lavasten grill - hvordan?
Fra : Spilopmager

Dato : 13-09-08 18:48

hej Ng.

Kan ikke finde nogen egnet NG, men I er da velkommen til at belære mig!

Jeg har en gasgrill med lavasten som skal af vejen for denne sæson. Jeg
plejer at købe nye sten hvert forår, men hvad gør I andre? Renser dem og
bruger dem igen... eller? Hvor længe kan de "holde"?

På forhånd tak for svar.

/Spilopmager

Fra : SB

Dato : 14-09-08 08:50

"Spilopmager" <spilopmager@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> plejer at købe nye sten hvert forår, men hvad gør I andre? Renser dem og
> bruger dem igen... eller? Hvor længe kan de "holde"?

Dk.fritid.hus-og-have

der er en masse grillfolk

Søren

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-09-08 20:49

> Jeg har en gasgrill med lavasten som skal af vejen for denne sæson. Jeg
> plejer at købe nye sten hvert forår, men hvad gør I andre? Renser dem og
> bruger dem igen... eller? Hvor længe kan de "holde"?

Jeg smed mine i en balje med vaskemaskinesæbe ud fra devisen at det var godt
for fedtet. De fik et døgns tid, blev skyllet og så lagt i til næste sæson.
Så er de rimelig rene, og da vi jo ikke skal spise direkte af dem, så går
det nok.

Hvad er egentlig pointen i dem?

Mvh Maria

Fra : Sten Bo

Dato : 15-09-08 10:28

> [...]
> sæson. Så er de rimelig rene, og da vi jo ikke skal spise direkte af dem,

Lavasten er vel stort set uforgængelige?

De virker som et varmelager og varmefordeler - og forhindre at feddet
drypper direkte på brænderen så det brænder eksplosivt eller sovser den
til - og så er de gode til at sørge for at fedt der dryppet på dem, oser
rigtig længe. Styrker altså gas-grilsmagen.

Man burde, hvis brænderen er tilstrækkelig kraftig, bare, som med en
selvrensende ovn, lade flammerne brænde lavastenene rene.

Og så siges det, at man en gang i mellem kan vende stenene så fedtet kommer
nedad og futtes af. Velbekomme naboer.

Man foreslog også,¨simpelt, at ta dem med i opvaskemaskinen. Men jeg er
usikker på om de blir rene af det.

Hvis de lægges i sæbevand skal man nok være meget obs. på at sæben
efterfølgende skal brændes ordentligt af, inden kødet lægges på.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-09-08 19:30

> [...]
> til - og så er de gode til at sørge for at fedt der dryppet på dem, oser
> rigtig længe. Styrker altså gas-grilsmagen.

På vores grill er konstruktionen så fedt ikke kan lande i/på brænderen.

> Man burde, hvis brænderen er tilstrækkelig kraftig, bare, som med en
> selvrensende ovn, lade flammerne brænde lavastenene rene.

Det troede jeg også, men så avanceret er den ikke.

> Hvis de lægges i sæbevand skal man nok være meget obs. på at sæben
> efterfølgende skal brændes ordentligt af, inden kødet lægges på.

Nu lægger jeg kødet på risten, ikke på lavastenene.

Mvh Maria

Fra : BigMac

Dato : 17-09-08 06:54

> Nu lægger jeg kødet på risten, ikke på lavastenene.

Den var god...

)

Fra : Sten Bo

Dato : 17-09-08 07:59

> På vores grill er konstruktionen så fedt ikke kan lande i/på brænderen.

Næ det lander altså på lavastenene eller sidder brænderne ude i siderne?
Der er vel sådanset spild af energi, varmen stiger op, med mindre det hele
forvandles til infrarøde varmestråler?

Der findes godtnok nogle griller der kan vendes på siden - men de sviner vel
ikke stenene.

> Det troede jeg også, men så avanceret er den ikke.

> Nu lægger jeg kødet på risten, ikke på lavastenene.
>
> Mvh Maria

Rygeovns princippet.

Hvis lavastenen er sæbefyldte og udglødes (den er go ikke) et eller andet
sted under kødet - kan du roligt gå ud fra at sæben fordamper og sætter sig
på kødet.

Nogle drysser da også andet på grillen for at tilføre kødet smag.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-09-08 17:55

> Næ det lander altså på lavastenene eller sidder brænderne ude i siderne?

Nej, brænderen er et rør, der løber rundt. Risten er ikke en rist hen over
røret. Ret fikst.

> Hvis lavastenen er sæbefyldte og udglødes (den er go ikke) et eller andet
> sted under kødet - kan du roligt gå ud fra at sæben fordamper og sætter
> sig på kødet.

De smule sæbe, der evt. er tilbage overlever jeg nok.

> Nogle drysser da også andet på grillen for at tilføre kødet smag.

Ikke her. Så bruger jeg den rigtige grill.

Mvh Maria

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 18-09-08 18:56

Maria Frederiksen wrote:

> Nej, brænderen er et rør, der løber rundt. Risten er ikke en rist hen
> over røret. Ret fikst.

Undskyld, men er der ikke lige en der kan forklare mig det? Løber brænderen
fra risten eller hvad?

Mvh Ebbe

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-09-08 18:45

> Undskyld, men er der ikke lige en der kan forklare mig det? Løber
> brænderen fra risten eller hvad?

Risten er massiv hen over gasrøret, så der kan ikke dryppe noget ned i selve
gasrøret. Der er så i de massive stykke på risten lavet nogle render, så
fedtet kan løbe af, men altså ved siden af brænderen.

Mvh Maria