skat af valuta kursgevinst
Fra : Fister

Dato : 06-09-08 12:52

Skal man som privat investor betale skat af kursgevinst på valutahandel?

Og hvis ja, kan man trække tab fra?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-09-08 08:15

"Fister" <nospam@nospam.invalid> wrote in message
> Skal man som privat investor betale skat af kursgevinst på valutahandel?

Hvis det har et erhvervsmæssigt omfang, så ja. Ellers nej.

Spørg videre i dk.videnskab.jura for en uddybning.

Fra : Fister

Dato : 14-09-08 21:31

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message

> Hvis det har et erhvervsmæssigt omfang, så ja. Ellers nej.

Ok, det er utvivlsomt ikke-erhvervsmæssigt. Jeg har en simpel $-konto hvor
kursen er steget og jeg har tjent 20k. Det er altså skattefrit og skal ikke
selvangives?

Fister

Fra : Poul Christensen

Dato : 14-09-08 22:16

> [...]
>
> Ok, det er utvivlsomt ikke-erhvervsmæssigt. Jeg har en simpel $-konto
> hvor kursen er steget og jeg har tjent 20k. Det er altså skattefrit og

det skal ikke selvangives, da det falder under bagatelgrænsen på 1.000 kr.
der er nævnte i kursgevinstlovens § 16, se link i mit tidligere svar.

mvh poul christensen

Fra : Fister

Dato : 14-09-08 22:38

"Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> wrote in message

> det skal ikke selvangives, da det falder under bagatelgrænsen på 1.000 kr.

Måske du ikke ved at 20k betyder 20.000 ?

Fister

Fra : Poul Christensen

Dato : 15-09-08 18:01

> "Poul Christensen" <poulchr03xdelx@ofir.dk> wrote in message

> Måske du ikke ved at 20k betyder 20.000 ?

Jo - læste bare 20 k for 20 kr

mvh poul christensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-09-08 10:11

> Ok, det er utvivlsomt ikke-erhvervsmæssigt. Jeg har en simpel $-konto hvor
> kursen er steget og jeg har tjent 20k. Det er altså skattefrit og skal
> ikke selvangives?

Ved en stigning fra f.eks. kurs 470 til 530, betyder det at du har haft ca.
33000 USD stående. Det komme meget an på, hvordan du er kommet til pengene,
altså hvorfor du overhovedet har 33000 USD stående. Har du f.eks. solgt din
egen brugte bil til en amerikaner og blot har villet vente med at konvertere
beløbet, så skulle det ikke være noget problem. Har du derimod selv købt de
mange dollars da kursen var lav og nu vil sælge dem igen, så er beløbet nok
skattepligtigt.

Men spørg i dk.videnskab.jura, der kan der være nogle som ved bedre.

Fra : Poul Christensen

Dato : 13-09-08 18:31

"Fister" <nospam@nospam.invalid> wrote in news:g9tqsk$gjj$1
@registered.motzarella.org:

> Skal man som privat investor betale skat af kursgevinst på valutahandel?
>
> Og hvis ja, kan man trække tab fra?

ja - med symmetrisk beskatning af gevinster og tab, se kursgevinstlovens §
16 f. eks her:

mvh poul christensen