Medarbejderbredbånd og skattefradrag
Fra : Andreas

Dato : 16-09-08 18:37

Kan det lade sig gøre?

min kone er kommunal ansat og har mulighed for medarbejderbredbånd som
fratrækkes før skat

Jeg er selvstændig med enkeltmandsfirma og bruger modellem at trække 3000 kr
for hele husstandens telefoni fra til privat, og trække resten fra i mit
regnskab

Kan det kombineres, er det for kreativt eller kan det lade sig gøre?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-09-08 08:47

"Andreas" <nono@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mit regnskab
>
> Kan det kombineres, er det for kreativt eller kan det lade sig gøre?

Øh, hvad vil du "trække fra i dit regnskab" når der ikke er nogen udgift?

Fra : Ralph

Dato : 23-09-08 15:15

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse
> Øh, hvad vil du "trække fra i dit regnskab" når der ikke er nogen udgift?

Der er en udgift - konens arbejdsgiver betaler (af konens løn) familiens
telefonregning før skatten bliver trukket. Mao. de betaler selv deres
telefonudgifter.
Ellers har jeg ikke noget juridisk svar.

--
Ralph

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-09-08 13:02

> [...]
> telefonudgifter.
> Ellers har jeg ikke noget juridisk svar.

Jeg læste det som arbejdsgiverbetalt medarbejderbredbånd, så du har ret.
Jeg kan heller ikke svarer. Så vidt jeg kan gennemskue, vil man få fradrag 2
gange, hvis man trækker en udgift fra i virksomheden, som er betalt over
lønnen før skat.

Fra : claus b.p.

Dato : 27-09-08 22:34

> [...]
> mit regnskab
>
> Kan det kombineres, er det for kreativt eller kan det lade sig gøre?
Jeg kan ikke gennemskue hvordan du kan trække 3000 kr. fra....
Hvis du benytter virksomhedsordningen kan du lade firmaet betale din egen
frie telefon, dvs. både fastnet, mobil og internet. Så har du fri telefon,
og skal betale skat af 3000 kr/ år. Derefter kan du fratrække alle andre
medlemmer af familiens telefonudgifter i de 3000 kr, og dermed slippe med en
betydelig lavere skat. Du kan selvfølgelig ikke fratrække din kones
medarbejderbredbånd, hvis den allerede er skattefri.
Benytter du ikke virksomhedsordningen er de udgifter du kan trække fra, de
forholdsmæssige udgifter af internet og telefoni, som er erhvervsmæssige.
Hvis du vil have mere detaljerede ideer skal du kontakte en revisor, som så
måske i tilgift kan give dig nogle andre gode ideer til hvordan du kan
organisere dine regnskaber, så du får det ud af det som du har ret til og
krav på.

/Claus

Fra : alexbo

Dato : 27-09-08 23:23

"Andreas" <nono@spam.dk> skrev i

> [...]
> mit regnskab
> Kan det kombineres, er det for kreativt eller kan det lade sig gøre?

Det burde være muligt.
Som det er nu har i fri telefon, i den sammenhæng kan man fratrække
personligt betalte udgifter i beskatningsgrundlaget.

Så hvis I selv betalte jeres bredbåndforbindelse, ville det beløb gå fra i
beskatningen.
Hvis kommunen betaler bredbådet mod træk i lønnen, er det stadig en privat
telefonudgift, men den er selvfølgelig mindre end lønnedgangen, p.g.a.
skatten.

Lad os prøve med nogle tal.
skatteprocent 50

Som det er nu:
I har en telefon til 2.000 kr
bredbånd til 2.000 kr.
Firmaet betaler, det betyder at firmaets overskud falder 4.000 kr,
nettoudgift 2.000 kr.
Beskatning af fri telefon i privaten 3.000 kr, netto 1.500 kr
Jeres telefon-bredbånd udgifter netto 3.500 kr

Kommunen deltager, betaler bredbånd 2.000 kr mod lønnedgang 2.000 kr.

Bredbånd nettoudgift 1.000 kr.
Telefonudgifter firma 2.000 kr, netto 1.000 kr.
beskatning fri telefon 3.000- 1.000 = 2.000 kr, netto 1.000 kr.

Jeres telefon-bredbåndudgifter 3.000 kr.
Prøv med dine egne tal.
Det vil bedst kunne betale sig hvis firmaets bredbåndsbetaling er væsentligt
større end løntrækket for kommunebredbånd.

Der er så også det med hvilket beløb SKAT vil godkende som privat udgift, er
det løntrækket ser beregningen bedre ud, men det er det næppe.
Hvis du vil gå videre med planen så lad SKAT se på konstruktionen inden den
sættes i værk.

mvh
Alex Christensen