Online lagerplads
Fra : Ukendt

Dato : 10-09-08 12:29

Hej.

Der findes efterhånden mange tilbud om gratis online lagerplads - hvad er
jeres generelle holdning til dette?

Det er vel ikke mere sikkert end at siden/servicen pludseligt kan lukke.

Jeg prøver p.t at bruge www.humyo.com - kender I den?

(Ved godt at spørgsmålet måske er lidt "bredt" i forhold til de øvrige
spørgmål i gruppen, men kunne ikke finde en bedre gruppe).

mvh

Jesper

Fra : Max

Dato : 10-09-08 15:19

Hej Jesper

> Der findes efterhånden mange tilbud om gratis online lagerplads -
> hvad er jeres generelle holdning til dette?

Jeg vil ikke røre det med en ildtang.

--
Mvh Max

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-09-08 15:47

Max skrev:
> Hej Jesper

> Jeg vil ikke røre det med en ildtang.

Kunne man lokke en begrundelse ud af dig?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skrot mus og tastatur, i fremtiden kan du styre computeren

Fra : Max

Dato : 10-09-08 15:52

Hej Kim

> Kunne man lokke en begrundelse ud af dig?

"Gratis" lagerplads lyder i mine øre ikke betryggende, jeg
gider ikke genfinde mine egne filer tilfældige steder på
nettet. Måske er jeg for mistroisk, men jeg gider ikke
risikere noget.

--
Mvh Max

Fra : gil

Dato : 10-09-08 15:58

Max wrote:

> "Gratis" lagerplads lyder i mine øre ikke betryggende, jeg
> gider ikke genfinde mine egne filer tilfældige steder på
> nettet. MÃ¥ske er jeg for mistroisk, men jeg gider ikke
> risikere noget.

Har du hørt/læst om at noget sådan kan ske?

--
gil

Fra : Max

Dato : 10-09-08 20:30

Hej gil

> Har du hørt/læst om at noget sådan kan ske?

Nej, og jeg ønsker netop ikke at læse om det. Noget
lignende skete der jo for dem der brugte Adobes
tilbud om "gratis" lagring af billeder, der havde
Adobe lige så stille skrevet i betingelserne for at
bruge servicen at de fik rettighederne over de
billeder der lå på siden.

--
Mvh Max

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-09-08 21:52

Max skrev:
> [...]
> Adobe lige så stille skrevet i betingelserne for at
> bruge servicen at de fik rettighederne over de

Jeg kan ikke se, at det er "noget lignende". Mon ikke Adobes
tjeneste har været en billeddelingstjeneste og ikke en
backuptjeneste. Desuden vil det altid være en god ide at
læse betingelserne igennem, før man bruger en tjeneste
(eller et program). Bortset fra det, så krypteres filerne på
alle seriøse backup-tjenester på nettet.

Som Jesper er inde på i trådens første indlæg, er der altid
en risiko for, at en tjeneste lukker - ligesom man kan
risikere, at ens harddisk bryder sammen, eller der går ild i
huset. Det vil derfor være en god ide at prøve at finde et
velkonsolideret firma til sin net-backup. Og hvis man ikke
vil risikere, at et firma lukker den selvsamme dag, som man
mister sine lokale data, så kan man jo altid bruge to
forskellige backup-tjenester.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Net Snippets kan gemme hele hjemmesider eller udklip fra dem

Fra : Finn

Dato : 11-09-08 01:49

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg kan ikke se, at det er "noget lignende". Mon ikke Adobes tjeneste..

Kim du er sikkert en god og troende dansker, men selv i lille Dannevang
er der kun få, der giver noget væk gratis. Hæderlige og fornuftige
mennesker laver en fuldt oplyst og ærlig handel, og den type
leverandører tager sig også (helt fair) betalt uden lusk.

Hvis jeg møder dig på gaden Kim og tilbyder dig noget 'gratis', så vil
95% som du selv blive noget mistænksom... kom så ud af dit drømmeland :)

Der findes lidt uselvisk privat hobbyvirksomhed - hjælp til selvhjælp,
men det er i live i en periode, og de fleste trækker stikket en dag, de
får lyst til noget andet.

Helt enig med dig Max, har kendt og levet med nettet før nogen kendte
internettet i DK, og har sjældent fundet 'gratis' tjenester, der havde
større værdi. Det seriøse, man nogenlunde kan stole på, det koster.

Hvis man ikke evner/gider sikkerhedskopiering, backup etc. selv, og dur
til administrationen af sine vitale samt *uerstattelige* data, så har
man virkelig et problem... man gør sig selv en bjørnetjeneste ved at
smide sine data hos 'Olsens Auto' et eller andet sted i cyperspace.

Venlig hilsen
Finn

--
Nogen drukner sig bestandigt i problemer, andre tager sig
en uddannelse, så de kan svømme imellem dem (Mark Twain 1835-1910)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-09-08 07:40

Finn skrev:

> [...]
> mennesker laver en fuldt oplyst og ærlig handel, og den type
> leverandører tager sig også (helt fair) betalt uden lusk.

Dannevang er lidt ligegyldig i denne sammenhæng, internettet
er globalt. Og jo, der er også seriøse tjenester, der giver
noget væk gratis. Ikke af hjertets godhed, men fordi de
regner med, at brugerne vil finde deres tjeneste så
værdifuld, at de køber sig til en betalingsløsning.

Det er fx ikke unormalt, at man kan få 2 GB gratis backup,
mens det koster penge, hvis man vil gemme mere. Tjek fx
http://mozy.com der blev startet i 2005, og som er ejet af
en af verdens største storage-virksomheder (EMC).

Der er selvfølgelig også dem, der kun tilbyder gratis online
backup, men det behøver nu ikke at betyde, at de er
useriøse: http://netnyt.tdconline.dk/publish.php?id=15343

> Hvis jeg møder dig på gaden Kim og tilbyder dig noget 'gratis', så vil
> 95% som du selv blive noget mistænksom... kom så ud af dit drømmeland :)

Det vil altid være en god ide at tjekke et tilbud nærmere og
fx tænke over, hvad der ligger bag. Det gælder uanset, om
det er en pusher, der tilbyder en gratis prøve, eller en
online backup-tjeneste.

> Der findes lidt uselvisk privat hobbyvirksomhed - hjælp til selvhjælp,
> men det er i live i en periode, og de fleste trækker stikket en dag, de
> får lyst til noget andet.

EMC, som jeg nævner ovenfor har 38.000 ansatte i over 60
lande og en omsætning på 13,2 milliarder dollar i 2007. Det
er vist lidt mere end en hobbyvirksomhed. Og som tidligere
nævnt, kan man benytte mere end én tjeneste, hvis man vil
sikre sig mod, at stikket bliver trukket den forkerte dag.

> Helt enig med dig Max, har kendt og levet med nettet før nogen kendte
> internettet i DK, og har sjældent fundet 'gratis' tjenester, der havde
> større værdi. Det seriøse, man nogenlunde kan stole på, det koster.

Google, Hotmail, Youtube, Facebook, Skype ... osv. osv.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine

Fra : Finn

Dato : 12-09-08 01:35

Kim Ludvigsen wrote:

> Google, Hotmail, Youtube, Facebook, Skype ... osv. osv.

Jamen Kim da du er en troende (eller udenfor dit fag).. de nævnte giver
intet væk gratis - ikke en dyt :) Nogen af dem snager og laver
brugeradfærdsregistrering, som de sælger og andre får også deres gode
indtjening

Venlig hilsen
Finn

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-09-08 00:52

Finn skrev:

> Jamen Kim da du er en troende (eller udenfor dit fag).. de nævnte giver
> intet væk gratis - ikke en dyt :)

Jeg har endnu ikke betalt noget for at bruge Google osv. Jeg
ved ikke, hvem du har sendt penge til i den forbindelse, men
jeg har på fornemmelsen, at nogen har snydt dig

> Nogen af dem snager og laver
> brugeradfærdsregistrering, som de sælger og andre får også deres gode
> indtjening

Det er så en helt anden snak. Kan man ikke acceptere
vilkårene for at bruge en tjeneste, så skal man lade være
med at bruge den. Det gælder såvel gratis tjenester som
betalingstjenester.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tag på opdagelsesrejse i fantastisk flotte fraktaler.

Fra : Max

Dato : 11-09-08 09:14

Hej Kim

> [...]
> (eller et program). Bortset fra det, så krypteres filerne på
> alle seriøse backup-tjenester på nettet.

Nu er det jo ikke de seriøse vi skal bekymre sig om, men alle
de andre. Problemet er jo blandt andet at det er meget svært
at se hvem der er useriøse på forhånd. Og under alle forhold
er det en rigtig god ide at læse betingelserne meget grundigt
og checke hvilke love der beskytter en.

http://www.djfotograferne.dk/sw6477.asp

http://www.djfotograferne.dk/sw6639.asp

--
Mvh Max

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-09-08 17:45

Max wrote:

> "Gratis" lagerplads lyder i mine øre ikke betryggende, jeg gider ikke
> genfinde mine egne filer tilfældige steder på nettet. Måske er jeg for
> mistroisk, men jeg gider ikke risikere noget.

Kryptering løser det problem, eksempelvis backup med duplicity.
PÃ¥lideligheden af en gratis service er en anden sag.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-09-08 22:27

Kim Ludvigsen wrote:

> Bortset fra det, så krypteres
> filerne på alle seriøse backup-tjenester på nettet.

Medmindre du selv står for krypteringen er der ingen garanti mod bagdøre
eller "key eschrow" systemer, hvor staten eller kriminelle kan få adgang
til dine data. Kryptering er for vigtig til at man kan overlade opgaven
til andre.

--
Jesper Lund

Fra : molped

Dato : 12-09-08 02:33

On 10 Sep., 13:29, "Jesper" <christop at post1.dknet.dk> wrote:
> [...]
>
> (Ved godt at spørgsmålet måske er lidt "bredt" i forhold til de øvrige
> spørgmål i gruppen, men kunne ikke finde en bedre gruppe).

Hej!

Til generel backup bruger jeg www.carbonite.com (Ca. 50$ /år for
ubegrænset lagerplads).
Overvejer at skifte til www.mozy.com, som koster ca. det samme, men er
hurtigere.
For begge gælder, at de tager backup af de filer, du ønsker, når din
computer/netforbindelse er ledig.

Til opbevaring af filer, bruger jeg www.getdropbox.com.
Her får du en gratis konto med 1 GB lagerplads. Fidusen med denne er
ikke så meget den online lagerplads, du får. Derimod installerer du et
lille program på de PC'ere, du ønsker. Programmet sørger for at
synkronisere alle filer i en bestemt folder. Så snart du opdaterer en
fil på en maskine, bliver filen opdateret online og på alle andre
maskiner, som du har programmet installeret på. På den måde har du
altid de filer, du arbejder på, lige ved hånden.

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-08 20:23

"Jesper" <christop at post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> (Ved godt at spørgsmålet måske er lidt "bredt" i forhold til de øvrige
> spørgmål i gruppen, men kunne ikke finde en bedre gruppe).

Jeg siger tak for jeres inputs/holdninger.

mvh

Jesper