Andet multimedie
bentjuul 3670
Opretning af billeder
Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-09-08 22:14

hejsa....

Jeg står overfor at skulle lave batch "opretning" på nogle (rigtig
mange) billeder taget med digitalkamera fra en lidt skæv vinkel.
Altså noget i stil med den funktion der i PaintShopPro hedder:
"Effects" => "Geometric Effects" => "Perspective".

Det er formentlig kun "Vertical" opretning jeg får brug for, idet
billederne er taget lidt oppefra populært sagt.

Jeg havde regnet med at bruge Image Magic, men kan ikke finde en
funktion til det formål.? Hvilke andre muligheder er der.?

Det drejer sig om serier af flere hundrede billeder, hvor der godt kan
være forskel fra den ene serie til den anden, men hvor alle billeder i
samme serie skal behandles ens og kun det første billede i hver serie
bliver manuelt kontrolleret.

Det jeg har brug for er altså ud fra et sæt koordinater på en
trapezlignende del af billedet, at kunne lade programmet rekalkulere
dette udsnit til et rektangel.

Derefter skal billedet så beskæres, så kun denne del bevares, og
efterfølgende resizes til en bestemt størrelse og gemmes i jpg-format.
Men disse sidste dele kan jeg sagtens lave i Image Magic.

Ideelt ville det naturligvis være, om samme program kunne gøre det hele
i een kørsel. Og endnu bedre, hvis man visuelt kunne afmaske det første
billede på skærmen og så bare trykke "Go".

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-09-08 22:46

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev

> Ideelt ville det naturligvis være, om samme program kunne gøre det hele
> i een kørsel. Og endnu bedre, hvis man visuelt kunne afmaske det første
> billede på skærmen og så bare trykke "Go".

Adobe Photoshop....

Optag en "action" på et "forbillede" og så kører du bare denne action som en
batch på hver serie.

Claus

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-09-08 23:40

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev Wed, 3 Sep 2008 23:46:24
+0200

>Optag en "action" på et "forbillede" og så kører du bare denne action som en
>batch på hver serie.

Åh, ja. Det burde jeg selv have tænkt på.
Hvorfor er det altid det mest nærliggende man overser.

Mange tak for hjælpen.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : preben nielsen

Dato : 07-09-08 09:21

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Altså noget i stil med den funktion der i PaintShopPro hedder:
> "Effects" => "Geometric Effects" => "Perspective".

Hvorfor så ikke bare bruge PaintShoPro ?? Den kan da lave alt det batch du
kan ønske dig !

-p

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-09-08 11:02

"preben nielsen" <prel@post.tele.dk> skrev Sun, 7 Sep 2008 10:21:13
+0200

>Hvorfor så ikke bare bruge PaintShoPro ?? Den kan da lave alt det batch du
>kan ønske dig !

Det har du sikkert ret i, og tak for forslaget.

Som det vist også fremgår, så har jeg nok tænkt lidt for meget i
kommandoline- baner. Simpelthen fordi det er den måde jeg plejer at
arbejde med store serier af billeder på.

Men lige netop i det her tilfælde har jeg brug for en funktion jeg ikke
lige har kunnet finde i Image Magic, og desuden er det visuelle aspect
også interessant i det her tilfælde.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/