Hente værdien fra en select til hidden inp~
Fra : OlieMoetor

Dato : 14-09-08 16:50

Hej NG

Jeg har brug for hjælp. Jeg har en selectbox med fem værdier
(None,0,1,2,3). Disse værdier skal onChange gemmes enten i en
variabel eller hidden input felt, samtidig med at selectboxen
hopper tilbage til værdien None, så den igen er klar til at vælge
en af de fire sidste værdier.

Kan det lade sig gøre eller findes der måske en smartere måde at
vælge en værdi (0,1,2,3) og så nulstille igen, mens værdien er
plusset til tidligere valg?

På forhånd tak...

Ole

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-09-08 14:15

OlieMoetor skrev:
> [...]
>
> Kan det lade sig gøre eller findes der måske en smartere måde at
> vælge en værdi (0,1,2,3) og så nulstille igen, mens værdien er

Hvordan vil du bære dig ad med at vide hvor mange gange der er lagt 0
til?...
Ellers skulle det nok kunne lade sig gøre, at manuipulere værdierne i
et javascript.
Har ikke tid lige nu - måske lidt senere. Det giver dig også lidt tid
til at lege selv...

se evt
http://developer.mozilla.org/en/Gecko_DOM_Reference
og/eller
http://developer.mozilla.org/en/Core_JavaScript_1.5_Reference

Birger

Fra : Martin

Dato : 17-09-08 10:21

OlieMoetor wrote:
> [...]
>
> Kan det lade sig gøre eller findes der måske en smartere måde at
> vælge en værdi (0,1,2,3) og så nulstille igen, mens værdien er

<script type="text/javascript">
var counter = 0;

function add(el) {
type = document.getElementById('type');
type = type.options[type.selectedIndex].value;

counter += parseFloat(type);
}
</script>

<select name="foo" id="type">
<option value="0">0</option>
<option value="0">1</option>
<option value="0">2</option>
<option value="0">3</option>
<option value="0">4</option>
</select>

Fra : Martin

Dato : 17-09-08 10:21

Martin wrote:
> <select name="foo" id="type">

<select name="foo" id="type" onchange="add()">

Manglede lige onchange dimsen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-09-08 10:38

Martin forklarede:

> <script type="text/javascript">
> var counter = 0;
>
> function add(el) {
> type = document.getElementById('type');
> type = type.options[type.selectedIndex].value;
>
> counter += parseFloat(type);
> }
> </script>
>

> <select name="foo" id="type">
> <option value="0">0</option>
> <option value="0">1</option>
> <option value="0">2</option>
> <option value="0">3</option>
> <option value="0">4</option>
> </select>

counter = 0;
og det bliver den ved at være, uanset hvor mange gange du lægger 0 til.
Man kan så vælge nogle andre "values" at lææge til, men det bliver
aldrig muligt at gå tilbage, og finde ud af hvilke og hvor mange valg
der er blevet foretaget.

Dit forslag resetter heller ikke <select> så den første - none, som du
slet ikke har med - er valgt.
Så noget ala :
type = document.getElementById('type');
value = type.options[type.selectedIndex].value;
type.selectedIndex = 0;
counter += parseFloat(vlaue);

Birger

Fra : Martin

Dato : 17-09-08 11:50

Birger Sørensen wrote:
> Martin forklarede:

> counter = 0;
> og det bliver den ved at være, uanset hvor mange gange du lægger 0 til.

Nå ja, copy-paste du ved

> Man kan så vælge nogle andre "values" at lææge til, men det bliver
> aldrig muligt at gå tilbage, og finde ud af hvilke og hvor mange valg
> der er blevet foretaget.

Så må man jo lave counter om til et array

var counter = [];
function add(el) {
counter[counter.length()+1] = value;
}

function clear() {
counter = [];
}

function moveback(counts) {
for(i = 0; i < counts; i++) {
counter.pop();
}
}

> [...]
> Så noget ala :
> type = document.getElementById('type');
> value = type.options[type.selectedIndex].value;

counter vil blive null, da vlaue ikke eksisterer :P

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-09-08 22:44

Martin kom med denne ide:

> Nå ja, copy-paste du ved

> Så må man jo lave counter om til et array
>
> var counter = [];
> function add(el) {
> counter[counter.length()+1] = value;
> }
>
> function clear() {
> counter = [];
> }
>
> function moveback(counts) {
> for(i = 0; i < counts; i++) {
> counter.pop();
> }
> }

> counter vil blive null, da vlaue ikke eksisterer :P

Skulle bare se om du var vågen... 8-o

Vil vist for øvrigt blive NaN, og ikke null...
Ved det ikke..

Tror vi skal have lidt mere info om hvad det skal bruges til, for at
komme videre.

Birger