Gl. computer - Nyt grafikkort ?
Fra : Olsen

Dato : 15-08-08 07:14

Jeg ønsker at skifte mit gamle Radeon 7200 grafikkort med et "nyere", men er
i tvivl om hvad min gamle computer kan trække.
Vil evt. lede efter et brugt, men hvilket ?

AMD Athlon XP 1544 mhz
Soltek SL-75DRV
1536 mb DDR-SD ram

\Olsen

Fra : J

Dato : 15-08-08 08:41

On Fri, 15 Aug 2008 08:14:14 +0200, "Olsen" <snyd@hotmail.com> wrote:

> [...]
>i tvivl om hvad min gamle computer kan trække.
>Vil evt. lede efter et brugt, men hvilket ?

Google fortæller mig at dit bundkort kun har agp 2x/4x

http://active-hardware.com/english/reviews/mainboard/sl-75drv.htm

på side 4.

Så du skal fokusere meget på IKKE at få et agp 8x kort, der er gængs,
- hvis agp er gængs.
Der kan jo brænde en masse af, både et agp 8x kort, og måske også dit
bundkort (der ikke kan levere lav spænding 0.8 volt og stor strøm).

Det betyder, at dit bundkort kan med 1.5volt agp, og ikke 0.8volt agp
(som er 8x).

Det er forklaret her:
http://www.directron.com/15agpguide.html

Det er sådan nogle typer du kan bruge:

* Geforce2, Geforce2 MX, Geforce2 MX200/MX400
* Geforce2 ultra/Pro/GTS/Ti
* Geforce3/Ti200/Ti500
* Geforce4-ALL
* ATI Radeon DDR
* ATI Radeon 7000/7200/7500/8500/8500LE/9000/9500/9700
* ATI ALL-IN-WONDER Radeon/ALL

Så er det lige spørgsmålet, hvad der er bedre end radeon 7200 ?

Jeg ved det ikke rigtigt.

mvh

John

Fra : Olsen

Dato : 15-08-08 08:56

J wrote:
> [...]
> * ATI ALL-IN-WONDER Radeon/ALL
>
> Så er det lige spørgsmålet, hvad der er bedre end radeon 7200 ?

Det er rigtigt. Kan den så køre med et Geforce 7600 GS som en anden har
foreslået ?

\Olsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-08-08 11:00

Olsen wrote:

> Det er rigtigt. Kan den så køre med et Geforce 7600 GS som en anden har
> foreslået ?

Det afhænger af connectoren. Hvis kortet anvender Universal AGP3.0 kan
det godt lade sig gøre.

Jesper Poulsen

Fra : Anders

Dato : 15-08-08 11:07

Du har vel ikke overvejet at opgradere dit bundkort og CPU ved samme
lejlighed, for de fleste af de nyere grafikkort kommer til PCI-E(xpress) ?.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-08-08 09:06

J wrote:

> [...]
> * ATI ALL-IN-WONDER Radeon/ALL
>
> Så er det lige spørgsmålet, hvad der er bedre end radeon 7200 ?

GF4 oge Radeon 9x00.

Alt efter connector er det dog muligt at blande versionerne:
http://www.interfacebus.com/Design_Connector_AGP.html

Jesper Poulsen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 15-08-08 10:20

J wrote:
> Det betyder, at dit bundkort kan med 1.5volt agp, og ikke 0.8volt agp
> (som er 8x).
>
> Det er forklaret her:
> http://www.directron.com/15agpguide.html

Linket siger dog også:

A motherboard that supports 1.5V (AGP 4x) video cards should work ok
with
a .8V video card (AGP 8x), however in the later example the video card
would
only work at the fastest speed the motherboard supports (AGP 4x).

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>