/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Hjælp dårlige køreegenskaber
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 03-08-08 20:17

Hej NG,

Som fortalt i et andet indlæg har jeg købt en Dethleffs485 Beduin Emotion.
Havde før en Hobby500

Mit problem er at køreegenskaberne er noget af det mest elendige jeg til
dato har været udsat for. Allerede ved 80Kmt i vindstille sejler den over
hele vejen. Jeg har prøvet med kugletryk fra 70 kg op til 130 med spring på
10 Kg

Først ved 120 Kg bliver den til at have med at gøre (trækket er WS3000)

Jeg har selv en ide om at der er foretaget et uheldigt dækvalg 14" Cargodæk)
Når vognen holder stille og jeg skubbet til den på siden så står den og
vipper i meget lang tid.

Ved nogen om man kan få nogle større fælge med lavprofildæk, og om en sådan
løsning vil hjælpe på problemet?

For god ordens skyld er det trækkende køretøj en Citroen C5 og fortelt og
stænger liggger i baggagerummet

Peter


 
 
Kim Olsen (03-08-2008)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 03-08-08 20:29

>.... Når vognen holder stille og jeg skubbet til den på siden så står den
>og vipper i meget lang tid.

> Peter

Det tror jeg altså ikke at den skal !! Både min gamle Knaus og vores nye
Delta vipper da bare tilbage til midterstilling, hvis man skubber til dem.
Hvis der kører en kølevogn uden om med 100 km/t kan det da godt være at den
vipper 2 gange

Kan du ikke se, hvor det er den gynger fra (støddæmpere, der ikke er
fastspændt, løse fælge (dem havde du nok opdaget), eller det simpelt hen er
dæksiderne der er for løse.

Kim Olsen
Delta Euroliner 4900 med AKS3000.


Peter K. Nielsen (03-08-2008)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 03-08-08 20:33


"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i meddelelsen
news:489606f6$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >.... Når vognen holder stille og jeg skubbet til den på siden så står den
> >og vipper i meget lang tid.
>
>> Peter
>
> Det tror jeg altså ikke at den skal !! Både min gamle Knaus og vores nye
> Delta vipper da bare tilbage til midterstilling, hvis man skubber til dem.
> Hvis der kører en kølevogn uden om med 100 km/t kan det da godt være at
> den vipper 2 gange

Bare jeg kommer op bag i slipstrømmen fra en Lastbil bliver min Cv helt
umulig at holde på vejen
>
> Kan du ikke se, hvor det er den gynger fra (støddæmpere, der ikke er
> fastspændt, løse fælge (dem havde du nok opdaget), eller det simpelt hen
> er dæksiderne der er for løse.

Det er dæksiderne der giver sig. Og derfor jeg har en ide om at lavprofil
dæk vil løse problemet

PEter


Per H (03-08-2008)
Kommentar
Fra : Per H


Dato : 03-08-08 20:38

On Sun, 3 Aug 2008 21:16:56 +0200, "Peter K. Nielsen"
<nixen@bixennej.dk> skrev:

>Hej NG,
>
>
>Mit problem er at køreegenskaberne er noget af det mest elendige jeg til
>dato har været udsat for. Allerede ved 80Kmt i vindstille sejler den over
>hele vejen. Jeg har prøvet med kugletryk fra 70 kg op til 130 med spring på
>10 Kg
>
>Først ved 120 Kg bliver den til at have med at gøre (trækket er WS3000)
>
>Jeg har selv en ide om at der er foretaget et uheldigt dækvalg 14" Cargodæk)
>Når vognen holder stille og jeg skubbet til den på siden så står den og
>vipper i meget lang tid.
>
>Ved nogen om man kan få nogle større fælge med lavprofildæk, og om en sådan
>løsning vil hjælpe på problemet?



jeg havede også problemer engang, og så fik jeg varevognsdæk på. de
er i flere læg, og meget stivere.

Jeg kender ikke dine dæk.
--

Mvh

per


Jens Hansen (04-08-2008)
Kommentar
Fra : Jens Hansen


Dato : 04-08-08 11:30


"Peter K. Nielsen"
> Hej NG,
>
> Som fortalt i et andet indlæg har jeg købt en Dethleffs485 Beduin Emotion.
> Havde før en Hobby500
>
> Mit problem er at køreegenskaberne er noget af det mest elendige jeg til
> dato har været udsat for.
> Jeg har selv en ide om at der er foretaget et uheldigt dækvalg 14"
> Cargodæk)

Hvor meget er dit dæktryk ?

Jeg har selv skiftet til 14" Cargodæk fra lavprofil som kørte med dæktryk på
44psi.
og den gynget som en lille båd bare man kørte forbi en lygtepæl da jeg havde
skiftet og havde samme tryk som de gamle dæk (44psi).
De nye Cargodæk skal op på 65psi (det står på dækket som max loal) så fald
den til ro.

Hilsen
Jens Hansen



Thore (04-08-2008)
Kommentar
Fra : Thore


Dato : 04-08-08 12:46

On Sun, 3 Aug 2008 21:16:56 +0200, "Peter K. Nielsen"
<nixen@bixennej.dk> wrote:

>Hej NG,
>
>Som fortalt i et andet indlæg har jeg købt en Dethleffs485 Beduin Emotion.
>Havde før en Hobby500
>
>Mit problem er at køreegenskaberne er noget af det mest elendige jeg til
>dato har været udsat for. Allerede ved 80Kmt i vindstille sejler den over
>hele vejen. Jeg har prøvet med kugletryk fra 70 kg op til 130 med spring på
>10 Kg
>
>Først ved 120 Kg bliver den til at have med at gøre (trækket er WS3000)
>
>Jeg har selv en ide om at der er foretaget et uheldigt dækvalg 14" Cargodæk)
>Når vognen holder stille og jeg skubbet til den på siden så står den og
>vipper i meget lang tid.
>
>Ved nogen om man kan få nogle større fælge med lavprofildæk, og om en sådan
>løsning vil hjælpe på problemet?
>
>For god ordens skyld er det trækkende køretøj en Citroen C5 og fortelt og
>stænger liggger i baggagerummet
>
>Peter

Hej Peter... du har da dine problemer efter skiftet...

Som sammenligning: Adria 502 med bagendekøkken skal jo give
slingerproblemer. Der er 2 langsgående enkeltsenge foran og
midter-siddegruppe. 2 x11 kg (gule) gasflasker + reservehjul + 3x 20 m
kabel + diverse i gaskassen. Vi bruger magasinerne foran til fortelt +
bord og stole + div.. Kugletrykket blev i '96 målt til ca. 85 kg efter
ferielæsningen. Jeg syntes den havde lidt lettere ved at slingre end
vores gamle vogn, men så længe vi holdt farten under 90 km/t var der
ikke det store. Standarddækmonteringen var et-eller-andet
kinesisk/østeuropæisk bras. De blev i 2000 skiftet til Bridgestone
varvognsdæk med stive sider/karkasser, og det hjalp en hel del.
Kugletrykket er stadig 80-90 kg og dæktrykket er 40 psi. Nu har vi
efterhånden kørt 60-65.000 km med to forksllige biler foran uden de
store problemer.

Mit værste scenarie er når vi skal over Storebælt i kraftig sidevind.
Når jeg nærmer mig pytonerne sætter jeg hastigheden til ca. 50 km/t, så
går det også. (Skærtorsdag 2006 dog 30 km/t)...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund
(Erstat evt .invalid med .dk for direkte mail)

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Jens (04-08-2008)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 04-08-08 21:39


"Thore" <dinotec@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:q5qd941j73tqjmja7e1ta9dv77oc60mo7p@4ax.com...
> On Sun, 3 Aug 2008 21:16:56 +0200, "Peter K. Nielsen"
> <nixen@bixennej.dk> wrote:
>
>>Hej NG,
>>
>>Som fortalt i et andet indlæg har jeg købt en Dethleffs485 Beduin Emotion.
>>Havde før en Hobby500
>>
>>Mit problem er at køreegenskaberne er noget af det mest elendige jeg til
>>dato har været udsat for. Allerede ved 80Kmt i vindstille sejler den over
>>hele vejen. Jeg har prøvet med kugletryk fra 70 kg op til 130 med spring
>>på
>>10 Kg
>>
>>Først ved 120 Kg bliver den til at have med at gøre (trækket er WS3000)
>>
>>Jeg har selv en ide om at der er foretaget et uheldigt dækvalg 14"
>>Cargodæk)
>>Når vognen holder stille og jeg skubbet til den på siden så står den og
>>vipper i meget lang tid.
>>
>>Ved nogen om man kan få nogle større fælge med lavprofildæk, og om en
>>sådan
>>løsning vil hjælpe på problemet?
>>
>>For god ordens skyld er det trækkende køretøj en Citroen C5 og fortelt og
>>stænger liggger i baggagerummet
>>
>>Peter
>
> Hej Peter... du har da dine problemer efter skiftet...
>
> Som sammenligning: Adria 502 med bagendekøkken skal jo give
> slingerproblemer. Der er 2 langsgående enkeltsenge foran og
> midter-siddegruppe. 2 x11 kg (gule) gasflasker + reservehjul + 3x 20 m
> kabel + diverse i gaskassen. Vi bruger magasinerne foran til fortelt +
> bord og stole + div.. Kugletrykket blev i '96 målt til ca. 85 kg efter
> ferielæsningen. Jeg syntes den havde lidt lettere ved at slingre end
> vores gamle vogn, men så længe vi holdt farten under 90 km/t var der
> ikke det store. Standarddækmonteringen var et-eller-andet
> kinesisk/østeuropæisk bras. De blev i 2000 skiftet til Bridgestone
> varvognsdæk med stive sider/karkasser, og det hjalp en hel del.
> Kugletrykket er stadig 80-90 kg og dæktrykket er 40 psi. Nu har vi
> efterhånden kørt 60-65.000 km med to forksllige biler foran uden de
> store problemer.
>
> Mit værste scenarie er når vi skal over Storebælt i kraftig sidevind.
> Når jeg nærmer mig pytonerne sætter jeg hastigheden til ca. 50 km/t, så
> går det også. (Skærtorsdag 2006 dog 30 km/t)...
>
> --
> Venlig hilsen / Best regards
> Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund
> (Erstat evt .invalid med .dk for direkte mail)
>
> Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Jeg kører med en LMC 495E med de fabriksmonterede øst-varevorgnsdæk med 45
PSI. Jeg har IKKE mere end max 50 kg's kugletryk (jeg kan løfte
campingvognen ved trækket uden de store problemer og jeg er IKKE olympisk
mester i vægtløftning).

Denne vogn kører som efter en snor efter min Audi A6'er op til i hvert fald
115 km/t - hurtigere har jeg ikke kørt. Vognen er læsset efter bogen med alt
tungt omkring akslen. Ved den normale "tempo100" hastighed er der ingen
problemer. Når en turistbus overhaler meget tæt på med 120 km/t trækker den
lige i bilen kortvarrigt men ikke noget man ikke kan kompensere for med et
lille tag i rattet.

Jeg ville i dit tilfælde fåre kontrolleret at støddæmperne faktisk virker -
jeg tror ikke det er dækkene der er "forkerte".

Mvh
Jens.




drm (06-08-2008)
Kommentar
Fra : drm


Dato : 06-08-08 16:56

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse
news:489768eb$0$48317$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Thore" <dinotec@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> news:q5qd941j73tqjmja7e1ta9dv77oc60mo7p@4ax.com...
>> On Sun, 3 Aug 2008 21:16:56 +0200, "Peter K. Nielsen"
>> <nixen@bixennej.dk> wrote:
>>
>>>Hej NG,
>>>
>>>Som fortalt i et andet indlæg har jeg købt en Dethleffs485 Beduin
>>>Emotion.
>>>Havde før en Hobby500
>>>
>>>Mit problem er at køreegenskaberne er noget af det mest elendige jeg til
>>>dato har været udsat for. Allerede ved 80Kmt i vindstille sejler den over
>>>hele vejen. Jeg har prøvet med kugletryk fra 70 kg op til 130 med spring
>>>på
>>>10 Kg
>>>
>>>Først ved 120 Kg bliver den til at have med at gøre (trækket er WS3000)
>>>
>>>Jeg har selv en ide om at der er foretaget et uheldigt dækvalg 14"
>>>Cargodæk)
>>>Når vognen holder stille og jeg skubbet til den på siden så står den og
>>>vipper i meget lang tid.
>>>
>>>Ved nogen om man kan få nogle større fælge med lavprofildæk, og om en
>>>sådan
>>>løsning vil hjælpe på problemet?
>>>
>>>For god ordens skyld er det trækkende køretøj en Citroen C5 og fortelt og
>>>stænger liggger i baggagerummet
>>>
>>>Peter
>>
>> Hej Peter... du har da dine problemer efter skiftet...
>>
>> Som sammenligning: Adria 502 med bagendekøkken skal jo give
>> slingerproblemer. Der er 2 langsgående enkeltsenge foran og
>> midter-siddegruppe. 2 x11 kg (gule) gasflasker + reservehjul + 3x 20 m
>> kabel + diverse i gaskassen. Vi bruger magasinerne foran til fortelt +
>> bord og stole + div.. Kugletrykket blev i '96 målt til ca. 85 kg efter
>> ferielæsningen. Jeg syntes den havde lidt lettere ved at slingre end
>> vores gamle vogn, men så længe vi holdt farten under 90 km/t var der
>> ikke det store. Standarddækmonteringen var et-eller-andet
>> kinesisk/østeuropæisk bras. De blev i 2000 skiftet til Bridgestone
>> varvognsdæk med stive sider/karkasser, og det hjalp en hel del.
>> Kugletrykket er stadig 80-90 kg og dæktrykket er 40 psi. Nu har vi
>> efterhånden kørt 60-65.000 km med to forksllige biler foran uden de
>> store problemer.
>>
>> Mit værste scenarie er når vi skal over Storebælt i kraftig sidevind.
>> Når jeg nærmer mig pytonerne sætter jeg hastigheden til ca. 50 km/t, så
>> går det også. (Skærtorsdag 2006 dog 30 km/t)...
>>
>> --
>> Venlig hilsen / Best regards
>> Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund
>> (Erstat evt .invalid med .dk for direkte mail)
>>
>> Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk
>
> Jeg kører med en LMC 495E med de fabriksmonterede øst-varevorgnsdæk med 45
> PSI. Jeg har IKKE mere end max 50 kg's kugletryk (jeg kan løfte
> campingvognen ved trækket uden de store problemer og jeg er IKKE olympisk
> mester i vægtløftning).
>
> Denne vogn kører som efter en snor efter min Audi A6'er op til i hvert
> fald 115 km/t - hurtigere har jeg ikke kørt. Vognen er læsset efter bogen
> med alt tungt omkring akslen. Ved den normale "tempo100" hastighed er der
> ingen problemer. Når en turistbus overhaler meget tæt på med 120 km/t
> trækker den lige i bilen kortvarrigt men ikke noget man ikke kan
> kompensere for med et lille tag i rattet.
>
> Jeg ville i dit tilfælde fåre kontrolleret at støddæmperne faktisk
> virker - jeg tror ikke det er dækkene der er "forkerte".
>
> Mvh
> Jens.


Hej

Som jeg har skrevet før, havde vi samme problem med vores LMC 475 rd. Bilens
bagdæk og campingvognens dæk (varevognsdæk) fik max. tryk - det hjalp en
lille smule. Så skiftede vi bremseklodserne i slingrekoblingen - og bingo!
Nu kører vognen perfekt.

mvh
Dorthe



John Roger Johansen (12-08-2008)
Kommentar
Fra : John Roger Johansen


Dato : 12-08-08 09:32

drm wrote:
> "Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse
> news:489768eb$0$48317$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> "Thore" <dinotec@mail.invalid> skrev i en meddelelse
>> news:q5qd941j73tqjmja7e1ta9dv77oc60mo7p@4ax.com...
>>> On Sun, 3 Aug 2008 21:16:56 +0200, "Peter K. Nielsen"
>>> <nixen@bixennej.dk> wrote:
>>>
>>>> Hej NG,
>>>>
>>>> Som fortalt i et andet indlæg har jeg købt en Dethleffs485 Beduin
>>>> Emotion.
>>>> Havde før en Hobby500
>>>>
>>>> Mit problem er at køreegenskaberne er noget af det mest elendige jeg til
>>>> dato har været udsat for. Allerede ved 80Kmt i vindstille sejler den over
>>>> hele vejen. Jeg har prøvet med kugletryk fra 70 kg op til 130 med spring
>>>> på
>>>> 10 Kg
>>>>
>>>> Først ved 120 Kg bliver den til at have med at gøre (trækket er WS3000)
>>>>
>>>> Jeg har selv en ide om at der er foretaget et uheldigt dækvalg 14"
>>>> Cargodæk)
>>>> Når vognen holder stille og jeg skubbet til den på siden så står den og
>>>> vipper i meget lang tid.
>>>>
>>>> Ved nogen om man kan få nogle større fælge med lavprofildæk, og om en
>>>> sådan
>>>> løsning vil hjælpe på problemet?
>>>>
>>>> For god ordens skyld er det trækkende køretøj en Citroen C5 og fortelt og
>>>> stænger liggger i baggagerummet
>>>>
>>>> Peter
>>> Hej Peter... du har da dine problemer efter skiftet...
>>>
>>> Som sammenligning: Adria 502 med bagendekøkken skal jo give
>>> slingerproblemer. Der er 2 langsgående enkeltsenge foran og
>>> midter-siddegruppe. 2 x11 kg (gule) gasflasker + reservehjul + 3x 20 m
>>> kabel + diverse i gaskassen. Vi bruger magasinerne foran til fortelt +
>>> bord og stole + div.. Kugletrykket blev i '96 målt til ca. 85 kg efter
>>> ferielæsningen. Jeg syntes den havde lidt lettere ved at slingre end
>>> vores gamle vogn, men så længe vi holdt farten under 90 km/t var der
>>> ikke det store. Standarddækmonteringen var et-eller-andet
>>> kinesisk/østeuropæisk bras. De blev i 2000 skiftet til Bridgestone
>>> varvognsdæk med stive sider/karkasser, og det hjalp en hel del.
>>> Kugletrykket er stadig 80-90 kg og dæktrykket er 40 psi. Nu har vi
>>> efterhånden kørt 60-65.000 km med to forksllige biler foran uden de
>>> store problemer.
>>>
>>> Mit værste scenarie er når vi skal over Storebælt i kraftig sidevind.
>>> Når jeg nærmer mig pytonerne sætter jeg hastigheden til ca. 50 km/t, så
>>> går det også. (Skærtorsdag 2006 dog 30 km/t)...
>>>
>>> --
>>> Venlig hilsen / Best regards
>>> Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund
>>> (Erstat evt .invalid med .dk for direkte mail)
>>>
>>> Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk
>> Jeg kører med en LMC 495E med de fabriksmonterede øst-varevorgnsdæk med 45
>> PSI. Jeg har IKKE mere end max 50 kg's kugletryk (jeg kan løfte
>> campingvognen ved trækket uden de store problemer og jeg er IKKE olympisk
>> mester i vægtløftning).
>>
>> Denne vogn kører som efter en snor efter min Audi A6'er op til i hvert
>> fald 115 km/t - hurtigere har jeg ikke kørt. Vognen er læsset efter bogen
>> med alt tungt omkring akslen. Ved den normale "tempo100" hastighed er der
>> ingen problemer. Når en turistbus overhaler meget tæt på med 120 km/t
>> trækker den lige i bilen kortvarrigt men ikke noget man ikke kan
>> kompensere for med et lille tag i rattet.
>>
>> Jeg ville i dit tilfælde fåre kontrolleret at støddæmperne faktisk
>> virker - jeg tror ikke det er dækkene der er "forkerte".
>>
>> Mvh
>> Jens.
>
>
> Hej
>
> Som jeg har skrevet før, havde vi samme problem med vores LMC 475 rd. Bilens
> bagdæk og campingvognens dæk (varevognsdæk) fik max. tryk - det hjalp en
> lille smule. Så skiftede vi bremseklodserne i slingrekoblingen - og bingo!
> Nu kører vognen perfekt.

En annen vesentlig ting når man kjører med slingrekobling er at kula
(kuglen på dansk?) skal være ren, tørr og uten lakk slik at
bremseklossene tar tak.

John Roger

Jørgen L. (12-08-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen L.


Dato : 12-08-08 20:00

> tungt omkring akslen. Ved den normale "tempo100" hastighed er der ingen
> problemer. Når en turistbus overhaler meget tæt på med 120 km/t trækker
> den

Hej Jens

Hvor i alverden har en bus lov til at kører 120 km/t ?

Har du fået målt dit speedometer om det viser rigtigt ?


--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD
Garmin SP 2820, 2650 og GPS 12. Garmin 2650 til salg
www.lmc-klub.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177438
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408047
Brugere : 218879

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste