Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Budget
Fra : fidel

Dato : 30-08-08 13:43

Jeg er ved at lægge et helt enkelt budget for vores husstand og er
stødt på et lille problem.

Hvad gør jeg med skat?

Skal jeg påføre indtægter efter skat.
Og hvad så med renteudgifter? Skal de påføres før eller efter skat? og
hvorfor?

Hvad giver mest mening og overblik?

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 31-08-08 07:00

On Sat, 30 Aug 2008 12:43:14 -0700 (PDT), fidel wrote:

> [...]
>
> Hvad gør jeg med skat?
>
> Skal jeg påføre indtægter efter skat.
> Og hvad så med renteudgifter? Skal de påføres før eller efter skat? og

Du skriver at det skal være enkelt, så jeg formoder at formålet er at skabe
overblik over indtægter og udgifter og hvad der er tilbage til forbrug?

Renteudgifter figurerer jo som en post på dine kontoudtog, så dem tager du
selvfølgelig med som enhver anden udgift og alt andet end nettoløn - altså
det du har i hånden, når skattefar har været der - er kun til at forvirre
med.

Prøv at google efter ordet "budgetskema". Der kan downloades adskillige; om
ikke andet kan du lade dig inspirere til at lave din egen variant.

Se opså i din netbank. Mange pengeinstitutter stiller en budgetskema til
rådighed.

Dette er en _mening_ - ikke en "viden" eller anden form for
ekspertudtalelse.
--
/ Mikkel

Fra : fidel

Dato : 31-08-08 03:36

On Aug 31, 7:59 am, Mikkel Mikkelsen <mik...@mikkelserver.invalid>
wrote:

> [...]
> rådighed.
>
> Dette er en _mening_ - ikke en "viden" eller anden form for

Men er det ikke misvisende at tage renteudgifter med før skat på
udgiftssiden og indkomst efter skat på indtægtssiden?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-08-08 11:12

fidel skrev:

> Men er det ikke misvisende at tage renteudgifter med før skat på
> udgiftssiden og indkomst efter skat på indtægtssiden?

Nej, for det er de renter, du skal betale. Du kan jo ikke
fortælle banken, at de kun får 60 procent af renterne, for
resten trækkes fra i skat. Omvendt kan du ikke bruge
skattepengene til at betale dine regninger med.

Altså skal du bruge de beløb, som du skal betale. Og de
beløb, du får udbetalt, som du så kan bruge til at betale med.

Der kommer så en efterregning i form af penge tilbage i skat
eller efterbetaling af skat, når din selvangivelse er gjort
op. Den post skal selvfølgelig også ind i budgettet i det
omfang, du kan overskue, om det bliver det ene eller andet,
og hvor meget.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af

Fra : N/A

Dato : 31-08-08 11:12

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-09-08 18:20

fidel skrev den 30-08-2008 21:43:
> Jeg er ved at lægge et helt enkelt budget for vores husstand og er
> stødt på et lille problem.
>
> Hvad gør jeg med skat?
>
> Skal jeg påføre indtægter efter skat.

ja!

Det giver mest mening for dig, at se på de penge som du får udbetalt!

> Og hvad så med renteudgifter?
> Skal de påføres før eller efter skat?

I dit husholdningsbudget: før skat.
Det giver mest mening at se på de penge som du skal betale til banken.

I dit skattebudget (forskudsopgørelse): før skat.
Så skal SKAT nok regne skatteværdien ud for dig.

> og
> hvorfor?

Se Kims udmærkede forklaring.

> Hvad giver mest mening og overblik?

Prøv og se her:

www.carben.dk/carsten/Budget_skabelon.xls
(ja, det er ikke så kønt som det kunne være, men det virker. Bemærk,
der er skjulte kolonner...få dem vist og du har lidt hjælpe kolonner til
faste udgifter.
Det er det budgetskema jeg har kørt efter siden 2002.

Hele generelt: Brug din forskudsopgørelse som fundament for dit
husholdningsbudget. Sørg for, at der er 100% styr på din
forskudsopgørelse.

Personlig foretrækker jeg at få penge tilbage i SKAT hvert år (ca.
5000-6000 kroner) og så vide, at jeg i løbet af året i hvert fald ikke
opbygger en skattegæld, som så ville smadre næste års budget....det er
fandme ikke sjovt skal jeg hilse og sige. Måden jeg gør det på er, at
jeg sætter min indkomst lidt for højt* og mine fradrag for lavt fx
skriver jeg aldrig fagforening og akasse på forskudsopgørelsen.

*: kald det bare naivt, men man har jo lov til at håbe på en
lønforhøjelse...selv som offentlig ansat

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk