javascript til "sidst opdateret"
Fra : Birgit Holme

Dato : 19-09-08 00:10

Quiz

Hvad er der galt med dette script??

Det virker fint i IE7 og FF3 men virker ikke i safari 3.1.2

se her http://www.squiggyclassicinline.com/

Det er placeret allernederst på siden.

resultatet er bare denne enkle linie
"Updated: 18 September 2008. " (eller hvad dato det nu er...)

Takker/Birgit

<script language="JavaScript" type="text/javascript"><!--
var maaneder = new Array( " January ", " February ", " Marts ",
" April ", " May ", " June ", " July ", " August ",
" September ", " October ", " November ", " December
" );
var lastMod = new Date( document.lastModified );
var aar = lastMod.getFullYear();
if ( 1950>aar ) aar += 100;
var maaned = lastMod.getMonth();
var dag = lastMod.getDate();
document.write("Updated: " +dag +maaneder[maaned] +aar +".");
//-->
</script>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-09-08 11:58

Birgit Holme skrev:
> Quiz
>
> Hvad er der galt med dette script??
>
> Det virker fint i IE7 og FF3 men virker ikke i safari 3.1.2

Ikke i min Firefox 3.

Du skal væe opmærksom på, at dersom du
bruger SSI, er lastModified værdien
det aktuelle tidspunkt, hvor siden
indlæses, eftersom siden modificeres
ved indlæsningen.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Birgit Holme

Dato : 19-09-08 12:52

Det er da for underligt at det virker i min FF 3.0.1 men ikke i
din.

Det du svarer er givet rigtigt - men russisk for mig

Måske et bedre spørgsmål fra mig burde være:
findes der sådan et script som virker og har du et+

Jeg fik det lavet for mange år siden, og syntes egentlig det var
lidt "sjovt", måske er tiden løbet fra sådan et script, kan ikke
lige huske ret mange sider der skriver hvornår de sidst er
opdateret.

Gør man sådan noget "nu om dage" eller??

/Birgit

Jørgen Farum Jensen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.clientside:

Fra : Michael Haase

Dato : 19-09-08 19:31

Birgit Holme skrev dette den 19-09-2008 13:52:

> Måske et bedre spørgsmål fra mig burde være:
> findes der sådan et script som virker og har du et+

Hvis det er en asp-fil, så prøv at se på
http://hit-consult.hansen-haase.dk/updates.asp

--
Michael Haase

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-09-08 17:09

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev

> Ikke i min Firefox 3.

Hos mig virker det nu fint i FF3.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-09-08 17:50

Philip Nunnegaard skrev:
> "Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev

> Hos mig virker det nu fint i FF3.

Hvordan kan du se det - det eneste du
kan se er den aktuelle dato. Det er
dags dato. Scriptet ser ok ud, og det
leder mig til den konklusion af siden
senest er opdateret den dagsdato. Det
er der to forklaringer på - enten har
Birgit redigeret siden i dag, eller
også "redigerer" serveren siden ved at
indsætte noget SSI eller muligvis andre
former for ændring af HTML-filen.

document.lastModified() returnerer
det tidspunkt HTML-siden senest er
ændret på serveren, in casu tidspunktet
hvor siden senest er uploadet.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-09-08 19:13

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev

> Hvordan kan du se det - det eneste du
> kan se er den aktuelle dato.

Ja, OK! Jeg konkluderede at den enten var opdateret i dag, eller at det var
med de fejl som der sker når en side har noget serverside inde over. Derved
konkluderede jeg at selve javascriptet i sig selv sådan set virkede også hos
mig.

> Det er
> dags dato. Scriptet ser ok ud, og det
> leder mig til den konklusion af siden
> senest er opdateret den dagsdato.

Det havde været nemmere at teste, hvis der også stod et klokkeslet på.

Fra : John S. Thomsen

Dato : 19-09-08 20:21

Philip Nunnegaard wrote:
> Det havde været nemmere at teste, hvis der også stod et klokkeslet på.

Indtast følgende i adresselinien og tryk på returtasten:

javascript:alert(document.lastModified)

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-09-08 21:01

John S. Thomsen tastede følgende:

> Indtast følgende i adresselinien og tryk på returtasten:
>
> javascript:alert(document.lastModified)

document er et DOM object. Men document.lastModified er ikke en del af
nogen standard.
Mozilla siger :
'Returns a string containing the date and time on which the current
document was last modified.'
M$:
'Gets the date that the page was last modified, if the page supplies
one.
String that receives the most recent date the page was modified, in the
form "MM/DD/YY hh:mm:ss".'

Så man er igen ude i noget browser-noget.
Desuden siger den ene "document" som er et object der oprettes når
siden hentes. Det er nok ikke sådan det skal forstås - men der
specificeres heller ikke hvordan det ene "document" adskiller sig fra
det andet...
Den anden taler om en "page" - og siger også at det er ikke sikkert den
findes - men ikke noget om hvad der returneres, hvis den ikke findes.

En simpel test giver at sider genereret med PHP, giver tidspunktet for
hentning af filen, og altså "ændrer" lastModified som forventet, mens
en HTML fil i både FF3 og IE7 giver det faktiske tidspunkt for sidste
rettelse af filen.
http://test.clubbucks.dk/index.html
http://test.clubbucks.dk/index.php
PHP versionen i IE7 returnerer faktisk aktuelt tidspunkt (klokken nu)
hvor lastModified læses, mens FF giver tidspunktet documentet blev
hentet.

Alt i alt i alt, ikke rigtig noget man kan regne med...

Birger

Fra : Birgit Holme

Dato : 19-09-08 21:21

Tak for den udførlige forklaring, Birger!!

Jeg bestemte mig så til at slette den funktion.

Mest fordi de sider jeg har ikke pt er "tidsfølsomme", senere på året bliver
den ene af mine sider "tidsfølsom" men så kan jeg jo bare indsætte en simpel
og manuel sætning "seneste opdateret d. xxx".

/Birgit

Fra : John S. Thomsen

Dato : 19-09-08 22:46

Birgit Holme wrote:

<snip>

<snip>

Her findes en nydelig specifikation af lastModified:

http://www.whatwg.org/specs/web-apps/current-work/multipage/dom.html#lastmodified

<snip>

"If the last modification date and time are not known, the attribute
must return the string 01/01/1970 00:00:00." -- fra ovenstående link

<snip>

Som det er nu, kan man ikke regne med at lastModified virker ens fra
browser til browser, men med specifikation i hånd, er der håb for fremtiden.

Har man evnerne, lysten og tiden, er jeg overbevist om at Konqueror,
Safari m.fl. tager mod en patch.

/john

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-09-08 06:48

John S. Thomsen wrote:

> Her findes en nydelig specifikation af lastModified:

http://www.whatwg.org/specs/web-apps/current-work/multipage/dom.html#lastmodified

Det er set ud fra et DOM perspektiv.
Det er i første omgang _serveren_, der leverer data, aka Last-Modified
<http://tools.ietf.org/html/rfc2616#section-13.3.1>

Hvis ikke serveren leverer en (brugbar) Last-Modified, kan man ikke bruge
det til noget.

Det er muligt selv at angive Last-Modified i diverse dynamisk værktøjer,
herunder også PHP og ASP.

Man opfordre faktisk, i RFC'en, til at levere den tættest mulige faktuelle
dato i relation til _indholdet_, herunder timestamp fra databasen etc.

På den måde kunne man udnytte brugernes cache, og nedsætte serverload.
Men mit gæt er, at der ikke rigtig er nogen der udnytter denne facilitet.

Stig Johansen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 20-09-08 09:30

John S. Thomsen skrev den 19-09-2008:
> [...]
> til browser, men med specifikation i hånd, er der håb for fremtiden.
>
> Har man evnerne, lysten og tiden, er jeg overbevist om at Konqueror, Safari

Prøver igen.
document.lastModified, er ikke del af nogen gældende standard.
Og som det ses med tydelighed, giver den forskellige resultateter i
forskellige browsere, og er også afhængig af kodningen - serverside
script eller HTML kode.

Det er derfor ikke en værdi man kan anvende som webside programmør.

Glædeligt at den er med i HTML5, så vi kan anvende den om 10-15 år.
Hvis det da ikke bliver XHTML i stedet for.

Birger