Skærme
Fijala 3554
Bedste TFT skrærm under 4000
Fra : Anders

Dato : 15-08-08 21:05

Jeg søger den bedste TFT skrærm under 4.000. Den skal have HDMI og meget
gerne USB hub. Jeg spiller ikke spil, så skærmen vil blive brugt til
skrivebords arbejde, film og billederedigering. Jeg er amatør fotograf
så panelet skal være med så ægte farve som muligt.

Har i nogle ideer?

Mvh
Anders Lund

Fra : Jens G

Dato : 16-08-08 07:41

On Fri, 15 Aug 2008 22:04:31 +0200, Anders <anders@IngenSPAMzaim.dk>
wrote:

> [...]
>skrivebords arbejde, film og billederedigering. Jeg er amatør fotograf
>så panelet skal være med så ægte farve som muligt.

Til grafisk brug er S-IPS, PVA og MVA paneler bedst, så vidt jeg har
kunnet læse mig frem til.

http://www.flatpanels.dk/skaerme.php kan du søge på de forskellige
paneltyper, så du får en ide om hvad der findes, og kan gå i gang med
at se hvad du kan få for under 4.000.

Jeg har selv en Dell 2408WFP som koster 4.649 for tiden, og jeg mener
den har det du søger, bortset fra at prisen er en anelse for høj til
dit krav.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Anders

Dato : 17-08-08 17:21

Jens G skrev:
> [...]

> Jeg har selv en Dell 2408WFP som koster 4.649 for tiden, og jeg mener
> den har det du søger, bortset fra at prisen er en anelse for høj til

Ja, det kan godt være det bliver den jeg vælger alligevel. Men hvad med
lillebroderen Dell UltraSharp 2208WFP:
<http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs&cs=dkdhs1&sku=129996>
Har den også et S-IPS, PVA eller MVA panel?

Mvh
Anders Lund

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 17-08-08 17:30

Anders wrote:

> lillebroderen Dell UltraSharp 2208WFP:
> Har den også et S-IPS, PVA eller MVA panel?

TN.

Du kan selv søge på http://www.flatpanels.dk/ - Panelsøgning.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Jens G

Dato : 17-08-08 17:36

On Sun, 17 Aug 2008 18:20:56 +0200, Anders <anders@IngenSPAMzaim.dk>
wrote:

> [...]
><http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs&cs=dkdhs1&sku=129996>
>Har den også et S-IPS, PVA eller MVA panel?

Ifølge http://www.flatpanels.dk/skaerme.php har den TN panel:
Dell 2208WFP (*) (widescreen) har et 22 tommer 5 ms TN panel.

2408WFP har S-PVA panel:
Dell 2408WFP (*) (widescreen) har et 24 tommer 6 ms (g2g) S-PVA
(Samsung) panel.

Fra : Janus

Dato : 18-08-08 07:00

Anders den 17-08-2008 18:20:

> Ja, det kan godt være det bliver den jeg vælger alligevel. [klip..]

Jeg må på det kraftigste advare i mod den skærm!
Selv har jeg været igennem 3 ombytninger, den ene værre end den anden og
efterhånden opgivet projektet.

Jeg kan se at du vil bruge den til noget fornuftigt og formoder derfor
ikke at du ikke kan leve med at skærmen er lyserød i især venstre side
og med grønne plamager fordelt på resten af skærmen.
- nogle værre end andre men de er der.

På Dells eget forum er der rigtigt mange tråde der omhandler alle de
skavanker den skærm har.

På flatpanels.dk er der også et par tråde om denne horrible skærm.

Hvis du bliver træt af den, er det meget svært at sælge den da hele
internettet drukner i dårlige erfaringer - lige bortset fra de
officielle reviews hvor man kan ha sin tvivl om det er den samme skærm
som man selv har købt.

Tro ikke på Dell når de siger at de ikke har hørt om problemerne før..

Min er røget ind i soveværelset som tv og det klarer den fint - meeen
det kunne man ha gjort billigere ved at rage noget ned fra hylderne i Bilka

En dansk tråd:
http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=6166

En af /mange/ tråde på Dells forum:
http://tinyurl.com/6yfqhl

Nøgleord:
Input lag, pink hue, pva washout, rainbow effect (around text), clear
type, heat..

Fra : Jens G

Dato : 18-08-08 14:36

On Mon, 18 Aug 2008 08:00:19 +0200, Janus
<janus@tekstfyldcontumacious.net> wrote:

>Jeg må på det kraftigste advare i mod den skærm!
>Selv har jeg været igennem 3 ombytninger, den ene værre end den anden og
>efterhånden opgivet projektet.

Jeg må have været heldig med min. Der er ingen farvede plamager at se,
men det kan godt være den er en anelse mørkere i højre side end
venstre. Prisen taget i betragtning, synes jeg at jeg har fået en god
skærm.

Fra : Janus

Dato : 18-08-08 22:01

Jens G den 18-08-2008 15:36:

> [...]
> men det kan godt være den er en anelse mørkere i højre side end
> venstre. Prisen taget i betragtning, synes jeg at jeg har fået en god

Jeg glemte vist også at fortynde galden i mit forrige indlæg og skrive
at jeg også var stødt på flere brugere, deriblandt en i denne gruppe,
som var tilfredse med skærmen - omend de har været i påfaldende mindretal.

Fra : Anders

Dato : 16-08-08 14:20

Anders skrev:
> [...]
> skrivebords arbejde, film og billederedigering. Jeg er amatør fotograf
> så panelet skal være med så ægte farve som muligt.

Lige et ekstra spørgsmål: Min computer har kun VGA og HDMI udgange,
bliver resultatet med et HDMI -> DVI kabel godt?

Mvh
Anders Lund

Fra : Lars

Dato : 16-08-08 18:22

Anders skrev:

> Lige et ekstra spørgsmål: Min computer har kun VGA og HDMI udgange,
> bliver resultatet med et HDMI -> DVI kabel godt?
>
> Mvh
> Anders Lund

først hit på Google (søgeord: HDMI DVI)

http://www.av-connection.dk/?ML=304

HDMI og DVI-D er to standarder for overførsel af billede signaler
digitalt, hver især med forskellige protokoller, men samme type kabel
elementer, hvilket bla. også gør dem til kompatible med hinanden.
Forskellen er primært at DVI er en computermonitor-standard og ikke er
forberedt til lydoverførsel. DVI protokollen er lidt mere følsom for
støj og tåler derfor ikke så lange kabeltræk som HDMI. HDMI en nyere
standard og beregnet til multimedie overførsel og protokollen derfor
flere muligheder og kontrolsignaler end DVI.

Et DVI til HDMI kabel vil altid være rent digitalt og hedder derfor
DVI-D - HDMI, disse kabler passer altid i DVI-I stik, da der kun er
undladt i ben der benyttes til analoge signaler, som jo ikke skal bruges.

DVI kabler benyttes oftest til forbindelse mellem PC og fladskærm eller
projektor. Ved at benytte et digitalt monitor kabel opnåes den absolut
ypperste billede kvalitet, da konverteringer til analoge signaler og
tilbage igen helt undgåes. Dette giver et skarpt billede, høj kontrast
og superflotte farver. DVI standarden er mere følsom over for støj end
HDMI standarden, hvilket gør at det kræver bedre kabler at overføre et
signal over lange afstande. Læs mere om DVI her.

HDMI kablet er den længe ventede afløser til SCART. Med HDMI kablet får
du mulighed for at overføre levende billeder og lyd i digitalt format.
HDMI kablet er bagud-kompatibel med DVI standarden på billede siden.
HDMI bruges foreløbig kun i nyere multimedia enheder, så som DVD
afspillere, DVB modtagere, fladskærme og projektorer. Læs mere om HDMI her.

Fra : Anders

Dato : 17-08-08 19:51

Lars skrev:

> først hit på Google (søgeord: HDMI DVI)
>
> http://www.av-connection.dk/?ML=304

Ja, men er der nogen der har erfaringer med det? Fungere det godt, eller
er det bare en teoretisk kompatabilitet?

Mvh
Anders Lund

Fra : Optimus Prime

Dato : 19-08-08 07:37

Anders skrev:
> Ja, men er der nogen der har erfaringer med det? Fungere det godt, eller
> er det bare en teoretisk kompatabilitet?

Kompatibiliteten virker også i praksis - kender ingen som har haft
problemer med det... inkl. mig selv

Fra : Martin Petersen

Dato : 23-08-08 22:23

"Anders" <anders@IngenSPAMzaim.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> skrivebords arbejde, film og billederedigering. Jeg er amatør fotograf så
> panelet skal være med så ægte farve som muligt.

Kan anbefale dig den her:
http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=MO-026-OK

Der er ikke et væld af unødvendige features. Højttalerne lyder af lort, og
design/byggekvalitet er ikke i top. Men billedet er helt forrygende til
prisen.

Der er efterhånden mange rundt omkring der har købt denne skærm (inkl.
undertegnede), og jeg har endnu til gode at høre noget negativt om den.

- Martin