Suunto Vytec med "trådløs" luft
Fra : flemming.pless@gmail~

Dato : 07-08-08 07:34

For anden gang er min Vytec gået i stykker; under vandet viser den kun
en ringe dybde (3,5 meter i dette tilfælde) og går derfra til at stå
fast på 0,7 meter samt at tidsmålingen stopper.
Det er anden gang det sker. Første gang det skete var det på 30 meter,
hvor den så derefter af sig selv "gik til" overfladen. (og nej, det
var ikke nitrogennarkose). Jeg rundersender derfor dette indlæg for at
høre om der er andre med Vytecs, der har haft problemer.
Tilsyneladende fungerer måling af luft uden problemer.

Med venlig hilsen

Flemming Pless

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 07-08-08 16:47

flemming.pless@gmail.com wrote:
> [...]
> høre om der er andre med Vytecs, der har haft problemer.
> Tilsyneladende fungerer måling af luft uden problemer.

Hej Flemming.

jeg har haft min vytec siden 2003, og kan ikke melde om lignende problemer.

Den har været med på >700 dyk

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, MSDT #505926, TDI Trimix

Fra : Jimmy

Dato : 07-08-08 17:07

Hej Flemming

Jeg har haft ca 150 dyk siden 2004. Det eneste problem jeg har haft, var at
jeg druknede den engang i Strømstad ( manglende o-ring, efter batteriskift),
den kom til tørre og fungerer i dag upåklageligt. Har aldrig haft noget der
tilnærmelsesvis ligner det du beskriver.

Jimmy

Fra : Henrik Manley

Dato : 07-08-08 19:28

>høre om der er andre med Vytecs, der har haft problemer.
>Tilsyneladende fungerer måling af luft uden problemer.

Prøv at skifte batteriet, det er tit problemet når Suunto begynder at vise
forkert dybde.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : cc

Dato : 07-08-08 22:29

<flemming.pless@gmail.com> wrote in message
[...]

Har fornylig haft problem med min Vytec DS. På ca. 25 m begyndte den, at
vise mærkelige streger på display for så stort set at gå død.
Den var på det tidspunkt knap 2 år gammel og havde ikke fået skiftet batteri
siden den var ny, så jeg regnede med, at det blot var et nyt batteri der
skulle til.

Dagen efter dykket, var der stadig en lille smule liv i den, men displayet
viste ikke noget fornuftigt. Jeg købte nyt batteri og satte i uden held, men
kunne se med stærkt lys på displayet, at der var kondens på indersiden og i
det ene hjørne var der mikroskopiske vanddråber.

Den er i øjeblikket til tjek hos Suunto og jeg er temmelig spændt på
udfaldet, fordi jeg satte det gamle batteri i computeren igen og tjekkede
ikke, om batterilåget var sat ordentlig på plads (betød i min verden ikke
noget, da den jo blot skulle repareres under garantien), hvorefter den blev
indleveret til forhandleren, som sendte den videre til Aquatic, der er den
danske importør.

Her konstaterede de, at batterilåget ikke var sat korrekt på plads og
postulerede, at jeg selv havde druknet computeren.
Det har vi så mailet lidt frem og tilbage om og udgangen er foreløbig, at
jeg har godkendt, at afholde undersøgelsesudgifterne hos Suunto og hvis den
var druknet via batterikammeret, påstår de, at jeg formodentlig selv kommer
til at afholde udgifterne ved reparationen (på trods af, at batterilåget
ikke har været afmonteret siden den er købt). Reparation kan formodentlig
ikke engang betale sig, da minimumprisen vil være 2.000 kr.

En af mine venne fra dykkerklubben, har lige været i Scapa flow og hans
Vytec DS med transmitter, gik viste mærkværdige dybder og tider, efter han
glemte at åbne for luften inden han hoppede i vandet og først fik åbnet for
luften på 3-4 m dybde. Han måtte efterfølgenden tage batteriet ud, for at få
computeren igang igen. Efter hvad jeg hørte, var symptomerne meget lig dem
du har oplevet.

Det er tilsyneladende en misforståelse, at Suunto computerne skulle have
batterikammer forsejlet ind til resten af elektronikken, iflg. Aquatic. De
har set flere Suunto computeret, som er druknet på den bekostning. Det er
lidt underligt, for på nettet påstås det fra flere sider, at batterikammeret
er forsejlet.

Hilsen
Claus

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 07-08-08 22:56

cc wrote:

> [...]
> ud, for at få computeren igang igen. Efter hvad jeg hørte, var
> symptomerne meget lig dem du har oplevet.

Lyder meget underligt, hvis du ikke har parret den med transmitteren
inden den gåri dykkermode, så skal du ud af vandet, før den vil igen.
Den bruger fejl har jeg begået et par gange, men en tur i overfladen,
parring af dem, og vupti det spiller igen.

Fra : Clevin

Dato : 08-08-08 09:13

> [...]
> høre om der er andre med Vytecs, der har haft problemer.
> Tilsyneladende fungerer måling af luft uden problemer.

Har dykket med Vytec DS i 2 år - har aldrig haft problemer med den (uden
transmitter)

Fra : Morten Mandrupsen

Dato : 11-08-08 12:30

Hej Flemming
Jeg har selv dykket ca. 130 dyk med min Vytec (gammel model) uden
problemer.

Jeg har dog set to Vytec computere med samme fejltype. De viste 20-30
meter for stor dybde under dyk. Tilbage i overfladen viste de stadig
20-30 meters dyk og det var derfor nødvendigt at fjerne batteriet for
at få dem ud af dykkermode.
Jeg ved at den ene blev sendt til Suunto for reparation. De tilbød at
reparere computeren for omkring 2000, eller ombytte til en ny for
omring 4500. Min ven valgte at få fikset sin computer, men da han fik
den tilbage var den ombyttet til en ny selvom han kun skulle betale
2000. Jeg kan forstå at det sikkert er billigere for Suunto at sende
en ny computer, man kan så bare undre sig over at det giver
valgmulgheder med forskellige priser.

Mvh
Morten

Fra : henrik.gram@sport.dk

Dato : 26-08-08 02:22

On Aug 11, 8:29 pm, Morten Mandrupsen <mmandrup...@gmail.com> wrote:
> [...]
> 2000. Jeg kan forstå at det sikkert er billigere for Suunto at sende
> en ny computer, man kan så bare undre sig over at det giver

Har dykket med suunto Vytec i 2 år - og altid fungeret upåklageligt.
Har en Vyper der har gået 800 dyk uden et eneste hikup også

Gram