Hurghada, Januar, Begynder. Tips?
Fra : Jim Andersen

Dato : 13-08-08 13:08

Er der nogen der har nogen ferie/dykkertips?

Familien skal (for første gang) til Hurghada, 14 dage i Januar, og jeg skal
så ud på en en-dags dykketur. De andre (konen + 2 unger på 7 & 9) skal
snorkle.

Jeg blev OWD sidste år på Isla Margarita (virkelig flot dykning), og fik 2
(kedelige) dyk på en en-dagstur i Alanya, Tyrkiet, for et par måneder siden,
så det er ikke erfaringen der trykker mest. Jeg er kun ferie-dykker og
dykker ikke herhjemme. Jeg er interesseret i at se fisk, og flora og farver.
Om det er på 2 meter eller 18 meter er underordnet.

Anbefaling af tur-arrangører? Jeg taler engelsk og tysk.

Ifølge http://www.egypten.varberg.dk/diverse-rejser-egypten-vejret.asp er
vandet 19 grader. Er det også det, derude (jeg ved ikke lige hvor langt ud
man sejler) hvor man skal dykke?

Hvor tyk/tynd våddragt skal jeg bruge til dykning? Kan jeg bruge den samme
til snorkling fra stranden? Eller skal jeg leje et fuldt sæt grej til
dykning, og så nøjes med noget mindre til snorkling?

Jeg tænker at et par dragter til ungerne faktisk heller ikke ville være så
tosset. Den store af dem (tøsen) kunne ihvertfald godt lide at snorkle på
Mallorca. Men hun var jo helt blåfrossen da hun kom op. Og det var (godt nok
tidligt) om sommeren men vandet var da vel varmere end 19.

Hvad skal man købe? Skal man købe det herhjemme eller dernede (vi plejer at
have rigeligt med kuffertplads/vægt), men hvad vejer en voksen/børnedragt?
Når det nu kun er til lettere brug, og ikke seriøs dykning er sådan én fra
Harald Nyborg så OK?
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7916&Grp=&n=10

Hvis nu I siger "nixen, den skal være mindst 5 mm, også til ungernes
snorkling", har I så ideer til hvor de kan fåes? Haralds er kun 3mm. Måske
er 3mm nok til snorkling når man nu bare kan svømme ind og sætte sig og få
varmen lidt ind imellem. Vi skal måske endda nøjes med shorty?

Vi skal bo her:
http://www.falklauritsen.dk/DA/Destinationer/Afrika/Egypten/Hurghada/Hoteller/Pages/HotelGrandResort.aspx
"i den sydlige del af Hurghada, ca. 6 km fra den gamle bydel, Sekalla"

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-08 14:56

Du stiller mange spørgsmål, så jeg får sikkert kune svaret på nogle af dem.

I vand under de 20 ville jeg sikkert både tage min 7 mm heldragt og min 5 mm
shorty. Alternativt ville jeg tage 7 mm og en løs hætte. Hvis det bare er et
enkelt eller to dyk en enkelt dag, ville jeg nok nøjes med sidstnævnte. Det
skal dog også siges at jeg er lidt af en frossenpind :)

Mht. til temperaturen er den ret konstant i hele vandsøjlen i Rødehavet, så
dybden betyder ikke det store for temperaturen.

Dykkerudstyr kan det ikke betale sig at købe da der lægges en ret høj told
på udenlandske varer, i Egypten.

Det er godt for ungerne at have en våddragt - også selvom den ikke passer
helt så godt som man normalt vil ønske. Dels hjælper den naturligvis med at
holde varmen, men den beskytter også mod sol og forskellige brændende
dyr/dyrerester som ofte flyder rundt i overfladen. Jeg vil tro 3 m er mest
behageligt, da de jo både får varmen når de svømmer og fra solen (som
forhåbentligt skinner).

--
Marten Ølgaard

http://www.comonto.dk
http://www.beerrater.dk
http://www.b2net.dk

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 13-08-08 13:28

On 13 Aug., 15:56, "Marten Ølgaard" <moesnabelacomonto.dk> wrote:
> Du stiller mange spørgsmål, så jeg får sikkert kune svaret på nogle af dem.

Jeg vil egentlig ikke tilægge noget til Martens svar. Bare bekræfte at
Martens har ret i sine betragtninger, så du måske har større tillid
til dem. Jeg kender personligt Rødehavet i januar fra flere tidligere
besøg. God rejse.

Jens Olsen

Fra : U W

Dato : 17-08-08 09:30

Hej Jim.

1. Du kan dykke med Eurodivers som bor nede ved stranden, lige på den
anden side af vejen
når du går igennem Grand Hotel (som er et søsterhotel til Grand
Resort)
Find dem på nettet www. eurodivers.com (mener jeg)
De har daglige hel og halvdags bådture og fint lejeudstyr.

2. De sidste 6 år har jeg været i Sharm og Hurghada 2 uger i jan/feb
og har altid haft 7 mm og
"hat" med. Vandet har været 22 grader- har hørt om 21 grader - men
igen - jeg er lidt af en
frostpind.. Nogle klarer sig med 5 mm

3. Snorkling med ungerne: Det er en grovkornet sandstrand du skal bo
ved, men der ligger et
lille rundt rev til højre for den lille landgangsbro. Det kan bruges i
nødstilfælde. Tag måske i
stedet en tur syd for byen i taxi til Safaga hvor der er koralrev og
sandstrand. Altså noget for
alle. Eller tag familien med på en bådtur til et af de mange rev ud
for Hurghada.

Det bedste dyk i området ?? Et af dem er "The Aqaurium" som er i
rigtig god stand og der er
masser af liv. Det er et fint fint rev til både begynder og øvede.
Generelt er dykningen i Hurghada området på vej op igen.
God tur.

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-08-08 09:31

Tak til jer alle.

Jeg har nu fået lånt min svogers gaaamle Neil Pryde våddragt fra hans
wind-surfer periode (der blev afløst af en sejlbådsperiode, en
dragerflyverperiode, en mc-periode, en camping-periode og nu er han så
tilbage ved sejlbådene igen), og prøvet den i vore hjemlige farvande der
ifølge DMI holder 18-19 grader.

Den virker da heldigvis fint endnu. Jeg fik endda lynlåsene ved benene til
at virke efter et skvæt syrefri olie og en papegøjetang.
Det er nogen YKK lynlåse. Metal-skyder og plastic tappe. Hvad skal man smøre
sådan noget med hvis det er rigtigt?

Harald N havde en dragt til min kone til 199 kr. Det er sgu da billigt.
Bilkas kostede 399.
Og en kollega har en dreng der er ved at vokse ud af sin (også Neil Pryde)
dragt så den har jeg lånt til lillemanden. Så er det kun tøsen der mangler.
Og når hun engang vokser ud af den kan knægten jo arve den.

Men nu er jeg så i tvivl. Vil det være bedst med svømmefødder, eller
neopren-sko til ungerne (7 og 9)? Neopren-sko kan jo dublere som
"badetøfler" og er jo da lidt nemmere at gå rundt med når knægten skal
finkæmme den lavvandede strandkant for smådyr med sit lille fiskenet. Hvor
meget skal de (og jeg) egentlig bruge svømmefødderne til fremdrift.....

Nogen erfaringer?

/jima

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-08 13:00

Scubadykning uden finnerer ikke sjovt. Hverken for dig eller for dem du
dykker med. Er der tale om lidt snorkling i overfladen kan man nok klare sig
uden dem, men hvis du også gerne vil ned under overfladen skal du nok have
både finner og bly. Og et godt råd er ikke at tage sidstnævnte med i
baggagen :D

Sko af en eller anden type er til gengæld et must for den lille. Sandet er
koralsand, og ikke så blødt og rundt som på en dansk strand. Desuden vil der
ofte være koralstykker der kan være meget skarpe. Ude i vnadet kan der også
være stykker af koraler (eller helt præcist deres skelet) der stikker op. Og
det er skidt at skære sig, da sårenene ikke heler særligt godt - ja faktisk
plejer de først for alvor at hele når man er kommet hjem.

Fra : SparreZ

Dato : 04-09-08 13:11

> Vi skal bo her:
> http://www.falklauritsen.dk/DA/Destinationer/Afrika/Egypten/Hurghada/Hoteller/Pages/HotelGrandResort.aspx
> "i den sydlige del af Hurghada, ca. 6 km fra den gamle bydel, Sekalla"

Det kan i glæde jer til. Et rent eventyrresort :) Var der i påsken '07 og
det er rigtig lækkert :)

Når nu I er blevet forelskede i Hurghada og skal derned igen kan jeg varmt
anbefale Hotel Grand Makadi som ligger ved Makadi Bay ca. 30 km syd for
Hurghada. Falk Lauritsen har også rejser dertil.

Fordelen ved Grand Makadi er at der ligger et rigtig flot rev, synes jeg,
lige ud for hotellet. Det vil jeres børn sikkert synes om :). Jeg dykker
ikke selv men nød at ligger og plaske rundt mellem alle farverne. Vi fik
nogen fantastiske billeder.

Og så er det jo med All Inclusive! En simpelthen genial opfindelse.

God tur.

--
Christian

Fra : Jim Andersen

Dato : 05-09-08 09:34

SparreZ wrote:

> [...]
> varmt anbefale Hotel Grand Makadi som ligger ved Makadi Bay ca. 30 km
> syd for Hurghada. Falk Lauritsen har også rejser dertil.

De har, og det synes jeg er en god idé som jeg ikke har set andre have, en
"udflugt" som består i "en dag på Makadi" så hvis man har taget en
uspecificeret tur, kan man prøve hvordan det er at overnatte på et
luksushotel med All Incl.

> [...]
> Jeg dykker ikke selv men nød at ligger og plaske rundt mellem alle
> farverne. Vi fik nogen fantastiske billeder.

Jeg regner med du poster et link til en hjemmeside du har uploadet dem til?

> Og så er det jo med All Inclusive! En simpelthen genial opfindelse.

Der er morgenmad og aftensmad med i vores rejse. Men ellers har du ret, når
man har børn med er All Incl. rigtigt godt.

/jim

Fra : SparreZ

Dato : 08-09-08 13:33

> Jeg regner med du poster et link til en hjemmeside du har uploadet dem
> til?

Jamen det gør jeg da så :)

http://gallery.slyngelstat.dk/v/rejser/2007/

Henholdsvis fra vores tur med Mormor i påsken (Grand Resort) og dem fra
August da min bror og jeg tog en uge på Grand Makadi...

--
Christian

Fra : Jim Andersen

Dato : 09-09-08 14:46

SparreZ wrote:

> http://gallery.slyngelstat.dk/v/rejser/2007/
>
> Henholdsvis fra vores tur med Mormor i påsken (Grand Resort) og dem
> fra August da min bror og jeg tog en uge på Grand Makadi...

Takker. Så skal jeg bare photoshoppe mit eget kontrafej ind, og så slipper
jeg for at tage kameraet med selv

/jim