Bredformat fladskærm på 3 år gamle compute~
Fra : Brian K.

Dato : 08-09-08 10:57

Jeg har fået til opgave at indkøbe fladskærme til kontorets 3 år gamle HP
PCer.

Bedste "value for money" er i øjeblikket 22" bredformat (16:10) med
opløsningen 1680x1050 pixels.

Imidlertid er denne opløsning ikke understøttet af onboard grafikkortet i
PCerne, max. opløsning 2048x1536, men stort set alle i 4:3 forholdet. Der er
kun en enkelt 16:10 opløsning 1920x1200 som imidlertid passer til en 24"
skærm, som er uden for budgettet.

Hvad er mulighederne hvis ikke jeg ønsker et gnidret resultat på skærmen?

Er der nogle, som kender et anvendeligt grafikkort til kontoropgaver som kan
opfylde kravet til bredformat opløsningen? Eneste mulighed for eksternt
grafikkort er via PCI-porten (ingen AGP eller PCIe porte).

Jeg finder ganske få hits på google vedr. samme problemstilling, hvilket jeg
finder påfaldende i disse tider hvor alle skifter til fladskærme.

/Brian K.

Fra : jk

Dato : 08-09-08 11:54

On Mon, 8 Sep 2008 11:57:03 +0200, "Brian K." <bks@remove_b6.dk>
wrote:

> [...]
>kun en enkelt 16:10 opløsning 1920x1200 som imidlertid passer til en 24"

Hvis det er med 'Vis alle tilstande' at du får listet alle
opløsninger, så er det min erfaring at du ikke kan regne med, at
1680x1050 ikke understøttes, når 1680x1050 ikke er på listen.

Med mindre du kan få det bedre dokumenteret fra HP, så ville jeg
afprøve det med en skærm med 1680x1050, og se om opløsningen kommer
op.

Jeg har set mange gange med 1366x768 (LCD TV), at opløsningen ikke
kommer op på listen, førend TV'et sidder på.

Hvis ikke dette virker under testen: de PC'ere er vel med onboard
grafik. Find ud af, om de har agp eller PCIe port. Et moderne
grafikkort kan ramme opløsningen.

mvh

John

Fra : Brian K.

Dato : 08-09-08 12:32

"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis ikke dette virker under testen: de PC'ere er vel med onboard
> grafik. Find ud af, om de har agp eller PCIe port. Et moderne

Hej John,

Jeg har desværre fået bekræftet fra HP Support (i form af et Quickspecs
dokument) at opløsningen 1680x1050 ikke er på listen over understøttede
opløsninger.

Der er onboard grafik, men ingen AGP eller PCIe porte, kun, som nævnt i
oprindelig post, alm. gammeldags PCI. (Ja, det lyder underligt i en 3 år
gammel PC, som i øvrigt stadig, på alle andre punkter, lever op til kravene
i Office-appl.)

Jeg har søgt efter PCI-grafikkort, men ikke nogle af dem jeg har fundet på
EDB-priser mm. oplyser andet end max. opløsningen, som jeg ikke umiddelbart
kan bruge til ret meget.

/Brian K.

Fra : jk

Dato : 08-09-08 13:45

On Mon, 8 Sep 2008 13:31:41 +0200, "Brian K." <bks@remove_b6.dk>
wrote:

>Hej John,
>
>Jeg har desværre fået bekræftet fra HP Support (i form af et Quickspecs
>dokument) at opløsningen 1680x1050 ikke er på listen over understøttede
>opløsninger.

Det var jo sådan set det, jeg skrev, at selv om 1680x1050 ikke er på
listen (som enhver kan checke), så kan det være understøttet
alligevel.
Jeg har ikke så stor tiltro til HPs support, at de ved mere end frk.
Jensen. Altså har de haft en 1680x1050 skærm tilsluttet ? tror du.

> [...]
>EDB-priser mm. oplyser andet end max. opløsningen, som jeg ikke umiddelbart

Jeg vil tro, at chipset geforce 6200 kan klare det.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=410239&Specs=true

Det har ialfald kunnet klare 1366x768 for mig. Men igen: lad det komme
an på en prøve. Du kan ikke læse dig til det der. Da det er meget
ringe specificeret.

mvh

John

Fra : Brian K.

Dato : 08-09-08 14:59

> [...]
>
> Det har ialfald kunnet klare 1366x768 for mig. Men igen: lad det komme
> an på en prøve. Du kan ikke læse dig til det der. Da det er meget

Lyder som om, at jeg må prøve med en enkelt skærm og se om det overhovedet
giver problemer....

Tak for det foreløbigt, John.

Jeg poster resultatet af mit forsøg, når jeg har det....

Fra : Brian K.

Dato : 12-09-08 08:21

"Brian K." <bks@remove_b6.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> giver problemer....
>
> Tak for det foreløbigt, John.
>
> Jeg poster resultatet af mit forsøg, når jeg har det....

Kombinationen af den seneste driver og en monteret bredformat skærm gjorde
tricket... selv installation af den seneste driver fra Intel (HP tilbyder af
en eller anden grund ikke den nyeste driverversion) var ikke nok, før den
nyindkøbte bredformatskærm blev monteret. (Jeg valgte at prøve med en enkelt
skærm, som vi sandsynligvis kunne finde anden anvendelse for, hvis ikke den
fungerede med HP maskinerne)

Tak for hjælpen undervejs...

/Brian K.

Fra : jk

Dato : 08-09-08 14:00

wrote:

> [...]
>kun en enkelt 16:10 opløsning 1920x1200 som imidlertid passer til en 24"

Var det bedste ikke at indkøbe nogle samsung 245B skærme så ? En
streng økonomisk begrænsning er 'skadelig' for et godt arbejdsmiljø,
når det gælder skærme.
De ligger på ca. 2700 kr.

Check iøvrigt om medarbejderne kan se noget. Ofte kan specielt ældre
medarbejdere ikke acceptere fine opløsninger. Man kan ikke kalde det
en fejl 40, - det er sådan set fair nok.

mvh

John

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-09-08 15:11

"jk" skrev

> Check iøvrigt om medarbejderne kan se noget. Ofte kan specielt ældre
> medarbejdere ikke acceptere fine opløsninger. Man kan ikke kalde det
> en fejl 40, - det er sådan set fair nok.

I de tilfælde er der bare tale om en fejl 10 i stedet for en fejl 40

(Er selv ved at rende ind i problemet efterhånden :)

- Peter

Fra : Brian K.

Dato : 08-09-08 15:31

> [...]
> medarbejdere ikke acceptere fine opløsninger. Man kan ikke kalde det
> en fejl 40, - det er sådan set fair nok.

Hrmmmm... Er bange for, at der ikke står 30.000 på APV-kontoen. Nok nærmere
det halve ca.

Vi sidder pt. med 17" CRT på 1024 x 768 og ingen af mine forholdsvis unge
kolleger har endnu klaget over synet. Har regnet mig frem til, at det bliver
ca. samme DPI (mellem 70 og 80) på alle tre skærme hvis man kører med
anbefalet opløsning på LCD'erne: 17" CRT på 1024 x 768, 22" LCD på 1680 x
1050 eller 24" LCD på 1920 x 1200

Sidder selv med 15,4" på 1680 x 1050 på den bærbare og vil ikke undvære den
høje opløsning, at få den op på de ekstra 7" på en 22" ville være super
luksus...

/Brian K.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 08-09-08 18:55

Brian K. wrote:
> Vi sidder pt. med 17" CRT på 1024 x 768 og ingen af mine forholdsvis
> unge kolleger har endnu klaget over synet.

Unge kolleger skal da ikke køre 1024 x 768 på en 17"
Sådan en kan da normalt uden problemer anvendes med 1280 x 1024.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Brian K.

Dato : 09-09-08 14:05

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> Unge kolleger skal da ikke køre 1024 x 768 på en 17"
> Sådan en kan da normalt uden problemer anvendes med 1280 x 1024.
>
> --
> Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>
> My Danish Scanner Pages: http://www.dkscan.dk
> To reply to this change .dkx to .dk in my address.

OK, så unge er de måske heller ikke

Kører selv med 1280x1024 på den stationære, men det er jo en smagssag trods
alt...

/Brian K.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-09-08 10:15

Per H. Nielsen wrote:

> Unge kolleger skal da ikke køre 1024 x 768 på en 17"
> Sådan en kan da normalt uden problemer anvendes med 1280 x 1024.

1280x1024 er et skævt format. 1280x960 passer bedre. Det eller 1600x1200
som jeg anvender her i Linux. Okay, det er også en 19", men alligevel.

Jesper Poulsen

Fra : Esben

Dato : 08-09-08 19:20

> [...]
> opløsningen 1680x1050 pixels.
>
> Imidlertid er denne opløsning ikke understøttet af onboard grafikkortet i

Hvilke PC'er er/onboard grafikchip der tale om? Der kan godt være kommet
driverversioner siden, som understøtter de nødvendige opløsninger, uden at
det er blevet opdateret i Quickspecs.

--
Esben

Fra : Brian K.

Dato : 09-09-08 13:58

"Esben" <esbenSENDSPAMHERE@gruf.LAND> skrev i en meddelelse
> [...]
> driverversioner siden, som understøtter de nødvendige opløsninger, uden at

Det er HP dx2000 MT med onboard Intel 82865G graphics controller opdateret
med seneste driverversion fra HP.
Jeg kan med nuv. 17" CRT-skærme forbundet ikke vælge alle opløsningerne
listet i Quickspecs. Specielt de højeste opløsninger er ikke mulige at
vælge, så muligvis... eventuelt med den rigtige skærm monteret...???.
Den eneste måde at finde ud af det på, er nok at prøve at montere en 22"
bredformat LCD skærm....

/Brian K.

Fra : Esben

Dato : 10-09-08 21:19

> [...]
> vælge, så muligvis... eventuelt med den rigtige skærm monteret...???.
> Den eneste måde at finde ud af det på, er nok at prøve at montere en 22"

Prøv at hente nyeste driver og fjern evt. hak i Egenskaber for skærm >
Indstillinger > Avanceret > Skærm > "Skjul tilstande, som ikke ..."
http://downloadcenter.intel.com/Product_Filter.aspx?ProductID=1044&lang=eng

--
Esben

Fra : Brian K.