.dk/DNDK/OmNB.nsf/side/Lovgrundlag!OpenDocument>

Nationalbankens virksomhed fastlægges i nationalbankloven
<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=41627>

Økonomi- og Erhvervsministeren fører tilsyn med banken, så man kan næppe
tale om uafhængighed af staten. Så vidt jeg husker blev Nationalbankens
deltagelse i overtagelsen af aktiverne fra Roskilde Bank godkendt af
finansudvalget [folketinget].

--
Jesper Lund