Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
Bredformt
Fra : LG

Dato : 06-09-08 10:13

Jeg har købt en ny Acer skærm. Den er i bredformat, og har et fantastisk
godt og skarpt billede. Problemer er nu, at når jeg ser mine digitale fotos
på skærmen, så bliver de alle urimeligt brede. Selv slanke mennesker er lige
så brede i hovedet som Brøndbys træner, Tom Køhlert... (undskyld)

Hvordan kan man tvinge skærmen til at vise mine fotos i 4-3 format?

mvh
LG

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 06-09-08 10:45

"LG" <leifgraversen@mail.dk> skrev :

>Hvordan kan man tvinge skærmen til at vise mine fotos i 4-3 format?

Det kan du ikke, men du har ikke sat skærmen til at bruge den
rigtige opløsning.

En fladskærm har kun en opløsning, som den skal (bør) køre med,

Du skriver ikke, hvilken skærm og størrelse, det drejer sig om,
så jeg kan ikke fortælle dig, hvilken opløsning du skal bruge,
men det bør stå et eller andet sted.

For en 19" er det 1440*900.

Når du så har sat den rigtige opløsning, så har du ikke
problemet.
--
Kerim

Fra : LG

Dato : 06-09-08 11:37

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> men det bør stå et eller andet sted.
>
> For en 19" er det 1440*900.
>
> Når du så har sat den rigtige opløsning, så har du ikke

Nu står den i skærmens standard, 1440*900, men så kan jeg ikke se det
yderste af alle skærmbilleder (menulinier m.v. er væk)
mvh
LG

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 06-09-08 11:42

"LG" <leifgraversen@mail.dk> skrev :

>Nu står den i skærmens standard, 1440*900, men så kan jeg ikke se det
>yderste af alle skærmbilleder (menulinier m.v. er væk)

Det kan du justere i menuen på skærmen.
--
Kerim

Fra : LG

Dato : 06-09-08 11:49

> Det kan du justere i menuen på skærmen.
> --
Hvordan? Der kan indstilles både i indstillinger for skærmkortet, i
Acerskærmens menu samt i windows Xp's indbyggede menu. Men det vil ikke
lykkes at få hele skærmbilledet frem

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-09-08 14:26

LG skriver:

> Hvordan? Der kan indstilles både i indstillinger for skærmkortet, i
> Acerskærmens menu samt i windows Xp's indbyggede menu. Men det vil ikke
> lykkes at få hele skærmbilledet frem

Acerskræmens menu skal du sætte tilbag til fabriksindstillinger.

Windows = Start -> Indstillinger -> Kontrolpanel -> Skærm

Fanebladet "Indstillinger" skydern "skærmopløsning" sættes til din
skærms native opløsning.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : LG

Dato : 06-09-08 18:26

> [...]
>
> Windows = Start -> Indstillinger -> Kontrolpanel -> Skærm
>
> Fanebladet "Indstillinger" skydern "skærmopløsning" sættes til din

Tak for rådene.
Jeg uninstallerede Acerprogrammet, og gik derefter ind i Windows = Start ->
Indstillinger -> Kontrolpanel -> Skærm og satte den til højeste opløsning.
Men jeg skal altså til Synoptik og have læsebriller nu...

mvh
LG

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-09-08 19:45

LG skriver:

> Jeg uninstallerede Acerprogrammet, og gik derefter ind i Windows = Start ->
> Indstillinger -> Kontrolpanel -> Skærm og satte den til højeste opløsning.
> Men jeg skal altså til Synoptik og have læsebriller nu...

Nej.

1. Du har vel sat den til skærmens opløsning ? (su skal ramme
opløsningen præcist, ellers bliver det noget lort).

2. Du kan ændre windows "skriftstørrelse", så du igen kan se det - men
det fik du også at vide den 27. Juli....

Fra : LG

Dato : 09-09-08 19:04

> [...]
>
> 2. Du kan ændre windows "skriftstørrelse", så du igen kan se det - men
> det fik du også at vide den 27. Juli....

Ja tak, men hellere en gang for meget end en gang for
lidt...:..............-)

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 06-09-08 10:52

LG skrev:
> [...]
> så brede i hovedet som Brøndbys træner, Tom Køhlert... (undskyld)
>
> Hvordan kan man tvinge skærmen til at vise mine fotos i 4-3 format?

1) Har du sat grafikkortet til at køre i skærmens grundopløsning ? Hvis
du kører f.eks. 1024*768 på en 1280*800-skærm så vil det blive lidt for
bredt...

2) Hvilket program bruger du til at vise billederne med ? Nogle
viewer-programmer kan sættes til at enten at fylde hele skærmen eller at
bevare aspect-ratio...

--
Vh Kurt