Virtuel datafil i Delphi
Fra : Hauge

Dato : 28-08-08 16:46

Hejsa

Er det muligt at lave et program i delphi, så man kan lave en form for
virtuel fil, som kan ses i et mappe?

Et simpelt eksempel: Jeg starter mit program, og den genererer en fil der
ikke er der, i en mappe, fx. c:\test.txt. Altså filen skal fysisk ikke være
på disken, men på en eller anden måde være et hul til mit program. Filen
skal kunne ses når man kikker i stifinder eller lign.
Når jeg så åbner denne "test.txt", så skal data sendes fra mit program,
istedet for som normalt, åbne filen på disken..

Det er helt fint hvis den mappe hvor filen skal ligge, er en mappe for sig
selv, eventuelt også virtuel

Jeg håber mit "problem" er forståeligt, da det ikke er lykkedes mig at finde
en smart måde at søge på Google eller Torry om det.

Mvh Hauge

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-08-08 18:04

Hauge wrote:

> Hejsa

Hej.

> Er det muligt at lave et program i delphi, så man kan lave en form for
> virtuel fil, som kan ses i et mappe?

Inspired by Linux - we are ?

> [...]
> istedet for som normalt, åbne filen på disken..
>
> Det er helt fint hvis den mappe hvor filen skal ligge, er en mappe for sig

Jeg kunne forestille mig du skal kigge i retningen af Shell Extensions.
Der er en masse muligheder for at udvide explorer på den måde.

Hvis du Googler på Delphi Shell Extensions kommer der muligvis lidt
inspiration, f.eks et infotip:
<http://www.prestwood.com/aspsuite/kb/document_view.asp?qid=100189>

Det er muligt det ikke kan laves 100% virtuelt, men man kunne måske lave en
tom fil, der interveneres på.

Kommunikationen til dit program kan du lave med eks. named pipes.

> Jeg håber mit "problem" er forståeligt, da det ikke er lykkedes mig at
> finde en smart måde at søge på Google eller Torry om det.

Hvis det er analogt med eksempelvis /proc/ i Linux, så tror jeg godt jeg
forstår hvad du mener.

Stig Johansen

Fra : Hauge

Dato : 28-08-08 18:51

Hej
Stig Johansen wrote:
> Inspired by Linux - we are ?

Er ikke så meget inde i Linux, så det er jeg ikke 100% klar over ;)

> Jeg kunne forestille mig du skal kigge i retningen af Shell
> Extensions. Der er en masse muligheder for at udvide explorer på den
> måde.

Jeg kikkede på den link du gav, men synes ikke det er helt det jeg skal
bruge, måske jeg forstår det forkert..

Det jeg i praksis skal bruge det til, er at jeg har en mp3-afspiller, der
kan tilgå mp3-filer over et netværk..
Jeg vil så lave det sådan, at når min afspiller åbner en fil, og afspiller
den, så skal det være en streamed radio fra nettet, dvs. afspilleren skal se
en fysisk fil på disken, men når filen tilgåes, skal mit program streame
data til afspilleren som stadig tror det er en enkelt mp3-fil..
Jeg ved ikke om det er forståeligt..

Grunden til at jeg ikke bare vælger en anden afspiller, er at det er en
autoradio som har USB-interface der kan afspille mp3'er fra en dongle.. Jeg
vil så bruge en USB-datalink mellem denne radio og en laptop i dytten.

Mvh Hauge

Fra : jos

Dato : 06-09-08 12:05

> [...]
> en autoradio som har USB-interface der kan afspille mp3'er fra en
> dongle.. Jeg vil så bruge en USB-datalink mellem denne radio og en
Ikke for mig
Men jeg bruger til dagligt en klient på et postsystem[firstclass], som når
man starter klienten, laver en virtuelt mappe, som ligger som en fil på
harddisken.
Denne virtuelle mappe bruges som buffer, hvis man vil se eks. attachments
fra en mail (som fysisk ligger på en remote server). Dvs, at attachmentet
bliver downloadet til denne virtuelle mappe og vises derfra. Fidusen er, at
når applikationen(klienten) lukkes, forsvinder den virtuelle mappe, og
dermed alle spor af brugerens data.

Så det kan lade sig gøre, og kan det gøres, kan det gøres i delphi

finn