Levetid for tørdragt
Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 23-08-08 16:41

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor mange dyk og hvor gammel dragten er
når i skifter den og om det er neopren eller trilaminat ?
Jeg selv har en Aqua-tek trilaminat, den er ca. 7½ år og +770 dyk, mellem
95-120 om året, der er skiftet lynlås og støvler 2 gange hals og
armmancheter ca. en gang om året .
den ene gang med lynlåsen blev gjordt i en dykkerbutik den holdt kun i et
år.

Sten

Fra : Søren Arnvig

Dato : 24-08-08 15:15

"Sten Nordstrøm" <stenn@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> armmancheter ca. en gang om året .
> den ene gang med lynlåsen blev gjordt i en dykkerbutik den holdt kun i et

Beaver 7mm neopren, pensioneret efter 12 år, stadig tæt, men meget stiv.

Ndiver 2.5 mm compressed holder stadig efter 7 år,
med et enkelt mikro hul, jeg ikke kan finde.
Skiftet gummi vristmancheter 1 gang.

O'Three 2mm compressed p.t. 2 år, bedste dragt jeg endnu har haft.
Regner med at jeg skal bruge den de næste 10 år.

Jeg foretrækker neopren mancheter i både hals og vrist.
De holder bare år efter år, men jeg har set flere der har spildt
en dykkedag, fordi en gummi manchet er røget på et dumt tidspunkt.

Søren Arnvig

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 25-08-08 11:27

De har godt nok nogle år på bagen men hvor mange dyk har de ?

Sten
( Havbasserne)

Fra : Søren Arnvig

Dato : 25-08-08 18:58

> De har godt nok nogle år på bagen men hvor mange dyk har de ?

Beaver: 237
N-Diver: 112
O'Three: 89

Det skal nok nævnes at Beaveren havde et par "tørre år" i slutningen
af 90'erne, da jeg havde små børn og fik dykket mindre.
Men alligevel har jeg været godt tilfreds med den.

Jeg havde også en lånt Viking gummi dragt i 3-4 måneder i midt 80'erne
og den var 3-4 år ,200 dyk gammel og helt tæt da jeg lånte den.
Den havde bare den gamle Viking indblæsning, som var helt håbløs.

Jeg lånte også en af de første compress neopren dragter da de kom
i 80'erne og det er efter min mening det bedste tørdragt materiale,
når kvaliteten ellers er i orden (Northern Dripper.. den havde jeg ikke hørt
før ).

Fra : Johnny Christensen

Dato : 25-08-08 09:10

"Sten Nordstrøm" <stenn@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> armmancheter ca. en gang om året .
> den ene gang med lynlåsen blev gjordt i en dykkerbutik den holdt kun i et

Det lyder som en fremragende levetid.
Jeg har haft Northern Dripper CNX tørdragte i neopren som på dyk nr 2 var
pivutætte. Den bedste levetid fra samme fabrikant opnåede jeg ved 8 måneder
og 120-140 dyk, før den var til at lukke op og sk... i.

Min trilaminat succes er alt fra 2 til 5 år.
BARE lavede den mest holdbare, det var pga lynlåsen at jeg valgte at sende
den på pension.

Min nuværende er en O'Three, den er rimelig OK. Jeg er af erfaring
mistænksom overfor neoprendragter, før de rent faktisk har lavet 10 år med
stor mængde af dyk, betragter jeg dem max som _rimelige_ og ikke andet. Med
O'Theree er jeg dog optimistisk.

Fra : Allan Jensen

Dato : 26-08-08 07:08

Den kan jeg godt slå, min ND CNX var utæt fra 1.dyk og var i England hele to
gange og blive repareret på garantien. Rigtig tæt blev den dog aldrig.

Så jeg købte mig en målsyet Otter (som ikke holdt målene og havde forkerte
mancetter på) som blev leveret med et Cressisub mærke på (?) den var til
gengæld først utæt efter ½ år og 50-60 dyk, først gik støvlerne i opløsning
og også den måtte til England, for at få nye støvler på. Men siden begyndte
alle sømmene at gå (nej den sidder ikke stramt) først i skridtet og under
armene, men efterhånden alle vejne så den nu efter godt 4 år og 500 dyk, er
overfladelimet med Aquasure på ca. halvdelen af alle sømmene.

Jeg hører meget gerne fra nogen som har en neoprendragt, som har kunne holde
sig tæt på 500-700 dyk, da jeg lige nu står og skal købe mig en ny.
(skal kunne leveres med fast hætte og neoprenmanchetter i hals og håndled)

mvh. Allan Jensen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 26-08-08 15:51

On 23 Aug., 17:40, "Sten Nordstrøm" <st...@webspeed.dk> wrote:
> Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor mange dyk og hvor gammel dragten er
> når i skifter den og om det er neopren eller trilaminat ?

Min første tørdragt var en Northern Diver i 5 mm compressed neopren.
Den holdt i 9 år og ca. 550 dyk. Så blev den for kort og stram, og
sømmene under armene blev mere og mere utætte trods overfladelimning
med aquasure. Undervejs havde den fået nye manchetter i både håndled
og hals (2 gange i hals), og støvlerne var blevet skiftet efter ca 300
dyk, da de blev utætte.

Har nu i halvandet år haft en O'Three i 5 mm compressed neopren, der
indtil videre er 100% tør. Det er en fornøjelse med en tørdragt der er
tør.

Jens Olsen