Request.querystring spørgsmål
Fra : j p

Dato : 08-08-08 20:14

Hej

Hvordan får jeg sat id ind fra følgende link:

www.mindomæne.dk/index.asp?id=banan

nyvar = rs("id")

f.eks dur dette ikke

nyvar = rs( '" & request.querystring("id") & "' ) ikke

Har du et bud ?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-08 20:40

"j p" <donner_63@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> nyvar = rs("id")
>

> f.eks dur dette ikke
>
> nyvar = rs( '" & request.querystring("id") & "' ) ikke

Prøv denne :
nyvar = request.querystring("id")
response.write nyvar

Bjarne

Fra : j p

Dato : 08-08-08 20:57

bsn wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> "j p" <donner_63@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Prøv denne :
> nyvar = request.querystring("id")
> response.write nyvar
>
> Bjarne

Problemet er at det er id'et i rs("id") der skal være banan.

altså nyvar = rs("banan")

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-08 21:06

"j p" <donner_63@hotmail.com> skrev

Forstår ikke hvor du vil hen...
Vil du gemme id i en database...???

Du taler om 2 forskellige ting her...
rs er et recordsetobject,
og www.mindomæne.dk/index.asp?id=banan er en variabel...

Jeg ved ikke hvad du prøver på her...

> Problemet er at det er id'et i rs("id") der skal være banan.
>
> altså nyvar = rs("banan")

Prøv lige at forklare hvad det er du vil lave...

Bjarne

Fra : j p

Dato : 08-08-08 21:10

> [...]
> og www.mindomæne.dk/index.asp?id=banan er en variabel...

> Jeg ved ikke hvad du prøver på her...

> Prøv lige at forklare hvad det er du vil lave...

Jeg vil have at www.mindomæne.dk/index.asp?id=banan eller
www.mindomæne.dk/index.asp?id=blomme

bliver sat ind i nyvar = rs("banan") eller rs("blomme")
så jeg kan hente noget fra dette felt i min database.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-08 21:22

> [...]
> www.mindomæne.dk/index.asp?id=blomme
>
> bliver sat ind i nyvar = rs("banan") eller rs("blomme")
> så jeg kan hente noget fra dette felt i min database.

Hvis jeg forstår dig rigtigt, har du nogle poster i en database, som du skal
finde med din variabel

Fra : j p

Dato : 08-08-08 21:28

> [...]
> "j p" <donner_63@hotmail.com> skrev

> Hvis jeg forstår dig rigtigt, har du nogle poster i en database, som du skal

Jeg skal finde den tekst der ligger i database med feltnavn banan eller blomme

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-08 21:37

> Jeg skal finde den tekst der ligger i database med feltnavn banan eller
> blomme

Ok
Så gør du dette :
nyvar = request.querystring("id")

Din sql sætning :
Sql="Select ditfelt From dintabel Where ditfelt = '" & nyvar & "';"

Bjarne

Fra : j p

Dato : 08-08-08 21:50

> [...]
> nyvar = request.querystring("id")
>
> Din sql sætning :
> Sql="Select ditfelt From dintabel Where ditfelt = '" & nyvar & "';"

Det er jo ditfelt der er nyvar

Tak for din hjælp....men jeg tror vi misforstår hinanden....jeg prøver at rode
videre...

Fra : j p

Dato : 08-08-08 22:32

Hej

Jeg fik selv løst det.

envar = request.querystring("id")
nyvar = rs("" & envar & "")

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-08-08 06:56

On 08 Aug 2008 21:32:06 GMT, j p <donner_63@hotmail.com> wrote:

>Jeg fik selv løst det.
>

>envar = request.querystring("id")
>nyvar = rs("" & envar & "")

nyvar = rs(envar)

- er lidt kortere. Forklaring:

Hvis du indsætter baglæns får du:
nyvar = rs(envar)
->
nyvar = rs(request.querystring("id"))
->
nyvar = rs("banan")

Men må jeg ikke anbefale en form for validering. Der er ikke noget, der
er lettere at fuske end en QueryString.
Hvis du fx har to "gyldige" feltnavne, ville jeg:

envar = request.querystring("id")
Select Case envar
Case "banan", "blomme"
nyvar = rs(envar)
Case Else
' En eller anden form for fejl-markering
End Select

Good luck!

--
Jørn Andersen,