måle tænding od på en runner
Fra : Søren Jensen

Dato : 12-09-08 12:50

Hej Gruppe

Jeg har misted gnisten på min runner sp 50
hvordan måler jeg om det er stator ( giver til tændingen ) eller tændspolen
det er galt med

Søren

Fra : ScooterGrisen

Dato : 12-09-08 10:06

Der går en ledning op fra blæserskjoldet i højre side af motoren.
Der er 3 ledninger.
Måll volt på 2 af ledningerne mens du kickstarter den så skulle den
give en værdi. Hvis den ik giver nogle måling så kunne det tyde på det
var den som var noget i vejen med.
Det kunne også være dit tændrørkabele/hætte som sidder løst det gjorde
den på min.
Tændspolen kan man også måle modstanden på.
Eller noget med CDI'en.
Det kunne også være spændingsregulatoren som sidder foran oppe over
forlygten inden under skjoldet.
Tændrørkablet skal have : 3000 til 5000 Ohm uden hætten.
og 7000 til 12000 Ohm med hætten.
og 0,1 til 1,0 Ohm ved de 2 terminaler på spolen.

Man kan også måle om spændingsregulatoren virker ved at måle Ohm
værdien mellem benene.

Du skal nok prøve og se om du kan få fat i en service manual til din
model da jeg ikke kender den men ellers kan du prøve og se :
http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/download/super8_servicemanual.pdf

Det godt nok ikke din model men det kan være du kan få noget ud af den
alligevel. check side 155 og 165