Glenstrup sø - I egen båd ?
Fra : Kåre

Dato : 08-09-08 08:44

Hej

Jeg overvejer kraftigt at købe mig en bette jolle som kommer til at stå på
en trailer så jeg kan tage den med rundt.

Hvordan er det med at sætte sin egen båd i Glenstrup sø?
Kan man frit gøre det hvis bare man har købt sit fiskekort, eller er medlem
af forening med fiskeret i søen?

Jeg har tidligere fisket noget i søen, men kun fra båd eget af forening, som
lå fast i søen.

Er der andre søer i det østjyske hvor man let kan smide sin båd i ?

pft
Kåre

Fra : oz3bto

Dato : 08-09-08 12:31

"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som lå fast i søen.
>
> Er der andre søer i det østjyske hvor man let kan smide sin båd i ?

Hvis søen ikke er privat og der ikke er skilte der siger sejllads forbudt
så er det mig bekendt tillandt at sejle over alt så længe det er for sejl
eller åre

Fra : Kåre

Dato : 08-09-08 12:43

> Hvis søen ikke er privat og der ikke er skilte der siger sejllads forbudt
> så er det mig bekendt tillandt at sejle over alt så længe det er for sejl
> eller åre
Fiskeretten er jo lejet ud af lodsejerne til en forening.
Foreningen har en bådeplads, hvor deres både ligger.
Der ligger dog også flere både rundt omkring i søen som kan lejes igennem
andre foreninger.

Jeg er bare i tvivl om man må sætte sin egen båd i vandet fra foreningens
bådeplads.
Selvfølgelig forudsat at jeg enten er medlem, eller har købt dagkort til
søen.

Der skal en lille motor på. Jeg skal ud at fiske, ikke ro...

mvh
Kåre

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 08-09-08 21:47

Hej Kåre

> [...]
>
> Hvordan er det med at sætte sin egen båd i Glenstrup sø?
> Kan man frit gøre det hvis bare man har købt sit fiskekort, eller er

Jeg er helt sikker på, at du ikke bare kan sætte din båd i søen, selvom du
har købt dagkort. Tidligere var det kun medlemmer af Hobro
Sportsfiskerforening, der kunne sætte egen båd i søen (og lodsejerne,
selvfølgelig), men det tror jeg faktisk også er slut, efter at
lodsejerforeningen opsagde den gamle samarbejdskontrakt for nogle år siden.

Til gengæld mener jeg, at Hobro Sportsfiskerforening i år har gjort leje af
foreningens joller gratis for medlemmerne. Men det koster jo nok stadig,
hvis man også skal låne en motor, kunne jeg forestille mig.

Men kontakt Anders Krogh Nielsen, der er formand for Hobro-foreningen, han
er en flink mand, og ved helt sikkert, hvordan sagerne står:

http://www.sportsfiskeren.dk/forbund/lokalforeninger/Hobro_Sportsfiskerforening/

> Jeg har tidligere fisket noget i søen, men kun fra båd eget af forening,
> som lå fast i søen.
>
> Er der andre søer i det østjyske hvor man let kan smide sin båd i ?

Det tror jeg ikke, du skal regne med. Det kræver gode forbindelser til
lodsejerne de fleste steder - og hvis du havde det, ville du nok allerede
vide det

Knæk & Bræk

Steen Lindkvist

Fra : Kåre

Dato : 09-09-08 07:49

> [...]
> af foreningens joller gratis for medlemmerne. Men det koster jo nok
> stadig, hvis man også skal låne en motor, kunne jeg forestille mig.

Jeg har tidligere været medlem af Randers Sportsfiskerforening, som har en
båd liggende i søen.
Den kunne man dengang leje for 10 kr for en dag... + fiskekort selvfølgelig.
Billigt ja. Men jeg savnede det spontane. Man skulle jo altid være i god tid
for at være sikker på at få båden,
og skulle selv medbringe motor.
Det jeg gerne vil er at kunne sige "jeg tager lige i søen et par timer", og
så bare smutte afsted, uden at skulle
være afhængig af om ham der styrer bådene nu lige er hjemme. Eller om båden
er ledig.
Eller hvis jeg sent om aftenen beslutter mig for at tage afsted tidligt
næste morgen.
Så om det er gratis eller ej er ikke så interessant. Det skal være let.

> Men kontakt Anders Krogh Nielsen, der er formand for Hobro-foreningen, han
> er en flink mand, og ved helt sikkert, hvordan sagerne står:
>
> http://www.sportsfiskeren.dk/forbund/lokalforeninger/Hobro_Sportsfiskerforening/
Ja det er jo da egentlig nærliggende at snakke med ham

> Det tror jeg ikke, du skal regne med. Det kræver gode forbindelser til
> lodsejerne de fleste steder - og hvis du havde det, ville du nok allerede
> vide det

Hmm, OK.
Jeg bor med udsigt over Fussing sø, hvor jeg kunne komme i kontakt med
lodsejere.
Men den sø er jo helt umulig at få lov at smide en båd i. Desværre.

mvh
Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-08 19:51

"Kåre" <kaare@megajam.dk> wrote in message

> [...]
> og så bare smutte afsted, uden at skulle
> være afhængig af om ham der styrer bådene nu lige er hjemme. Eller om

Hvorfor smider du ikke bare båden i Mariager Fjord i stedet? Behøver det at
være en sø?
Der er masser af slæbesteder i fjorden, så det skulle ikke være svært at
komme ud at fiske med kort varsel.

/Alex

Fra : Kåre

Dato : 09-09-08 21:56

> [...]
> at være en sø?
> Der er masser af slæbesteder i fjorden, så det skulle ikke være svært at

Jeg har Randers fjord og slæbested 10 min fra hvor jeg bor, så det er ikke
noget problem at komme i en fjord.
Men jeg kan godt lide at fiske i en sø også.
Mariager fjord skal jeg også nok komme til at padle rundt i.
Jeg kender meget lidt til fjorden, men det må jo være muligt at finde
slæbestederne.

mvh
Kåre

Fra : Steffen Skov

Dato : 11-09-08 19:54

Hej Kåre
Prøv dette link og gå ind på "Bedding-guiden":
http://www.web4sailors.com/index.html
Hilsen Steffen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-09-08 16:01

Kåre <kaare@megajam.dk> wrote:

> Er der andre søer i det østjyske hvor man let kan smide sin båd i ?

I alle søer er det sådan, at man skal ha' tilladelse af ejeren/ejerne
hvis man vil sejle og fiske i søen, så du bliver nødt til at undersøge
hvem der ejer Glenstrup sø.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK3650 Ølstykke

Fra : Kent Hald

Dato : 09-09-08 18:19

> I alle søer er det sådan, at man skal ha' tilladelse af ejeren/ejerne
> hvis man vil sejle og fiske i søen, så du bliver nødt til at undersøge
> [...]

Det er ikke helt rigtigt, der er mange søer, hvor der er frit fiskeri.
Nogle af dem, må der ikke sejles med motor.
Det kan undersøges på Google "Frit fiskeri"

Venlig hilsen,

Kent Hald

Fra : Kåre

Dato : 09-09-08 18:38

> Det er ikke helt rigtigt, der er mange søer, hvor der er frit fiskeri.
> Nogle af dem, må der ikke sejles med motor.
> Det kan undersøges på Google "Frit fiskeri"

Det er ikke helt det der er spørsgsmålet.
Jeg ved godt der ikke er frit fiskeri i søen. Jeg har fisket i søen flere
gange.
Man skal som de fleste andre steder, være medlem eller købe dagkort.
Spørgsmålet er så bare om hvorvidt man må sætte en båd i vandet, når man har
købt sig til rettighederne til at fiske der.

mvh
Kåre

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-09-08 20:14

Kent Hald <daffy@(remove)finheat.dk> wrote:

> Det er ikke helt rigtigt, der er mange søer, hvor der er frit fiskeri.
> Nogle af dem, må der ikke sejles med motor.
> Det kan undersøges på Google "Frit fiskeri"

Ja der er frit fiskeri i nogle af statens søer, men det er ikke
ensbetydne med, at alle og enhver må sætte en båd i søen.

Som eksempel kan jeg nævne Farum sø, den er ejet af staten, og der er
frit fiskeri fra bredden, men der er under 40 robåde der tilladelse til
at sejle på søen, og der bliver ikke givet nye tilladelser.

Fra : Kåre

Dato : 09-09-08 18:36

> I alle søer er det sådan, at man skal ha' tilladelse af ejeren/ejerne
> hvis man vil sejle og fiske i søen, så du bliver nødt til at undersøge
> hvem der ejer Glenstrup sø.

Der er vel ikke noge nder ejer søen ?
Det er Hobro fiskeforening, eller hvad den nu hedder, der har
fiskerettighederne.
Så det er jo nok den vej jeg skal gå.

mvh
Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-08 19:54

> Der er vel ikke noge nder ejer søen ?

Enhver sø i Danmark er ejet af de lodsejere der ligger omkring den, efter
lagkageprincippet.

/Alex

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-09-08 20:22

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> Enhver sø i Danmark er ejet af de lodsejere der ligger omkring den, efter
> lagkageprincippet.

Det gælder ikke i alle tilfælde, Furesøen, Farum Sø, Bastrup Sø, og
mange andre søer er ejet af staten, og lodsejerne skal søge tilladelse
til at ha' båd i søen hos Skov og Naturstyrelsen.

Buresø er ejet af Mørdrupgård, de øvrige lodsejere langs med søen har
intet at skulle ha' sagt, de kan allernådigst leje en både og fiskeret
hos godsejerne.

Fra : Kåre

Dato : 09-09-08 21:59

> [...]
>
> Buresø er ejet af Mørdrupgård, de øvrige lodsejere langs med søen har
> intet at skulle ha' sagt, de kan allernådigst leje en både og fiskeret

Det er også staten der ejer Fussing sø, som jeg som sagt har udsigt over fra
mit hus.
Det ville have været nærliggende at fiske der, men søen er fredet af staten,
og der er kun tre både der har lov at ligge i søen. Og kun 6 måneder om
året. Og ingen motor overhovedet. Og ingen fiskeri fra bredden overhovedet.
Og kun fiskeri fra solopgang til solnedgang...
Så derfor leder jeg efter søer som er mere åbne for almindeligt brug.

mvh
Kåre

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-09-08 22:12

On 2008-09-09 22:58:40 +0200, "Kåre" <kaare@megajam.dk> said:

> Så derfor leder jeg efter søer som er mere åbne for almindeligt brug.

Det bliver nok meget svært, ejendomsretten til søer, vandløb er jo
noget der har eksisteret i mange århundreder, og det er ikke noget der
bliver slækket på.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : enrico

Dato : 14-09-08 12:48

For en del år siden satte jeg egen båd i Glenstrup Sø. Jeg spurgte dér
hvor jeg købte dagkort om det var i orden - og det var det.

Jeg kom forbi for nyligt. Nu er det et andet sted, man køber dagkort,
og du kan jo evt. spørge der.

-enrico