Cybercity nede mandag i 20 timer!
Fra : Rainman

Dato : 19-08-08 05:17

Mandag morgen kl. ca. 9:45 lukkede og slukkede Cybercity for internet og
ip-telefoni. Ip-telefonien kom igen om aftenen ved ca. 18:00 tiden, men
så vidt jeg kan se kom der først internet igen ved 4-5 tiden her til morgen.

Det er mig komplet ubegribeligt at de ved et konstateret kabelbrud ikke
bare router trafikken en anden vej. Snakkede med support er par gange
(har heldigvis også mobil!), og de sagde at 25000 kunder på en bestemt
node var berørt grundet kabelbrud ved Kolding (TDC fejl), og at dette
osgå berørte TDC kunder. Nå, men var så på bibliotekets trådløse
netværk, og kune her konstatere at TDC bekrev det som et problem for
CYBERCITY kunder i SØNDERJYLLAND (Jeg bor i Silkeborg).

Det er helt vanvittigt at skule undvære internet en hel arbejdsdag når
man er 100% afhængig af dette i sin forretning. Jeg er også helt sikker
på at såfremt dete havde berørt en større virksomhed så havde de gjort
noget aktivt for at udbedre problemet.

Cybercity er efter min mening røven af fjerde divison. Vi skiftede
desværre til ip-telefoni omkring årsskiftet, eller rettere der indsendte
vi første ansøgningsskema. De formåede at forlise ialt 4 breve inden det
endelig kom på plads i april, fuckede op i returneringen af den gamle
router, og herefter har der været et totalt kaos med misforståelse
omkring at regninger sendes til os istedet for til arbejdsgiveren.

Ydermere præsterede æggehovederne at holde deres newsserver ude af drift
i 4 mdr (!) dengang de havde den famøse brand.

Jeg synes simplethen de er dybt useriøse, og det er stærkt betænkeligt
at overlade sådant et firma ansvaret for noget så vigtigt som ens
internet og telefoni.

Fra : Hauge

Dato : 19-08-08 05:26

Rainman wrote:
> Jeg synes simplethen de er dybt useriøse, og det er stærkt betænkeligt
> at overlade sådant et firma ansvaret for noget så vigtigt som ens
> internet og telefoni.

Men de er billige, ikk'? ;)

/Hauge

Fra : Rainman

Dato : 19-08-08 05:55

Hauge wrote:

> Men de er billige, ikk'? ;)
>
> /Hauge

De er lige præcist så billige at de er gratis, idet min hustru har dem
gratis via sit arbejde. Desuagtet overvejer jeg seriøst at skifte til
eks. fiberbredbånd da jeg simpelthen ikke kan leve med et så
utilregneligt firma.

Fra : Henrik N

Dato : 26-08-08 13:38

Hej

Jeg kan så fortælle, at hvis f.eks. din forbindelse er nede fredag kl.14.00
får du beskeden: "Du må vente til mandag" hos EnergiMidt. Så jeg ved ikke om
det er bedre? (du kan så vælge at tilkøbe ekstra service i weekenden os EM)

> eks. fiberbredbånd da jeg simpelthen ikke kan leve med et så

Henrik

Fra : Sune

Dato : 19-08-08 06:03

On Tue, 19 Aug 2008 06:17:13 +0200, Rainman <rainman@rainman.com> wrote:

>Det er mig komplet ubegribeligt at de ved et konstateret kabelbrud ikke
>bare router trafikken en anden vej.

Hvad har dog givet dig den ide at dette altid er en mulighed?

Mvh
Sune

Fra : Rainman

Dato : 19-08-08 06:09

Sune wrote:

> Hvad har dog givet dig den ide at dette altid er en mulighed?
>
> Mvh
> Sune
Ikke andet end almindelig fornuftstænkning, men selvfølgelig kan jeg
være galt på den. Forstår dog ikke helt at den store arbejdsplads i
Silkeborg hvor min hustru arbejder - også med Cybercity som udbyder -
kørte fint hele dagen (var iflg. cc på en anden node end min).

Silkeborg er vel ikke et sted som Skagen hvor der kun går et fiberkabel
til/fra, så det burde vel ikke være umuligt at bypasse et brud i Kolding
når trafikken skal til/fra Silkeborg?

Men synes du ikke det er lidt foruroligende at være helt uden internet i
ca. 20 timer? Prøv at lege med tanken om at du havde en
erhvervsvirksomhed kørende under de præmisser.

Og ville en seriøs virksomhed ikke have et backup netværk der
umuliggjorde en så grotesk nedetid?

Fra : Sune

Dato : 19-08-08 06:21

On Tue, 19 Aug 2008 07:09:26 +0200, Rainman <rainman@rainman.com> wrote:

>Og ville en seriøs virksomhed ikke have et backup netværk der
>umuliggjorde en så grotesk nedetid?

Jo i teorien, men der findes jo ikke backup for alt.

Og det kommer helt an på hvor fejlen er opstået om trafikken kan routes
over på på et andet netværk.

Det er ikke for at forsvare Cybercity at jeg skriver dette.

Mere fordi jeg undrer mig over at du ser ud til at mene at alle
kabelfejl kan løses ved at route trafikken anderledes.

Det er ikke sikkert at dette var en mulighed - og dette er ikke specielt
for Cybercity.

Mvh
Sune

Fra : Sune

Dato : 19-08-08 06:29

On Tue, 19 Aug 2008 07:09:26 +0200, Rainman <rainman@rainman.com> wrote:

>Og ville en seriøs virksomhed ikke have et backup netværk der
>umuliggjorde en så grotesk nedetid?

Første opslag på TDCs driftsinfo:

http://kundeservice.tdc.dk/privat/driftsinformation/details.php?id=-265717906&dogtag=f5_p_kc_di_tra

Beder-Malling

Data- samt ADSL forbindelser kan være afbrudt.

Faktisk sluttid: 19/08 kl. 06:31
Problemet er opstået: 18/08 kl. 22:40

18.08.08 23:00/andog
Det er ikke muligt at omlægge trafikken.

18.08.08 22:42/hwa
Årsag til driftsforstyrrelsen er formentlig en kabelfejl.

*****

Så jeg ved ikke hvilken udbyder du kan skifte til nå nu heller ikke TDC
er seriøse.

Mvh
Sune

Fra : Rainman

Dato : 19-08-08 07:19

Sune wrote:

> [...]
>
> *****
>
> Så jeg ved ikke hvilken udbyder du kan skifte til nå nu heller ikke TDC

Ja du er vist ansat hos en af ISP'erne

Mit nedbrud startede 18:08:08 ca. 09:30, d.v.s. 13 timer før det
starttidspunkt du refererer til, og iflg. Cybercity var det et kabelbrud
i Kolding i en å! Det må derfor være en anden fejl du henviser til.

Og jo, fiberbredbånd kører forhåbentlig adskilt fra TDC's netværk. Så
derved vil jeg have mit eget backup netværk kørende når kluddermiklerne
ikke kan finde ud af dette i år 2008.

Fra : Sune

Dato : 19-08-08 07:40

On Tue, 19 Aug 2008 08:18:57 +0200, Rainman <rainman@rainman.com> wrote:

>Ja du er vist ansat hos en af ISP'erne

Nej, jeg er bare vant til fejl og ved at ikke alt netværk er redundant.

>Mit nedbrud startede 18:08:08 ca. 09:30, d.v.s. 13 timer før det
>starttidspunkt du refererer til, og iflg. Cybercity var det et kabelbrud
>i Kolding i en å! Det må derfor være en anden fejl du henviser til.

Ja, det var bare et eksempel på at heller ikke TDCs net er redundant.

>Og jo, fiberbredbånd kører forhåbentlig adskilt fra TDC's netværk. Så
>derved vil jeg have mit eget backup netværk kørende når kluddermiklerne
>ikke kan finde ud af dette i år 2008.

Ok, bare du er klar over at din fiberforbindelse også går ned hvis der
sker brud et sted hvor der ikke er redundant kabelføring.

Redundant redundant redundant.. :)

Mvh
Sune

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-08-08 09:27

Sune skrev:

> Nej, jeg er bare vant til fejl og ved at ikke alt netværk er redundant.

Jeg har bemærket dette før i gruppen. Hvordan kan man være så indsovset
i snavset at man bare konstaterer at man 'er vant til fejl' og har en
eller anden viden om det vi andre ser i praksis. At hele dette marked i
Danmark kører dybt uprofessionelt?

Nu er det jo ikke klart om det er TDC's fejl i dette tilfælde, men
uanset prisen, som en nævner, burde det være en selvfølge at nettet er
planlagt med /den nødvendige redundans/, så en fejl som denne der
berører så mange, og i så lang tid, ikke kan forekomme.

Det er altså ikke nogen stærk kvalifikation at man 'er vant til fejl'.

--
Niels

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 19-08-08 09:47

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> writes:

> [...]
>planlagt med /den nødvendige redundans/, så en fejl som denne der
>berører så mange, og i så lang tid, ikke kan forekomme.

Problemet er, at det eksisterende kobbernet aldrig har været
designet redundant. Hele Danmark skal altså graves op, hvis
der skal sikres redundans til hver enkelt husstand.

Spørgsmålet er så, om folk er villige til at betale for det,
når alternativet er, at man måske én gang hvert femte år er
uden ADSL i et døgns tid?

Nu er der jo alternative fremføringer på vej (el-selskaberne
i mange områder), så hvis man er totalt afhængig af internet,
kan man jo få relativt redundante forbindelser ved både at
have ADSL og fiber. Det er vel også netop rimeligt, at kun
dem med skrappe oppetidskrav kommer til at betale for det.

Er der ingen el-selskaber i nærheden, kan man jo købe noget
mobilt bredbånd hos 3 eller lignende.

Men bemærk at det ikke er nogen garanti; udbyderne køber
både kapacitet og fysisk plads hos hinanden. Så et overgravet
kabel kan sætte adskillige udbydere ud af spillet, hvis de
f.eks. alle har købt kapacitet hos Telia. Tilsvarende kan
en strømafbrydelse på den lokale TDC-central slukke for alle
ADSL-udbydere i området... og måske el-selskabet hvis de har
transmission den vej (hvilket de nok ikke har, men i teorien).

Man så tidligere på året, at en strømafbrydelse på Hørskætten
satte flere udbydere ud af drift - og Fullrate oplevede vist
problemer i hele landet som følge af den ene strømafbrydelse.

Folk vil jo altså ikke betale for at have den redundans, der
skal til i alle led, for at nettet kan overleve "alting".

Mvh.
   Klaus.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 19-08-08 10:13

Klaus Ellegaard wrote:

> Problemet er, at det eksisterende kobbernet aldrig har været
> designet redundant. Hele Danmark skal altså graves op, hvis
> der skal sikres redundans til hver enkelt husstand.

Det er vist også at gå til yderligheder. Man kan vel "nøjes" med
redundans til centralerne.

> Spørgsmålet er så, om folk er villige til at betale for det,
> når alternativet er, at man måske én gang hvert femte år er
> uden ADSL i et døgns tid?

De fleste vil ikke betale, de vil bare have lov at brokke sig.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 19-08-08 10:23

"Erik Olsen DK" <erik.olsen@ishoejby.dk> writes:

>Det er vist også at gå til yderligheder. Man kan vel "nøjes" med
>redundans til centralerne.

Jaeh, men hvis man er så uheldig at grave et 2.000-par kabel
over, så er der jo altså op mod 2.000 husstande, der må vente
på, at nogen får samlet alle 4.000 tråde igen. Det er ikke
gjort på et splitsekund. Slet ikke hvis et jordbor har fået
rykket i kablet, så de enkelte tråde er knækket over en lang
strækning.

>De fleste vil ikke betale, de vil bare have lov at brokke sig.

Indeed.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 19-08-08 10:34

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> gjort på et splitsekund. Slet ikke hvis et jordbor har fået
> rykket i kablet, så de enkelte tråde er knækket over en lang

Det er naturligvis en risiko, men så er det en lokal fejl som i reglen
er lettere for kunderne at forstå end når et kabelbrud i Kolding giver
problemer i Silkeborg.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 19-08-08 10:37

> [...]

>Det er naturligvis en risiko, men så er det en lokal fejl som i reglen
>er lettere for kunderne at forstå end når et kabelbrud i Kolding giver

Jojo, men det vil stadig give adskillige dage uden ADSL til en
hel (mindre) by. Så meget for redundans...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-08 10:20

Niels P Sønderskov skrev:

> [...]
> i snavset at man bare konstaterer at man 'er vant til fejl' og har en
> eller anden viden om det vi andre ser i praksis. At hele dette marked i

Hvornår starter du Danmarks første professionelle
internetudbyderfirma?

--
Bertel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-08-08 12:37

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvornår starter du Danmarks første professionelle
> internetudbyderfirma?

Spørger du bare dumt eller ved du ikke hvordan det er skruet sammen?

Som jeg har været inde på før er de afgørende beslutninger desværre lagt
i hænderne på kapitalfonde, norske og svenske underholdningsgiganter
osv., så der er vist ikke meget at stille op for en lille iværksætter
efter de fatale politiske svigt vi har set.

--
Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-08 12:40

Niels P Sønderskov skrev:

> Spørger du bare dumt eller ved du ikke hvordan det er skruet sammen?

Hvis du mener at firmaerne drives uprofessionelt, burde det være
en smal sag at starte et professionelt firma og få en sund
forretning ud af det.

> Som jeg har været inde på før er de afgørende beslutninger desværre lagt
> i hænderne på kapitalfonde, norske og svenske underholdningsgiganter
> osv.

Den slags generede ikke Frank Rasmussen da han startede Image (og
Telmore og Bibob).

--
Bertel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-08-08 17:09

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis du mener at firmaerne drives uprofessionelt, burde det være
> en smal sag at starte et professionelt firma og få en sund
> forretning ud af det.

Du, og en gruppe it-professionelle her, synes åbenbart det er i orden at
disse virksomheder drives professionelt mht. profitmaksimering.

Kun dumme danskere kan tænke sådan.

--
Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-08 18:04

Niels P Sønderskov skrev:

> Du, og en gruppe it-professionelle her, synes åbenbart det er i orden at
> disse virksomheder drives professionelt mht. profitmaksimering.

Du ved ikke ret meget om hvad jeg synes.

--
Bertel

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-08-08 21:59

Bertel Lund Hansen skrev:

> Du ved ikke ret meget om hvad jeg synes.

Man kan da håbe du bare udtrykker dig dårligt.

--
Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-08 22:24

Niels P Sønderskov skrev:

> Man kan da håbe du bare udtrykker dig dårligt.

Ja, det forstår jeg godt. Det ville nemlig udelukke at du læser
dårligt og drager forhastede konklusioner.

--
Bertel

Fra : Sune

Dato : 19-08-08 11:43

On Tue, 19 Aug 2008 10:26:51 +0200, Niels P Sønderskov
<npsonder@gmail.com> wrote:

> [...]
>planlagt med /den nødvendige redundans/, så en fejl som denne der
>berører så mange, og i så lang tid, ikke kan forekomme.

Hvorfor er det lige at du mener at netværk bør være forskånet for fejl?

Så skulle det da være eneste sted hvor fejl ikke kunne forekomme.

ALT er nede en gang i mellem og det har intet at gøre med om det er
professionelt eller ej.

Her kan jeg lige komme i tanke om hver gang PBS eller netbankerne går
ned. Jeg er sikker på at de har backup systemer men alligevel er de nede
en gang imellem.

Får det os feks. også til at skifte bank?
Måske, men så skifter vi til en anden bank som også går ned en gang
imellem.

I den konkrete sag aner vi ikke om der rent faktisk var redundans til
stede og om denne også fejlede. Dobbeltfejl er også set utallige gang
før, også i netværk.

Sidste gang jeg var i lufthavnen blev mit fly aflyst.
Der gik adskillige timer før vi kom med et andet fly.

En sådan fejl MÅ bare ikke forekomme, men det gør den alligevel.

Mvh
Sune

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-08-08 12:33

Sune skrev:

> Hvorfor er det lige at du mener at netværk bør være forskånet for fejl?
>
> Så skulle det da være eneste sted hvor fejl ikke kunne forekomme.

Det er noget sludder. Jeg har oplevet få kortvarige afbrydelser i
el-forsyningen i mit liv. Telefonen har været død kortvarigt et par
gange over 50 år, og vandforsyningen har jeg aldrig været ude for
afbrydelser på.

Men når det kommer til /moderne/ teknologi synes du bare vi skal finde
os i fejl? Bare fordi du har vænnet dig til det?

> [...]
>
> Her kan jeg lige komme i tanke om hver gang PBS eller netbankerne går
> ned. Jeg er sikker på at de har backup systemer men alligevel er de nede

Som netop også er baseret på samme /moderne/ teknologi...

> Sidste gang jeg var i lufthavnen blev mit fly aflyst.
> Der gik adskillige timer før vi kom med et andet fly.

Og det har formentlig været en netværks eller computerfejl...

--
Niels

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 19-08-08 12:44

> [...]

>el-forsyningen i mit liv. Telefonen har været død kortvarigt et par
>gange over 50 år, og vandforsyningen har jeg aldrig været ude for

Alle disse ting er jo også kritiske leverancer. Folk kan dø af
strømafbrydelser og døde telefoner, og der er store pengebeløb
på højkant ved lang tids strømafbrydelse. Der er vist ikke nogen,
der er døde af at mangle en internetforbindelse i et par dage.

>Men når det kommer til /moderne/ teknologi synes du bare vi skal finde
>os i fejl? Bare fordi du har vænnet dig til det?

Måske nærmere fordi vi har vænnet os til et ret lavt prisniveau.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-08-08 17:12

Klaus Ellegaard skrev:

> [...]
> på højkant ved lang tids strømafbrydelse. Der er vist ikke nogen,
> der er døde af at mangle en internetforbindelse i et par dage.

Jeg anser faktisk internet som kritisk i dag, og jeg tror de fleste
virksomheder vil give mig ret. Privates porno-forbrug er selvfølgelig ikke.

--
Niels

Fra : Sune

Dato : 19-08-08 13:26

On Tue, 19 Aug 2008 13:32:54 +0200, Niels P Sønderskov
<npsonder@gmail.com> wrote:

> [...]
>el-forsyningen i mit liv. Telefonen har været død kortvarigt et par
>gange over 50 år, og vandforsyningen har jeg aldrig været ude for

Du ville være overrasket over at opdage hvor mange gange der har været
udfald, hvis der var blevet sat en logning på.

Mange udfald sker mens man ikke opdager det.

Og for lige at holde os til /moderne/ teknologi plejede jeg at påstå at
min Yousee aldrig var nede. Men så kiggede jeg i loggen og kunne se at
den 'ofte' var nede uden at jeg havde opdaget det.

>Men når det kommer til /moderne/ teknologi synes du bare vi skal finde
>os i fejl? Bare fordi du har vænnet dig til det?

Nej, vi skal prøve at gardere os i mod det?!.

Mvh
Sune

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-08-08 17:06

Sune skrev:

> Du ville være overrasket over at opdage hvor mange gange der har været
> udfald, hvis der var blevet sat en logning på.

Nej, der har ikke været udfald på el, fastnettelefon eller
vandforsyning. Har du ikke forbyttet tingene?

> Og for lige at holde os til /moderne/ teknologi plejede jeg at påstå at
> min Yousee aldrig var nede. Men så kiggede jeg i loggen og kunne se at
> den 'ofte' var nede uden at jeg havde opdaget det.

Det spiller så ikke den store rolle, men er fx et kraftigt
irritationsmoment hvis man arbejder på en Citrix-forbindelse, der er
noget følsom overfor den slags. Så også på den led er der virkelig plads
til forbedring i branchen.

--
Niels

Fra : Sune

Dato : 19-08-08 18:34

On Tue, 19 Aug 2008 18:05:54 +0200, Niels P Sønderskov
<npsonder@gmail.com> wrote:

>Nej, der har ikke været udfald på el, fastnettelefon eller
>vandforsyning. Har du ikke forbyttet tingene?

Nej, det jeg siger er at du ikke aner om der har været udfald på dine
ting.

Hvordan ville du opdage at din fastnet går ned 1 time om natten når du
ikke benytter den?

Mvh
Sune

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-08-08 22:03

Sune skrev:

> Hvordan ville du opdage at din fastnet går ned 1 time om natten når du
> ikke benytter den?

Det er jeg ligeglad med når bare det virker når jeg har brug for det. Er
i øvrigt blevet afhængig af ISP'en her også.

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-08-08 20:18

On 2008-08-19, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> Telefonen har været død kortvarigt et par gange over 50 år

Hvordan ved du det, taler du i den 24/7?

--
Andreas

Fra : Hauge

Dato : 19-08-08 20:22

Andreas Plesner Jacobsen wrote:
> Hvordan ved du det, taler du i den 24/7?

Han sidder vel og lytter til optagetonen..

/Hauge

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-08-08 22:08

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Hvordan ved du det, taler du i den 24/7?

Min gamle fastnettelefon (snøft) var ikke afhængig af it og de
fæhoveder, der synes at det er i orden at computere skal genstartes i
tide og utide, og at der er konsekvent nedetid.

Men set med dine øjne er det nok naturligt at den har været nede det
meste af den tid hvor jeg ikke har talt. Som Hausgaard siger: Det er
sådan de unge vil have det.

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-08-08 22:14

On 2008-08-19, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> Men set med dine øjne er det nok naturligt at den har været nede det
> meste af den tid hvor jeg ikke har talt. Som Hausgaard siger: Det er
> sådan de unge vil have det.

Set med mine øjne er det ualmindeligt mere sandsynligt at du har opdaget
nedetid på din internet-forbindelse end din telefon. Jeg vil tro at der
kan drages meget bedre paralleller imellem nedetid på TV og
internet-forbindelser end mellem telefoni og internet-forbindelser, da
en gennemsnitlig familie har et internet-forbrug, der ligner tv-brugen
meget mere.

Har jeg ikke før fortalt dig at jeg er fuldstændig overbevist om at du
ikke ved noget om hvordan mine øjne ser, mine ører hører og min hjerne
tænker?

--
Andreas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-08-08 22:47

> [...]

> internet-forbindelser end mellem telefoni og internet-forbindelser, da
> en gennemsnitlig familie har et internet-forbrug, der ligner tv-brugen

Selve TV-transmissionen har der ikke været problemer med i mange mange
år. Men den del af programafviklingen der er it-baseret svigter ofte, så
det kan du på en måde have ret i. Og fejlen ligger hos de samme små
genier, der bare synes det er ok.

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-08-08 22:55

On 2008-08-19, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> Selve TV-transmissionen har der ikke været problemer med i mange mange
> år.

Det er ikke længe siden jeg så marquee-tekst på mit tv, der beklagede
manglende signal på grund af problemer med en sender.

> Men den del af programafviklingen der er it-baseret svigter ofte, så
> det kan du på en måde have ret i.

Det har jeg til gengæld ikke oplevet så længe som jeg kan huske tilbage.

> Og fejlen ligger hos de samme små genier, der bare synes det er ok.

Jeg kan forstå at dit mål er at placere mig og andre i kategori med
disse små genier. Til det kan jeg kun sige at jeg synes at din retorik
er barnlig, ligegyldig, provokerende; og mest af alt: Ubetydelig. Hvis
du havde vist indsigt eller engagement blot en eneste gang i stedet for
at tude som om du var betalt for det, så ville du have vundet lidt ret
til at brokke dig over de andre, men du udviser blot den typiske
krævementalitet. Hvis du vil have tingene gjort bedre, så brug da noget
af den energi, du bruger på tårer, på at gøre dette. Det lyder som om
det må være meget nemt for et geni som dig.

--
Andreas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-08-08 23:05

> [...]

> af den energi, du bruger på tårer, på at gøre dette. Det lyder som om
> det må være meget nemt for et geni som dig.

Desværre er jeg ikke almægtig, men jeg har gjort hvad jeg kunne, med
gode resultater, der hvor jeg har været.

Jeg ser intet tuderi i mine kommentarer, så du projicerer vist. Og jeg
synes det er berettiget at stille krav til branchen incl. de små genier,
der synes nedetid er helt ok.

--
Niels

Fra : Rene Joergensen

Dato : 19-08-08 21:42

> [...]

> fæhoveder, der synes at det er i orden at computere skal genstartes i
> tide og utide, og at der er konsekvent nedetid.

Right .. Ingen IT indblandet i TDCs fastnet ...

--
-René

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-08-08 22:48

Rene Joergensen skrev:

> Right .. Ingen IT indblandet i TDCs fastnet ...

Min dreng, vi taler formentlig om tiden før din fødsel.

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-08-08 22:57

On 2008-08-19, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> Min dreng, vi taler formentlig om tiden før din fødsel.

Nu ved jeg tilfældigvis præcis hvor gammel René er, og du tager fejl.
Igen.

--
Andreas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-08-08 23:09

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Nu ved jeg tilfældigvis præcis hvor gammel René er, og du tager fejl.
> Igen.

Det er jo dejligt, og kender du ordet 'formentlig'? Og acronymet KTAS?

--
Niels

Fra : Sune

Dato : 19-08-08 19:45

<npsonder@gmail.com> wrote:

>Jeg har bemærket dette før i gruppen. Hvordan kan man være så indsovset
>i snavset at man bare konstaterer at man 'er vant til fejl' og har en
>eller anden viden om det vi andre ser i praksis.

BTW:
Jeg har haft internet via både telefonlinie og kabel-internet.
Og jo jeg ER vant til fejl. Hvorfor skulle det være noget særligt?

Min telefonlinie har været kappet over, min telefoncentral har været
nede, der har været uidentificeret 'støj' på linien og jeg har i en
periode på 7 dage delt telefon-nummer med en anden abonnent - selvom det
iflg. TDC ikke kunne lade sig gøre - og i andre 7 dage har min
telefonline bare været død.

Mit kabel-internet har været nede pga. vandskade i kælderen og hele min
by har været nede et par gange uden nærmere info.

Sådan er det altså at netværk ud til brugerne kører i dagens Danmark.

På nær de fejl som har været lokaliseret helt tæt på min bopæl ville jeg
have følt mig som en særling hvis jeg havde ringet ind til TDC/whatever
og krævet at de skulle have en backup for hele min telefoncentral eller
for alle deres servere i feks. København.

Taler vi om dedikerede linier er det naturligvis en anden sag.
Men det tror jeg ikke at vi gjorde.

Mvh
Sune

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-08-08 22:10

Sune skrev:

> [...]
> for alle deres servere i feks. København.
>
> Taler vi om dedikerede linier er det naturligvis en anden sag.

Og du er stadig glad og tilfreds...

--
Niels

Fra : Bruno

Dato : 20-08-08 01:34

Niels P Sønderskov wrote:

> Og du er stadig glad og tilfreds...

Man får hvad man betaler for - dette synes og være et grundlæggende
koncept du ikke har fanget.

Men måske det er noget med kun, at se verden fra din egen synsvinkel

Mvh
Bruno

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 20-08-08 07:53

Bruno skrev:

> Man får hvad man betaler for - dette synes og være et grundlæggende
> koncept du ikke har fanget.

Hvad skulle jeg dog gøre uden en kapacitet som dig til at oplyse mig?

Det er endnu uklart hvad årsagen til afbrydelsen var - eller er. Den
seneste melding fra Cybercity fra i går morges går ud på at der stadig
er fejl og at de ville komme med en ny melding kl 7.00. Den er aldrig
kommet.

Så du mener, at deres kunder, som i overensstemmelse med de gældende
vilkår og i sund konkurrence, har valgt 'det bedste tilbud' bare må
finde sig i den lange næse, fordi de ikke har betalt mere? Genialt tænkt!

Hvis det er korrekt at der er tale om et kabelbrud, som er TDC's ansvar,
er din påstand helt absurd.

> Men måske det er noget med kun, at se verden fra din egen synsvinkel

Jeg er da glad for at jeg ikke benytter din naive vinkel.

--
Niels

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-08-08 08:07

> [...]

>vilkår og i sund konkurrence, har valgt 'det bedste tilbud' bare må
>finde sig i den lange næse, fordi de ikke har betalt mere? Genialt tænkt!

Naturligvis. Hvad siger din kontrakt med Cybercity om reaktionstid,
krav til information og maksimal fejlretningstid?

Hvis du ikke har de parametre med i din kontrakt, har du jo faktisk
erklæret, at du er ligeglad med fejlretningstid m.v.

Jeg er sikker på, at Cybercity kan levere nogle garantier, hvis du
blot betaler for dem. De vil nok ikke kunne reparere hurtigere, men
så kan du i hvert fald få bedre information og måske et afslag på
det fremtidige abonnement.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 20-08-08 10:58

Klaus Ellegaard skrev:

> Naturligvis. Hvad siger din kontrakt med Cybercity om reaktionstid,
> krav til information og maksimal fejlretningstid?

Det gør vel ingen forskel i et tilfælde som dette, og i modsætning til
flere mener jeg ikke der er væsentlig forskel på leverandørerne, samt om
man betaler mere eller mindre. Der er sat en generel standard for
hvordan de dumme kunder kan behandles.

Ligesom på andre områder finder danskerne sig i høj pris og dårlig
kvalitet, og på dette område støttes leverandørerne så ivrigt af deres
utroligt kloge teknikere.

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-08-08 12:39

On 2008-08-20, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> Ligesom på andre områder finder danskerne sig i høj pris og dårlig
> kvalitet, og på dette område støttes leverandørerne så ivrigt af deres
> utroligt kloge teknikere.

Du burde da være i stand til at læse indenad.
Indtil videre har du dog vist det modsatte, men lad mig prøve endnu
engang: Der har ikke på noget tidspunkt været en eneste tekniker, der
arbejder for de onde teleselskaber, der i disse nyhedsgrupper har sagt
at det ikke kunne gøres bedre. Folk har sagt at det med det nuværende
marked og de nuværende budgetter er den slags produkter man kan
forvente. Du skal ikke stikke dig selv blår i øjnene og forsøge at bilde
dig selv ind at alle eksempler på manglende redundans er begrundet i
teknik og ikke økonomi, det er netop det modsatte, der er tilfældet.

I daglig tale hedder dette en "risikovudering".

--
Andreas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 20-08-08 15:22

> [...]

> dig selv ind at alle eksempler på manglende redundans er begrundet i
> teknik og ikke økonomi, det er netop det modsatte, der er tilfældet.

Ja, alle undskyldninger, der lyder som om vi talte om effektivisering i
den offentlige administration. Kan du ikke se det er tåbelig snak? At
både virksomheder og private skal stille krav til deres leverandører om
bedre kvalitet? Fx gennem offentlig debat, som jeg forsøger her.

Hvorfor tror du international kapital har kastet sig frådende over dette
marked?

Så stop apologierne, tak.

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-08-08 15:29

On 2008-08-20, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> [...]
> både virksomheder og private skal stille krav til deres leverandører om
> bedre kvalitet? Fx gennem offentlig debat, som jeg forsøger her.

Jo, selvfølgelig må du det, jeg har heller ikke sagt andet.

> Hvorfor tror du international kapital har kastet sig frådende over dette
> marked?

For at tjene penge.

> Så stop apologierne, tak.

Jeg undskylder ikke for noget eller nogen, jeg pointerer blot at det
ikke har noget med teknik eller teknikere at gøre, og at der ikke er
nogen teknikere, der har velsignet de beslutninger i disse grupper. Det
er noget du til stadighed forsøger at kaste over på disse teknikere helt
ubegrundet.

--
Andreas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 20-08-08 16:15

> [...]

> nogen teknikere, der har velsignet de beslutninger i disse grupper. Det
> er noget du til stadighed forsøger at kaste over på disse teknikere helt

Så må du jo have ret i at jeg ikke kan læse. Det jeg ser er, at hver
gang /det generelle niveau/ for kvaliteten anfægtes, så har jeg og andre
her i gruppen en helt flok (af teknikere) på halsen til at forklare at
det ikke kan være anderledes. Det trøster mig nu at vide, at de ikke
mener det alligevel.

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-08-08 16:54

On 2008-08-20, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> Så må du jo have ret i at jeg ikke kan læse. Det jeg ser er, at hver

Yep, det har jeg.

> [...]
> her i gruppen en helt flok (af teknikere) på halsen til at forklare at
> det ikke kan være anderledes. Det trøster mig nu at vide, at de ikke

For det de skriver er at det ikke kan være anderledes til de priser, der
betales for produktet.

--
Andreas

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-08-08 15:54

> [...]

>både virksomheder og private skal stille krav til deres leverandører om
>bedre kvalitet? Fx gennem offentlig debat, som jeg forsøger her.

Altså, når man køber et discount-produkt, kan man jo ikke forvente,
at det modsvarer luksusproduktet der koster meget mere... du vil
vel heller ikke købe en 10-kroners transistorradio og stille krav
om, at den skal lyde som B&O-anlæg til en million?

Standardproduktet hos de fleste ISP'er er oftest et "one size fits
all"-produkt. Der er ikke rigtig nogen tilvalg til produktet - kan
du ikke lide specifikationerne, må du bare lade være med at købe.
Blandt specifikationerne er, at der bliver fejlrettet forholdsvis
langsomt, og at forbindelsen ikke er redundant. Det er kvaliteter
ved produktet, og de er beskrevet i kontrakten (måske mest i form
af manglende garantier for det modsatte).

Men ISPerne har også alternative produkter til dem, der gerne vil
betale for nogle ekstra services, f.eks. fejlretning i døgndrift.
Hvis man har brug for lydkvaliteten i et B&O-anlæg, så køber man
et B&O-anlæg. Har man brug for noget redundant internet-adgang
med 24x7-fejlretning, så køber man det. Man køber ikke 10-kroners
radioen eller et one-size-fits-all-produkt. For så bliver man nok
skuffet.

Til gengæld ville langt hovedparten af ISPernes kunder blive ret
skuffede, hvis man ændrede på det produkt, de har købt. De er
nemlig yderst tilfredse med pris/kvalitet-forholdet.

At det forholder sig sådan kan man lave et slags omvendt bevis
for: hvis folk virkelig gerne ville betale mere for en bedre
kvalitet, ville der være en uudnyttet niche i markedet. Den ISP,
der gad udfylde det, ville blive mesterlig rig.

>Hvorfor tror du international kapital har kastet sig frådende over dette
>marked?

Fordi de mener at kunne levere et udmærket produkt med en relativ
god oppetid til en meget billig penge?

Og der er netop ikke nogen kvalitetsniche at blive ekstra rig på...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 20-08-08 16:24

Klaus Ellegaard skrev:

> [...]
> vel heller ikke købe en 10-kroners transistorradio og stille krav
> om, at den skal lyde som B&O-anlæg til en million?

Jeg synes ikke sammenligningen holder. Hvis vi nu antager, at der er
tale om et kablebrud, så vil jeg sige at det er et problem med det
grundlæggende design af netværket: Man ved at kabler bliver gravet over.

Og det vedrører så ikke om jeg køber det ene eller det andet produkt.
Også B&O-kabelforbinelsen ville bliver afbrudt, og jeg ville som køber
stå med en endnu længere næse.

<klip>

> hvis folk virkelig gerne ville betale mere for en bedre
> kvalitet, ville der være en uudnyttet niche i markedet. Den ISP,
> der gad udfylde det, ville blive mesterlig rig.

Der er jo en god grund til at det her kan lade sig gøre med
højteknologiske produkter: De fleste kunder fatter ikke en hujende fis
af hvad der foregår, så de er nemme at tage røven på.

--
Niels

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 20-08-08 18:00

On Wed, 20 Aug 2008 18:24:02 +0200, Niels P Sønderskov wrote:

> Jeg synes ikke sammenligningen holder. Hvis vi nu antager, at der er
> tale om et kablebrud, så vil jeg sige at det er et problem med det
> grundlæggende design af netværket: Man ved at kabler bliver gravet over.

Det er korrekt - men hvor tit bliver de gravet over?

Hvis man kan leve med 24 timers nedetid en gang hvert 10. år, så kan det
jo godt være, at man hellere vil spare de penge. Et meget groft overslag
er, at en redundant løsning koster 2-4 gange så meget som den ikke
redundante. Og da forbindelserne ud til de enkelte TDC centraler udgør en
ikke uvæsentlig del af omkostningsbilledet, så tager man nogle bevidste
valg, som ofte vil betyde at redundans fravælges.

Husk at alting skal være dobbelt, og du skal groft sagt have dobbelt så
stor kapacitet i dit netværk ift. normalbelastningen.

--
JÅH

Fra : Bruno

Dato : 21-08-08 22:11

Niels P Sønderskov wrote:

> Hvad skulle jeg dog gøre uden en kapacitet som dig til at oplyse mig?

Det synes at havde været spildt ulejlighed fra min side - det er jo
tydeligt du fortsætter i samme spor.

> [...]
> seneste melding fra Cybercity fra i går morges går ud på at der stadig
> er fejl og at de ville komme med en ny melding kl 7.00. Den er aldrig

Igen. Man får hvad man betaler for.

> Så du mener, at deres kunder, som i overensstemmelse med de gældende
> vilkår og i sund konkurrence, har valgt 'det bedste tilbud' bare må
> finde sig i den lange næse, fordi de ikke har betalt mere? Genialt tænkt!

Du kan jo kigge på betingelserne i den aftale du har indgået med
Cybercity, så vil jeg tro du ikke finder nogen garanti for oppetid eller
andet der ligner de ting der gør at en prof aftale koster langt mere.

> Hvis det er korrekt at der er tale om et kabelbrud, som er TDC's ansvar,
> er din påstand helt absurd.

Fordi? Min kommentar går på, at man som forbruger får hvad man betaler
for. Hvis du havde købt et andet produkt, så ville din leverandør
sikkert havde lavet en anden aftale med deres leverandør ellers måske
sikret sig ved brug af flere alternative leverandører.

> Jeg er da glad for at jeg ikke benytter din naive vinkel.

Naiv. Det er vist dig der er naiv, eksempelvis så fremgår det ret
tydeligt du ikke har læst den aftale du har med CyberCity.

Mvh
Bruno

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 21-08-08 23:19

Bruno skrev:

> Det synes at havde været spildt ulejlighed fra min side - det er jo
> tydeligt du fortsætter i samme spor.

Du forstår ikke meget. Jeg betaler nogenlunde det samme som flertallet
af danske isp-kunder, og som enhver idiot kan se (bortset fra Bruno)
bliver vi snydt, og betaler for meget for for lidt. Snedigere folkeslag
har hurtigere og bedre forbindelser til lavere priser end vi.

Og alligevel mødes offentlig kritik blot af fæpander der siger som du: I
skal bare betale noget mere. Hvor dum kan man være?

--
Niels

Fra : Bruno

Dato : 22-08-08 00:48

Niels P Sønderskov wrote:

> Du forstår ikke meget.

LOL - jeg forstår vist en del mere end du gør, men det siger
selvfølgelig ikke alverden så måske har du ret netop på det punkt.

> [...]
> bliver vi snydt, og betaler for meget for for lidt. Snedigere folkeslag
> har hurtigere og bedre forbindelser til lavere priser end vi.

Hvem har hurtigere og bedre forbindelser til lavere priser? Svenskerne?

Deres priser er måske lavere, men det er deres løn også og hvem siger
forøvrigt deres forbindelser er bedre? Reklamerne?

> Og alligevel mødes offentlig kritik blot af fæpander der siger som du: I
> skal bare betale noget mere. Hvor dum kan man være?

Hvis ikke du er tilfreds med den vare du får for dine penge, så er det
da dig der er dum for det er dig der har indgået aftalen med din
leverandør og ikke nogen af os andre. Når man køber discount, så får man
discount.

EOD
Bruno

Fra : Rainman

Dato : 22-08-08 08:43

Bruno wrote:

> [...]
> da dig der er dum for det er dig der har indgået aftalen med din
> leverandør og ikke nogen af os andre. Når man køber discount, så får man

Nu er tråden ved at udvikle sig til en mindre religionskrig, men har I
tænkt på om en kunde i 2008 i et nogenlunde civiliseret land med nogen
rimelighed kan forvente en nedetid i flere dage? Hvis der skulle opstå
en alvorlig force majeure, så ja, men efter min opfattelse burde et
kabelbrud ikke kunne medføre flere dages nedetid.

EOD

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-08-08 08:54

Rainman <rainman@rainman.com> writes:

>Nu er tråden ved at udvikle sig til en mindre religionskrig, men har I
>tænkt på om en kunde i 2008 i et nogenlunde civiliseret land med nogen
>rimelighed kan forvente en nedetid i flere dage?

Jep, medmindre man betaler for det modsatte. Det er jo netop et
frit og civiliseret land - man er meget velkommen til at skaffe
sig et produkt, der er bedre end naboens

Mvh.
   Klaus.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-08-08 10:37

Klaus Ellegaard skrev:

> Jep, medmindre man betaler for det modsatte. Det er jo netop et
> frit og civiliseret land - man er meget velkommen til at skaffe
> sig et produkt, der er bedre end naboens

Besynderlig argumentation. Klaus vil hellere gøre indtryk på naboen ved
at betale dobbelt pris for et kvalitetsprodukt (hvilket?), end gennem
offentlig debat og kritik at påvirke leverandørerne til at sælge
ordentlige produkter.

--
Niels

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-08-08 10:46

Rainman skrev:

> Nu er tråden ved at udvikle sig til en mindre religionskrig,

Religionen kan jeg nu ikke se, men der må foreligge en form for kognitiv
blokering, når man ikke kan fatte at det samlet set er bedre at forlange
standardprodukter af en vis kvalitet i stedet for at henvise til
individuelle luksusløsninger til dobbelt pris (hvilke?).

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 22-08-08 11:42

On 2008-08-22, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> [...]
> standardprodukter af en vis kvalitet i stedet for at henvise til
> individuelle luksusløsninger til dobbelt pris (hvilke?).

Præmisset for den opfattelse må nødvendigvis være at man ikke finder at
standardprodukterne er af den ønskede kvalitet. Og markedet viser
tydeligt at folk er villige til at skifte internetudbyder for at spare
penge, mens der ikke er et tilsvarende skift i den anden retning.

Du *ER* Palle alene i verden, indse det dog.

--
Andreas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-08-08 14:23

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Du *ER* Palle alene i verden, indse det dog.

I hvert fald har vi ikke de hurtigste knallerter på molen i denne gruppe.

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 22-08-08 15:26

On 2008-08-22, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> I hvert fald har vi ikke de hurtigste knallerter på molen i denne gruppe.

Og igen formår du at dykke til det absolut laveste niveau, og vælger
ikke at diskutere indhold, men personer. Hvis du så gerne vil bruge den
offentlige debat til at fremme dine mål, burde det vel være dem du
diskuterede?

--
Andreas

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-08-08 10:34

Bruno skrev:

> [...]
> da dig der er dum for det er dig der har indgået aftalen med din
> leverandør og ikke nogen af os andre. Når man køber discount, så får man

Jeg kan godt forstå at Bruno ikke vil diskutere mere. Man bør holde sig
til det man duer til.

Imod det sædvanlige slæng af brancheapologeter forsøger jeg kun at gøre
opmærksom på, at jeg som individuel kunde ikke har den store
indflydelse, og hvis flertallet lader sig afspise med dyre og dårlige
produkter går det også ud over mig. Derfor har jeg en interesse i at øge
den almene bevidsthed om hvad der foregår. Så simpelt er det.

Og det er ikke nogen god løsning individuelt at betale fx dobbelt så
meget for en kvalitet i produktet, som jeg kunne få for en mindre
merudgift på et marked med lidt mere indsigtsfulde kunder.

Jeg opfatter ikke standardprodukterne fra de toneangivende selskaber som
discount, men hvis de skriftkloge her har et bud på et kvalitetsprodukt
til en fornuftig pris kunne det da være interessant at høre?

--
Niels

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 22-08-08 13:16

On 2008-08-22, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> Og det er ikke nogen god løsning individuelt at betale fx dobbelt så
> meget for en kvalitet i produktet, som jeg kunne få for en mindre
> merudgift på et marked med lidt mere indsigtsfulde kunder.

Og det er det jeg opponerer imod. Folk har kun indsigt hvis de er enige
med dig, hvorfor ikke tage udgangspunkt i at folk blot kan være uenige
uden at være dumme?

Det andet klæder dig meget dårligt, og efterlader kun det indtryk at du
går efter mændene og ikke bolden.

--
Andreas

Fra : Lars Christensen

Dato : 22-08-08 13:29

> [...]
> som discount, men hvis de skriftkloge her har et bud på et
> kvalitetsprodukt til en fornuftig pris kunne det da være interessant

Definer først hvad en fornuftig pris er, så kan vi komme med bud på om det
stemmer overens med virkeligheden.

mvh
Lars Christensen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-08-08 14:26

Lars Christensen skrev:

> Definer først hvad en fornuftig pris er, så kan vi komme med bud på om det
> stemmer overens med virkeligheden.

Det tænkte jeg nok der ikke var. Altså lidt som fjolserne i BMW'erne,
der er stolte af at betale dobbelt.

--
Niels

Fra : Mugge

Dato : 22-08-08 14:30

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det tænkte jeg nok der ikke var. Altså lidt som fjolserne i BMW'erne, der
> er stolte af at betale dobbelt.
>
> --
Men så får de også kvali.......

Mogens

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-08-08 13:01

On Tue, 19 Aug 2008 07:29:12 +0200, Sune wrote:

> [...]
>
> *****
>
> Så jeg ved ikke hvilken udbyder du kan skifte til nå nu heller ikke TDC

Hvad faar dig til at sige at TDC ikke er serioese ?

Mht omlaegning af traffikken saa er der tale om omlaegning paa lag
1, men det betyder ikke at f.eks. TDC's IP netvaerk ikke havde
redundans saa trafikken blot koerte en anden vej mens dette kabel
var afbrudt.

Det er efterhaanden nogle aar siden jeg arbejdede hos TDC, men i
al fald dengang var alle IP noder forbundet via mindst 2
uafhaengige veje, saa der altid var en alternative vej i tilfaelde
af kabel brud. AFAIK saa er det stadigt gaeldende for deres
netvaerk i dag.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Sune

Dato : 19-08-08 13:29

On 19 Aug 2008 12:00:51 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Hvad faar dig til at sige at TDC ikke er serioese ?

Det er ikke min egen mening.

Det var bare en videreførelse af Rainsmans argumentation fra

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-08-08 17:07

On ti, 19 aug 2008 12:29:20 GMT, Sune <april2007@tdcadslw.dk> wrote in
dk.edb.internet.udbydere:

> Det er ikke min egen mening.
>
> Det var bare en videreførelse af Rainsmans argumentation fra
>
> "Og ville en seriøs virksomhed ikke have et backup netværk der
> umuliggjorde en så grotesk nedetid?"

Jeg har da læst et sted, at det der "indernet" kunne klare en atomkrig.

I øvrigt har jeg CC og der har ikke været problemer - her på Sjælland.

--
Oops! I did it again.

Fra : Sune

Dato : 19-08-08 18:43

On 19 Aug 2008 16:07:03 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

>Jeg har da læst et sted, at det der "indernet" kunne klare en atomkrig.

Ja, nemlig.

Der har så vidt jeg husker været et par gange med problemer med linier
over Atlanten og folk har været forbavset over at "trafikken ikke bare
blev routet en anden vej".

Så kunne man begynde at klandre alle udbydere i hele verden for ikke at
være professionelle nok.

Var det Filippinerne eller noget dernede omkring der også fik et søkabel
skåret over og de stod nærmest uden internet. Der kunne trafikken heller
ikke "bare routes en anden vej".

Og var det ikke Iran der fik 6-7 kabler fejlramt for 6 mdr siden og de
fik også lidt problemer.

Der er utallige eksempler på at hele lande har været uheldige.

Men at en lille linie, i en lille by, et sted i lille Danmark kan have
problemer, kan åbentbart komme bag på nogle.

Mvh
Sune

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-08-08 20:24

On 2008-08-19, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Jeg har da læst et sted, at det der "indernet" kunne klare en atomkrig.

Det er en myte at det var designet til det iflg Charles Herzfeld, der
trods alt burde vide lidt om det:

The ARPANET was not started to create a Command and Control System that
would survive a nuclear attack, as many now claim. To build such a
system was clearly a major military need, but it was not ARPA's mission
to do this; in fact, we would have been severely criticized had we
tried. Rather, the ARPAnet came out of our frustration that there were
only a limited number of large, powerful research computers in the
country, and that many research investigators who should have access to
them were geographically separated from them.

Og hvis en atombombe ramte omkring Silkeborg er jeg da ret sikker på at
det ville have en ganske stor indflydelse på tilgængeligheden af
IP-pakker i området. Men resten af nettet ville nok også køre videre.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-08-08 18:57

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote in

<snip>

> Og hvis en atombombe ramte omkring Silkeborg er jeg da ret sikker på at
> det ville have en ganske stor indflydelse på tilgængeligheden af
> IP-pakker i området. Men resten af nettet ville nok også køre videre.

See!

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-08-08 10:21

> De fleste vil ikke betale, de vil bare have lov at brokke sig.

Vise ord, vise ord!

Thomas
--
Why is someone who invests all your money called a broker?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-08-08 13:20

> Men når det kommer til /moderne/ teknologi synes du bare vi skal finde
> os i fejl? Bare fordi du har vænnet dig til det?

s/moderne/komplex/. Fixed it for ya.

Tjernobyl. Ældgammel tekonologi der var nede på et tidspunkt.

Thomas
--
Perl: The only language that looks the same before and after RSA encryption.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-08-08 17:13

Thomas S. Iversen skrev:

> Tjernobyl. Ældgammel tekonologi der var nede på et tidspunkt.

Her har danskerne heldigvis været fornuftige og valgt a-kraft fra.

--
Niels

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-08-08 17:28

On 2008-08-19, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote:

> Her har danskerne heldigvis været fornuftige og valgt a-kraft fra.

1. Det var _ikke_ pointen.
2. Nej det har vi ikke. At vi ikke vil have a-kraft i vores baghave
er blot et udtryk for den danske dobbeltmoral. Vi importerer det
glædeligt fra sverige (når bare de lukker barsebeck)

Den har et par år på bagen, men se på den her graf

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:EIA2007_f4.jpg

Afhængig af dit energireligiøse perspektiv kan man
slutte forskellige ting. Personligt mener jeg vi
skal få lavet nogle a-kraft værker for at tilfredsstille
en global exponentiel stigende mængde mennesker der hver
bruger exponentielt mere strøm end de gjorde ved sidste målepunkt.

Problemet er at nogle fanatikkere i 70-80'erne fik ødelagt
alt fornuft omkring a-kraft. Og nu har vi problemet. Et a-kraft
værk tager 10 år fra første spadestik til første produktionskørsel.
Dertil skal så nok lægges 10-15 års politisk tovtrækkeri.

Vi har tabt. IMO. Vi kan selvfølgelig også bare købe det af frankrig
når vi har brug for det. Men det er dobbeltmoral så det batter.

Thomas
--
Bills travel through the mail at twice the speed of checks

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-08-08 22:01

Thomas S. Iversen skrev:

> [...]
>
> Vi har tabt. IMO. Vi kan selvfølgelig også bare købe det af frankrig
> når vi har brug for det. Men det er dobbeltmoral så det batter.

Dine synspunkter hører vist til et andet sted end i en diskussion om
internetserviceudbydere.

--
Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-08 22:26

Niels P Sønderskov skrev:

> Dine synspunkter hører vist til et andet sted end i en diskussion om
> internetserviceudbydere.

Skæven i broderens øje ...

--
Bertel

Fra : Brian Kals

Dato : 19-08-08 22:12

"Rainman" <rainman@rainman.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vidt jeg kan se kom der først internet igen ved 4-5 tiden her til morgen.

Man får hvad man betaler for, længere er den vist ikke.
Hvis din internet linje er så voldsom vigtig, så skulle du nok have noget
back op på den, eller en bedre aftale om fejlretning.

Mvh
Brian.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-08-08 08:36

> Dine synspunkter hører vist til et andet sted end i en diskussion om
> internetserviceudbydere.

Enig, men det var ikke mig der begyndte at diskuttere fornuften i
a-kraft i den her tråd. Jeg bragte tjernobyl på bane for at korrigere
en brist i din logik om at nymodens teknologi er mere fejlbehæftett
end gammel teknologi.

Nå, men hvis en dag bliver klar til at prøve at argumentere for dine
synspunkter omkring a-kraft, så må du jo sige til.

Thomas
--
A man is like a fine wine. He starts out raw as grapes and it's a
woman's job to stomp on him and keep him in the dark until he matures

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-08-08 08:37

On 2008-08-20, Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

> [...]
> blot betaler for dem. De vil nok ikke kunne reparere hurtigere, men
> så kan du i hvert fald få bedre information og måske et afslag på

Jeg kan da sige at min ADSL forbindelse (gennem en anden udbyder en
cybercity) står markeret med ordet "Basic SLA". Mon ikke cybercity har
noget tilsvarende?

Thomas
--
"Unix is very simple, but it takes a genius to understand the simplicity."
-- Dennis Ritchie

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 20-08-08 13:39

Rainman <rainman@rainman.com> wrote in

> Det er helt vanvittigt at skule undvære internet en hel arbejdsdag når
> man er 100% afhængig af dette i sin forretning. Jeg er også helt..

I et ord: Backupforbindelse!

Løsning 1)
Du må ud at købe et system som kan finde ud af at sende din telefoni via
mobil-nettet, når din kabel forbindelse er nede.

Den slags produkter findes, de er ikke gratis, men du må regne på hvor
mange gange det skal ske for at de betaler sig.

Løsning 2)
Alternativt kan du viderestille dine indgående telefon numre til mobil
telefoner. Du kan logge ind hos Cybercity via mobil internet og så justere
viderestilling. Prøv det af, så det er nemt at gøre næste gang en
gravesmaskine eller et lyn æder et kabel.

Mvh. NKJensen

Fra : Rainman

Dato : 20-08-08 13:42

Niels Kristian Jensen wrote:
> [...]
> Du må ud at købe et system som kan finde ud af at sende din telefoni via
> mobil-nettet, når din kabel forbindelse er nede.

Har jeg spurgt om i en anden tråd og ikke fået andet end ubrugelige
svar. Det jeg blot vil sikre mig inden jeg hopper på 3-vognen er at 3's
netværk er ægte redundant i forhold til TDC's kabler. Det er jo ikke
nogen selvfølgelighed.

Er der iøvrigt nogen der har oplevet nedetid hos 3 i denne uge?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 20-08-08 13:53

On 2008-08-20, Rainman <rainman@rainman.com> wrote:

> [...]
> svar. Det jeg blot vil sikre mig inden jeg hopper på 3-vognen er at 3's
> netværk er ægte redundant i forhold til TDC's kabler. Det er jo ikke

Det er der ingen der kan love dig, teleselskaber køber kapacitet og
fiber på kryds og tværs.

--
Andreas

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 20-08-08 14:25

> [...]
> ikke nogen selvfølgelighed.
>
> Er der iøvrigt nogen der har oplevet nedetid hos 3 i denne uge?

Jeg har ikke læst en alenlange tråd, men har du skrevet noget om følgende:

1) Hvad er det, du vil ha'?
Indgående telefon - Hvor mange samtidige samtaler?
Udgående telefon - Hvor mange samtidige samtaler?
Adgang for andre til din egen server - hvor høj hastighed?
Adgang fra dig og ud på Internet - hvor høj hastighed up- og down-load?

2)
Hvor meget må de 4 dele være nede - max. tid fra fejlmelding til det virker
igen? Alt det ovenstående er afgørende for prisen.

Mvh. NKJensen - om bare ved at der *findes* produkter, som kan omdirigere
telefoni til f.eks. mobilnettet hvis kablerne er ødelagt.

Fra : Ole C

Dato : 20-08-08 15:04

Niels Kristian Jensen skrev blandt andet:

> Mvh. NKJensen - om bare ved at der *findes* produkter, som kan
> omdirigere telefoni til f.eks. mobilnettet hvis kablerne er ødelagt.

Så må man bare håbe, at mobilnettet ikke er blevet lagt ned som konsekvens
af samme fejl......

--
vh
Ole C

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-08-08 21:53

wrote:

> Det er helt vanvittigt at skule undvære internet en hel arbejdsdag når
> man er 100% afhængig af dette i sin forretning.

Hvis man er 100% afhængig af en Internet-forbindelse, bør man jo sikre
sig, at man altid har en. Det kan man ikke med en enkelt forbindelse.
Så simpelt er det faktisk. (Uanset hvor meget støj nogen her i gruppen
forsøger at få ud af snakken).

Jeg har to Internet-forbindelser[1] herhjemme, fordi jeg synes, det er
irriterende at skulle undvære, hvis den primære forbindelse går ned.
Det kan sagtens sættes op, hvis man vil, men det koster selvfølgelig
mere end en enkelt forbindelse.

-A
[1] I dag fibernet og ADSL. Før havde jeg ADSL og ISDN.
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-08-08 06:05

> [...]
> bliver vi snydt, og betaler for meget for for lidt. Snedigere folkeslag
> har hurtigere og bedre forbindelser til lavere priser end vi.

Ja og brød koster uendelig meget mere her i .dk end i congo. Og VVS,
uha det er dyrt. I forhold til bolivia.

Har du hørt om ordet købekraft?

Thomas
--
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-08-08 10:39

Thomas S. Iversen skrev:

> Ja og brød koster uendelig meget mere her i .dk end i congo. Og VVS,
> uha det er dyrt. I forhold til bolivia.
>
> Har du hørt om ordet købekraft?

Har Thomas hørt om argumentationskraft? Det var da en slatten omgang.

--
Niels

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 22-08-08 15:32

> Har Thomas hørt om argumentationskraft? Det var da en slatten omgang.

At slynge ud at noget er for dyrt uden at komme med argumenter er ikke
en slatten omgang?

Thomas
--
If computers were a religion, I'd be the Pope.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-08-08 16:43

Thomas S. Iversen skrev:

> At slynge ud at noget er for dyrt uden at komme med argumenter er ikke
> en slatten omgang?

Men brødprisen i Congo og VVS-arbejde i Bolivia er stærkt?

Med den slags vrøvl regner jeg ikke med at du forstår ærindet: At hæve
kvalitetsniveauet for standardprodukterne, og læs så lige: Det er muligt
det koster lidt mere, men fx ikke det dobbelte.

Vi taler i denne tråd om et produkt der trods alt koster 3-5.000 kr/år,
og det er ikke discount efter min opfattelse.

--
Niels

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-08-08 17:12

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> writes:

>Vi taler i denne tråd om et produkt der trods alt koster 3-5.000 kr/år,
>og det er ikke discount efter min opfattelse.

Men det er branchen enig om, at det er. Så de har nok ikke nogen
planer om at ændre på hverken produkt eller pris... medmindre det
sker i form af den generelle markedsudvikling.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-08-08 17:29

Klaus Ellegaard skrev:

> Men det er branchen enig om, at det er. Så de har nok ikke nogen
> planer om at ændre på hverken produkt eller pris... medmindre det
> sker i form af den generelle markedsudvikling.

Og det er ikke dem der bestemmer, men kunden, som stadig har ret - i det
lange løb.

--
Niels

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-08-08 17:40

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> writes:

>Og det er ikke dem der bestemmer, men kunden, som stadig har ret - i det
>lange løb.

Hvis det var det, ville der jo ikke være for høje priser lige nu?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 23-08-08 15:49

Klaus Ellegaard skrev:

> Hvis det var det, ville der jo ikke være for høje priser lige nu?

'I det lange løb' - det er midlertidigt.

--
Niels

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 24-08-08 02:38

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> writes:

>'I det lange løb' - det er midlertidigt.

"Midlertidigt" har så varet 6-7 år indtil videre, for infrastrukturen
(og dermed prisdannelsen, kvaliteten og redundansen) har ikke ændret
sig overhovedet, siden ADSL blev lanceret i Danmark.

Hvor længe tager det, før kundernes indflydelse slår igennem? 100 år?
Meget mindre kan vist ikke gøre det...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 24-08-08 11:24

Klaus Ellegaard skrev:

> [...]
> sig overhovedet, siden ADSL blev lanceret i Danmark.
>
> Hvor længe tager det, før kundernes indflydelse slår igennem? 100 år?

5 - 10 år er meget almindeligt for produkter der kan sælges til glade
entusiaster, der nærmest er lykkelige for at betale for meget for
karl-smartfornemmelsen. Så kommer almindelige fornuftige mennesker til.

--
Niels

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-08-08 12:17

> 5 - 10 år er meget almindeligt for produkter der kan sælges til glade
> entusiaster, der nærmest er lykkelige for at betale for meget for
> karl-smartfornemmelsen. Så kommer almindelige fornuftige mennesker til.

Du har en underlig logik. Saa din fastnet telefon er nu nede i et
naturligt prisleje? Sidst jeg hoerte om fastnet, saa satte TDC
priserne op.

Thomas, der forlaengst har skiftet til ip-telefoni og har en
teleudgift paa < 50,-/mdr. inklusive samtaler og abbonnement.
--
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 25-08-08 00:32

Thomas S. Iversen skrev:

> Du har en underlig logik. Saa din fastnet telefon er nu nede i et
> naturligt prisleje? Sidst jeg hoerte om fastnet, saa satte TDC
> priserne op.

Logik er ikke underlig, man må bare forstå hvad der sker. Fastnet er jo
ved at blive udfaset, som du selv har opdaget. Enten - privat - til
mobiltelefoni, eller - erhverv - til ip-telefoni.

Selvfølgelig sætter det kapitalfondejede selskab prisen op for at få
sparket de sidste kunder afsted.

> Thomas, der forlaengst har skiftet til ip-telefoni og har en
> teleudgift paa < 50,-/mdr. inklusive samtaler og abbonnement.

I lige måde.

--
Niels