Print til bonprinter fra javascript
Fra : Leif Neland

Dato : 07-09-08 08:14

Jeg vil gerne fra en webside kunne skrive til en (matrix-)printer lokalt
via javascript.

Jeg skal "bare" kunne sende ren ASCII til den.

Det kan lade sig gøre at skrive til dymo-labelprinter på denne måde:

DymoAddIn = new ActiveXObject("DYMO.DymoAddIn");
DymoLabel = new ActiveXObject("DYMO.DymoLabels");
DymoLabel.SetAddress (1,navn);
DymoAddIn.print(1, true);

Så der må vel også være en mulighed for at skrive direkte til
lpt1-porten f.ex.

Det gør ikke noget, der skal installeres noget på maskinen, det er til
intern brug.

Leif

Fra : Birger Sørensen

Dato : 07-09-08 10:26

Leif Neland frembragte:
> [...]
> f.ex.
>
> Det gør ikke noget, der skal installeres noget på maskinen, det er til intern

Browsrens print knap kan ikke bruges?

Birger

Fra : Leif Neland

Dato : 07-09-08 13:36

Birger Sørensen skrev:
> Leif Neland frembragte:

> Browsrens print knap kan ikke bruges?

Hvordan tror du en hjemmeside vil se ud på en bon-printer?

Fra : Christian Hansen

Dato : 07-09-08 14:17

Leif Neland wrote:

> Hvordan tror du en hjemmeside vil se ud på en bon-printer?

Kommer vel helt an på det CSS, du har defineret for dit printmedie :)

Anyway, så kan man ikke med normalt JavaScript tilgå hardware på
clienten. Eneste måde er at intialisere et eksternt objekt - eksempelvis
activeX eller Java - som tilbyder en grænseflade, som kan styres via
JavaScript. Du kan jo eventuelt kode et, der gør det, du har brug for.
Jeg ved ikke om der er nogle Microsoft-hacks, som gør det muligt via
JScript at tilgå hardwaren direkte fra sin browser - det er der
muligvis... man kan jo vist nok bruge JavaScript som scriptsprog i
windows - ikke at jeg ved meget om det - windows altså :)

Mvh Christian

--
Christian Hansen
http://www.resource-it.dk/

Fra : Birger Sørensen

Dato : 07-09-08 14:26

Leif Neland sendte dette med sin computer:

> Hvordan tror du en hjemmeside vil se ud på en bon-printer?

Anbring det du skal bruge på printeren i et nyt vindue.
Udskriv.
Man kan svjv ikke bruge hardware på den besøgendes maskine..

Birger

Fra : Martin

Dato : 07-09-08 18:24

Leif Neland wrote:
> [...]
> lpt1-porten f.ex.
>
> Det gør ikke noget, der skal installeres noget på maskinen, det er til

Tror du skal finde en Microsoft specifik / ASP gruppe, tror ikke du
finder nogle herinde der aner noget om ActiveX, da det jo er en
specifikt Microsoft ting.

I PHP er det muligt at skrive til en printer serverside, via PHP
objektet Printer
<http://se2.php.net/manual/en/book.printer.php>

Så mon ikke der også findes noget i ASP sammenhæng.
Nu ved jeg faktisk ikke engang om ActiveX er client eller serverside

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-09-08 20:40

"Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev

> Nu ved jeg faktisk ikke engang om ActiveX er client eller serverside

En hurtig googling bekræfter mig i at det må være clientside.
http://classicasp.aspfaq.com/components/how-do-i-pass-server-side-values-to-a-client-side-activex-control.html

Min anelse kommer af at asp og php kan afvikles uafhængigt af hvilke
programmer der er installeret hos klienten.
Det er ikke tilfældet med ActiveX, hvor man af og til bliver mødt med en
besked om at man skal have ActiveX version XX for at kunne se denne- eller
hin hjemmeside.

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-09-08 21:50

Martin wrote:

> Så mon ikke der også findes noget i ASP sammenhæng.
> Nu ved jeg faktisk ikke engang om ActiveX er client eller serverside

Det er i princippet begge dele.
Dog kalder man det for "Active Server Object" i mit favorit
udviklingsværktøj, hvis der er serverside, og "ActiveX Control" hvis man
vil bygge en clientside.

Teknisk set burde der ikke være noget til hinder for at kalde et serverside
object fra PHP(Windows), men jeg tvivler på der findes bindings til det.

Stig Johansen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-09-08 15:19

"Leif Neland" skrev

> Jeg vil gerne fra en webside kunne skrive til en (matrix-)printer lokalt
> via javascript.
>
> Det gør ikke noget, der skal installeres noget på maskinen, det er til
> intern brug.

Hvis det er til intern brug kan du så ikke skrive til printeren via
netværket (fra web serveren)?

- Peter

Fra : ScooterGrisen

Dato : 09-09-08 07:36

Hvis det bare skal være almindelig tekst kan du ik bare lave et link
til en tekst fil hvor teksten er i også printe den fil.
Eller du kunne bruge CSS og media print og display:none på alt
undtaget den tekst som skal printes så viser den så kun den tekst du
ønsker hvis du forstår.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 18-09-08 15:17

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> DymoAddIn.print(1, true);
>

> Så der må vel også være en mulighed for at skrive direkte til lpt1-porten

Har jeg forstået problemet rigtigt i at du godt kan skrive til en navngiven
"windows printer" med din activex, men ikke direkte til porten?
For i det tilfælde ville jeg installere en windowsdriver til en default
matrix printer, og så udskrive til den. Så plejer man at kunne få
datastrømmen igennem, uden at den bliver formatteret osv.

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu