Skærme
Fijala 3554
16 mill. farver på bærbar
Fra : MAT

Dato : 27-08-08 20:59

I denne uge er i pressen nævnt at HP lancerer en ny bærbar med 16 mill.
farver i stedet for almindelige bærbare som har ca. 262.000 farver jf.
http://www.business.dk/article/20080818/techmobil/80818022/ og jf.
http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/press/2008/080811xa.html

Nu er jeg forvirret, for ca. 65.000 farver sv.t. vel til 16 bit farver og 16
mill. farver svarer til 24 bit farver.

Har selv en nyere HP bærbar hvor man kan vælge mellem 16 bit hhv 32 bit
farver.

Er det korrekt at selv om softwaren arbejder med 32 bit kan skærmen kun vise
262.000 farver sv.t. 18 bit?

Hvorfor så ikke nøjes med 24 bit farver, hvis skærmen alligevel ikke kan
vise mere end 24 bit, og det endda den næste generation skærme?

Hvor kan man finde oplysninger om hvor mange farver ens skærm er i stand til
at gengive.
Det fremgår således ikke af HP's egne specifikationer for EliteBook 8730w
jf.
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF05a/321957-321957-64295-3740645-3329741-3784202.html
hvor mange farver skærmen kan gengive.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 27-08-08 22:22

MAT wrote:
> [...]
> http://www.hp.com/hpinfo/newsroom/press/2008/080811xa.html
>
> Nu er jeg forvirret, for ca. 65.000 farver sv.t. vel til 16 bit farver

Korrekt.

> [...]

> farver.
>
> Er det korrekt at selv om softwaren arbejder med 32 bit kan skærmen kun

Jep, pga. at enhver farve består af 3 grundfarver (rød, grøn, og blå)
som for de pågældende skærme hver især gengives med 6-bit farvedybde,
tilsammen 18 bit.

> Hvorfor så ikke nøjes med 24 bit farver, hvis skærmen alligevel ikke kan
> vise mere end 24 bit, og det endda den næste generation skærme?

32-bit farvedybde er egentlig også kun 24-bit; der bruges 8 bit til hver
af de tre grundfarver.
De sidste 8 bit kan bruges til alpha/gennemsigtighed, men det har jeg
ikke studeret nærmere.

Fra : MAT

Dato : 29-08-08 20:21

Tak for gode svar.