Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Nyt grafikkort
Fra : KeNzO

Dato : 11-08-08 11:46

Hej
Da det er længe siden jeg sidst har købt grafikkort og ikke rigtig sat mig
ind i det.
Hvad skal man har af grafikkort idag prisen på ca 1500 - 1800 kr spiller
også
Hvad skal man kigge efter her tænker jeg på de tekniske specifikationer ??
Har kigget lidt på det hvad er forskellem eks 9800 GT, 9800 GTZ+ og 9800 GTX

Fra : Frandsen

Dato : 12-08-08 10:23

"KeNzO" <NONOm@il.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Har kigget lidt på det hvad er forskellem eks 9800 GT, 9800 GTZ+ og 9800

Hvis man ikke stiller krav til at kunne trække de "hårdeste" spil, så kan
man kigge efter parametre som støj, varmeudvikling/strømforbrug.

Hvis man på sigt kunne tænke sig at køre med to grafikkort på en gang i
SLI/Crossfire, så skal man vælge imellem ATI eller Nvidia, og det kommer an
på bundkortet. Derefter om strømforsyningen kan klare to grafikkort.

Jeg kender ikke forskellen på de grafikkort de nævner, og jeg kan kun finde
9800GTX'en på edbpriser, men de er alle bygget over den samme GPU, så der
kan være forskel i frekvens på GPU og RAM og RAmmængden. Efter "normal"
navnestandard så er GT'erne langsommere end GTX'erne. GTZ+ er en ny
betegnelse, som jeg ikke kender.

Jeg vil anbefale en overclocket 8800GT'er som f.eks. ASUS EN8800GT TOP, som
kører ved 700MHz og har 512MB RAM. Den står i øjeblikket til 1160,- på
edbpriser.

8800 (de nye) og 9800 har samme GPU så i 'bund og grund' er de "ens". Hos
hwt.dk tester de en 9800GTX'er mod forskellige grafikkort bl.a. et MSI
8800GT Zilent, og ud over 3DMark så vinder 9800GTX'en kun i de højeste
opløsninger, og spørgsmålet er, om man kan mærke forskel i spillet. Det skal
lige nævnes, at MSI 8800GT'eren ikke er nær så hurtig som ASUS'en som er
clocket endnu højere. Man får rigtig meget for pengene, ved at købe
8800GT'erne.

Fra : J

Dato : 12-08-08 10:55

On Mon, 11 Aug 2008 12:46:07 +0200, "KeNzO" <NONOm@il.com> wrote:

> [...]
>Har kigget lidt på det hvad er forskellem eks 9800 GT, 9800 GTZ+ og 9800 GTX

Det kan være en farbar vej at nævne, hvilke spil, du vil spille. Så er
der folk der ved, hvad det kræver.

Når du nævner Geforce 9800, må jeg gå ud fra, at du er hardcore
spiller. (Man kan snildt få et DX10 grafikkort m. 512 Mb ram for 500
kr, - til vista aqua f.eks.).

De nyeste ATI grafikkort banker iøvrigt Nvidia. Med et minus på
elregningen.

http://www.hardware.no/artikler/ny_toppmodell_fra_amd/54724?pid=1

mvh

John

Fra : ///M

Dato : 12-08-08 21:45

Typisk betyder bogstaverne om kortet er forbedret, dvs. overclocket, eller
har hurtigere ram end standard-udgaven. GPU'en er som regel identisk.

J wrote:
> De nyeste ATI grafikkort banker iøvrigt Nvidia. Med et minus på
> elregningen.

Ikke i det prisleje KeNzO spørger til. De kort du linker til koster fra
400-550$. Det er alment kendt at Nvidia sidder på tronen i det prisleje der
spørges til. Desuden har det vist sig at (lige nu) er kortene kun lige så
hurtige, ikke hurtigere end Nvidias.
(http://newz.dk/amd-vipper-nvidia-af-grafikkort-tronen#new - se #7+#8 m.fl)

PS. Jeg er ikke Nvidia-fan men rådgiver udfra fakta

mvh
///M

Fra : KeNzO

Dato : 13-08-08 02:02

jeg takker for jeres forklaring til jer alle det var brugbart og min søgen
kan straks gået i gang

Fra : KeNzO

Dato : 13-08-08 02:00

> [...]
> kr, - til vista aqua f.eks.).
>
> De nyeste ATI grafikkort banker iøvrigt Nvidia. Med et minus på

Nej´hardcore er jeg nu ikke, men det ville være dumt at spare nogle kr, hvis
man gerne vil købe et bestem spil også finder ud at kortet ikke kan trække
det ,så derfor ville jeg ikke gå på komprimis (forkert stavet )

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-08-08 08:50

KeNzO wrote:

> det ,så derfor ville jeg ikke gå på komprimis (forkert stavet )

Det staves næsten som det udtales (der er et stumt 's' til sidst). Jeg
udtaler det [kompromi] og staver det derfor kompromis.

JFYI.

Jesper Poulsen

Fra : KeNzO

Dato : 13-08-08 09:17

,så derfor ville jeg ikke gå på komprimis (forkert stavet )

> Det staves næsten som det udtales (der er et stumt 's' til sidst). Jeg
> udtaler det [kompromi] og staver det derfor kompromis.

tak

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-08-08 11:25

KeNzO wrote: